Discus Aquarium (van een Rio 450 naar 200x80x70) (NielsW)


NielsW

Well-known member
Lid geworden
28 februari 2020
Berichten
156
Leeftijd
41
Locatie
Schaijk
Het blijft leuk om een fotoboek met verhaallijn te maken dus hierbij mijn "avontuur" Ik doe het wel in meerdere berichten gezien ik niet wil dat alles als 1 grote plak tekst onder elkaar komt te staan :).

Zoals in de andere post te lezen was (Opnieuw beginnen <-- Link) ben ik weer met discussen begonnen en vol goede moed.
Ik heb een RIo 450 gekocht, 2 Eheim Prof 4 600 filters, Nachtlampje, complete CO2 set. schakelklokken met App, Akwaline Root achterwand erin, en ben gestart met mijn nieuwe uitdaging de opstart van een nieuw discus aquarium.

Het aquarium stond 2 weken lekker te draaien, wat kardinaaltjes erin, ging prima, weekje verder kwam ik ineens een mooie advertentie op MP tegen van iemand die zijn volgroeide discussen verkocht en vol goede moed heb ik dan ook 2 Cobalts, 2 Blauw Turquoise en 2 Red turquoise gekocht bij die beste man.
Hier wat foto's om een beeld te krijgen van de vissen :)

20200413_162153.jpg


Dit ging op zich prima, wel veel last van Alg ondanks de Co2 toevoeging maar sinds ik Profito ben gaan gebruiken ging ook dat weer stukken beter.
Net alles lekker draaiende, happy met het resultaat, maar toch.... Door die mooie achterwand hadden de discussen zich al een paar keer beschadigd, en er bleef zo weinig ruimte voor ze over vond ik.
Inmiddels zit er in het aquarium :
6 discussen
10 corydoras Sterbai 1x Aneus en 4x julii
2x L333 (6 tot 7 cm, moest ik steeds achter de achterwand uitvissen......)
15 Kardinaaltetra's

En het was een leuk geheel om het zo te zien. Maar ik miste nog een mooie L en vond de L200 wel een mooie vis. Ik zat op MP of ik iets leuks kon vinden en liep zo tegen een mooie discusbak aan en die beste man verkocht ook Lnummers.
Dus ik ben gaan kijken....
 
Laatst bewerkt door een moderator:
Daar aangekomen was dit precies het aquarium wat ik al een lange tijd wilde hebben en we waren het snel eens over de prijs. Dit ook omdat het niet alleen het aquarium was van 200x80x70 met een 260Liter Bioloog. Maar ook omdat ik er nog wat vissen bij kocht.
20200401_173739.jpg


In totaal heb ik het aquarium gekocht met daarin :
2x Snow Ball Pleco (L201)
2x Yellow fin Snowbal (L177)
2x Green Phantom L200
25 kardinalen
25 roodneuszalmpjes
6 Corydoras Sterbai
en als kers op de taart 2 L046 mannetjes.

We waren het er snel over eens en ben er nog een paar keer wezen kijken. Ook heb ik de ombouw alvast meegenomen en deze een behandeling gegeven:
20200411_131742.jpg


In de tussentijd heb ik ook een Trigon 190 hoekaquarium gekocht, maar dat wordt een eigen topic, met een eigen verhaal. (Garnalen en L nummers + plantenbak)

Vandaag heb ik de Rio 450 een 150cm opgeschoven want we hebben nog wat te klussen.
Zoals sommige al hebben gelezen in het topic over de bioloog (Link) ben ik ook druk bezig geweest met hoe ik het verversen van deze in totaal 1400 liter goed kan gaan regelen zonder de hele tijd met slangen enzo in de weer te zijn.
Vandaag ook de thermostaat mengkraan gekocht die erop moet en zaterdag komt de loodgieter om :
- Riool aan te leggen bij het aquarium
- Warm water toevoer (bedankt aquarianen voor de tips!!!)
- Koud water toevoer
- Y spliting op het riool (voor de aansluiting naar de bioloog of voor een slang voor bodemreiniging ).
- koppelingen aanmaken voor de keus naar bioloog of naar het riool (2 in totaal dus).

En hiermee wil ik dus een mooie start maken om het mezelf toch echt makkelijker te maken.
Zondag ga ik in de ochtend helpen met alles leeg te halen, en in de middag komen familie en vrienden helpen met het sjouwen van dit enorme monster naar mijn huis.

Hou jullie op de hoogte :D
 
Ik ben benieuwd! Klinkt als een goede planning om alles in orde te krijgen!
 
Veel plezier van alles en we gaan het volgen.
 
morgen komt de loodgieter om alles goed aan te sluiten. In de tussentijd weer wat plantjes binnen gekomen.
20200417_152125.jpg
 
Ik zou de plantjes wel even ontdoen van de pot en vooral van dat sponsmateriaal.
Veel van die planten worden boven water gekweekt en dat sponsmateriaal kan dus vol zitten met meststoffen maar eventueel ook met gif tegen ongedierte.

Verder: Leuk om je project te volgen! :)
 
Op 18 April is de loodgieter bezig geweest om alles aan te sluiten. Gelukkig had ik een warm water leiding onder de vloer liggen waar hij makkelijk bij kon en is alles netjes aangesloten:
20200418_084633.jpg


Daarna de kraan er op gemonteerd. de afvoer gemaakt en het was wachten op de dag erna....

En 19 april was het dus zover. We gingen het aquarium halen wat inmiddels door mijn vrienden is omgedoopt tot zware mother..... :D
Zondagochtend eerst samen met de vekoper de bak verder leeg gehaald en de bewoners netjes in emmers gedaan met een deken er omheen.
20200419_114855.jpg


Met ruim 6 man met veel pijn en moeite uit zijn woning gekregen en in de trailer naar huis toe. Daar aangekomen eerst het frame neergezet en daarna de leidingen nog eens goed nagelopen en alles aangesloten.
Wat een klus was dit zeg. Ik had dit echt onderschat dat het aquarium zo zwaar zou zijn!
Maar uiteindelijk stond het aquarium dan ook op zijn plek!
20200419_141304.jpg

20200419_153345.jpg

20200419_174623.jpg


Het vullen kon beginnen na het weghalen van de zijwand, ik wil er graag doorheen kijken dus vond dat mooier dan een kant afgeplakt, het zand (filterzand van de Cranenbroek) kon er in en de vele stukken hout konden erbij.
20200419_232320.jpg
 
Na dit alles kon het vullen met water dus echt beginnen en dit was misschien wel 1 van de meest spannende dingen.... Is alles wel goed gegaan :S
20200420_141203.jpg


Alles begon te lopen en ook de Bioloog etc. hebben we aangesloten (o ja, het was inmiddels wel 2 dagen verder, dit was echt meer werk dan ik had verwacht).
Ook heb ik Vloeibaar Filter Medium van EasyLife erin gedaan wat alles wat beter zou moeten opstarten.

20200421_164609.jpg


De 1e kamer is nu gevuld met matten, de 2e kamer met Siporax en andere keramische pijpjes en de 3e kamer met Glafoam en Zeoliet. Ook heb ik de oude matten, pijpjes en het water uit 1 van de 2 potfilters overgegoten in de bioloog, dit zou de bacteriecultuur een boost moeten geven gezien de potilfters al een lange tijd niet schoongemaakt waren.

Alles begon te draaien, en toen begon de 1e irritatie......

Het geheel maakte nogal veel klotsend geluid en de vorige eigenaar had dit verholpen door iedere keer veel te proberen met matten en die goed aan te drukken enzo. Maar ik was na kort googlen en wat hulp hier op een Durso pijp uitgekomen die het 1e probleem verhielp:
20200422_190037.jpg


Deze moet ik nog aanpassen naar een Durso met een T stuk en een regelbaar bovenstukje waardoor er minder lucht bij komt en dus minder bellengeluid veroorzaakt in de bioloog. Maar dat was voor iets later.

ook zat er een best oude Aqua Medic 3500 Pomp bij die enorm zoemt. Vandaag is mijn Jecod Jebao DCP-4000 binnen gekomen en die ga ik morgen op mijn CO2 reactor aansluiten en dan op de oude aansluiting van de Aqua Medic, dus dat is een klusje voor morgen.
Tot nu toe dik tevreden met het resultaat, er zwemmen ook wat "nakweek" garnalen door de bak en een paar coridoras. en verder is het afwachten hoe het water zicht gaat voorbereiden. Volgende week Zaterdag moet de rest ook over omdat op zondag het oude aquarium verkocht is.
In de loop van de week maar een beetje bij beetje vissen over zetten naar het nieuwe aquarium.
20200424_090937.jpg


Vragen, opmerkingen of gewoon een reactie, alles is welkom. Ik hou jullie op de hoogte hoe het verder gaat verlopen :)
 
Flinke klus idd. Heb weken geleden ook een dergelijke bak naar binnen getild. Moest met 7 man. Wordt een topic binnenkort.

Maar mooi om te zien dat jou bak vorm begint te krijgen. Ben benieuwd verder.

Gr. Ed
 
Prachtig. mooi project om te volgen. Alleen zou je niet wat langer wachten met vissen over zetten? (ivm paar weken indraaien) Of zet je ook je filtermedia over uit een ander aquarium?
 
Mooi formaat en leuk hoe de uitleg erbij zit!
 
@trinakria

Was wel de bedoeling maar de koper van mijn oude aquarium wil graag volgende week alles ophalen. Heeft al 2 weken geduld.
Ik heb het filtermedium van 1 filter er wel al bij gedaan en de sponzen uitgeknepen in de sponzen van de bioloog. of dat genoeg is weet ik niet. Maar je moet iets.
Gelukkig werk ik vanuit huis nu met de Corona crisis en als de piek komt ben ik er (als het goed is) bij.
 
Vandaag ook weer het volgende aangeschaft, zo blijf je bezig.
Ik wilde de pomp dus vervangen door een DCP-4000, nu kreeg ik deze alleen niet op de reactor aangesloten die tussen de slangen zit van mijn Eheim pompen.... Ergo.... Wat verder gaan verdiepen in wat ik nu heb staan en hoe handig dat alles is.
Met wat handige tips van Tuinkabouter (Thnx!!) wat meer gaan verdiepen in alles en kom ik tot de volgende conclusie:
Mijn huidige pomp is aangesloten met een 20mm pijp wat dus voor enorme druk (waterdruk) in de bak zorgt, nu heb ik helaas geen ruimte om deze eenvoudig te vervangen gezien deze achter mijn aquarium zit en ik geen ruimte heb om deze echt te vervangen.
Met de hulp van de vriendelijke man van CO2Reactor.nl zijn we tot een nieuwe setup gekomen :
94672792_276356873529525_7796715129554337792_n (1).jpg


Hij heeft een reactor gemaakt en opgestuurd welke de 20 MM pijp nog steeds gebruikt maar dan voor de CO2 outlet. Naast het aquarium (wel tegen de muur) komt een extra verbinding van 32MM dik die het water transporteert naar de bak wat niet door de reactor loopt (niet alles moet er doorheen geperst worden, dan wordt de druk te hoog.
Dus een bypass voor het reguliere water. Dit sluit ik dan aan op mijn nieuwe pomp en als het goed is heb ik daarmee A) de L/U capaciteit verbeterd, B) de zware stroming in de bak verminderd en C) kan ik mijn Co2 systeem weer gebruiken.

Komende week komt het allemaal binnen dus kan niet wachten om aan de slag te gaan. Nu nog pvc etc. gaan halen hiervoor :)
 
CO2Reactor.nl
Heeft die geen website?
Alleen facebook? Wat ik dis zelf niet heb.

Mvg ronald
 
CO2Reactor.nl
Heeft die geen website?
Alleen facebook? Wat ik dis zelf niet heb.

Klopt Ronald. Voor alsnog heb ik co2reactor.nl alleen nog op Facebook. Dit heeft te maken dat alles wat ik maak via persoonlijk contact gaat. Tevens ben ik bang dat met een website/ webshop het persoonlijke deel minder wordt en ik het wellicht te druk ga krijgen. Maar door de grote vraag naar een website en shop ben ik hier ondertussen wel mee begonnen. Om kosten te sparen doe ik alles wel zelf en dat vergt wel wat tijd als je perfectionistisch ben. :). Tevens is door de vraag het assortiment veel uitgebreider geworden waardoor ik er ook niet maar onderuit kom. Zoek maar eens op facebook naar co2reactor en je vindt mijn Facebook site met alle info over wat ik zoal bouw.
Groet Winfred
CO2reactor.nl
 
Gaat een mooie discus bak worden. Aan de hardware gaat het niet liggen. ;);)
 
Vandaag maar het filtermateriaal uit de andere Eheim uitgeknepen in de bioloog en wat filtermateriaal uitgewisseld.
het aquarium staat nu meer als een week te draaien zonder problemen, alvast wat kardinalen los gelaten en een groepje cory's.
Ook heb ik wat Garnalen uit mijn Trigon gehaald en die erbij gedaan voor de alg, die kleintjes werken als een trein :D

Volgende week zaterdag moeten alle vissen uit de RIO en moet deze dus helemaal schoon worden gemaakt voor de koper.
Nu hoop ik dat ik er voldoende aan heb gedaan door wat vissen erin te zetten en filtermateriaal toe te voegen uit de oude opstelling maar het blijft een risico.
De bak staat volgende week 2 weken te werken de bioloog zelfs iets korter. Waterwaardes goed in de gaten houden, gelukkig kan dit nu met de Corona thuiswerkdagen......

Maar dan nog, ik kan mijn discussen (6 stuks) ook in een klein bakje doen met een bruissteen en verwarming maar ik betwijfel of ik daar goed aan doe (stress, kleine bak, etc.)
De Lnummers kunnen in de regel wel veel hebben dus daar maak ik me minder zorgen over.
De L046's ga ik pas over 2 a 3 weken ophalen als alles goed stabiel is.
 
gisteren nog 2 Lnummers los gelaten in het aquarium en de rest is voor komende zaterdag. Wordt een spannende dag maar we gaan ervoor.
Ik heb ook mijn 2 blok visjes eruit gedaan, Ik vond het vreemd dat van de 12 garnalen die ik los gelaten had er geen meer zag, toen ik de L133 uit de trigon haalde en in de discusbak deed zwom er een garnaaltje mee.
Ik zag het mannelijke blokvisje meteen jagen en de garnaal voor de helft opvreten.....
Dus daar gingen mijn garnalen naartoe :(. Blokvisje eruit en morgen een paar garnalen erin, poging 2 :)

Ook zag ik dat 1 van de 2 snowballs witte vlekken op zijn snoet heeft, is dit beschadiging doordat hij ergens tegenaan is gezwomen of moet ik me er zorgen om maken?
20200430_201150.jpg

20200430_201139.jpg


Zaterdag ook alle PVC etc. lijmen en dan de CO2 reactor maar eens ophangen!
 
Weer eens een update maar nu dat alles (redelijk) goed lijkt te gaan. Redelijk omdat ik 1 Discus heb die zich heel raar gedraagt. De vis draait heel snel rondjes (korte) en stopt dan ergens achter het hout en is heel schuw. heb dit nog nooit eerder gezien en kan er ook weinig over vinden.
Als het lukt zal ik eens een foto maken.
20200504_093349.jpg


Allereerst Zaterdag dus alle vissen overgezet behalve de Discus vissen, die mochten nog even met zijn 6en van de oude bak genieten (met een Voogle kuurtje).
Zondag is de koper van de Rio langs geweest en het is toch raar om ineens maar 1 aquarium in je kamer te hebben, aan de andere kant ben ik ook wel blij dat die weg is :)
20200503_123400.jpg


Discussen dus overgezet en vandaag zijn we druk aan het puzzelen geweest, we misten nog wat PVC stukjes en zijn letterlijk de hele dag bezig geweest om de oude aansluitingen op de nieuwe manier te bevestigen. Maar het is gelukt !!

20200504_205356.jpg

Wat je hier ziet zijn de 4 units voor de ledverlichting die ik aan haken heb opgehangen aan de houten plaat onder het aquarium, zo kunnen ze nooit kortsluiting maken (of liggen ze in de weg).
In de stroomblokken zitten de schakelaars (TP-Link Tapo P100) ideaal om alles mee te doen, alles gaat via de App en zo kun je iedere dag schakelen of direct aan/uit zetten (online voor +- 12,- dus niet gek veel duurder dan een uitgebreide analoge schakelklok).

20200504_205440.jpg


Aan de andere kant van de Bioloog staat :
- 5KG Gasfles aangesloten op een Dennerle PH meter + een JBL druppelteller en terugslag in 1.
De buis in het midden zit op het riool aangesloten (y splitsing met de riool aansluiting voor de afvoer) zodat ik de slang erin kan doen en de bodem kan afzuigen.
- De Co2 reactor van Co2reactor.nl Het was even puzzelen maar alles is aangesloten en ook de kranen staan precies goed open.
- Een inkbird ITC-308 die nu de temperatuur goed regelt en tot nu toe werkt dat echt heel goed!
- De controler van mijn jebao jecod dcp 4000. Echt een perfecte pomp, staat nu op 80% te zoemen... Nou ja zoemen. Dat ding is fluisterstil. Je hoort niet eens dat er een pomp actief is!

Ben met name heel blij met de reactor maar zeker ook met de pomp, vergeleken met de aquamedic hoor je de DCP helemaal niet, deze is echt muisstil en een echte aanrader mocht je nog een ouder model hebben.
Let wel op dat je de DCP koopt, de DCS/T is ook prima maar maakt toch echt meer lawaai dan deze.

En dan nog voor het slapen gaan :
20200504_224918.jpg
 
Gisteren een quarantaine bak opgezet naast het aquarium. 1 van de vissen heeft een dik opgezette buik, eet niet en is bijna zwart. Nu aan de pillen met sera bactopur direct en de komende dagen de kuur maar even volhouden. De rest doet het perfect inmiddels, ook de wat gewonde discus eet inmiddels mee.
20200507_192231.jpg

20200507_192252.jpg


Wat zijn het toch stresskippen deze vissen. Als je alles stabiel hebt geen probleem, maar tot die tijd....

Ik zal komende dagen de rest eens op de foto zien te krijgen en hier plaatsen. Zondag komen de 2 L046 mannetjes!
 
Mooie bak Niels en ik hoop dat de Discus er weer bovenop zal komen.
 
Mooie bak en mooie vissen.
Ga je je groep nog uitbreiden want 6 discussen in zo'n grote bak is wel een beetje te weinig vind ik en misschien ook de reden dat ze gestrest zijn.
Ik volg hoe het met de zieke discus gaat want een tijd geleden had is ook een met dezelfde symptomen en uiteindelijk is het slecht afgelopen ondanks een kuurtje bactopur direkt.
 
jazeker, er zijn er inmiddels 7 bij. maar daarover later meer ;)
 
Zoals eerder dus aangegeven heb ik er nog 7 bijgekocht en deze zitten inmiddels bij de andere 6 (1 nog in quarantaine) ik moet zeggen dat ze het binnen 20 uur goed doen voor wat ik gewend ben en van de 7 zwemmen er al 4 met de andere discussen mee, 1 is wat schuwer en 2 blijven zich nog even verstoppen met donkere strepen.

Het zijn 7 weissflog discussen van 16 cm die ik van een vriendelijke mede aqua fan heb mogen overnemen en wat zijn het prachtige vissen!! Ben er heel blij mee, echt sierlijk door de bak.

Gisterenavond opgehaald en tot 1:00 bezig geweest om alles netjes over te zetten... blij dat alles goed gaat.

Als ze straks allemaal goed gewend zijn wordt dit vast een feest om naar te kijken, en hoop dat de ene uit quarantaine het ook gaat halen....
20200508_231059.jpg

20200509_162756.jpg

20200509_162948.jpg
 
Mooie bak en mooie vissen.
Ga je je groep nog uitbreiden want 6 discussen in zo'n grote bak is wel een beetje te weinig vind ik en misschien ook de reden dat ze gestrest zijn.
Ik volg hoe het met de zieke discus gaat want een tijd geleden had is ook een met dezelfde symptomen en uiteindelijk is het slecht afgelopen ondanks een kuurtje bactopur direkt.
Helaas vanmorgen een ikea begrafenis gegeven (zakje, dichtritsen en weg). Is heel snel gegaan en heeft dus niet geholpen. Toen ik beneden kwam draaide de vis nog ondersteboven en knalde naar boven om daarna op de bodem te gaan liggen. Toch altijd pijnlijk dit.....
 
Zojuist de verkoper van mijn aquarium over de vloer gehad en hij had de laatste 2 bewoners van mijn aquarium bij. Nu is het vol en wordt het tijd om te genieten en om voor de dieren te zorgen.
 

Bijlagen

  • 20200510_134210.jpg
    20200510_134210.jpg
    145.2 KB · Weergaven: 180
  • 20200510_134207.jpg
    20200510_134207.jpg
    150.3 KB · Weergaven: 195
Apart zetten is bij mij ook nooit een succes geweest, ik heb de indruk dat ze door samenhang van verzwakking en stress snel het loodje leggen.
Laatste die ik apart heb gezet had ik de Q bak ook volledig met aqua water gevuld desondanks na 24 uur heeft die het loodje gelegg.
 
zo. De 1e fles co2 is leeg en nu een 5kg fles staan. Planten doen het wel ok maar ga even uitzoeken waar ze een gebrek aan hebben.

Ik merk wel dat ik veel zweefalg heb maar weinig tot geen draadalg. Even uitzoeken waar ook dat vandaan komt en hoe ik het kan oplossen.

De 2 quarantaine discussen behandeld tegen flagelaten en uitgezet bij de rest. Nu afwachten tot ze het beter gaan doen. De cyste/bult is echt veel minder geworden.

En ook weer wat foto's, niet van de zebra's, die blijven goed verstopt ?

20200517_110347.jpg



20200517_110355.jpg
20200517_110416.jpg
20200517_110433.jpg
20200517_110446.jpg
20200517_110559.jpg
20200517_110416.jpg
 
Mooi aquarium en mooi visbestand. Lekker formaat ook. Daarin komen ze goed tot hun recht.
 
Prachtig :petjeaf:
 
knap(y)
 
Zoals in een ander topic te lezen is gaat het alles behalve goed momenteel. Er zit iets in het aquarium wat ervoor zorgt dat de vissen massaal ziek worden helaas.
Ik doe nu mijn uiterste best om te achterhalen wat en sterfte verder te voorkomen :(
 
Zoals in een ander topic te lezen is gaat het alles behalve goed momenteel. Er zit iets in het aquarium wat ervoor zorgt dat de vissen massaal ziek worden helaas.
Ik doe nu mijn uiterste best om te achterhalen wat en sterfte verder te voorkomen :(
Hoe gaat het nu? Alweer iets beter hoop ik?
 
Even een update.....
Ja ben er nog steeds niet goed van en heb bewust even een paar weken het aquarium helemaal met rust gelaten.
Mijn vermoeden bestaat dat ik door het stilstaand water war ook troep achter ligt problemen heb in het hele aquarium en ik ga daarom dit weekend het hele aquarium leeghalen, de vissen gaan in een ander aquarium en in bakken voor die dag en ik ga alles eruit halen.
Waarom? Ik ga de hele achterwand met Orca kit helemaal nakitten tot er geen water meer achter de achterwand kan komen en kit het daarna nog een keer extra na. Niet altijd de mooiste oplossing maar ik heb echt een heel sterk vermoeden dat hier een gedeelte van het probleem vandaan komt.
Verder filter ik voornamelijk over Siporax etc. Ik laat hiervan 1 Kamer onaangetast en de andere kamers maak ik grondig schoon.

Laatste status :
- 1 Discus die vermagerd is en niet wil eten (al een tijdje niet).
- 1 vlak blauwe discus heeft uitwendige bulten ondanks dat ik weken geleden het aquarium behandeld heb met Bactopur direct (ja veel tabletten gaan er in).
- 1 discus begon vandaag raar te zwemmen.
- 3 discussen zijn nog kerngezond.

Het voelt allemaal heel wrang en ook een beetje als falen voor je huisdieren.... Als dit stuk voorbij is dan kan het gewoon niks anders meer zijn, want dan ben ik praktisch opnieuw begonnen met alles (wel uitkijken voor de piek)... Veel vissen zitten in een ander aquarium inmiddels en daar gaat het gewoon goed mee.
Alles meteen goed aangepakt en dan nog gewoon een soort van pech lijkt wel.
Ik hou jullie op de hoogte
 

Terug
Bovenaan