Wat is er nieuw

Discus met witte punten

• Onderwerp starter Onderwerp starter Pieterdeboer1997
  • Startdatum Startdatum
P

Pieterdeboer1997

Guest
Is dit de witte stippenziekte? Of iets anders? Zag het net en ik heb gelijk een waterwissel 70%gedaan

Bijlagen

• IMAG0094.jpg
    IMAG0094.jpg
    106.7 KB · Weergaven: 383
  • IMAG0095.jpg
    IMAG0095.jpg
    41.5 KB · Weergaven: 302
In ieder geval geen witte stip. Is ook vrij zeldzaam bij discus, gezien de hoge temperatuur in algemeen discus bak.

Vul even sticky in beschrijf zo veel mogelijk. Met deze info kan er wellicht meer worden verteld.

Zie je witte/doorzichtig achtige dunne slierten ontlasting in je aquarium of aan desbetreffende vis hangen?

Ik zie geen doorzichtige ontlasting, en wat bedoel je met een sticky?

• Wat is je bakmaat ?
  • 340 liter
  • Hoelang draait de bak ?
  • 3 maanden
  • Wat zijn je waterwaarden en waar is mee gemeten ?
  • ph 7
  • Nh2 0
  • Nh3 0
  • Gemeten met een druppeltest
  • Welke filter gebruik je en hoeveel debiet geeft deze.
  • geen idee wat debiet is het is de standaardfilter die erbij werd geleverd
  • Om de hoeveel tijd ververs je water en welke hoeveelheid is dit dan?
  • iedere 5 dagen 60-70%
  • Om welke vis(sen) gaat het ?
  • malboro red discus
  • Wat zijn de medebewoners ?
  • 4 andere discus
  • 5 maanvissen
  • 4 l nummers
  • 5 siamese algeneters
  • 10 roodkopzalmpjes
  • Heb je iets veranderd aan het aquarium de laaste tijd ?
  • nee
  • Wat is het ziektebeeld ? (beschrijf het zo precies mogelijk)
  • sinds vandaag zie ik wotte vlekken op mijn discus
  • Wat heb je al gedaan om het te verhelpen ? (evt medicijngebruik etc)
  • 70%waterverversing
  • Hoelang heeft de vis het al ?
  • 2 maanden
  • Heb je de vis al lang ? of betreft het een nieuwe vis ? 2 maanden
  • Heb je een foto van de symptomen?
  • ja zie bovenstaand

Ok duidelijk. Aardig forse bezetting met minimale filtering maar de tests duiden op goed watertje dit zal door de grote en regelmatige verversingen komen.

Kun je nog aangeven wat voor temperatuur is aquarium en wat voer je de vissen en hoe vaak per dag? Hoe groot/oud zijn die discussen?

Heb je het idee dat de ogen van de vis meer uit de kop staan dan de andere?

Kun je nog foto s plaatsen van de andere discussen en 2 willekeurige maanvissen en van de roodkop zalmen die je heb rond zwemmen? Misschien valt er iemand wat op wat jou nog niet is opgevallen.

Heb je onlangs meer uitval gehad?

Ben geen discus kenner, daarom kan @sschot hier beter even naar kijken maar:

De discus in kwestie lijkt mij mager, de ogen zijn ook groot in vergelijking met het lichaam wat duid op een groeiachterstand.
ik ben bang dat deze visjes niet in de omstandigheden worden gehouden, en de aandacht/zorg krijgen die ze nodig hebben.

Jonge discussen moeten op pak m beet 29-30 graden gehouden worden en minimaal 5x per dag gevoerd worden om ze gezond groot te trekken.
dit met dito verversbeleid van pak m beet 2x per week 70%.

29-30 graden is overigens weer veel te warm voor de andere vissen in de bak.

maar laat de discus kenners dit even bevestigingen voor je wat van mij aanneemt 🙂

@michelle1 ik heb aan het begin 1 mini meerval uit mn oude aquarium erin gehad waarvan ik na een week alleen het skelet terugvond onderin de bak, deze was ook al aardig op leeftijd, ik kan kijken of ik nog fotos heb maar het licht staat nu uit en ik wil ze niet stress geven als dit niet hoeft

Dit is de rode discus vorige week

Bijlagen

• IMAG0061.jpg
    IMAG0061.jpg
    66.4 KB · Weergaven: 157
  • IMAG0064.jpg
    IMAG0064.jpg
    25.1 KB · Weergaven: 204
  • IMAG0045.jpg
    IMAG0045.jpg
    39.2 KB · Weergaven: 206
Op de eerste foto lijkt het nogal wat wit pluizig te zijn; dan zou ik willen neigen naar een schimmel waar ie last van heeft.

Was al te laat lag al te slapen.

Als lichten aan zijn plaats je nog wat foto en beantwoord nog even de overige vragen. Beter recente foto s.

Ik las in een andere post dat je een maand geleden een kopstaander had? Daarna geen vissen meer dood?

Ik heb wel een flauw vermoeden maar graag eerst nog even de info en foto s. Om een en ander uit te sluiten etc.

100 % zekerheid is een afstrijkje onder microscoop.

@michelle1 heb je hier wat aan? Water is 29graden ik voer ze die stendker diepvries tabletten ,de ene dag 2x de andere dag 3x de betreffende discus is zon 4 maanden oud en 8 cm groot,nog 2 van 12cm en 2 van 10cm.
Zijn ogen staan volgensmij niet meer uit de kop,maar het witte(schimmel?) is wel verder gegroeid hij ademt ook veel sneller dan de rest

Bijlagen

• IMAG0097.jpg
    IMAG0097.jpg
    140.9 KB · Weergaven: 125
  • IMAG0098.jpg
    IMAG0098.jpg
    145.4 KB · Weergaven: 178
  • IMAG0100.jpg
    IMAG0100.jpg
    104.7 KB · Weergaven: 152
  • IMAG0102.jpg
    IMAG0102.jpg
    115.9 KB · Weergaven: 122
Laatst bewerkt door een moderator:
Als ik naar de vis in kwestie kijk en de witte "pluizen" die er boven de ogen ontstaan, dan gok ik vanaf een afstand of beginnende gaten ziekte.

De oorzaak hiervan is mogelijk een enorm mineralen tekort, maar gelet op je waterwissel van 50% per week minimaal (met kraanwater gok ik) is de kans niet zo groot dat dat het probleem is.
De andere veel voorkomende oorzaak is flagellaten, waardoor je ook de gatenziekte krijgt. Dus je neemt de gatenziekte waar, terwijl er een darmprobleem aanwezig is.

Vind je vis bezetting op de hoeveelheid liters hoog.
Vind je filtering op de vis bezetting erg laag.

De genoemde diepvriestabletten -> wat zit hierin? Bevat dit hart -> zeer goede oorzaak van het probleem

Ik zou zelf de temperatuur verhogen naar 34+ graden omdat het nog in een vroeg stadium lijkt en je nog geen witte slierten ontlasting (aangetaste darmwand) bij je discusvissen ziet. Of je totale bestand tegen deze temperatuur kan dat weet ik zo niet, maar dank dat de manen, roodkoppen en siamese algeters dit niet fijn gaan vinden dan wel het loodje gaan leggen.

Oftewel je visbestand is niet optimaal om het maar voorzichtig uit te drukken, lees hier eens wat over, onder andere op het forum is informatie genoeg te vinden.

Alternatief is de vis apart zetten en een warmte kuur geven, kijken of het beter gaat, hopen dat er voldoende weerstand is, en door aanpassing van voerbeleid/visbestand/waterverversbeleid kijken of je het zonder medicatie gaat redden.

Alternatief -> bak kuren op flagellaten met medicatie van Sera Pro of Manaus en kijken hoe het daarna is/ontwikkeld.

Beste oplossing is microscopisch onderzoek van de ontlasting voordat deze op de grond is gekomen. Kan je dit, kan iemand dit of ken je iemand die dit voor je kan doen?

Gelet op je huidige bestand zou ik beginnen met een maand lang iedere week 3 x 50% waterwissel. Lezen, lezen en lezen en observeren observeren observeren

In ieder geval succes!

Bij aanvullende vragen, voel je vrij

@sschot ik heb nog een aparte bak waar op dit moment betta guppen in zitten, die zou ik een paar uurtjes in een kleinere bak kunnen doen en dan de discus in hun bak proberen in op te warmen. Lijkt dit je een goed idee?

Nee, want een warmtekuur duurt langer, ter informatie

Website Nhamunda
Behandeling: Een 34 graden kuur gedurende 5 dagen, daarna een week op 30 graden, vervolgens 3 dagen op 34 graden en dan weer een week op 30 graden, daarna nog één keer op 34 graden. Let wel op dat men de temperatuur per dag met een graad verhoogt en ook weer met 1 graad per dag verlaagd.
Deze methode is volgens mij zeer doeltreffend, men moet in beide gevallen wel zorgen voor een goeden beluchting door middel van een luchtpomp met bruissteen.
Het grootste nadeel van een warmtekuur is, dat dit enkel maar kan bij discusvissen en niet bij eventuele bijvissen.
Corrydora’s en l-nummers kunnen er vaak goed tegen maar dit is geen garantie. De meeste andere bijvissen kunnen deze temperatuur niet aan, net als de meeste van onze planten en deze krijgen vaak een flinke terugslag.
Uiteraard zijn deze vissen en planten tijdelijk te verwijderen of de discusvissen kunnen we apart kuren in een ander aquarium. In een aquarium waar enkel kienhout, zand en discussen aanwezig zijn levert geen problemen op met een warmte kuur.

Nogmaals zorg wel bij een warmtekuur voor een extra bruis steen t.b.v. extra zuurstof.
Wel oppassen bij bacteriële infecties, bacteriën vermeerderen makkelijk bij hogere temperaturen.

Daar heb je wat aan :thumbs:

Doe wat met de gegeven info en ga op zoek op forum naar meer en waarom want anders blijf je altijd met discus toestanden aan de gang. Dit zijn niet de makkelijkst te houden vissen.

Zoals al genoemd is en waarom ik de andere vissen wilde zien hou bacterieel problemen in de gaten. Dit is vaak te herkennen aan uitpuilende ogen, Vinnen knijpen, staarten/vinnen/sprieten etc die rafelen/stukjes verdwijnen. witte uitslag vn aan bek.

Succes en ik hoop dat je de mooie discus kan genezen.

De vis in quarantaine gezet maar na het verplaatsen lijkt er wel wat van de schubben los geraakt te zijn.

Ook lijkt zijn rechteroog wat glazig...

Bijlagen

• IMAG0108.jpg
    IMAG0108.jpg
    134.6 KB · Weergaven: 125
Ik denk dat je nu het gat ziet en dat de pluizige substantie die er opzat weg is. Verder ziet het oog en niet gek uit op de foto, vind ik. Ik zou in Q een vis geen hout geven!

De kans is wel groot dat als je flagellaten hebt, dat de hele bak is besmet. Verder heb je nog geen antwoord gegeven op de vraag wat er in het voer zit......

Ik heb het even gecheckt en er zit kalkoenhart in het voer

Ik zou ook de discus weer voorzichtig terug zetten en ik weet dat de octocil van Manuas verder geen gevolgen heeft voor biologisch evenwicht zodat je het hele aquarium kan behandelen. De sera prof heb ik geen ervaring mee dus dit weet ik verder niet.

Het uitvangen van vis met net kan vissen beschadigen. Daar door zal ook de witte pus van de gaten zijn afgevallen. Ik vang mijn vissen met water en al met een afwasteil. Nu zijn discus hoger en ik weet niet of ze makkelijk te vangen zijn maar misschien heel langzaam met een emmer? Minder kans op beschadigingen.

Als je de manuas ga bestellen is het wellicht handig om tevens het busje diploral mee te bestellen. Dit is niet zo duur en erg fijn spul voor na de kuur en extraatje voor weerstand.

Voer etc moet je wachten op steven want ik weet verder niet veel van discus. Discus spijsvertering heeft met temperatuur te maken. Op een stapeling van voedsel wat niet of langzaam verteerd geeft darm klachten en opeenstapeling van ziekte ellende in spijs verteringssysteem.

Voer etc moet je wachten op steven want ik weet verder niet veel van discus. Discus spijsvertering heeft met temperatuur te maken. Op een stapeling van voedsel wat niet of langzaam verteerd geeft darm klachten en opeenstapeling van ziekte ellende in spijs verteringssysteem.

Ik snap niet precies wat je hiermee bedoeld maar bedankt, ik zal wat geneesmiddelen voor de discus bestellen

@sschot kan beter ingaan op dat kalkoen voer. Zal nogmaals in wellicht wat simpelere taal uit leggen.

Ik weet niet precies wat de vereiste graden zijn ivm voer van discus. Met name het vlees voer. Daarom even wachten op reactie van steven @schot. Hij heeft meer verstand van discussen.

Ik weet alleen dat des te hoger de temperatuur in het aquarium de spijsvertering van je discus sneller gaat en zodoende het voer vlugger "verwerkt" word. Dus van diepvries blokje in de bek tot drol eruit komt is korter als temperatuur hoog is. Is de temperatuur laag duurt dit proces langer en stapelt dit voer op in de darmen waardoor er meer kans is dat beestjes die in de darmen leven zich daar erg fijn voelen in die volle darmen. Als vis alles verteerd en uitpoept heb je dus geen op een stapeling in die darmen.

Net als bij ons heb je dus licht verteerbaar voedsel en zwaar verteerbaar voedsel. Het is de bedoeling dat ze het lekker snel weer uitpoepen zodat darmen schoon blijven.

Zo iets. Hoop zo begrijpelijker 😀

Met betrekking tot hart het volgende.

Zowel runderhart als kalkoenhart bevat de nodige vetten. Deze vetten blijven te hard/onvoldoende vloeibaar als deze onder de 30 graden zijn, en qua optima wordt er zelfs mbt de verteerbaarheid van hart gesproken over 32 graden celcius.

Op het moment dat je je vissen hart voert en de watertemperatuur te laag is, ontstaat er dus een speelveld voor flagellaten in de darmen. Maar om niet iedere keer het wiel opnieuw uit te vinden, lees ter lering en vermaak dit artikel eens

https://www.aquariumplus-webwinkel....ED/434E/C0A8/28BC/C2B2/Runderhart-visvoer.pdf
Dus -> of verhoog je temperatuur naar >30 graden celcius
Of -> stop met het voeren van hart

En ben benieuwd wat je nu gaat doen, vis in Q of niet in Q. 1 behandelen of alles behandelen? En hoe verdere problemen proberen te voorkomen?

Help Users

You haven't joined any rooms.

You haven't joined any rooms.
      Terug
      Bovenaan