Wat is er nieuw

Discusen hangen bovenin

• Onderwerp starter Onderwerp starter Canon
  • Startdatum Startdatum
C

Canon

Guest
Hallo allemaal,

Ik heb op dit moment 9 discussen in een 700 liter aquarium zwemmen, die het eigenlijk allemaal altijd goed doen. Eten goed etc.

Maar nu zie ik ze de laatste dagen erg vaak bovenin hangen. echt met het koppie naar de water oppervlak. Ze zijn vrij rustig, dus echt zuurstof te kort lijkt het mij niet.

Soms zwemen ze wel even rustig naar beneden, maar niet veel later zitten ze weer bovenin...

Iemand enig idee wat dit kan zijn???

Ze zien er niet ziek uit ofzo.

Ik heb 2 weken geleden een keer mijn filter wat schoongemaakt (gewoon water eruit laten lopen en spons uitgespoeld. Niet echt helemaal grondig schoon maken ivm de bacteri�n).

Gisteren heb ik nog 40% water ververst.

Ik hoor graag of jullie een idee hebben.

Groeten Canon

1 en 1 is 2, Filter schoon,helemaal fout.

Filter moet dan weer bacterie opbouwen.=indraaien.
Nu dan ook water ververst, bacterie uit water weg.

Beste is een ingedraait filter bij zetten, dat alles weer snel het zelfde wordt.
En opstart bacterie voor de instroom gooien.

Of eventueel bij een bekende vragen of je een filterspons mag "lenen" en deze licht in je bak uitknijpen.
Maar ja ik weet niet of er bekenden in de buurt wonen met een aquarium.

Kun je ook je waterwaarden posten misschien??
Meten is weten zegt men wel eens namelijk 😉
Dan kun je misschien bepaalde zaken uitsluiten.

Toch, probeer zuurstofgebrek uit te sluiten (daar lijkt het t9ch het meest op) hang er een bruissteen in en kijk wat er gebeurd! Het zoeken naar een andere oorzaak dan zuurstofgebrek heeft mij eens bijna wat discus gekost. Toen ook zonder aanwijsbare reden van het ene op het andere moment.

Canon,

Wat zijn je waardes No2 en No3? Ik vermoed dat je No2 erg hoog

Symptomen no2 vergiftiging zijn openstaande kieuwen en een moeilijke "ademhaling"

Ik zou extra water verversen en een bruissteen toevoegen.

Altijd het zekere voor het onzekere nemen en direct bruissteentje aan een luchtpomp doen en in het aquarium hangen.
Kun je daarna opzoek naar het onbalans.

Sorry, vergeten te vermelden. Ik heb 3 pot filters. 1 grote eheim 2070 en 2 eheim 2224's. De grote heb ik 'schoon gemaakt'. En dan bedoel ik de spons uitknijpen en het water wat erin zat eruit gekiept. Dus zo heel erg veel kan er toch niet gebeurd zijn met de siporax?

Ik zal is een bruissteentje erin doen en morgen denk ik even de waterwaarden meten. Bedankt voor de zeer snelle reacties!! (wat luxe zo'n forum zeg 🙂 !!)

Dat helemaal schoonmaken ,is het.
Ik haal een middelgrof schepnetje door het water, Dat water laat ik erin.

en zet de boel weer in elkaar.
Blijven de bacterie in de pot.

Maar hoe zet je hem dan weer aan? Het is toch juist handig om als hij leeg is, hem dan ff aan te zuigen en stekker erin te doen? Dan loopt hij weer goed, ik heb daar ook wel is problemen mee gehad. De bacteri�n gaan toch juist in de steentjes zitten!? niet in het water.

Hoe is het met de vissen ?
De bacteriecultuur zal het probleem niet zijn, deze hechten zich aan een oppervlakte in het filter.

De laatste tijd nog vissen bij gezet ?
Hoe is de temperatuur ( misschien een defecte thermostaat ) ?
wat zijn de waterwaarden ?

Mee eens,zeker niet na twee weken. Gebruik je carbo of heeft iemand anders gevoerd?
Bruissteentje bied uitkomst.

Canon zei:
Maar hoe zet je hem dan weer aan? Het is toch juist handig om als hij leeg is, hem dan ff aan te zuigen en stekker erin te doen? Dan loopt hij weer goed, ik heb daar ook wel is problemen mee gehad. De bacteri�n gaan toch juist in de steentjes zitten!? niet in het water.
Als je hem met aquariumwater vult,heb je miscchien 0,005 bacterie.
Terwijl het in het oude water een paar millioen zijn.
Ik vul gelijk onder de kraan water bij,en maak hem dicht.
Loopt hij gelijk.

DennisW zei:
Hoe is het met de vissen ?
De bacteriecultuur zal het probleem niet zijn, deze hechten zich aan een oppervlakte in het filter.

De laatste tijd nog vissen bij gezet ?
Hoe is de temperatuur ( misschien een defecte thermostaat ) ?
wat zijn de waterwaarden ?

Nee, Dus,alle bacterie weggooien,en denken dat het aquawater dat wel aan vult?
WElke bacterie zitten in een filter?

Canon zei:
Hallo allemaal,

Ik heb op dit moment 9 discussen in een 700 liter aquarium zwemmen, die het eigenlijk allemaal altijd goed doen. Eten goed etc.

Maar nu zie ik ze de laatste dagen erg vaak bovenin hangen. echt met het koppie naar de water oppervlak. Ze zijn vrij rustig, dus echt zuurstof te kort lijkt het mij niet.

Soms zwemen ze wel even rustig naar beneden, maar niet veel later zitten ze weer bovenin...

Iemand enig idee wat dit kan zijn???

Ze zien er niet ziek uit ofzo.

Ik heb 2 weken geleden een keer mijn filter wat schoongemaakt (gewoon water eruit laten lopen en spons uitgespoeld. Niet echt helemaal grondig schoon maken ivm de bacteri�n).

Gisteren heb ik nog 40% water ververst.

Ik hoor graag of jullie een idee hebben.

Groeten Canon

Niet alle bacteri�n gingen verloren Bertus.

gewoon water eruit laten lopen en spons uitgespoeld.
Daar zitten ze juist in,wat op de bodem huist.

Hij heeft 3 filters waarvan er 1 is schoongemaakt, niet eens grondig. Het ligt totaal niet voor de hand om de oorzaak hierin te gaan zoeken, integendeel. Probeer nu eerst de meest voor de hand liggende oorzaken uit te sluiten met een bruissteen. Als het kwaakt als een eend, loopt als een eend en eruit ziet als een eend, is het meestal geen specht. (Ockhams Razor). m.a.w: Vissen die aan het oppervlak hangen: in veel gevallen zuurstofgebrek. En dat kun je heel gemakkelijk uitsluiten. Na die stap kunnen we weer verder zoeken.

Heb je dat zelf verzonnen.?

WEl als hij er maar 1 heeft.

Ik gebruik overal zuurstof stenen.
Gaan nooit uit.

Begrijp ik nu goed dat je na een gedeeltelijke verschoning van je filter de eerste weken geen water mag verversen?

jessicapilon zei:
Of eventueel bij een bekende vragen of je een filterspons mag "lenen" en deze licht in je bak uitknijpen.
Maar ja ik weet niet of er bekenden in de buurt wonen met een aquarium.

Kun je ook je waterwaarden posten misschien??
Meten is weten zegt men wel eens namelijk 😉
Dan kun je misschien bepaalde zaken uitsluiten.

Het lenen van een filterspons is voor een discusbak een heel dom advies, een kruisbesmetting ligt op de loer.
De vraag naar waterwaardes is een goeie en wordt maar niet beantwoord.

Annie zei:
Begrijp ik nu goed dat je na een gedeeltelijke verschoning van je filter de eerste weken geen water mag verversen?

Nee hoor, gewoon doorgaan met verversen, wel je no2 en no3 in de gaten houden.
Eigenlijk moet je een mechanisch filter pas schoonmaken als de uitstroom echt minder wordt.

Het lenen van een filterspons is voor een discusbak een heel dom advies, een kruisbesmetting ligt op de loer.

Mijn advies betrof meer de reactie op Bertus zn post dat als de bacteri�n weg zijn je een filter mee kan laten draaien.
Als optie is er dan ook de door mij aangedragen manier. Dat dit voor Discussen minder goed is dat zal vast kloppen, maar ik heb niet veel verstand van Discussen moet ik toegeven.
Het was dus meer een algemene reactie op de post ervoor van Bertus en ik mag aannemen dat iemand die Discussen houdt ook zelf wel al weet dat er dan kruisbesmetting kan optreden.

In mijn gewone bakken werk ik dus ook wel altijd op deze manier 🙂.

Het staat in een discuspost, dus voor mij is 1+1 =2

En er zijn nogal wat discushouders welke nog aan het begin van hun hobby staan.

Maar ook in niet discusbakken moet je jezelf afvragen of het verstandig is, mits je weet dat de donorbak 100% gezond is.

De topicstarter geeft eerder al aan dat hij 3 potfilters heeft draaien.
Als hij er 1 schoonmaakt en zouden de andere 2 het op moeten vangen.
Extra bacterien toevoegen lijkt mij hieruit niet nodig.
Een discus aquarium heeft vaak een hogere temperatuur ongeveer 30 graden.
Mijn eerste gedachte gaat dan ook uit naar een zuurstof tekort. Ademen de discussen snel?
En als die adem haling snel vermindert na het plaasten van een bruissteen is dat de oorzaak geweest.

Gr Rens

Help Users

You haven't joined any rooms.

You haven't joined any rooms.
    Terug
    Bovenaan