Discus vissen eten niet meer. naar 2 nieuwe vissen.

Billy Billet

Member
Lid geworden
14 maart 2021
Berichten
12
Leeftijd
27
Beste Leden,

helaas eten mijn discusvissen niks meer naar plaatsen van 2 nieuwe discussen dit gebeurde na 6 dagen. Ik zie zelf aan de vissen kwa uiterlijk geen vreemde dingen. Ik vermoed dat ik te maken heb met kruisbesmetting. De ontlasting is wit. Wat kan ik het beste doen? De vissen hangen nu in groepje op de bovenste waterlaag. De waterwaardes zijn goed, temperatuur zit op 30 graden. zelf ben ik bang als ik geen maatregelen neem dat het fout afloopt....
 

Bijlagen

  • F035C680-C1A3-4DCC-9ED8-E8B41C95D186.jpeg
    F035C680-C1A3-4DCC-9ED8-E8B41C95D186.jpeg
    225.1 KB · Weergaven: 196
  • D59B59BB-E2DA-4AF6-A5B8-1985D13F353A.jpeg
    D59B59BB-E2DA-4AF6-A5B8-1985D13F353A.jpeg
    186 KB · Weergaven: 196
  • 287C74C9-6096-47F0-8D27-73B1A2085439.jpeg
    287C74C9-6096-47F0-8D27-73B1A2085439.jpeg
    204.9 KB · Weergaven: 180
  • 00572EF8-F69C-4AF8-AE42-28C436FFADDA.jpeg
    00572EF8-F69C-4AF8-AE42-28C436FFADDA.jpeg
    216.6 KB · Weergaven: 182
  • 1221ACCA-574F-4C44-912E-8323FA7A7AE4.jpeg
    1221ACCA-574F-4C44-912E-8323FA7A7AE4.jpeg
    185 KB · Weergaven: 195
Dus even resumerend:

6 dagen geleden heb je 2 nieuwe vissen toegevoegd, maar inmiddels eten geen van alle vissen meer?
 
klopt...
 
een discus met kruisbesmetting herken je "uit duizenden"


Jouw verhaal lijkt hier totaal niet op.

Witte ontlasting duidt inprincipe op inwendige problemen.
Veel voorkomend kunnen flagellaten en/of wormen (nematoden) zijn.

Beste is met een microscoop de exacte diagnose stellen.
Zonder diagnose zou ik kuren op zowel flagellaten als wormen.

Ik zou je in deze medicatie van Manaus aanraden.

Zonder aanvullende info of details is het vanaf afstand lastig om meer beeld te hebben en een gedegen advies te geven
 
bij een speciaal zaak de ontlasting laten onderzoeken, hun konden niks eraan zien.. ik had een vis mee genomen ook hadden ze een stukje slijm laag onderzocht zonder resultaat.

waterwaarden
PH 6.8
KH 6
GH 9
No2 0
no3 15
fe 0,1
cu 0
nh 4 0,00
po4 0,6
 
De witte ontlasting duidt er simpelweg op dat ze niet eten. Verontrustender is het feit dat er überhaupt niet gegeten wordt. :-( En dat ze zich afwijkend gedragen.

Zoals @sschot al zegt is het moeilijk om hier veel van te zeggen. Hoe meer symptomen en details je kan geven hoe beter. Je bent wel al voortvarend bezig geweest door je vis en de poep te laten testen!

een discus met kruisbesmetting herken je "uit duizenden"
Hoe bedoel je dat? Aangezien het woord "kruisbesmetting" an sich niet staat voor een vaststaand ziektebeeld.

Ik zie een uitleg op: https://discuszolder.nl/discuspest-blijft-een-mysterie-kruisbesmetting/

Dit vind ik een slordig gebruik van het woord "kruisbesmetting". Er wordt zonder meer van uitgegaan dat het met elkaar in contact brengen van groepen vissen een uitwisseling geeft van ziektekiemen, dat dit gevaarlijk is, en bij gebrek aan inzicht in hoe het werkt wordt het maar kruisbesmetting gedoopt... wat als term onder liefhebbers weer een eigen leven gaat leiden...

Ik vind het beschreven ziektebeeld hier beter uitgelegd: https://aquariumscience.org/index.php/10-3-10-black-death/
 
Hoe bedoel je dat? Aangezien het woord "kruisbesmetting" an sich niet staat voor een vaststaand ziektebeeld.

Als de vis zwart wordt een zijn huid eraf lijkt te komen, binnen 14 dagen nadat je 2 "stammen" bij elkaar hebt gebracht.

Vissen van TS zien er optisch conform foto's netjes uit, en zeker niet leidend aan kruisbesmetting.

Stress kan ook witte poep veroorzaken, alhoewel ik de sliert best lang vind. Ik zit het dan toch op een interne parasiet houden.

Levende Artemia kopen en kijken of ze dat pakken zou ik in ieder geval proberen
 
Kleine update:
De helft van de groep begint weer langzaam te eten. De rest van de vissen zwemmen wel naar het voer maar eten niet. Je ziet ze soort van twijfelen. Er is nog steeds witte ontlasting aanwezig. Ik ga Colombo Flagellex toe dienen. Is dit verstandig? Ook heb ik manaus in huis tegen flagaten. Welke medicatie is het beste?
 
Kleine update:
De helft van de groep begint weer langzaam te eten. De rest van de vissen zwemmen wel naar het voer maar eten niet. Je ziet ze soort van twijfelen. Er is nog steeds witte ontlasting aanwezig. Ik ga Colombo Flagellex toe dienen. Is dit verstandig? Ook heb ik manaus in huis tegen flagaten. Welke medicatie is het beste?

Microscopisch onderzoek
 
Als ik jou was zou ik colombo niet gebruiken,, dus hou je een keuze over, zoals door jou weergegeven.
 
Alle vissen doen weer terug normaal en eten weer. Misschien waren ze ergens van slag. Ik ben wel de kuur tegen wormen gestart.
 
Van de ene kuur naar de andere...heel foute boel hoor. Geef je vissen eerst eens wat rust !
Kuren hebben een enorme impact op vissen.
 
Geen idee hoelang de bestaande groep al bij elkaar was, maar ik kan je zeggen dat een discusgroep die een duidelijke hiërarchie heeft opgebouwd behoorlijk in de stress kan raken als er plotseling is veranderd.
En als discussen stress hebben...eten ze niet.

Kuren gaan terwijl je niet weet of ze wormen hebben is absoluut af te raden, je kunt hiermee resistentie in de hand werken maar ook weer een stress factor oproepen.
 
De groep is sinds augustus bij elkaar. Ik bedoel geen wormen maar tegen flagellaten. Ik had een nieuw stukje ontlasting opgevangen en na laten kijken en zeiden bij de speciaalzaak dat ik een kuur moest gebruiken. De ontlasting is nu weer terug donker.
 
Dit is de eerste keer dat de vissen ooit medicijnen bij mij hebben gehad. Ik heb ze gekocht met 6-7cm.
 
Ik had een nieuw stukje ontlasting opgevangen en na laten kijken en zeiden bij de speciaalzaak dat ik een kuur moest gebruiken. De ontlasting is nu weer terug donker.
Soms zegt een lfs dat soort dingen snel want dan kunnen ze je weer wat verkopen maar goed de ontlasting is nu wel weer donker dus wellicht was het toch een goed besluit.
 
Alle vissen zijn weer inorde en eten weer. Wel is het gedrag van de vissen veranderd. Ze vormen nu geen territorium meer. Er wordt ook nu niet meer gevochten voor heen was dit wel eens.
 
kan het zijn dat groep opnieuw bepaald moet worden? En dat de kuur invloed heeft gehad op de vissen?
 
Wanneer de groep opnieuw bepaald wordt dan is het juist direct knokken.

Dat een cichlide niet vecht zegt gewoon dat ze zich niet lekker voelen.
 
Ik ga het even in de gaten houden. Wel worden ze op de dag actiever, en worden ook veel feller met voeren. Heb je nog iets van tips?
 
Terug
Bovenaan