Wat is er nieuw

Discus aquarium

edwin1

Well-known member
Lid geworden
16 april 2014
Hallo ik ben nieuw op dit forum.

Ik ga een aquarium inrichten van 200 cm x 40 cm x 60 cm (waterstand)
Mijn vraag: hoeveel discussen kunnen er in
het aquarium en welke vissen zouden er nog bij kunnen?

Alvast bedankt!

40 hoog of diep?

Als de hoogte 60 is ( wat ik even aanneem) heb je 480 l water. trek daar evt hout,grind en dergelijke? vanaf en je houd 450 l over.
Wat wil je? een hoop bijvis of zoveel mogelijk discus en wat bijvis ? Hoevaak ben je bereid te verversen en welke pomp(en) gebruik je ?

m.a.w. ik heb meer info nodig om tot een normaal antwoord te komen 😉

edit: en nog welkom trouwens 🙂

Bedankt !!

40 cm diep.

Ik dacht aan meer discussen en wat minder bijvissen.
Ik heb een ingebouwde filter die 800 l/h pompt en een extra potfilter
die 1000 l/h pompt.
Water verversen kan elke week.

euhhhhmmmmmmm,
Hoe zeg ik dit fraai?

40cm water hoogte is te krap,een intern filter niet goed en alleen je externe pomp is veels te weinig met 1 keer in de week verversen.
Ik denk haast zeker te weten dat je nul ervaring hebt? In deze toestand KUN ( lees KUN ) je er wel 8 houden met elke 2 dagen minstens 40% verversen, en na wat meer inlezen 😉 Daarnaast adviseer ik je een flinke school corydorassen en een aantal l-nummers op het overgebleven voer wat op te ruimen...

Ik ga er namelijks gemakshalve even vanuit dat je weet wat 8 keer per dag voeren met je water doet 😉

enig idee welke discussen je wil ?

edit, volgens mij heeft ivo gelijk, excuus! Dat gedeelte van mijn comment kun je dus ( denk ik ) wel overslaan 😳

Volgens mij bedoelt Edwin met diepte niet de hoogte, maar wat je ook wel de breedte zou noemen. De 60 zou dan de hoogte zijn. Maargoed, ik kan er ook naast zitten.

Dus Edwin:
- geef de afmetingen nogmaals, maar dan lengte/breedte/hoogte (Kunnen we ons over de term diepte in ieder geval niet vergissen)
- geef even aan of 60cm de waterhoogte is of de hoogte van de bak. Met andere woorden, is al rekening gehouden met de bodem en lampenkap.

~ Ivo

Mijn excuses het aquarium is 40 cm diep en niet hoog.
Ik heb ervaring met het houden van malawi cichliden.
Dit aquarium staat bij mijn grootouders. Met een teveel aan overgebleven voer wordt
het nitriet te hoog en kan dit een groot sterfte onder de vissen veroorzaken.

Het aquarium is 2 meter lang,40 cm breed en 60 cm waterstand.

Dat klinkt al veel beter 😉

Maar als je er een beetje verstand van hebt en je bent bereid er een hoop tijd, en wat extra geld ( discussen houden is een dure hobby, denk aan voer,verwarming ziektes e.d. ) is denk ik 8 best een mooi aantal met een leuke school corydorassen en een paar l-nummers. Maar dat is wat je zelf mooi vind. Al zou ik je filtering nog wel aanpassen en je ververs schema 🙂
Maar welk soort had je in gedachte en welke groote ?

Maar ik ben benieuwd, dus als het zover is zie ik graag foto's !

Diesel1610 zei:
Maar welk soort had je in gedachte en welke groote ?
Is het geen idee om v.w.b. de grootte kort uiteen te zetten wat de opties zijn en wat deze behelzen qua prijs per stuk, voeren, verversen en andere bijkomstigheden?

~ Ivo

In jouw bak kan je met gemak 10 discussen kwijt van 8cm. Omdat deze zo jong zijn moet je wel rekeing houden met 6-8 maal gevarieerd voeren op een dag en 1 maal in de 2 dagen water verversen ( zeg zo'n 30% en 1 keer in de week 50% )

Mocht je iets grote discussen willen is 8 wel de max denk ik. vanaf een cm of 12 kun je het voeren ( indicatie) wel terug brengen naar ongeveer 3-4 per dag. 3 maal in de week waterverversen is nog steeds nodig.

Volwassen discussen, dus de schijven van een cm of 18 kunnen voldoen met 1 keer per dag eten en 2 maal een verversing in de week.
Iedereen doet het anders maar dit is denk ik een goed uitgangs punt.

Over prijzen valt niks te zeggen. Op marktplaats zie je al jongen van 20 euro, bij een goede kweker kosten ze het dubbele ( nu wil ik niet zeggen dat er op MP geen goede vissen aangeboden worden hoor)
En een tip, haal je discusbestand in 1 keer bij dezelfde winkel/kweker. Scheeld je een hoop tijd en frustratie ( ervaring)

Maar goed en afwisseld voer is super belangrijk, zeker bij jonge schijfjes. Ook de inrichting en bijbehorende waardes zijn van eminent belang. Zal straks eens een plaatje schieten van onze bak en de vorderingen/veranderingen en tegenslagen van de afgelopen 3 weken 😉

Dit zijn ongeveer de standaard waarden omtrend het houden van deze koningen 😉

Dank voor deze reacties.

Dan zullen het 8 discussen worden met een aantal bijvissen.
Kunnen er botia's in of liever niet?(botia macracantha)
Welke bijvissen raden jullie aan?
(Bijlzalmpjes,neon tetra's)

Voor de inrichting veel kienhout en planten?
Welke planten passen het best in een discusaquarium?
Bladeren toevoegen?
En filterzand voor de bodembedekking?

Hoi...

Ik hoop dat dit geen opwelling is, want het houden en onderhoud van discussen vergt behoorlijk wat tijd en geld.

1..je water moet op 30 graden staan.
2..minimaal 50% water verversen, 2 keer in de week
3..als je jonge discussen koopt van ongeveer 8cm, 6 tot 8 keer per dag gevarieerd voeren.
4..je bak moet schoner zijn dan een gemiddelde bak(meer werk)

Dit is eigen ervaring(voor mij niet onprettig)

Idd, lekker veel kienhout, wat am. zwaardplanten, wat snelgroeiers erin, niet teveel vanwege de zwemruimte. let op: niet elke plant doet het lekker bij 30 graden en veelvuldig verversen.

Botia's passen niet zo lekker bij discussen, Goede bijvissen: kardinalen, roodneuzen, corridoras, bijlzalmen, potloodvisjes, misschien wat kleinblijvende L nummers, let op de waterlaag waar ze in zwemmen.

Filterzand is prima.

Bladeren kan, als je het mooi vind, is niet strikt noodzakelijk.

Als je twijfelt begin er dan niet aan(niet negatief bedoeld).

Gr. Rob.

Tijd is er genoeg omdat het een aquarium is voor mijn grootouders die toch thuis zijn.
Mijn vader zei al dat niet alle planten het goed doen bij deze temperatuur.
Is er een stromingspomp nodig of liever niet?

Discussen houden niet zou van stroming, enkel matige. Het gaat er bij jou in dit geval meer om of je filters het aan kunnen. En momenteel denk ik van niet.

Maar leuk dat je zo geinteresseerd bent !

edwin1 zei:
Bedankt !!

40 cm diep.

Ik dacht aan meer discussen en wat minder bijvissen.
Ik heb een ingebouwde filter die 800 l/h pompt en een extra potfilter
die 1000 l/h pompt.
Water verversen kan elke week.

Tja... de filters, zoals ik in andere topics ook al geschreven had, een binnenfilter is voor discussen altijd onvoldoende, die kun je er het beste uitslopen, krijg je meer ruimte in je bak, en koop een buitenfilter erbij, zodat je 5 a 6 keer per uur je bak kan rondpompen.
B.v. Eheim 2078 prof 3, of als je wat goedkoper wil een JBL 1501 of 1901.

Onderschat dit niet, succes.

Gr. Rob.

Ik zou voor de grotere gaan van af 12cm deze zijn toch net iets sterker :sorry:
Ze zijn iets duurder maar aan het eind van de rit zijn ze goed koper qwa voer het water verversen verhaal wordt er niet anders van je zult aan de bak moeten, en bezuinig op je bij vissen deze zijn niet belangrijk 🙁
Focus je eerst op Discussen breng ze groot en dan komen de bij vissen er van zelf wel
Succes 😀

Bedankt

Help Users

You haven't joined any rooms.

You haven't joined any rooms.
    Terug
    Bovenaan