Discus-vis ziek?


H

HansS

Guest
Beste mensen (visliefhebbers klinkt wat vreemd op dit forum),

Ik ben nieuw op dit forum en wil graag de volgende vraag stellen...

Sinds kort heb ik weer een aquarium van 600 liter (29 graden celsius)
In dit aquarium heb ik neon-tetra's, kardinaal-tetra's, guppies en discus-vissen.
Over de discus-vissen heb ik een vraag.

Ik heb momenteel in totaal een groep van 7 discus-vissen, waarvan 1 discus-vis zich structureel verstopt achter het hout. Ik begreep van een aquariumzaak in Eindhoven (Heevis) dat het verstoppen mogelijk met stress of flagellaten te maken kan hebben.

Alle discusvissen zijn mooi op kleur, vinnen staan recht, zwemmen rustig, dus op het oog ziet alles er vrij goed uit.
Maar nu zag ik toevallig de ontlasting van een grotere discus-vis (niet diegene die zich verstopt) en de ontlasting is ietwat doorzichtig.
Kan iemand misschien aangeven of dit normaal is? Ik geef de vissen discus-vriesvoer (runds-hart).
Ik heb een bijlage toegevoegd voor de beeldvorming.

Bij voorbaat hartelijk dank voor een eventuele reactie.

Met vriendelijke groeten,

Hans.

vis1.jpg


vis2.jpg
 
google manaus octocil. Home pagina van manaus. staat ziekteverschijnselen en foto s van flagelaten. Vooral gericht op discus goed naar de kop en zijlijn kijken of je plekjes/puistjes zie. Ontstaat vaak door gebreksverschijnsel. Missen iets van voedingsstoffen. Vitamientjes etc. Weet niet veel van eten voor discus volgens mij nogal moeilijke eters. Info lezen bij het discus gedeelte. wellicht dat je iets van fishtamin ofzo op voer kan doen.
 
-> Richard: Visliefhebbers klinkt meer alsof je graag de vissen op eet volgens mijn vrouw ;-) :)
-> Michelle1: Dank je wel voor deze informatie. Ik zal de website van manaus even goed doorpluizen. :)

Nogmaals dank voor de snelle reactie.
 
Als ik gelegenheid heb zal ik reageren.

Maar begin maar met 50% waterwissel en Manuas Octocil conform de gebruiksaanwijzing
 
Hoi Steven,

Mag ik hier dan uit concluderen dat de vissen een 'ziekte' hebben? Met andere woorden, is dit goed af te leiden uit de meegestuurde bijlage?
 
Ze hebben flagelaten. Dit zit in de darmen. Teveel van die krengen worden ze inderdaad ziek. Zullen niet meteen dood neervallen maar gaat geleidelijk maar kan dodelijk worden. Je moet de flagelaten uit het systeem zien te krijgen dat doet de octocil. Je zal de octocil moeten bestellen. is goed middel. Beter goed middel gebruiken dan half bakken. Kan je bestellen bij APO. Als je toch bestel neem het potje meen diploral ofzo iets erbij. Is niet zo duur en voor na de kuur een oppeppoedertje.

Alle vissen en aquariums hebben altijd wat aan ziekte verwekkers maar weren dit zelf af als ze sterk en gezond zijn. stress en verkeerde omstandigheden kan een ziekte verwekker gaan vermeerderen en zijn de zwakste vissen als eerste aan de beurt.

Voor nu totdat je kuur in huis heb grote verversingen dus zoals word aangeraden. Tracht met afhevelen beetje over de bodem te waaien. Zo hevel je een hoop gespuis af in het riool. Bij de spullen zit een beschrijving hoeveel en hoe en wat die volgen.

Wacht dan op sschot als hij tijd heeft. Heeft verstand van discus en zal waarschijnlijk nog wel aanvullen.

Hierbij ga ik wel uit dat je de discus verzorg zoals het hoort en je aquarium stabiel is qua biologisch evenwicht? Als je net aquarium heb staan en zo wat discus erin heb gedaan en aquarium nog niet stabiel is is situatie anders.

Verkeerde omstandigheden zoals waterwaardes, medebewoners etc. kan allemaal stress geven maar daar weet ik te weinig vanaf op gebied van discus maar s schot wel die raad aan octocil opstarten en verversen.

Wil je 100 % zeker zijn dan afstrijkje laten maken van ontlasting. Moet vers gedraait stuk zijn mag niet op bodem hebben gelegen. Sommige koi centrums doen dit. Beetje lastig dan vis daarheen en wachten dat hij net even moet poepen ook stress voor vis.
 
Hoi Michelle,

Dank je wel voor de reactie.
Ik zal de spullen deze week eens gaan bestellen.
Nog even een korte vraag voor de zekerheid... Kunnen wormen ook dit type ontlasting geven? Dit had ik ergens anders ook nog opgepikt qua info.

En wat betreft het aquarium... Ik heb zo'n anderhalve maand geleden het gehele aquarium opnieuw opgestart (nieuwe voedingsbodem, planten, kiezel, water geneutraliseerd; chloor eruit, et cetera).
Hierna heb ik de discusvissen opnieuw geplaatst.
Ik verwacht dat het aquarium redelijk stabiel is qua evenwicht. Heb alleen wel wat last van alg op de ramen.

vis1.jpg
 
nee wormen (nematoden) geven andere symptomen. Die zie je dan ook vaak uit het poepgat hangen. discus is gevoelig en staat bekend voor flagelaten dus dat is het meest voor de hand liggend of stress. Maar bij stress moet er een stress factor zijn. Dat zou je zien. Word opgejaagd door ander ofzo.

Zoals ik al aangaf weet ik niet veel van discus maar volgens mij kleuren ze dan ook zwarte vlekken op de flanken bij die strepen bij stress of vliegen door je aquarium waarmee ze wel eens tegen een raam opduiken en zijdelings op bodem komen te liggen. Pin me hier niet op vast want ik heb nooit discus gehad.

Waterkwaliteit is wel van belang bij discus vandaar je de grote verversingen met regelmaat bij dit soort moet doen. Misschien is het handig waterwaardes te meten vooral omdat je met je bodem bezig ben geweest. Meten is weten. NH3/4 en NO2 meten. Wellicht bij LFS kijken of ze druppels gebruiken want de strips zijn als niet te betrouwbaar aangeschreven. Zolang je niet zeker ben van waardes dus verversen, verversen en verversen. beter een keer teveel dan te weinig.

Bij flagelaten in later stadium krijg je te maken met hole in head disease, plekjes/ pukkeltjes op kop en/of zijlijn die steeds groter gaan worden en hele kraters worden. Ze gaan ook eten weigeren. Als ze niet meer eten dan is het gauw gebeurd. Dan verzwakken ze zo dat het erg snel kan gaan.

De flagelaten liggen in de darmen te vervelen en dat slijmerige draad zijn stukjes geirriteerde darm wat je zie. Je kan wel voorstelling maken als er een gat in darm komt dan alle afvalstoffen door lichaam en dan dood.

ik heb ook wel de octocil gebruikt voor sluiers en hadden weinig tot geen last van de toediening. zwommen nog gewoon rond. Dat is met sommige kuren niet het geval dan zie je dat ze dat niet prettig vinden.
 
Naar aanleiding van je primaire vraag en de verstrekte info, hierbij mijn beeld en idee wat ik kan vormen.

1 je voert runderhart en de watertemperatuur is 29 graden celsius
runderhart wordt slecht verteerd onder de 30 graden celcius
door onverteerd voedsel ontstaat er in de darmen een geweldige bron voor "diertjes"

2 je hebt guppen (zeer drukke vis) bij je discusvissen
door de enorme drukte van de guppen kan dit leiden tot stress

3 je hebt een maand geleden je bak leeg gehad en je vissen "tijdelijk ergens geplaatst" en daarna weer terug geplaatst
dit heeft de nodige stress met zich mee gebracht

4 Op basis van de foto schat ik dat het dieren van ongeveer 10 cm zijn en nog niet heel oud. Een discus is een echte groepsvis, en bij een aantal van 10 vissen is er veel meer groepsgedrag en harmonie = minder stress


De enorme witte sliert op de foto is afgestoten darmwand. Dit komt meestal door een ontsteking welke weer het gevolg is van diertjes welke in de darm leven en waar de vis als gevolg van verzwakking en/of stress zichzelf niet meer tegen kan verweren, met alle gevolgen van dien. Zie bovenstaande punten en er is voldoende reden dat de vis zichzelf niet meer kan beschermen.

Het bovenstaande samengevat, acht ik de kans zonder microscopisch onderzoek, op flagellaten ongeveer 99 procent.

De totale hoeveelheid onrust, de donker gekleurde vis (is deze schrikachtig en schichtig?) en de combinatie die vaak voorkomt, zou het heel goed mogelijk zijn dat de vissen ook wormen hebben. Hier zou microscopisch onderzoek duidelijkheid in kunnen verschaffen.

Is de buik van de donker gekleurde vis enorm ingevallen (ik ga ervan uit dat deze al even niet gegeten heeft) of valt dit eigenlijk reuze mee en is deze een beetje bollig zelfs? Wanneer deze een beetje bol staat kan dit ook heel goed komen door de wormen welke in de buik zitten. Of dit een nematoden of een lintworm is kan alleen mbv onderzoek bepaald worden.

Gezien je medebewoners is een warmte kuur van 34 a 35 graden uitgesloten.

Persoonlijk zou ik de neon verwijderen -> temperatuur past absoluut niet
Persoonlijk zou ik de guppen verwijderen -> gedrag past absoluut niet
Persoonlijk zou ik overwegen de groep te vergroten naar minimaal 10 stuks en in ieder geval een even aantal

Verder zou ik nu minimaal 50% waterwissel per dag doen en per direct stoppen met het voeren van runderhart, tot de vissen weer helemaal goed zijn en de temperatuur hierop is aangepast. Of temperatuur zo houden maar geen runderhart meer voeren.

Zoals eerder aangegeven de vissen kuren met Manaus Octocil, conform de gebruiksaanwijzing. Let op UV, Oxidator en extra beluchting.

Deze kuur duurt als ik het goed zeg uit mijn hoofd 6 dagen en daarna een waterwissel van 80%.
Wanneer haalbaar extra onderzoek via de microscoop om zekerheden te krijgen.

Wanneer geen onderzoeksmogelijkheden zou ik persoonlijk ook ontwormen, omdat de kans redelijk groot is dat deze ook aanwezig zijn.
Hiervoor kan ook medicatie van Manaus worden gebruikt, of van Sera Pro. Maar aangezien Manaus "moderner" is, zou ik daar voor kiezen.

Vervolgens kijken of de vissen blijven eten dan wel weer aan het eten gaan. Dit kan soms een uitdaging zijn. Tijdens het kuren spaarzaam (geen runderhart) voeren en niet verversen. Voer door de darmen helpt bij deze bestrijding om meer effect te hebben.

Heb je quarantaine mogelijkheid dan zou je alle discusvissen daar kunnen kuren, en anders gewoon in de bak.
 
Hoi Sschot,

Hartelijk dank voor deze informatie en excuses dat ik vrij laat een reactie geef op je bericht (iets met spamfilter in de email en zo).
Ik heb de discusvissen nu behandeld met een kuur tegen flagellaten.
Al mijn vissen hebben de kuur overleeft op helaas 1 discus vis na. Deze kreeg ik maar niet aan het eten. Heel erg vervelend om dit te zien gebeuren. :-(
Gelukkig is nu de ontlasting bij de rest van de vissen weer goed van kleur. Maar ik zie nu weer dat 1 discus-vis niet meer wil eten (voorheen wel).
Achteraf gezien vraag ik me serieus af of ik me wel voldoende (goed) heb laten informeren over deze vis-soort. Er komt toch wel veel meer bij kijken dan ik initieel had ingeschat.

Ik heb een 600 liter aquarium die met een thermostaat van 400 watt uitgerust is.
De thermostaat staat bijna de gehele te branden om rond de 29/30 graden Celsius te kunnen blijven staan. Ik denk dat dit komt omdat de huiskamertemperatuur vrij laag staat (19/20) graden.
Als ik alles bij elkaar tel (type vissen, thermostaat veel hoger, led verlichting, 2 waterfilters/pompen, voeding, medicatie, et cetera) loopt dit aardig in de papieren per jaar.

Zoals het er nu naar uitziet overweeg ik toch om de discusvissen weg te doen of te verkopen tegen een heel schappelijk prijs. Wel erg jammer, want het zijn toch dieren en geen objecten.
Om tot een goed taxatie te komen, vraag ik me af wat de minimum temperatuur is voor een discus-vis (waarbij de vis zich nog goed voelt). Heb jij misschien een advies?

Bij voorbaat hartelijk dank voor je reactie!

Mvg,

Hans
 
De discus-vis in afzondering.

Discus1.jpg


Discus2.jpg
 
Ik wilde nog een filmpje toevoegen, maar helaas zit je snel aan een upload limiet (niet gelukt). :-(
 
Ha Hans,

De minimum temperatuur is afhankelijk van factoren, in mijn beleving.

1. wat voer je? Voer je runderhart -> temperatuur boven de 30 graden Voer je geen runderhart dan kan je tot 27 graden zakken, bij volwassen vissen
2 hoe oud en groot zijn de vissen -> jonge vissen groeien nu eenmaal sneller bij een hogere temperatuur vanwege de snellere stofwisseling. Daarnaast lijkt het of ze bij een wat hogere temperatuur minder makkelijk ziek worden. Ik zou zeggen halfwas tot volwassen (afhankelijk van voer) op 27,5 a 28,5 graad. Jonge vissen tot halfwas zou ik zelf niet snel onder de 29 graden houden.

De vis die nu niet eet kan diverse oorzaken hebben, maar daar is zo zonder veel details en op basis van het plaatje eigenlijk niets van te zeggen.
Wat mij wel opvalt is dat het oog behoorlijk groot is tov het lijf, dus ik vermoed dat deze (en mogelijk de andere) een groeiachterstand hebben.

Zie je buiten dat deze vis niet wil eten nog andere dingen? Gedrag/schuren/ademhaling/kieuwen/ontlasting

Als er 1 is die niet wil, kan je deze apart zetten en een warmte kuur (34+ graden) geven, dit wil heel vaak wel helpen. Je zou ook (afhankelijk van je totale bezetting naast de discus) kunnen kiezen om Sanital zout toe te voegen, zodat de vissen hun darmen goed leeg maken.

Mocht je besluiten te stoppen probeer dan een goed huis te vinden, want dat "verdienen" ze.

Succes in ieder geval
 
Hoi Sschot,

Hartstikke bedankt voor jeuitgebreide uitleg. :)

Momenteel voer ik op advies van Heevis (aquarium zaak) runderhart, maar dit ga nu ik aanpassen. Ik moet nog wel even zoeken wat dan een goed alternatief kan zijn.
Wat betreft de leeftijd van de vissen, dat is voor mij lastig in te schatten.
Ik heb 3 discusvissen van circa 15cm en 3 andere discusvissen tegen de 10cm.

De zieke vis hangt er momenteel maar een beetje flauw bij, maar schuurt nergens tegen aan. Ik zie wel (als ik het goed zie) dat de kieuwen iets verder openstaan en niet 100% sluiten.
Misschien is dit een parasiet of worm? Ik heb echt geen flauw idee.
Ik zal eerst eens starten met het zout en het verhogen van de temperatuur. En misschien mogelijk toevoegen van de (nog uit te zoeken) medicatie.



Groetjes,

Hans
 

Terug
Bovenaan