Discus met uitpuilende ogen


Zou als ik jou was denk ik ook als eerste voor een metronidazolkuur gaan, gezien het toch zeker iets inwendigs is en flagellol en bactopur geen effect hebben gehad. Super dat je niet op geeft en blijft proberen en investeren :thumbs: het komt goed!

Metro is alleen op recept verkrijgbaar en bijna geen 1 dierenarts wil daaraan, dus heel slecht verkrijgbaar.
Daarnaast lees ik een paar post's terug dat er een uitstrijkje gemaakt is met daarop amper flagellaten ?
Dus waarom dan metro?


Wat mij op het filmpje opvalt is de groene kleur van het water.
Ik had geel verwacht, welke bactopur heb je gebruikt ?
De vloeibare of de tabletten ?

Ook wil ik een opmerking maken op telkens die verwijzingen naar DCH.
Veel leden die echt verstand van zaken hebben komen niet meer op het forum van DCH.
En enkele die daar wel komen, komen ook hier ....
 
Wat mij op het filmpje opvalt is de groene kleur van het water.
Ik had geel verwacht, welke bactopur heb je gebruikt ?
De vloeibare of de tabletten ?

Tabletten. Nu je het zegt, het heeft een groene gloed. Maar ik denk dat dat door de weerspiegeling komt van alle ruiten en misschien een groen T-shirt wat er naast hangt?
Het water wat ik er uit haal (om de poepjes er uit te halen, die overigens niet meer zo opvallend wit zijn) is wel echt geel.
 
Overigens heb ik deze nog mee genomen.

FLAGELLEX 100 ML_500 LTR (1).jpg


Wil dit na de Baktopur direct gaan gebruiken.
 
Metro is alleen op recept verkrijgbaar en bijna geen 1 dierenarts wil daaraan, dus heel slecht verkrijgbaar.
Daarnaast lees ik een paar post's terug dat er een uitstrijkje gemaakt is met daarop amper flagellaten ?
Dus waarom dan metro?


Wat mij op het filmpje opvalt is de groene kleur van het water.
Ik had geel verwacht, welke bactopur heb je gebruikt ?
De vloeibare of de tabletten ?

Ook wil ik een opmerking maken op telkens die verwijzingen naar DCH.
Veel leden die echt verstand van zaken hebben komen niet meer op het forum van DCH.
En enkele die daar wel komen, komen ook hier ....

Vroeger zaten er wel experts,maar ik ben al een jaar of 7 gestopt met deze vissen..dus misschien is dat wat minder geworden, geen idee.
 
Vroeger zaten er wel experts,maar ik ben al een jaar of 7 gestopt met deze vissen..dus misschien is dat wat minder geworden, geen idee.

Toen ik net op dch kwam zat er i.d.d. veel kennis, maar die oude garde is helemaal verdwenen.
 
Toen ik net op dch kwam zat er i.d.d. veel kennis, maar die oude garde is helemaal verdwenen.

Rob de Fouw was toch wel iemand die echt wist waar het over gaat mbt ziektes. Maargoed. mensen met echt verstand van discus zijn in Nederland op 1 misschien 2 handen te tellen :)
 
Nou, ik schaar mezelf iig niet onder de experts. En nee, ben geen timmerman.... wel enigzins techneut, alhoewel ik tegenwoordig toch meer vergader dan zelf nog echt praktisch werk doe. Ik heb mezelf volgende week opgedrongen aan de mannen inde fabriek om me te gaan een rondje samples nemen, vind ik leuk... En als ik daar niet oppas ben ik wel een paar vingers kwijt...zelfs al doen ze enorm hun best met de veiligheid,
 
Metro is alleen op recept verkrijgbaar en bijna geen 1 dierenarts wil daaraan, dus heel slecht verkrijgbaar.
Daarnaast lees ik een paar post's terug dat er een uitstrijkje gemaakt is met daarop amper flagellaten ?
Dus waarom dan metro?


Wat mij op het filmpje opvalt is de groene kleur van het water.
Ik had geel verwacht, welke bactopur heb je gebruikt ?
De vloeibare of de tabletten ?

Ook wil ik een opmerking maken op telkens die verwijzingen naar DCH.
Veel leden die echt verstand van zaken hebben komen niet meer op het forum van DCH.
En enkele die daar wel komen, komen ook hier ....
Metronidazol werkt tegen een breed scala aan inwendige infecties door zowel bacterien als parasieten. Het werkt ook nog eens ontstekingremmend. Wordt voor mensen ook tegen allerlei inwendige bacteriele en parasitaire infecties gebruikt..
Bovendien heeft canon lijkt me een huidafstrijk laten maken terwijl de flagellaten in de darmen zitten...
 
Laatst bewerkt door een moderator:
Overigens heb ik deze nog mee genomen.

Bekijk bijlage 8111

Wil dit na de Baktopur direct gaan gebruiken.
Als de flagellol niks heeft uitgehaald dan zal flegellex ook weinig doen... ik zou echt voor een medicein op recept gaan...
Metronidazol is via verschillende vissendokters te verkrijgen (kan je wel paar adressen geven in pb)en ze sturen het dan gewoon op. Het is ook niet heel duur, iets van 10 euro voor een kuur.
 
Metrodinazol komt regelmatig terug als ik wat rond Google op mijn problemen, inderdaad.

Ik wil dat best 'proberen'. Zou je wat adressen kunnen sturen?

Groetjes Canon
 
Ik weet niet of metro ertegen gaat helpen, omdat metro ook in allerlei verschillende doseringen en kuur duren word gebruikt, maar zoals gezegd veelal tegen flagalaten.
Nu heb ikzelf bij een schietende discus en onderzoek naar ontlasting nog nooit veel flagellanten onder de microscoop gevonden.
Mijn ervaring is dat het een bacteriële oorsprong heeft.

Dan is een kuur bactopur direct een redelijke start.
Maar als je eerst flink gaat slepen met vissen, allerlei medicijnen in de bak gooit zonder echt onderzocht te hebben of ze daadwerkelijk de parasieten hebben die je denkt dat ze hebben sta je al op achterstand.

Een microscopisch onderzoek naar parasieten in de ontlasting kun je ook op vele plaatsen laten doen.
Om te beginnen kan iedere dierenarts dat voor je doen, daarnaast zijn er best veel koi verkopers die ook de kennis en materialen in huis hebben om het onderzoek uit te voeren en ik durf zelfs te roepen dat een wat grotere reptielenzaak en vogelverkoper het ook kunnen onderzoeken.
Dan sluit je de vraag of het nu wel of geen flagalaten zijn definitief uit.
Laat dit onderzoek wel doen op verse ontlasting direct van de vis af en niet van ontlasting die op de grond ligt.
 
Hallo Canon

er was in Assendelft of Westzaan een discus kweker die Leo Lammerse.
hij noemde zich ook wel discusdocter.
ik heb voor jou de site opgezocht aleen doet hij et nu samen met een ander persoon.
dus ik weet niet of hij nog iets doet in de zaak.
maar een telefoontje kan jij er altijd aan wagen lijkt mij.

dit staat op zijn site bij tabblad overig

Gediplomeerd op het gebied van visziekten, dus kan ik u een goed advies geven bij problemen met de gezondheid van uw vissen. In de winkel heb ik een professionele microscoop waar ik ontlasting van vissen mee kan onderzoeken alsmede huidafstrijkjes. Wilt u met een zieke vis langskomen, meld dit dan altijd telefonisch van tevoren. Veelal kan ik aan een foto of een beschrijving van de kwaal al een juiste diagnose stellen.

Kortom, voor een goed advies komt u naar de man die er echt verstand van heeft!


hier het internetadres

http://www.discuscompleet.nl/index.htm

veel succes ermee

gr wim
 
Hallo Canon

er was in Assendelft of Westzaan een discus kweker die Leo Lammerse.
hij noemde zich ook wel discusdocter.
ik heb voor jou de site opgezocht aleen doet hij et nu samen met een ander persoon.
dus ik weet niet of hij nog iets doet in de zaak.
maar een telefoontje kan jij er altijd aan wagen lijkt mij.

dit staat op zijn site bij tabblad overig

Gediplomeerd op het gebied van visziekten, dus kan ik u een goed advies geven bij problemen met de gezondheid van uw vissen. In de winkel heb ik een professionele microscoop waar ik ontlasting van vissen mee kan onderzoeken alsmede huidafstrijkjes. Wilt u met een zieke vis langskomen, meld dit dan altijd telefonisch van tevoren. Veelal kan ik aan een foto of een beschrijving van de kwaal al een juiste diagnose stellen.

Kortom, voor een goed advies komt u naar de man die er echt verstand van heeft!


hier het internetadres

http://www.discuscompleet.nl/index.htm

veel succes ermee

gr wim

Leo is intussen al weer een paar jaar met pensioen.
Melvin is tegenwoordig de eigenaar van Discuscompleet.
Maar ook melvin staat zijn mannetje wbt ziekte's
 
Update.
Aller eerst weer bedankt voor alle hulp. De quarantaine bak heeft echt wel nut. Zonder zand als bodem is echt wel prettig, je ziet al het vuil en het is in no-time weg.
Had er niet aan getwijfeld, maar had simpel weg nog geen ervaring.

Ben zondag bezig geweest met de vissen. 's morgen minimaal 80% ververst, om de bactopur-direct er uit te halen. Ben over kool gaan filteren en heb ze de ganzen dag door gevoerd.
Dit vraten ze flink op, in een kraak heldere bak. Ook de verwarming wat hoger gezet, naar 32 graden

Eind van de dag nogmaals 70% ververst en de bodem puntje rein gezogen.

Daarna flagellex erin gedaan, om het feit dat ik soms wat witte ontlasting zag en omdat dit uit het afstrijkje kwam (in mindere mate).
'De zwarte broeder' begon meer dan gemiddeld wit te poepen. Had zelf het idee dat het 'los' kwam ofzo.

Ben nu een goede dag verder heb het idee dat de zwarte broeder er langzaam beter uit begint te zien. Nog lang niet goed, maar wel beter.
IMG_0211.png



Dit was hem dus begin januari:

Naamloos.png



Dus er lijkt wel schot in de zaak te zitten.
Ook de vis die rond schoot zwemt 90% van de dag met de 3 op het oog gezonde vissen mee. Die zat dus heel erg veel in een hoekje.


Misschien een stomme vraag, maar waarom lees je eigenlijk alleen over de bodem schoon-zuigen. Ik ga nu minstens 4 keer per dag met een schepnetje iets wat wilt over de bodem heen en maak zo de bodem schoon.
Werkt ook prima. Met name om je bak niet elke keer leeg te laten lopen met de medicijnen er in.
 
Met je netje blijven er altijd fijne deeltjes die er doorheen gaan, met afzuigen heb je dat niet.
Daarnaast, als je afzuigt .... ververs je ook weer een klein beetje :)
 
Update.
Aller eerst weer bedankt voor alle hulp. De quarantaine bak heeft echt wel nut. Zonder zand als bodem is echt wel prettig, je ziet al het vuil en het is in no-time weg.
Had er niet aan getwijfeld, maar had simpel weg nog geen ervaring.

Ben zondag bezig geweest met de vissen. 's morgen minimaal 80% ververst, om de bactopur-direct er uit te halen. Ben over kool gaan filteren en heb ze de ganzen dag door gevoerd.
Dit vraten ze flink op, in een kraak heldere bak. Ook de verwarming wat hoger gezet, naar 32 graden

Eind van de dag nogmaals 70% ververst en de bodem puntje rein gezogen.

Daarna flagellex erin gedaan, om het feit dat ik soms wat witte ontlasting zag en omdat dit uit het afstrijkje kwam (in mindere mate).
'De zwarte broeder' begon meer dan gemiddeld wit te poepen. Had zelf het idee dat het 'los' kwam ofzo.

Ben nu een goede dag verder heb het idee dat de zwarte broeder er langzaam beter uit begint te zien. Nog lang niet goed, maar wel beter.
Bekijk bijlage 8506


Dit was hem dus begin januari:

Bekijk bijlage 8508


Dus er lijkt wel schot in de zaak te zitten.
Ook de vis die rond schoot zwemt 90% van de dag met de 3 op het oog gezonde vissen mee. Die zat dus heel erg veel in een hoekje.


Misschien een stomme vraag, maar waarom lees je eigenlijk alleen over de bodem schoon-zuigen. Ik ga nu minstens 4 keer per dag met een schepnetje iets wat wilt over de bodem heen en maak zo de bodem schoon.
Werkt ook prima. Met name om je bak niet elke keer leeg te laten lopen met de medicijnen er in.

Goed nieuws, nu even goed uitkuren en daarna nog even vetmesten als dat lukt... de vis zal wel energie kunnen gebruiken. Top dat de vis lijkt op te knappen. De mooist evan de klas zal het nooit worden, maar als aquariaan de hele boel bij elkaar houden is ook wat waard!
 
De toestand lijkt een beetje stabiel. Ik heb de flaggellex er uit gehaald.

Toch zie ik nog best veel witte ontlasting op de bodem.
Lijkt me reden om de Metronidazol aan te schaffen. Ik kan er nu per mail aan komen.

Ik hoor nog graag jullie mening.

Raar toch btw, doet de flaggellex dan niet zijn werk of ik heb andere flagellaten?
 
De toestand lijkt een beetje stabiel. Ik heb de flaggellex er uit gehaald.

Toch zie ik nog best veel witte ontlasting op de bodem.
Lijkt me reden om de Metronidazol aan te schaffen. Ik kan er nu per mail aan komen.

Ik hoor nog graag jullie mening.

Raar toch btw, doet de flaggellex dan niet zijn werk of ik heb andere flagellaten?

Witte ontlasting wordt veroorzaakt door: (in volgorde van hoe vaak het door de genoemde reden veroorzaakt word)

1 Stress
2 Wormen
3 Flagellaten

Dus kort gezegd, is het beter om eerst microscopisch onderzoek te doen naar de ontlasting omdat de oorzaak heel erg kan verschillen.
Het is een zeer hardnekkig verhaal dat witte ontlasting maar ook gatenziekte altijd flagellaten als oorzaak hebben.

Maar ook metro gaat niet helpen tegen wormen of stress !
Dus ik zou zeker eerst microscopisch onderzoek laten doen.
 
Goed tip. Ik lijk zelf ook een kokerbril opgezet te hebben na 2 maand. Logisch wat je benoemd.
Ik ga eens kijken of de winkel een afstrijkje heb laten doen, ook ontlasting bekijken.
 
Kan inderdaad stress zijn geweest. Ik zie het niet meer.

De boel lijkt dus stabiel te zijn. Laat ze denk ik nog 1 week in de q-bak.
 
Hoewel... Ik was weer even goed naar ze aan het kijken. De mooiste/sterkste vis heeft iets in zijn neus. Het zit er aan vast, gaat soms er in en er uit als hij ademt zeg maar.
IMG_0268.JPG


En de kieuwen van de 'zwarte broeder' beginnen er ook steeds groter uit te zien.


Ik heb een tijd geleden gekuurd tegen kieuwwormen...
 
Een paar keer flink verversen.
Dat helpt tegen het puistje uit de neus.

Die kieuw die je ziet is het binnenste vlies, de vis is waarschijnlijk wat vermagert en daardoor wordt dit zichtbaar.

Wat mij ook opvalt is de snelle ademhaling
 
Ik ververs dagelijks een beetje (bodem schoonmaken), en 1-2 keer in de week meer.
Gelukkig dus niets erg, dat 'puistje'.

Zit te denken om sowieso nog een wormkuur te kopen. Ik lees dat sommigen het standaard 1-2 keer per jaar doen.
Ik heb het nog nooit gedaan.

Ben geen voorstander van zomaar spul er in gooien. Heb voor dit topic nog nooit medicatie gekocht.
Maar goed, nu misschien de wormkuur ook maar.

In de rode ontlasting zitten soms grijze(?) kleine stukjes. Misschien dit ook nog even laten bekijken, als de winkel waar ik het afstrijkje heb laten doen dat ook doet.
 
Het is een lastig beeld en ik kan niet aangeven wat de gewenste richting moet zijn dit moment.

Zover ik weet stoppen de vissen met eten bij wormen, terwijl ze bij jou goed eten. Dus of een kuur zinvol is weet ik niet zo goed.

Heel veel sterkte en succes

Hopelijk lukt het om de juiste diagnose te stellen middels wat aanvullend onderzoek.

Ik zou wel kijken naar 2 x 50% wissels, baadt het niet, dan schaadt het zeker niet
 
Nou, de vissen zwemmen nu 1 week in het 700 liter aquarium en opzich gaat het wel goed. Het lijkt stabiel te zijn.

Alleen word ik weer even op de proef gesteld.... 1 vis heeft een soort wond.
IMG_0430.JPG


IMG_0431.JPG

IMG_0432.JPG

IMG_0433.JPG


Hij eet goed, zwemt opzich normaal. Iets minder dan de gezonde discussen.
Maar goed, hij heeft dus die plek.

Moet ik hem een bacto-pur kuur geven...?

Kl*ten dat het nooit goed lijkt te gaan...
 
Ach wat vervelend zeg...:(
Wat voor middelen heb je eigenlijk allemaal gebruikt inmiddels?
 
Ik zou niet met medicatie beginnen. Schoon water en schoon water en schoon water, grote kans dat het natuurlijk hersteld. Wel blijven observeren.

Waarschijnlijk met schrik ergens tegen aan geknald zo te zien........
 

Terug
Bovenaan