Als ik naar de vis in kwestie kijk en de witte "pluizen" die er boven de ogen ontstaan, dan gok ik vanaf een afstand of beginnende gaten ziekte.
De oorzaak hiervan is mogelijk een enorm mineralen tekort, maar gelet op je waterwissel van 50% per week minimaal (met kraanwater gok ik) is de kans niet zo groot dat dat het probleem is.
De andere veel voorkomende oorzaak is flagellaten, waardoor je ook de gatenziekte krijgt. Dus je neemt de gatenziekte waar, terwijl er een darmprobleem aanwezig is.
Vind je vis bezetting op de hoeveelheid liters hoog.
Vind je filtering op de vis bezetting erg laag.
De genoemde diepvriestabletten -> wat zit hierin? Bevat dit hart -> zeer goede oorzaak van het probleem
Ik zou zelf de temperatuur verhogen naar 34+ graden omdat het nog in een vroeg stadium lijkt en je nog geen witte slierten ontlasting (aangetaste darmwand) bij je discusvissen ziet. Of je totale bestand tegen deze temperatuur kan dat weet ik zo niet, maar dank dat de manen, roodkoppen en siamese algeters dit niet fijn gaan vinden dan wel het loodje gaan leggen.
Oftewel je visbestand is niet optimaal om het maar voorzichtig uit te drukken, lees hier eens wat over, onder andere op het forum is informatie genoeg te vinden.
Alternatief is de vis apart zetten en een warmte kuur geven, kijken of het beter gaat, hopen dat er voldoende weerstand is, en door aanpassing van voerbeleid/visbestand/waterverversbeleid kijken of je het zonder medicatie gaat redden.
Alternatief -> bak kuren op flagellaten met medicatie van Sera Pro of Manaus en kijken hoe het daarna is/ontwikkeld.
Beste oplossing is microscopisch onderzoek van de ontlasting voordat deze op de grond is gekomen. Kan je dit, kan iemand dit of ken je iemand die dit voor je kan doen?
Gelet op je huidige bestand zou ik beginnen met een maand lang iedere week 3 x 50% waterwissel. Lezen, lezen en lezen en observeren observeren observeren
In ieder geval succes!
Bij aanvullende vragen, voel je vrij