Aquarium van Harmen


Harmen

Well-known member
Lid geworden
27 juni 2018
Berichten
120
Locatie
Zwolle
Dag allen,

Na een tijdje klunzen met een gezelschapsaquarium ben ik afgelopen najaar weer teruggekeerd naar mijn oude favoriet: het discusaquarium. En warempel, opeens slaan de planten aan en gaat het bakkie goed draaien. De vissen moeten nog wat groeien. Ze zijn er eind augustus klein in gezet. Het lijkt me leuk om hier af en toe eens een foto te plaatsen.
Het aquarium is een Akvastabil Fusion 130x50x50 met een Eheim potfilter en Akvastabil Lumax Led verlichting (2x).
IMG_7569.JPG
 
Laatst bewerkt door een moderator:
mooi blauw is echt niet lelijk!!(y)
 
Fraaie plant en mooi van kleur.
 
Mooi bakkie zo, schitterend die intens kleurige schijven.

Gr. Ed
 
Dank! Foto vertekent ook wel wat hoor. Dat doet de telefoon automatisch. In het echt zijn de kleuren wat subtieler, maar mooier wat mij betreft.
 
Even een terugblik vanaf het inzetten van de discusvissen. Planten zijn ontzettend gaan groeien, terwijl dat voor die tijd helemaal niet wilde lukken.

Eind augustus 2019. Nieuwe discusvissen.
IMG_6775.JPG


November 2019
IMG_7094.jpg


Januari 2020
IMG_7240.jpg
 
Klopt. In de sloot groeit hij ook goed trouwens. Maar bij 28 graden en veel licht doet hij het ook prima en wordt hij mooi frisgroen. Blijft dan relatief laag.
 
Doet het lekker zo Harmen (y)
 
Ziet er netjes uit Harmen. En discussen zou ik wel adviseren op 29 graden.... 28 is echt de ondergrens qua temperatuur.
 
Klopt. In de sloot groeit hij ook goed trouwens. Maar bij 28 graden en veel licht doet hij het ook prima en wordt hij mooi frisgroen. Blijft dan relatief laag.
Gaaf, weer wat geleerd :)
 
Dank voor de reacties!
Ik heb ze ook lang op 26-27 graden gehouden. Gaat prima met de Stendker vissen. Scheelt je weer stookkosten en voor de planten is het ook beter. 28 is eerder mijn bovengrens. Wel is mijn temperatuurmeter ook niet heel precies, dus het zou best nog een graad lager of toch hoger kunnen zijn. Ik kijk naar m'n vissen en als die het goed doen, ben ik tevreden. Schoon water is volgens mij het belangrijkste.
 
Ziet er netjes uit Harmen. En discussen zou ik wel adviseren op 29 graden.... 28 is echt de ondergrens qua temperatuur.
Da's dus echt niet waar. Ik heb wilde discussen gehouden en de wetenschap leert ons dat temperaturen fluctueren. Zo heb je in het Amazonegebied de natte tijd waarbij enorme gebieden onder water komen te staan. Bij die aanvoer van al dat water zakt de temperatuur en veranderen overigens ook de waterwaarden t.o.v. de periode waarbij de waterstanden drastisch zakken en waarbij de watertemperatuur stijgt.

Zo kunnen discussen erg goed tegen veel stroming.

Het beste kan je discusvissen houden met bovenstaande gedachtengang. De helft van het jaar warm en weinig stroming, de andere helft meer stroming en wat minder warm. Zo rond de 26 graden kan uitstekend!
 
Da's dus echt niet waar. Ik heb wilde discussen gehouden en de wetenschap leert ons dat temperaturen fluctueren. Zo heb je in het Amazonegebied de natte tijd waarbij enorme gebieden onder water komen te staan. Bij die aanvoer van al dat water zakt de temperatuur en veranderen overigens ook de waterwaarden t.o.v. de periode waarbij de waterstanden drastisch zakken en waarbij de watertemperatuur stijgt.

Zo kunnen discussen erg goed tegen veel stroming.

Het beste kan je discusvissen houden met bovenstaande gedachtengang. De helft van het jaar warm en weinig stroming, de andere helft meer stroming en wat minder warm. Zo rond de 26 graden kan uitstekend!

Voor wildvang zou ik zeggen ja ben het met je eens.
maar die gekweekte discussen hier schrikken zich rot van een plantje in een bak, en weten ook niet hoe het in de amazone aan toe gaat.
Ik heb zowel weisflog als ook piwowarsky discussen, en ik zie toch dat de weisflog makkelijker een lagere temp (28) aan kunnen terwijl de piwos zich lekkerder voelen bij 30.
 
Ik ben verre van expert maar ik geloof niet dan in pakweg 30 jaar maximaal de genen van de discus zodanig zijn aangepast dat het wilde er is uitgekweekt.
 
Ik ben verre van expert maar ik geloof niet dan in pakweg 30 jaar maximaal de genen van de discus zodanig zijn aangepast dat het wilde er is uitgekweekt.
het wilde is er uit :)
maar de behoefte voor een waterhardheid van 0 en een zeer lage PH is al niet meer nodig, het jonbroed heeft zich aangepast aan volstrekt andere waardes dan de wildvang.
Opvallend vind ik wel dat er verschil is te zien tussen kwekers onderling en hun jongbroed.
Als ik kijk naar honderassen en de kweek daarvan dan zie ik toch dat de rassen heel snel in andere richting in kunnen gaan agv fok.
Het is niet alleen het uiterlijk dat verandert.
Zal dat dan bij discussen niet zo zijn ?
 
Erwin,ik geloof zelf dat het wilde toch een beetje weg is,maar dat is mijn persoonlijke mening,neem de Stendker Discusvissen die kunnen volgens hun elk water wel aan en dat geloof ik ook wel ondanks dat ik nooit de stendkers heb gehouden.Stendker wilde dat de Discus voor een ieder bereikbaar is door de waterwaarden een beetje opzij te zetten,opzich niets mis mee,alle Discusvissen ( nakweek) zitten in beina in alle gevallen bij de aquariumwinkels op kraanwater,en dat keur ik niet af.

Ga je iets verder zoals Janjdk en Rjoemman dan wordt Discusvissen houden een iets ander verhaal en vereist ingrijpen door de verzorger in watersamenstellingen,die helaas niet of minder gelden voor beide genoemden,zij zijn volgens mij wel erg content / tevreden met de waterwaarde's uit de kraan.
Maar eh"zo maar een mening hoor.
gr.bert
 
Geef mij toch maar de Stendker discusvissen. Waarom moeilijk doen, als het makkelijk kan. En ze zijn er ook nog in vele kleuren. Voor elk wat wils. Kweken gaat ook simpel is mijn ervaring en gewoon op onbehandeld kraanwater.
Even een update:
M'n laatste aanwinsten. Sturisoma Panamense.
IMG_7617.JPG

IMG_7669.JPG

IMG_7668.JPG
 
Geef mij toch maar de Stendker discusvissen
En gelijk heb je zo mooi om:smitten::smitten:op te worden en zelfs te overwegen om eens een bak met deze mooie vissen te vullen als de tijd daar is dan nu te druk :(
 
Welke kleurslag zijn je Stendkers? kan het moeilijk zien door het blauw van de lamp/telefoon.
 
Echt veel werk is het niet hoor, Jaap. Alleen veel water verversen, maar met een goede kraankoppeling en een slang kun je daar ook lekker bij gaan zitten.
 
Het zijn kobalt blauwe vissen. Kleur wisselt wel per vis, heb ze ook pas vanaf eind augustus en toen waren ze nog klein en ze worden pas na verloop van tijd echt blauw. In het begin zijn ze meer bruin dan blauw. Ook zullen ze vast uit verschillende nesten komen.
 
Da's dus echt niet waar. Ik heb wilde discussen gehouden en de wetenschap leert ons dat temperaturen fluctueren. Zo heb je in het Amazonegebied de natte tijd waarbij enorme gebieden onder water komen te staan. Bij die aanvoer van al dat water zakt de temperatuur en veranderen overigens ook de waterwaarden t.o.v. de periode waarbij de waterstanden drastisch zakken en waarbij de watertemperatuur stijgt.

Zo kunnen discussen erg goed tegen veel stroming.

Het beste kan je discusvissen houden met bovenstaande gedachtengang. De helft van het jaar warm en weinig stroming, de andere helft meer stroming en wat minder warm. Zo rond de 26 graden kan uitstekend!

Ik wil hier toch even op reageren dat Discussen zoals Stendkers op 26graden kunnen.
Dat klopt voor een deel maar dat is geheel afhankelijk hoe oud de vissen zijn en welk voer je ze geeft.
Jonge dieren tot 12-14cm moet je niet op 26-27graden gaan houden maar minstens op 28-29graden wegens hun groei process en meerdere voedingen die ze nog nodig hebben.
Ook als je Stendker voer geeft met runderhart moet de temperatuur echt niet lager zijn dan 28graden wegens de spijsvertering en de meeste Discus houders geven jongen discussen nou eenmaal stevige hap met veel eiwitten voor de groei.
Zijn ze volwassen/puper aan het worden na een jaar dus ze bereiken 16-18cm dan kan je minder eiwitrijk voer gaan geven en kan je zelfs runderhart uit het menu schrappen wat ook veel beter is om te doen tegen vervetten.. in plaats daarvan kan je wel schelpdieren/garnalen/witvis mix gebruiken dat veel minder vet bevat maar voldoende eiwitten.
Krijg je de Discussen op goed granulaat en vlokvoer + diepvries artemia,krill,mysis dan is 27graden bij volwasse discussen een prima manier om ze zo gezond te houden zonder dat ze iets te kort krijgen op 27graden.

Bij 26graden is ook mogelijk maar niet te lang en bovendien de discussen zullen niet zo aktief meer zijn dus ook minder voedsel opnemen wat vermagering kan opleveren en tekorten in mineralen en vitamines wat vaak resulteerd in gatenziekte en verzwakt inmuum system.
Daarom kan je beter Volwassen exemplaren beter op 27graden houden als ondergrens en bij jonge dieren onder 10cm minstens op 30graden wegen de vele voedingen.
 
Als je de snelste groei wilt zou je jonge vissen misschien beter op hogere temperaturen kunnen houden. Maar dan ook in een kleinere kale bak en extreme waterverversingen en heel vaak voeren. Net zoals een professionele kweker zou doen. Dat ben ik echter niet. Ook vind ik die extreem dikke discusvissen niet erg mooi om te zien.
Ik houd ervan om rustig voor m'n bak te zitten kijken en niet continue bezig te zijn met mijn aquarium. Ook wil ik graag een leuke ingerichte bak met hout en planten. Tevens vind ik het leuk om de discusvissen op te laten groeien en heb ik geen zin om 75 euro of meer per vis te betalen. Ik heb een simpel systeem: filter, verwarming, lamp. Dat vergt een andere aanpak. Gelukkig zijn de Stendker vissen flexibel en kunnen ze prima tegen minder hoge temperaturen. Op 30 graden groeien mijn planten namelijk niet meer zo goed, verwacht ik. Ik heb ze zoals gezegd klein gekocht en de temperatuur is altijd rond de 27/28 graden geweest (volgens mijn goedkope thermometer). Ik voer wel vaak (zo'n 5x per dag als ik thuis ben), maar doe daarentegen ook veel waterverversingen. Elke twee a drie dagen ongeveer 40-50%. Ik ben niet ontevreden over de groei. Oordeel zelf. Het kan natuurlijk altijd beter, maar de vraag is of je dat wilt. Voeren hou ik ook simpel door alleen droogvoer te gebruiken. Wel allerlei verschillende soorten. Diepvriesvoer vind ik duur, veel gesmeer (ook in het aquarium) en onhandig.

26 graden vind ik eerlijk gezegd ook wel een beetje aan de lage kant. Bovendien zou ik er bij goedkope thermometers vanuit gaan dat het in werkelijkheid best een graadje warmer of kouder zou kunnen zijn, dus enige marge is wel wenselijk.
 
Als je de snelste groei wilt zou je jonge vissen misschien beter op hogere temperaturen kunnen houden. Maar dan ook in een kleinere kale bak en extreme waterverversingen en heel vaak voeren. Net zoals een professionele kweker zou doen. Dat ben ik echter niet. Ook vind ik die extreem dikke discusvissen niet erg mooi om te zien.
Ik houd ervan om rustig voor m'n bak te zitten kijken en niet continue bezig te zijn met mijn aquarium. Ook wil ik graag een leuke ingerichte bak met hout en planten. Tevens vind ik het leuk om de discusvissen op te laten groeien en heb ik geen zin om 75 euro of meer per vis te betalen. Ik heb een simpel systeem: filter, verwarming, lamp. Dat vergt een andere aanpak. Gelukkig zijn de Stendker vissen flexibel en kunnen ze prima tegen minder hoge temperaturen. Op 30 graden groeien mijn planten namelijk niet meer zo goed, verwacht ik. Ik heb ze zoals gezegd klein gekocht en de temperatuur is altijd rond de 27/28 graden geweest (volgens mijn goedkope thermometer). Ik voer wel vaak (zo'n 5x per dag als ik thuis ben), maar doe daarentegen ook veel waterverversingen. Elke twee a drie dagen ongeveer 40-50%. Ik ben niet ontevreden over de groei. Oordeel zelf. Het kan natuurlijk altijd beter, maar de vraag is of je dat wilt. Voeren hou ik ook simpel door alleen droogvoer te gebruiken. Wel allerlei verschillende soorten. Diepvriesvoer vind ik duur, veel gesmeer (ook in het aquarium) en onhandig.

26 graden vind ik eerlijk gezegd ook wel een beetje aan de lage kant. Bovendien zou ik er bij goedkope thermometers vanuit gaan dat het in werkelijkheid best een graadje warmer of kouder zou kunnen zijn, dus enige marge is wel wenselijk.

Verhaal dat je elke dag 5x 7x moet voeren geld alleen bij jongbroed to 12cm bij 30graden..
Zijn ze een 12-14cm dan volstaat 3x voeding echt voldoende zolang het maar kwaliteit voer is met goede voedingswaarde en zo weinig mogelijk kunstmatige toevoegingen.
Ik kweek ze niet en ben het ook niet van plan om eens een nestje te gaan proberen groot te brengen simple weg ik heb de tijd daar niet voor om jongbroed te verzorgen, bovendien waar moet ik ze straks laten als ze groter worden ? verkopen moah.. echt verdien model zal er niet op zitten teveel concurentie en winkels die gespecaliseerd zijn in discus verkopen.
Discus kan je gerust houden ook al ben je op de dag niet thuis ik gebruik daarvoor een voederautomaat met vlokvoer en als ik thuis kom krijgen ze 2x diepvries dus dat gaat ook prima.
De verhalen dat discus moeilijk te houden zijn is fabels het zijn helemaal geen moeilijke vissen zolang je maar aan de goudenregels houd dat is A: ruim aquarium van minstens 350liter en 60cm hoog met max 6 volwassen expemplaren de 50liter regel is ook achterhaald maar dat hangt van je filtersysteem af en hoeveel tijd je wilt besteden aan je vissen met waterwissels en of je wel of geen planten in je aquarium hebt.
Kan je zo al vertellen dat beplante aquariums stukken beter is voor Discussen omdat je een vangnet hebt met voeren wanneer er ammonia en fosfaat vrij komt uit het voer dat nemen de planten een groot deel op dus filtering is minder kritische of uitgebreider nodig dan bij een aquarium zonder planten en enkel hout en stenen als decoratie.
Sterker nog al die verhalen over extra filtering is noodzakelijk bij discussen is onzin, kennis heeft een Rio 450 met het orginele internfilter 2x het debiet van zijn Aquarium op 27graden en houd 8 volwassenen discussen al 4jaar op dit filter het is wel een beplant aquarium met dikke zandbodem+voedingsbodem zelf samengesteld met tuinaarde en klei/leem/turf waardoor zelf de nitraten laag blijven door de Anearobe bacterien die erin zitten en hierdoor maar om de 2weken een 30% waterwissel doet om de PH en KH op peil te houden en verder doet hij bar weinig dan standaard onderhoud.
Ziektes heeft hij nooit gehad of tekorten bij de Discussen en geeft ze enkel maar 2x vlokvoer en diepvries zoals de meeste ook hun tropische vissen voeren dus al 4 jaar het bewijs dat marketing en hoop praatjes van verkopers/kwekers van je moet een bioloog gebruiken of wel 2 dikke potfilters is vaak geld klopperij.
Maar dit wist ik gelukkig al vanaf vroeger 2x tot 3x het debiet is gewoon ruim voldoende in een beplant aquarium en bij vissen die geen stroming willen/Eisen.

Zelf heb ik ook een Rio 450 met 10 Stendkers met zandbodem en beplant op 28graden omdat ze 7maanden zijn en over een poosje langzaam op 27graden gaat houden en ook hier krijgen ze maar 3x per week runderhart voer en de rest is vlokvoer + gewoon diepvries en ze groeien als kool.
Runderhart stop ik mee als ze 12maanden zijn dan is de grooste groeifase wel voorbij en kunnen ze met minder ook wel wat doorgroeien naar mischien 20cm, heb er ieder geval 2stuks die potentie hebben om zelfs 22cm te gaan halen als ik geluk heb.
Maar goed 26graden kan tijdelijk maar is niet bevoordelijk voor zulke vissen, je gaat ook niet ineens maanvissen op 23graden houden terwijl 26graden vaak wel de beste temperatuur is bij de meeste maanvissen soorten en door kweken gaan een vis niet ineens van wamrbloedig naar koelbloedig ander zouden ze jongbroed ook niet op 30-32graden opkweken bij discussen.
 
Ook als je Stendker voer geeft met runderhart moet de temperatuur echt niet lager zijn dan 28graden

Dat is niet correct. Het vet van hart wordt pas vloeibaar en verteerbaar boven de 30 graden, wenselijk zelfs 32 graden. Onder de 30 hart voeren is vragen om darm problemen.

Jonge dieren tot 12-14cm moet je niet op 26-27graden gaan houden maar minstens op 28-29graden

27 a 28 is voor deze maat al meer dan prima, hier groeien ze prima op en worden ze echt niet door geremd.

Zijn ze volwassen/puper aan het worden na een jaar dus ze bereiken 16-18cm dan kan je minder eiwitrijk voer gaan geven en kan je zelfs runderhart uit het menu schrappen

Ik persoonlijk vind dat je geen runderhart moet voeren, en anders onder eerder genoemde voorwaarden

Bij 26graden is ook mogelijk maar niet te lang en bovendien de discussen zullen niet zo aktief meer zijn dus ook minder voedsel opnemen wat vermagering kan opleveren en tekorten in mineralen en vitamines wat vaak resulteerd in gatenziekte en verzwakt inmuum system.

Heb je dit getest en is dit de conclusie?

Bovendien zou ik er bij goedkope thermometers vanuit gaan dat het in werkelijkheid best een graadje warmer of kouder zou kunnen zijn, dus enige marge is wel wenselijk.

Daarom ben ik vervent voorstander van een geijkte en te calibreren thermometer, dan weet je tenmiste waar ze op zitten


Zijn ze een 12-14cm dan volstaat 3x voeding echt voldoende zolang het maar kwaliteit voer is met goede voedingswaarde en zo weinig mogelijk kunstmatige toevoegingen.

Echter van 5 tot 7 x een klein beetje, zullen ze "harder" groeien, dus in het kader van de groei blijft meer geen enkel probleem.

Discus kan je gerust houden ook al ben je op de dag niet thuis ik gebruik daarvoor een voederautomaat met vlokvoer

Ze kunnen probleemloos een maand zonder eten, dus zelfs vakantie is geen probleem. Ik ben geen voorstander van een automaat, omdat er te veel ervaringen zijn die wat minder positief zijn -> vooral te veel voer met desastreuze gevolgen

Kan je zo al vertellen dat beplante aquariums stukken beter is voor Discussen omdat je een vangnet hebt

Bij 8 keer per dag voeren absoluut niet, omdat je de vervuiling veel slechter de bak uit krijgt, dan is bare bottom echt stukken beter

Maar goed 26graden kan tijdelijk maar is niet bevoordelijk voor zulke vissen


Jaar rond op dezelfde temperatuur is in mijn persoonlijke beleving voor geen enkele vis gezond. Maar een koele periode van 26 graden daar krijgen ze naar mijn bescheiden mening helemaal niets van

Maar stellen dat het zit zoals het zit, is nogal stellig, vind ik.......
 
Daarom ben ik vervent voorstander van een geijkte en te calibreren thermometer, dan weet je tenmiste waar ze op zitten

Snap ik, maar van mij mag het best een graadje meer of minder zijn. Ik weet dat ze niet nauwkeurig zijn, dus hou ik daar rekening mee.

Ik denk verder dat de meningen minder ver uit elkaar liggen dan ze lijken. Temperatuur mag best wat wisselen, 26 graden vinden we nogal laag maar voor eventjes niet onoverkomelijk. Afwisselend voeren. Schoon water.
Gelukkig zijn onze nakweekvissen niet al te veeleisend en inderdaad niet moeilijk als je maar binnen de besproken richtlijnen blijft. Groei en welbevinden is van vele factoren afhankelijk, dus wat het beste is, daar is moeilijk achter te komen.
 
Dat is niet correct. Het vet van hart wordt pas vloeibaar en verteerbaar boven de 30 graden, wenselijk zelfs 32 graden. Onder de 30 hart voeren is vragen om darm problemen.



27 a 28 is voor deze maat al meer dan prima, hier groeien ze prima op en worden ze echt niet door geremd.



Ik persoonlijk vind dat je geen runderhart moet voeren, en anders onder eerder genoemde voorwaarden



Heb je dit getest en is dit de conclusie?



Daarom ben ik vervent voorstander van een geijkte en te calibreren thermometer, dan weet je tenmiste waar ze op zitten




Echter van 5 tot 7 x een klein beetje, zullen ze "harder" groeien, dus in het kader van de groei blijft meer geen enkel probleem.



Ze kunnen probleemloos een maand zonder eten, dus zelfs vakantie is geen probleem. Ik ben geen voorstander van een automaat, omdat er te veel ervaringen zijn die wat minder positief zijn -> vooral te veel voer met desastreuze gevolgen



Bij 8 keer per dag voeren absoluut niet, omdat je de vervuiling veel slechter de bak uit krijgt, dan is bare bottom echt stukken beter




Jaar rond op dezelfde temperatuur is in mijn persoonlijke beleving voor geen enkele vis gezond. Maar een koele periode van 26 graden daar krijgen ze naar mijn bescheiden mening helemaal niets van

Maar stellen dat het zit zoals het zit, is nogal stellig, vind ik.......

We hebben het over houden van discussen en niet kweken en opkweken voor verkoop zoals kwekers.. dus neem aan dat planten in dat geval geen probleem zijn.
Runderhart verteerd wel bij 28graden dus ik ben bang dat je in de war bent met het vet dat rond het hart zit, als runderhart niet goed schoon wordt gemaakt van vet geef ik je gelijk dan is 30graden echt wel wenselijk om het vet oplosbaar te maken zodat discussen het ook kunnen verteren anders geeft het inderdaad darmproblemen en niet alleen bij discussen.

Dat vissen niet altijd op de zelfde watertemperatuur zitten klopt ook ik zei ook je kan discussen wel op 26graden houden maar niet te lang zoals bijvoorbeel 4-6maanden zou ik niet doen omdat ze minder aktief zijn en hun spijsvertering ook trager werkt dan krijgen ze minder voeding binnen dus ook de nodige mineralen en vitaminen waardoor hun inmuum system achteruit gaat en vaak gevolg is dat de gatenziekte opdoemd door deze gebreken dus we spreken niet over een maand.

Voerautomaat is een prima alternatief geef je teveel voer is dat de fout van de houder die hem verkeert heeft ingesteld of de bakje te vol propt met granulaat en dergelijke.
Vakantie zoals 1 week weg of 2weken kan je een gewoon voederautomaat nemen zie geen reden waarom niet.. in die 20jaar dat ik ze gebruik heb ik zelden nadelen van ondervonden zolang je maar het apparaat juist vuld of insteld.
Maar ach... iedereen zijn mening daar over gelukkig loop ik niet mee met marketing en Discussen want pfff soms lees ik dingen dat ik denk..allemachische de natuur is ineens in die 20jaar ge-evolueerd in een nieuw vissoort als je sommige berweringen hoor of dat ineens techniek de natuur kan vervangen..

Discus blijft discus in zijn karakter en genen ondanks de vele kweek variaties op leidingwater kweek je echt niet het aard van het beestje eruit.
 
Ik vroeg me af waarom ik de laatste tijd wat baardalg heb en waarom het wat donkerder leek. Vermoedelijke oorzaak gevonden. Er zit een plastic plaatje voor de leds die zoals je ziet vol zit met aanslag. Dat was vrij makkelijk te verwijderen. Er zitten alleen wel waterdruppeltjes aan de binnenkant. Iemand een idee hoe dat weg te krijgen is? Het plaatje zelf schuift wel wat, maar die krijg ik er niet af.

IMG_7683.JPG
 
Interessante discussie hier, waarbij het niet juist gaat over de bak en zijn bewoners, maar ook over temperatuur,soort voedsel en de consequenties.
Mijn set up is als volgt: 600 L bak , 180x 60 x60, met daaronder een ca 160 L bio-filter. Zandbodem van fijn zand, geen voedingsbodem, maar bij de meeste planten wel een stukje van een Easy-Life Root stick, van die plantenpotten-kleurige oranje staafjes; Geen enkel probleem met algen of zo, alleen wel iets aanslag op de langzaam groeiers.
Water verversen wekelijks voor 50% bak inhoud, met 80 L osmose water en 220 L kraanwater, dit omdat mijn voorraad bak van osmose niet groter kan zijn dan de genoemde 80 L. ca 25 gram Preisner mineralen toegevoegd, sinds de laatste 6 maanden
Nu de temperatuur: altijd tussen de 29,7 en 30*C met een elektronische thermostaat en 2 elementen in de bioloog die iets hoger zijn afgesteld.

En ondanks al dit ben ik toch niet helemaal tevreden met de gang van zaken, met name de gezondheid van mijn vis.
Ik voer praktisch alleen diepvries, omdat ze vlokvoer en ook korrelvoer niet eten.
Eén van de deelnemers aan dit draadje weet, dat ik mij soms afvraag waarom ik vroeger, in de 90-er jaren het kennelijk veel beter deed dan nu, terwijl de condities en onderhoud veel minder waren dan nu: ik had destijds 7 vissen gekocht, waarvan 1 achterblijvertje, die in de loop der jaren is dood gegaan, maar de andere 6 hebben het jaren bij mij gedaan, in een 200x50x50 bak, ik weet de temp niet meer, maar zeker geen 30*.
waterverversen was voor 1/3 deel met kraanwater. Ik reisde destijds veel, dus het onderhoud kwam voorbij, als ik thuis was.
Ik vraag me nu nog steeds af, of de kwaliteit/ sterkte van de vis 25 jaar geleden zoveel beter was? Ze kwamen ook van een Duitse fokker, meen dat de naam Bernd Degen was?

Waarom deze bijdrage?
Ik overweeg nu om de temperatuur te laten zakken tot tussen de 27 en 28 *C, mogelijk variërend dag/nacht.
en voor het voer nu hoofdzakelijk diepvries op basis van vis en garnalen te geven (van Jan Boerlage). Ik heb nu een mengsel van runderhart, gemalen mosselen en garnaal.
De reden voor de hogere temperatuur was, dat dit het beste zou zijn als je runderhart geeft, maar nu ik dat niet mee van plan ben, zou de temp. best een par graden kunnen zakken; een meewegend voordeel is, dat met name in de zomer, de kamer niet te veel opwarmt, wat je dan weer moet compenseren, door 's nachts te ventileren, en of te koelen. Aan de ene kant breng je warmte in de kamer, door de straling van de bak (kost energie) en aan de andere kant ga je de kamer koelen (kost ook energie).
Tenslotte een ander puntje: kunnen Helena slakken echt wel tegen 30*C?
Ik heb mijn oorspronkelijke set van ca 50 stuks langzaam aan zien verdwijnen, en nog 2 maal 50 resp. 40 stuks toegevoegd, maar dat lijkt het niet te worden op termijn; de poelslakken waar ik graag vanaf wil, doen het echter geweldig ;-(
Alle commentaar is welkom
Cor
 
Temperatuur mag m.i. best wat lager, maar weet niet of dat per se het probleem gaat oplossen.
Vraag me af waarom je osmosewater gebruikt en niet gewoon 100% kraanwater? Ik zou ook iets vaker water verversen. Toch wel 2 x per week.
Ook zou ik toch proberen ze aan het droogvoer te krijgen. Soms duurt het een tijdje voor ze het accepteren. Zeker volwassen vissen zijn lastiger, maar wie weet lukt het nog. Kleine beetjes als ze al een tijdje niet gegeten hebben bv. Ik geef meestal dat wat ze het minst lekker vinden als ik uit het werk kom en ze dus de hele dag nog niks gehad hebben.
 
Cor

Als er zo als je aangeeft wat problemen zijn die zitten in de aanname van voer dan zou ik eerder gaan voor een tijdelijk temperatuursverhoging,als je de temperatuur verlaagd,waar ikzelf nooit zo'n voorstander ben geweest dan gaat de vertering en de eetlust ook weer wat omlaag en je wil juist graag dat ze meer en gevarieerder eten.De temperatuur wat omlaag,oke maar dan moet je vissenbestand wel goed gezond zijn,en daar is dan voor jou nog wel wat te halen.
Gemalen mosselvlees kan harde stukje's bevatten,ik heb dit nooit gevoerd vind het zelf geen ideaal voer. Vlokvoer b.v. Spirulina (de grote vlokken) en niet het allerfeinste spul,dat laten ze met rust.
Korrels van Bassleer zouden ze ook moeten eten,met daarbij Tetra Discusgranulaat.Laat deze voor je ze voerd beide even weken in een glas aquariumwater dan worden ze wat zachter.

Ik zou na een grote verversing de vissen 2 Dagen geen eten geven,en dan net wat Harmen schreef voorzichtig met de beide korrels en droogvoer beginnen,dus het voer wat ze niet graag accepteren,na een dag of 2 of nog een langer zullen de vissen honger gaan krijgen,als je dan naar de bak loopt,en ze zien je aankomen dan zullen ze wel door het zichtbare gedrag laten zien en om eten vragen.

Als je dan op een gegeven moment de korrel's en het droogvoer (met mate) heb gevoerd en ze pakken het niet meteen op wacht dan toch nog een paar uur waarschijnlijk gaan ze dan toch de bodem langs en pakken het op.
Je geeft toch ook vel artemia/zwarte muggelarven/mysis etc.
Gr.bert
 

Terug
Bovenaan