Dirted tank: zwarte schimmels op het zand.


Rick Jan

Active member
Lid geworden
15 december 2019
Berichten
36
Leeftijd
22
Hallo allemaal,

Ik heb sinds 28 mei een dirted tank opgestart met daarin organisch kokos potgrond als voedingsbodem, en zand als bovenlaag om het af te dekken. Ook heb ik kleibolletjes op het voedingsbodem liggen.

Vanaf de 3e dag zag ik zwarte schimmels ontstaan op het zand. Maar ik dacht bij mezelf van "Dat verdwijnt vanzelf wel". Maar nu het aquarium al bijna 2 weken draait en er nog schimmels ontstaan, ookal hevel ik het weg. Blijft het zich ontwikkelen.

En nu komt mijn vraag:
Wat zijn deze schimmels?
Hoe bestrijd ik deze schimmels?
Verdwijnen de schimmels op een gegeven moment?

Hopelijk kunnen jullie mij hier verder bij helpen.
 

Bijlagen

  • IMG_20200610_122541.jpg
    IMG_20200610_122541.jpg
    221.8 KB · Weergaven: 211
  • IMG_20200610_131634.jpg
    IMG_20200610_131634.jpg
    416 KB · Weergaven: 227
Dat lijkt wel bodemrot maar ik heb geen ervaring met je bodem dus wacht even andere leden af zou ik zeggen.
 
Nog wat aanvullende afbeeldingen van hoe het substraat aangebracht is.
 

Bijlagen

  • IMG_20200522_184434.jpg
    IMG_20200522_184434.jpg
    142.7 KB · Weergaven: 146
  • IMG_20200522_184441.jpg
    IMG_20200522_184441.jpg
    179.3 KB · Weergaven: 143
  • IMG_20200522_184501.jpg
    IMG_20200522_184501.jpg
    220.5 KB · Weergaven: 142
Dat lijkt wel bodemrot maar ik heb geen ervaring met je bodem dus wacht even andere leden af zou ik zeggen.
Vreemd, Het is anders wel een luchtige bodem die niet snel hoort dicht te slippen.
 
En waarom kies je voor de dirted tank-aanpak?
Wil je de "Walstad"-methode volgen of...?

Zoveel weet ik er niet van maar ik vind je keuze voor kokos potgrond een beetje raar eerlijk gezegd. Ik dacht eigenlijk dat kokos net niet het meest geschikte materiaal is? Eventueel wel bruikbaar als aanvulling maar niet als complete vervanger voor organische potgrond volgens mij?