Wat is er nieuw

Discus aquarium beginnen

1978

Well-known member
Lid geworden
19 augustus 2014
Ondanks dat ik hier niet veel post, ben ik wel een actieve lezer van dit forum. Met alle tips en adviezen is het mij dan ook nog steeds gelukt om mijn aquariumhobby vol te houden 🙂

De hobby bevalt zo goed dat ik overweeg een Discus aquarium te gaan starten over een paar maanden. Wij gaan verhuizen, en hebben dan ook plek voor een groter aquarium (erbij). Ik zit te denken aan een Scubaline 460, volgens mij is deze wel groot genoeg om fatsoenlijk een gezond aantal discussen in te houden. Nieuw lijken deze niet meer leverbaar vanuit Eheim, dus wanneer ik geen gebruikte kan vinden kan het ook zomaar een Incpiria 400 worden. Echter lijkt ook die mij groot genoeg.

Om eerlijk te zijn ben ik geneigd om gelijk al wat grotere discusvissen aan te schaffen, 14 tot 18 cm bijvoorbeeld. Dan zijn ze gelijk mooi op kleur en groter wat ik mooier vind. Wat zijn jullie ervaringen om te beginnen met wat grotere discussen? Zijn hier ook nadelen voor te bedenken?

Waarschijnlijk hou ik de Scubaline 140 erbij, of ik moet de vissen die ik nu heb over kunnen zetten naar de Discus bak, wat ik zo lees zouden dit goede bijvissen kunnen zijn;
10 neon tetra's
21 Corydora's panda's (diverse keren jongen gehad, zelfs een aantal weg moet geven omdat het er teveel werden...
1 Koppel Honing Goerami's
5 Otocinclussen
6 kegelvlek rasbora's

Groet,
Raymond

Ik kan je niet veel meer dan succes wensen, heb geen ervaring met dexe vissen. Volgens mij is het niet slim om de pandas in de discusbak te houden. Pandas hebben liever een temperatuur van rond de 20 a 22 waarbij de discussen liever veel warmer zitten. Ik weet dit laaste helemaal zeker, je zult even de reactie van andere leden moeten afwachten voor de zekerheid

10 neon tetra's
21 Corydora's panda's (diverse keren jongen gehad, zelfs een aantal weg moet geven omdat het er teveel werden...
1 Koppel Honing Goerami's
5 Otocinclussen

Allemaal soorten die niet warmer willen dan een graad of 22. Dus absoluut geen vissen voor bij Discussen.

Grotere Discussen zijn wel behoorlijk wat duurder dan kleine. Maar om kleine op te fokken tot grote dieren kost ook een hoop geld aan voedsel.

Zoals al aangegeven zijn de meeste vissen die je nu hebt niet geschikt om op 28-30 graden te houden.
Neon tetra gaat denk ik wel. Ik heb zonder problemen kardinalen gehad op 30 graden bij mijn discussen.
Koop alleen niet hele kleine als je met grote discussen begint, want dan is het duur voer.
Voor volwassen discussen is 28 voldoende en voor opgroeiende discussen is 30 graden het beste, omdat dit de groei bevorderd.
Ik zelf heb een 150 cm aquarium met 12 bijna volwassen discussen die ik 1.5 jaar geleden gekocht heb op 7-9 cm.
Je zou ipv de panda sterbai kunnen nemen dit gaat goed samen met de discussen en temperatuur.
Verder veel inlezen en het belangrijkste is genoeg waterwissels. Hier doe ik dat 2x pw en dan 70%.
Volwassen discussen zijn wel duurder in de aanschaf en jonge zijn goedkoper maar eisen meer aandacht!!!
Zorg ervoor dat je groep groot genoeg is, het zijn groepsdieren en dan voelen ze zich beter!
Koop je discussen ook allemaal in 1x dit voorkomt kruisbesmetting in de toekomst als je weer bij wilt plaatsen.
Veel succes en lees je vooral heel goed voor je begint zoals op: www.discusclubholland.nl

Gr Rens

Help Users

You haven't joined any rooms.

You haven't joined any rooms.
    Terug
    Bovenaan