Dirted tank: zwarte schimmels op het zand.


Rick Jan

Active member
Lid geworden
15 december 2019
Berichten
36
Leeftijd
22
Hallo allemaal,

Ik heb sinds 28 mei een dirted tank opgestart met daarin organisch kokos potgrond als voedingsbodem, en zand als bovenlaag om het af te dekken. Ook heb ik kleibolletjes op het voedingsbodem liggen.

Vanaf de 3e dag zag ik zwarte schimmels ontstaan op het zand. Maar ik dacht bij mezelf van "Dat verdwijnt vanzelf wel". Maar nu het aquarium al bijna 2 weken draait en er nog schimmels ontstaan, ookal hevel ik het weg. Blijft het zich ontwikkelen.

En nu komt mijn vraag:
Wat zijn deze schimmels?
Hoe bestrijd ik deze schimmels?
Verdwijnen de schimmels op een gegeven moment?

Hopelijk kunnen jullie mij hier verder bij helpen.
 

Bijlagen

  • IMG_20200610_122541.jpg
    IMG_20200610_122541.jpg
    221.8 KB · Weergaven: 211
  • IMG_20200610_131634.jpg
    IMG_20200610_131634.jpg
    416 KB · Weergaven: 227
Dat lijkt wel bodemrot maar ik heb geen ervaring met je bodem dus wacht even andere leden af zou ik zeggen.
 
Nog wat aanvullende afbeeldingen van hoe het substraat aangebracht is.
 

Bijlagen

  • IMG_20200522_184434.jpg
    IMG_20200522_184434.jpg
    142.7 KB · Weergaven: 146
  • IMG_20200522_184441.jpg
    IMG_20200522_184441.jpg
    179.3 KB · Weergaven: 143
  • IMG_20200522_184501.jpg
    IMG_20200522_184501.jpg
    220.5 KB · Weergaven: 142
Dat lijkt wel bodemrot maar ik heb geen ervaring met je bodem dus wacht even andere leden af zou ik zeggen.
Vreemd, Het is anders wel een luchtige bodem die niet snel hoort dicht te slippen.
 
En waarom kies je voor de dirted tank-aanpak?
Wil je de "Walstad"-methode volgen of...?

Zoveel weet ik er niet van maar ik vind je keuze voor kokos potgrond een beetje raar eerlijk gezegd. Ik dacht eigenlijk dat kokos net niet het meest geschikte materiaal is? Eventueel wel bruikbaar als aanvulling maar niet als complete vervanger voor organische potgrond volgens mij?

Daarnaast is het volgens mij bij deze aanpak ook belangrijk dat je vanaf de start zwaar aanplant (wat jij eigenlijk niet hebt gedaan) zodat de vele voedingsstoffen tenminste gebruikt worden door planten.

Tenslotte is geduld bij deze aanpak cruciaal dacht ik. Het opstarten gaat trager, vergt meer aandacht (meer verversingen) en het duurt langer voor de "opstartalgen" onder controle raken. Dus duurt het ook langer om de bak geschikt te maken voor bewoners.

Of zie ik dat verkeerd?

Maar op de foto's zie ik ook bodemrot vermoed ik dus daar gaat iets niet goed volgens mij....
 
Stinkt het naar rotte ei? Dan is het bodemrot. Je kan een anaerobe bodem echt heel duidelijk ruiken.
 
Stinkt het naar rotte ei? Dan is het bodemrot. Je kan een anaerobe bodem echt heel duidelijk ruiken.
Nee, ik ruik niks.
 
Nee, ik ruik niks.
Heb je wel wat van het zand eruit gehaald om te ruiken? Een wattdnstaafjes of je vinger even in het zand stoppen en dan ruiken werkt ook.
 
Heb je wel wat van het zand eruit gehaald om te ruiken? Een wattdnstaafjes of je vinger even in het zand stoppen en dan ruiken werkt ook.
Ja, heb ik gedaan maar ik ruik alsnog niks. Het schimmel zit er ook alleen bovenop. En dus niet onder het zand.
 
Ja, heb ik gedaan maar ik ruik alsnog niks. Het schimmel zit er ook alleen bovenop. En dus niet onder het zand.
Dan is het zeer waarschijnlijk geen bodemrot. Even afwachten dus wat er gebeurt of tot iemand weet wat je het beste kunt doe
 
Apart. Ik zou dan denken dat het iets te maken heeft met een redox reactie maar wat weet ik niet. Heb je het merk/naam product van zowel de bodem, kleibolletjes en zand dat je hebt gebruikt?
Waarom denk je dat het een schimmel is? Heeft het een bepaalde structuur? Want uit de foto's lijkt het voor mij alsof het zand alleen een andere kleur heeft.
 
Dan is het zeer waarschijnlijk geen bodemrot. Even afwachten dus wat er gebeurt of tot iemand weet wat je het beste kunt doe
Ik zou het ook vreemd vinden dat in zo'n korte tijd er al bodemrot plaatsvindt.
 
heb het ook gehad bij opstart van een bak zou het gewoon weg zuigen en aan kijken heb toen zelf folgens mij de bak op nieuwe gedaan opgegeven moment
 
Apart. Ik zou dan denken dat het iets te maken heeft met een redox reactie maar wat weet ik niet. Heb je het merk/naam product van zowel de bodem, kleibolletjes en zand dat je hebt gebruikt?
Waarom denk je dat het een schimmel is? Heeft het een bepaalde structuur? Want uit de foto's lijkt het voor mij alsof het zand alleen een andere kleur heeft.
Het potgrond komt bij de action weg en heet COCO PEAT POTTING SOIL. Het zand is filterzand met een korrelgrootte van 0,4-0,8mm. En de kleibolletjes zijn 2X JBL PROFLORA 7+13 balletjes.

Ik denk dat het schimmels zijn omdat het wat pluisachtig is, net zoals witte schimmels die je vaak op hout tegenkomt.

Onderstaand een foto van hoe de kleibolletjes ingedeeld zijn.
 

Bijlagen

  • IMG_20200522_205946.jpg
    IMG_20200522_205946.jpg
    178.8 KB · Weergaven: 113
  • IMG_20200522_205954.jpg
    IMG_20200522_205954.jpg
    188.7 KB · Weergaven: 126
  • IMG_20200522_210005.jpg
    IMG_20200522_210005.jpg
    236.3 KB · Weergaven: 135
heb het ook gehad bij opstart van een bak zou het gewoon weg zuigen en aan kijken heb toen zelf folgens mij de bak op nieuwe gedaan opgegeven moment
Ik ververs in ieder geval om de 3 dagen vooral om de bruine kleurafgifte te verminderen. Dan zuig ik ook gelijk de schimmels op. Maar de schimmels blijven telkens terug komen op dezelfde plek. De rest van het zand oppervlakte is gewoon schoon.
 
zou het elkedag weg zuigen en het geen kans geven meschien als je het weg zuig gelijk wat nieuw zand er over zo dat het geen licht krijgt om te groeien
 
Ah ja als het een pluisachtige structuur heeft dan zal het inderdaad wel iets anders zijn. Geen idee waarom er schimmel uit je bodem zou komen, maar als het net zoiets is als schimmel op hout dan zou het vanzelf ook wel weer weggaan denk ik.
zou het elkedag weg zuigen en het geen kans geven meschien als je het weg zuig gelijk wat nieuw zand er over zo dat het geen licht krijgt om te groeien
Algen hebben licht nodig om te groeien maar schimmels niet.
 
Ah ja als het een pluisachtige structuur heeft dan zal het inderdaad wel iets anders zijn. Geen idee waarom er schimmel uit je bodem zou komen, maar als het net zoiets is als schimmel op hout dan zou het vanzelf ook wel weer weggaan denk ik.

Algen hebben licht nodig om te groeien maar schimmels niet.
dan kun je het nog stopen warschijnelijk door het af te dekken als het op de zelfde plek terug komt.
 
Ik zou alle schimmel inderdaag weghevelen en ook een stuk eromheen weghevelen om er zeker van te zijn dat je alle 'sporen' van de schimmel mee hebt genomen. Sporen kunnen namelijk lang overleven en kiemen als ze zich onder de juiste omstandigheden bevinden (waarschijnlijk speelt het nutrientgehalte in de bodem de belangrijkste rol). Dus door alle sporen weg te hevelen voorkom je hopelijk dat de schimmel niet meer terug komt. Afdekken of bedekken zal weinig nut hebben, een schimmelspoor kiemt en groeit sowieso al het beste in het donker dus daar los je het probleem niet mee op. Ik heb ook zulk soort schimmel ineens gezien in mijn bak, onder mijn blok kienhout. Ik heb alle schimmel die ik zag weggezogen, plus extra zand dat eromheen lag en de leegte opgevuld met nieuw schoon zand. Ik heb sindsdien nooit meer de schimmel terug gezien!

Zuig verder ook altijd z.s.m. je schimmel weg als je het ziet in je bak! De structuur van de schimmel die je namelijk ziet, is de zogehete reproductie structuur. Met andere woorden, daarin zitten weer nieuwe sporen (zaadjes) die na uitbarsting van zo'n reproductie structuur weer verder door de bak kunnen verspreiden en dus de potentie hebben weer ergens anders schimmel groei te veroorzaken.
 
Dat spul uit de action kan je alles behalve zuiver noemen.
Ik gebruik het voor m'n landschildpadden en het zit vol zaden van vanalles en nog wat.
Er zit dus veel organisch materiaal in, die onder water allemaal lekker gaat rotten.
 

Terug
Bovenaan