Wat is er nieuw

Discus orgaanvlees

• Onderwerp starter Onderwerp starter Goofy82
  • Startdatum Startdatum
G

Goofy82

Guest
Hallo,

Ik zag een topic voorbij komen over een algen ergenis.
Er werd orgaanvlees aan discusen gegeven en dit leverde een hoge P04 op.

Nu vroeg ik me zomaar af.
Wat eten discussen eigenlijk in het wild ?
Geen orgaanvlees neem ik aan?

Wat ik er van heb gelezen is dat het vooral detritus en chironomineae eters zijn. Dat zou ook het verschil in grootte tussen wilde en nakweek discusvissen kunnen zijn.

Orgaanvlees niet een natuurlijk voedsel idd. Sommige gebruiken heb en andere weer niet

Jelle Touwen zei:
Wat ik er van heb gelezen is dat het vooral detritus en chironomineae eters zijn. Dat zou ook het verschil in grootte tussen wilde en nakweek discusvissen kunnen zijn.

Klopt, dat eten ze, alsook kleine waterinsectjes (plankton); ik zie ze bij mij ook wel eens happen in zacht groen blad van bijvoorbeeld nymphoides ezzanoi. Het aanbod van voedsel heeft (uiteraard) ook grote invloed op de kleuring van de vis.

Dat topic was van mij Goofy82. Ik heb opgroeiende discussen. Ze zijn zo'n 11a12cm en vreten echt alles wat op hun pad komt. Er is mij via diverse kanalen geadviseerd om juist bij jonge schijfjes 1 of meerdere soorten goede discusmix te voeren. Dit zou oa komen door een hoog prote�ne gehalte in het voer. Ik heb begrepen dat er oa runder hart etc in verwerkt zit. Ik heb 4 verschillende soorten discusmix en daarnaast voer ik nog mosselvlees, diverse muggenlarven, cyclops, artemia, daphnia, krill en granulaat of vlokvoer. Ik voer gemiddeld 6 tot 8x per dag.

Discussen zullen in het wild geen runder hart eten maar waarschijnlijk komen ze op een andere manier aan prote�ne rijk voedsel. In mosselvlees schijnt ook veel prote�ne te zitten. Ze eten erg veel en hebben ook altijd honger....

Mvg Robin

Dat ze altijd honger hebben is niet zo gek als je bedenkt dat deze dieren van nature detritus eten. Dit is voedsel met erg weinig energie. Daarom moeten ze er veel van eten. Iemand heeft ooit bedacht dat discusvissen zo groot mogelijk moeten zijn en daarom veel energierijk voer moeten krijgen. Terwijl deze dieren er niet voor gemaakt zijn.
Ik vraag me af of dit 'verkeerd' voeren niet de reden is dat er zoveel problemen met deze vissen zijn. Veel gehoorde problemen hebben met het spijsverteringsstelsel te maken, zoals darmparasieten. Ik zou graag een experiment zien waarbij 1 groep discusvissen orgaanvlees krijgt en de andere detritus met af en toe een muggenlarf, zoals ze in het wild zouden eten. Ik ben erg benieuwd naar verschil in gezondheid en maximale leeftijd, om maar wat te noemen.

Andere cichliden krijgen ook problemen met het spijsverteringsstelsel als er discusmix/hart/zoogdiervlees/gevogelte wordt gevoerd. Dat voeren van hart enzo is iets dat vroeger veel werd gedaan bij grotere cichliden (de grote midden amerikanen bv) maar nu komen mensen daarop terug, o.a. vanwege problemen met de lever. Waarom dan bij discussen dan wel dit blijven voeren?
(Disclaimer: ik heb absoluut geen verstand van discussen)

Naar mijn bescheiden mening is het zo dat deze voeders worden gegeven om de kweekvis zo snel mogelijk zo groot mogelijk te krijgen. En dan krijg je van die enorme schijven, met voorhoofden van (gechargeerd) 5 centimeter breed.

Maar ik heb wel eens iemand horen vragen of er ooit wel eens Jumbo's van bijvoorbeeld Stendker van 5 jaar of ouder zijn aangetroffen; dat schijnt namelijk niet veel voor te komen.

Volgens mij is het het beste om de vissen te voeren met een kwalitatief goede granulaat, aangevuld met groenvoer, zoals spirulina-tabletjes en licht verteerbare diepvriesvoeren, zoals bijvoorbeeld witte mug en/of artemia.

Correct me if I'm wrong.

Verschillende mensen, verschillende idee�n. Ik doe enkel wat me opgedragen werd door een aantal kenners op dit en andere fora. Tevens werd deze manier van voeren me ook aangeraden door verscheidene Stendkler dealers.

Ik vind het vooral belangrijk dat ze erg afwisselend te eten krijgen. Daarom voer ik ook iedere dag iets van granulaat, vlokvoer of (spirulina) tabletten. Ik voer ze zeker niet alleen orgaanvlees.
De voorkeur van mijn vissen gaat absoluut uit naar artemia. Hiervan blijven ze eten totdat ze spreekwoordelijk uit elkaar barsten.

De kwaliteit van het voer vind ik wel erg belangrijk. Ik ben bijv van blisters discusmix overgestapt naar platen (500gr) discusmix. Naar mijn mening zit er in de blisters te veel water en te weinig voer.
Ook lijken de vissen gretiger te eten van de platen discusmix. Hoe het zit met het hele Po4 verhaal weet ik echter niet.

Gr Robin

Klopt, heb je gelijk in..... en er is dan natuurlijk ook nog het (levensgrote) verschil tussen wildvang en nakweek.

Een ieder moet doen waarvan hij of zij denkt dat het het beste in voor de dieren. Als hun belang maar voorop staat.

Jelle Touwen zei:
Wat ik er van heb gelezen is dat het vooral detritus en chironomineae eters zijn.
Weet je nog waar je dit hebt gelezen?

Kwam laatst zelf een zeer lezenswaardig stukje tegen namelijk en vraag me af of dat niet heel toevallig dezelfde is 😉

~ Ivo

Ik heb helaas alle dingen die ik over discusvissen had gevonden weer verwijderd omdat mijn bak te klein is voor deze mooie vissen, en ze niet te combineren zijn met mijn Apistogramma barlowi. Ik weet niet meer waar ik het vandaan had, waarschijnlijk via google.scholar.

Deze (Ecology and life history of an Amazon floodplain cichlid: the discus fish Symphysodon (Perciformes: Cichlidae)) toevallig?

Help Users

You haven't joined any rooms.

You haven't joined any rooms.
    Terug
    Bovenaan