Discus en E. Kalopterus (prachtvin algeneter); info gevraagd


VetteV8

Well-known member
Lid geworden
23 maart 2017
Berichten
246
Locatie
Zuid Drenthe
Ik heb 2 van deze vissen en was van plan die te verkopen, maar nu ik binnenkort een groot discus aquarium zal hebben, vraag ik me af of ik deze toch maar zal houden; ze zijn nu ca. 9 cm en zowel in een gezelschapsbak, maar ook apart in een kleine bak, wel rustig en helemaal niet agressief.
Wie geef raad, vanuit een discus-houder standpunt bezien?

Groet,
Cor
 
Dag Cor,

De waterwaardes voor een E. kalopteres zijn nogal verschillend dan die voor Discus....!

E. kalopteres: temp. 24-26 PH 6.7 tot 7.0 Gh 5-8.
Symphysodon: temp 26-30 PH 5.9 -6.3 Gh 2-3

Daarnaast zijn het vissen die niet uit hetzelfde werelddeel komen, discussen houden van rust, terwijl de kalopteresen heel drukke vissen zijn.
Niet zo'n gelukkige match, zou ik zeggen.
 
Die rust ben ik het helemaal mee eens, maar de E.kalopterus heb ik nu enige tijd, en die vind ik ook erg rustig; de database die ik heb gebruikt geeft aan dan de kalopterus tot 27* gaat, en ik wilde 28* als normaal/minimum gaan instellen voor de discus.
Ik ben me er van bewust dan de E kalopterus een Azië vis is, maar dat ik op zich geen bezwaar voor mij
En wat de zuurgraad betreft: de discus wordt op dit moment op kraanwater gehouden, en dat zou voor Stendker vissen geen probleem moeten zijn?

Maar ik sta open voor verdere input, hoewel ik er geen probleem mee heb om de Flying Fox toch vaarwel te zeggen, ondanks dat ik het wel een mooi stel vind; discus gaan duidelijk voor!
Cor
 
Ik persoonlijk vind de E. kalopteres ook veel te druk bij/naast/met de discusvissen. Alleen al vanuit dat oogpunt zou ik het persoonlijk niet doen. Sluit mij verder ook helemaal aan bij de info van Bigsmoke.

Verder bestaat het risico, dat ze aan de huid van de discus gaan hangen. Ik heb hier zelf geen ervaring mee, maar dit is een "gerucht" wat leeft. Persoonlijk zou ik het in ieder geval niet doen.
 
Die rust ben ik het helemaal mee eens, maar de E.kalopterus heb ik nu enige tijd, en die vind ik ook erg rustig; de database die ik heb gebruikt geeft aan dan de kalopterus tot 27* gaat, en ik wilde 28* als normaal/minimum gaan instellen voor de discus.
Ik ben me er van bewust dan de E kalopterus een Azië vis is, maar dat ik op zich geen bezwaar voor mij
/QUOTE]
Maximum temperaturen die worden aangegeven, hebben ze vaak alleen tijdens de warmste perioden van het jaar. Continu zo warm houden heeft een ernstige verkorting van de levensduur tot gevolg.
 
Dank voor alle input; ik heb inmiddels besloten dat ik voor de E.kalopterus een ander, permanent bakje moet zoeken.
Groet,
Cor
 

Terug
Bovenaan