Wat is er nieuw

Discus heeft witte ogen

TAGfish

New member
Lid geworden
19 oktober 2012
Goedendag,
Ik heb nog 2 discusvissen in mijn planten gezelschaps aquarium van 2,5m. Er kwamen jongen, dat was oorlog, een van de nieuwe lichting heeft het overleefd, en 1 van de volwassenen. Een heel verhaal 🙂
Maar, die volwassenen die er nog is heeft volledig witte ogen gekregen, en het "jong" begint dat nu te ontwikkelen lijkt het. De volwassene eet niet, staat stil, zal blind zijn en vermagerd.
Iemand die weer wat er mis is?
Alvast dank! Ik krijg namelijk mogelijk van iemand nwe vissen, en wil niet dat die het dan ook krijgen.
Groeten. Tijs

Bijlagen

• 20220328_175343.jpg
    20220328_175343.jpg
    119.6 KB · Weergaven: 225
  • 20220403_141925.jpg
    20220403_141925.jpg
    176.7 KB · Weergaven: 119
  • 20220329_174343.jpg
    20220329_174343.jpg
    160.6 KB · Weergaven: 143
  • 20220328_175331.jpg
    20220328_175331.jpg
    209.6 KB · Weergaven: 142
Laatst bewerkt:
Dat hoornvlies is volledig aangetast en komt niet meer goed.

Hoe vaak en hoeveel water ververs je en met welke pH? Te vuil water met een veel te hoge pH slaat op de ogen. Daarnaast kunnen er ook wel parasieten in dat oog zitten.

Ik zie ook veel gaten in de kop en dat samen met veel te mager zijn wijst in de richting van flaggelaten.

Behalve het oog ziet de vis er over het algemeen wel behoorlijk slecht uit.

Dat hoornvlies is volledig aangetast en komt niet meer goed.

Hoe vaak en hoeveel water ververs je en met welke pH? Te vuil water met een veel te hoge pH slaat op de ogen. Daarnaast kunnen er ook wel parasieten in dat oog zitten.

Ik zie ook veel gaten in de kop en dat samen met veel te mager zijn wijst in de richting van flaggelaten.

Behalve het oog ziet de vis er over het algemeen wel behoorlijk slecht uit.
Hi. Ja helaas gaat het met deze vis niet goed. Alle anderen vissen dan de twee discussen gaan prima. Sinds hij blind is, is het achteruit gegaan.
Water ververs ik 3x per week tijdens de regensimulatie. Ik heb wel eens berekeningen gemaakt om te kijken of het voldoende is.
Ik denk doordat de bak vrij groot is, met veel planten, de waterwaarden heel stabiel en steeds goed blijven. Nooit excessen gemeten. Eigenlijk al vanaf de opstart ca. 10 jaar terug. Ofwel, mijn indruk is dat het water goed en schoon is. PH stabiel op 6,75 met Co2 fles.

Wel apart dat, zeker als het parasieten zijn, enkel een deel van het oog wit geworden is. Ik kan op het internet geen foto's vinden die hier echt op lijken.

Voor gatenziekte/flagelaten leken de kleine gaatjes op de kop op de ingezoomde foto wat aan de kleine kant.. maar zou kunnen natuurlijk.
Vaak is de vis donker, en soms wordt ie bleek. Beweegt nauwelijks en eet niet. En is dus blind. Ik zal moeten nadenken over of de vis zo moet blijven leven helaas.

Nou, mocht iemand dit beeld van spierwitte ogen kennen hoor ik graag!

Bijlagen

• IMG-20211105-WA0005.jpeg
    IMG-20211105-WA0005.jpeg
    218.8 KB · Weergaven: 121
Laatst bewerkt:
Deze vis is in een slechte conditie. Als hij door blindheid niet meer eet, gaat hij snel achteruit. Dan is het inderdaad goed om de vraag op zeer korte termijn te stellen of de vis zo moet blijven leven. Als het mijn vis was zou ik deze euthanaseren. Reden is conditie en de mogelijke lijdensweg die deze vis in is gegaan. Maar dat is natuurlijk aan iedereen persoonlijk of je een vis wilt euthanaseren. Diervriendelijkste methode (zeggen ze) is kruidnagelolie. Op internet filmpje van bijv Nickey te vinden hierover.

Sterkte met de afweging.

Help Users

You haven't joined any rooms.

You haven't joined any rooms.
    Terug
    Bovenaan