Discus ziek


KelseyH

New member
Lid geworden
22 oktober 2023
Berichten
2
Leeftijd
32
Goedendag,

Nu sinds 9 maanden een discus aquarium in huis al die tijd erg goed gegaan maar nu sinds 1.5 week ziekte in de bak waardoor er 1 fire red discus al is overleden en nu een zilveren discus ook erg ziek is. We hebben een 700 liter bak met 15 discussen van 10-14 cm.
De symptomen die de vis vertoont is verschuilen achter het hout, langzaam ademen en een witte waas over de ogen. Geen ontlasting gezien omdat hij sinds 5 dagen ook niet wil eten. Andere discussen lijken nergens last van te hebben.
Waterwaardes:
Temperatuur omhoog gezet naar 31 graden
Geen nitriet in de bak
Ph 7.1
Nitraat 15mg/L

Iemand een idee wat het zou kunnen zijn wil niet zomaar gaan uitproberen met medicijnen?
 
Laatst bewerkt:
Hierbij een foto van de zieke discus
Mvg
20231022_225612.jpg
 
Wanneer is de laatste waterwissel geweest? Voeg je plantenvoedsel toe?
Dit vraag ik omdat ik een NO3 van 15 zie, en als dat puur en alleen afkomstig is van je vissen, lijkt het me in ieder geval verstandig om vaker te verschonen.

Heb je ook een meting van ammoniak (hoewel dat bij een actief ingedraaid filter niet aanwezig zou kunnen zijn, maar je weet maar nooit).
En hoewel ik niets met die gegevens kan, maar anderen misschien wel: hoe vaak voer je ze en wat voer je ze?

(N.B. planten hebben nitraat nodig, maar discusvissen hebben erg schoon water nodig, vandaar mijn vraag over plantenvoeding).
 
De verschijnselen die je noemt duiden op een interne bacteriële infectie. Een mogelijke oorzaak is een waterkwaliteit (bacteriedruk) die al een tijdje suboptimaal is. Iets anders wat gebeurd kan zijn is dat er iets fout gegaan is met voeren. Bijvoorbeeld dat er bedorven voer gegeven is.

Met producten uit de stikstofcyclus (ammoniak/nitriet/nitraat) hebben infecties als deze normaal gesproken niets te maken. Als je cyclus niet goed draaide zou er al veel eerder een ziekteuitbraak zijn geweest, simpelweg omdat de stikstofcyclus relatief weinig van een filter vraagt (en dus pas veel later problematisch wordt bij afname in filtercapaciteit) en bacterie-arm water veel. Een nitraat van 15 mg/L doet verder ook niets.

Behandeling is eigenlijk alleen effectief d.m.v. antibiotica in het voer. Daar kun je bijvoorbeeld Sera bakto tabs voor gebruiken. Voor je discus even klein maken want het zijn redelijk grote tabletten. Naar mijn weten is er in NL geen ander kant-en-klaar medicijnvoer op de markt.

Dat kun je de discussen voeren die (nog) geen verschijnselen vertonen. Voor je zieke vis komt dit waarschijnlijk te laat en is het enige wat je nu kunt doen, het water zo goed mogelijk van kwaliteit te laten zijn.

Welk filter heb je op deze bak draaien, met welke filtermaterialen? En hoe wordt het filter onderhouden? Want daar kan mogelijk ook nog iets aan verbeterd worden om de kans op herhaling te verkleinen. :)
 
Dat kun je de discussen voeren die (nog) geen verschijnselen vertonen.
Ik bedoelde: de discussen die nog gewoon eten. Uit voorzorg. Als er bij meerdere vissen in korte tijd eenzelfde infectieziekte verschijnt, kun je er maar beter van uitgaan dat dat geen toeval is.
 

Terug
Bovenaan