Wat is er nieuw

Discus aquarium maken

• Onderwerp starter Onderwerp starter caveman
  • Startdatum Startdatum
C

caveman

Guest
Mensen

Ik heb hier nog een bakje staan van 150x55x55 met een sump er onder
Dit was een oud zeeaquarium maar wil er nu discussen in houden
Maar zoek nu wat ideeën over alles eigenlijk

Laatst bewerkt door een moderator:
Hi,

Dit is nogal een brede vraag. Wat wil je precies weten? Enkel de inrichting?

Als je het namelijk biotopisch wilt inrichten dan ben je snel klaar:
- Een zandbodem met redelijk wat takken op de bodem
- Veel takken/stammen die van boven/net onder het wateroppervlakte naar de bodem lopen.
- Eventueel wat grootbladerige Echinodorussen om bladeren van bomen na te bootsen tijdens het regenseizoen.

Er staan ook een aantal filmpjes over wilde discussen op YouTube.

Discussen zijn lastig te houden. Elke week een grote waterwissel, goed kwalitatief voer, zijn allemaal dingen die bij een discus aquarium horen.

Hier aub. Heeft TS hier wat aan? Heb jij er wat aan? ? Ja ? Mooi!
Deze is toch vele malen mooier om naar te kijken dan het eerste filmpje. En het aquarium mag dan vele malen groter zijn dan dat van TS het kan toch echt als inspiratie dienen. Dus dank voor het plaatsen :thumbs: en ik hoef geen discusaquarium maar vond het ook leuk om te kijken.

Ideeën over alles.....

Je sump is prima te gebruiken, heb je al een opvoerpomp hiervoor? Zo nee, dan zou een regelbare uitvoering zeker te prefereren zijn.
Is de huidige afvoer stil? Zo nee, mogelijk het systeem veranderen en gebruik maken van bijv een Durso overloop, of een schuifafsluiter of......
Wat voor verlichting zit er boven de bak? Moet waarschijnlijk anders, TL of LED, mede afhankelijk van wat je wenst te bereiken.
Wat voor inrichting denk je, een plant arme bak met een "biotoop uitstraling" of juist een plantenbak met discusvissen?
Zandbodem is denk ik prima geschikt, en voor de vissen ook fijn. Gebruik hiervoor bijv. het goedkope filterzand van bijv. Wildkamp
Wil je de vissen klein kopen (8 cm) en 8 x per dag voeren en heel veel water verversen inclusief alle veel voorkomende zaken die hierbij horen of wil je een groep haflwas of volwassen vissen kopen?
Wil je wildvang of nakweek?
Wil je de zogeheten Stendker (duitse) of aziatische vissen?
Wil je er evt. bijvissen bij, zo ja, wat voor?
Op welke temperatuur wil je ze houden? Verwarming in de sump en een losse controller voor de temperatuur, of gewoon een "regelbare" thermostaat in de verwarming?
Wil je zaken automatiseren? Water verversing/planten voeding/verlichting/CO2

Uhm, tsja en zo kan er nog wel heel veel meer bedacht worden, dus mogelijk is het toch wat toe te spitsen of bepaalde zaken, dat maakt het denk ik wat makkelijker om hier gerichtere info over te geven. Desnoods maak je voor ieder punt een apart topic, blijft het wel zo overzichtelijk.

Los daarvan, succes met deze opbouw en start!

Deze is toch vele malen mooier om naar te kijken dan het eerste filmpje. En het aquarium mag dan vele malen groter zijn dan dat van TS het kan toch echt als inspiratie dienen. Dus dank voor het plaatsen :thumbs: en ik hoef geen discusaquarium maar vond het ook leuk om te kijken.
Ik zat even Te zoeken naar product info over die oase filter en toen zag ik dit. Dacht ik dit kan echt niet.

Help Users

You haven't joined any rooms.

You haven't joined any rooms.
      Terug
      Bovenaan