Wat is er nieuw

Discus bak Izzzy, indraaien met de salmiak methode

Izzzy

Well-known member
Lid geworden
27 september 2020
Leeftijd
49
Bak akvastabil fusion 160, 579 liter
2 x oase biomaster thermo 850, filtermateriaal bestaat uit blauwe filter matten, sera siporax , seachem purigen
Later aan te schaffen nitraat filter wanneer de bak goed draait.
Juwel helialux led
Eheim 400 luchtpomp

Inrichting dunne laag wit filter zand, enkele stenen met anubias en een flink stuk redmokr hout. Verder nog een paar mooie Hydrocleys Nymohoides stekken. Verder komen er geen planten in.

Samenstelling bestand:
16 nakweek stocker discus vissen in de volgende kleurslagen
2 kobalt
2 blue diamond
4 leopard
4 red turquoise
4 turkuoise tiger

De bak staat al enige tijd te draaien maar op advies van Jan nu van start met de salmiak methode om zo een solide biofilm te maken voor de pannekoeken.

In dit topic zal ik mijn bevindingen bijhouden zodat anderen hier wellicht ook wat aan hebben

Onderstaand een foto van de bak en 2 screenshot van de pannekoeken

Bijlagen

• 20201028_132956.jpg
    20201028_132956.jpg
    182.1 KB · Weergaven: 156
  • Screenshot_20201103-134055_Gallery.jpg
    Screenshot_20201103-134055_Gallery.jpg
    252.7 KB · Weergaven: 140
  • Screenshot_20201103-134105_Gallery.jpg
    Screenshot_20201103-134105_Gallery.jpg
    253.5 KB · Weergaven: 171
Laatst bewerkt:
Ok het plan is nu

Hout er uit. Stenen met plantjes er uit. HN er uit. Purigen uit het filter halen. Moet de twinstar Yota er ook uit? Ik gok van wel?

Weegschaal is onderweg.

Succes!!

Dit zijn wel echt kauwgom allen. Maar iedereen zijn ding 🙂

Die yotta is toch gewoon een uv lamp. Die zou ik uit zetten bij het indraaien. Gewoon water, zand en salminak

Succes!!

Dit zijn wel echt kauwgom allen. Maar iedereen zijn ding 🙂

Die yotta is toch gewoon een uv lamp. Die zou ik uit zetten bij het indraaien. Gewoon water, zand en salminak
Nee het is een ding wat in het water hangt, het zou algen en visziekten voorkomen, technisch verhaal wat ik niet opgeslagen heb, maar ik had ze ook in mn aquascape bakken. Deze zijn voor grotere bakken ,het is een chihiros dokter

Laatst bewerkt:
Yotta UIT, hij zal nl alle bacteriën doden. Voor mij is dat een vorm van Ozon en die is oxiderend en maakt geen verschil tussen goede en slechte bacteriën.
Vooralsnog zou ik die sowieso uit laten, ook beetje onnodig nu er nog geen vissen inzitten.
Morgen gaat de poeder op de post.

Begin alvast eens met het meten van je kraanwater, kijk eens hoeveel nitraat daar in zit.
Als het hout en planten uit de bak is wel waterverversen.
meet dan het aquarium water op
NH3/4
NO2
NO3
PO4
KH

Je zult nl ook het water ook op conditie moeten brengen....PO4 op 0.5 tot 1 ppm.

Nu kun je nog bestellen: deze twee preparaten....de eerste bezit voornamelijk enzymen en heterotrofen die zorgdrgen dat de autotrofen straks zich goed kunnen nestelen.
De tweede is de enigste die ik redelijk vind, het beste is die van dr Tim maar moet in amerika via amazon besteld worden...en die krijg je niet meer zo 123 hier.
https://www.devisvoerwebwinkel.nl/aquaria-vijver-toebehoren/waterverbetering/aquavital-bactosprinthttps://www.seaflower.nl/microbe-lift-nite-out-ii-473ml/
Bestel svp bij deze bedrijven, heb nl Dennis van seaflower gevraagd of de nite out vers is. Hij bevestigd met ja.
Idem voor de visvoerwinkel, ook die is nog heel goed.

Het water op conditie brengen? Wat wil dat zeggen? En doe ik dat met die 2 preparaten die je postte? Wat zijn dat voor middeltjes, start bacteriën? Die heb ik er al in gedaan, of kun je daar niet in over doseren?

Yotta zal ik er uit halen, heb ik er in tegen algen.

Bacteriën kun je niet overdoseren.
Je hoeft niet te kopen, was eerder om zeker te zijn.
Water op conditie brengen doel ik op om je fosfaat gehalte op 1 ppm te brengen.

Bacteriën kun je niet overdoseren.
Je hoeft niet te kopen, was eerder om zeker te zijn.
Water op conditie brengen doel ik op om je fosfaat gehalte op 1 ppm te brengen.
Nog nooit eerder gedaan. Hoe doe ik dat?
Ik zal mn kraanwater nu meten.

No3 <0.5
Ph3-10 = 7,5
Nh4 <0,05
No2 <0,01
Kh 8

https://www.aquariumbemesting.nl/nl/onze-producten/poeder-zelf-mengenKoop hier een zakje kalium fosfaat en kaliumnitraat.
Straks als je planten erin hebt staan en die groeien goed mag je net zoals ik wekelijks nitraat en fosfaat toevoegen.
En koop straks maar geen nitraat filter, met planten heb je straks eerder een tekort dan teveel.

Help Users

You haven't joined any rooms.

You haven't joined any rooms.
      Terug
      Bovenaan