Wat is er nieuw

Discussen liggen plat

• Onderwerp starter Onderwerp starter Canon
  • Startdatum Startdatum
C

Canon

Guest
Hallo allemaal,

Ik ben de broer van Canon (dit account, ik weet zijn wachtwoord toevallig)

Mijn broertje heeft een gigantisch aquarium met 9 discussen. Nu is hij 3 weken op vakantie naar Costa Rica en wij moeten volgens een strak schema de visjes voeren en water verversen.
En je raadt het al, juist nu gaan er dingen niet volgens plan.
De discusvissen zijn heel rustig, ze eten niet en 2 liggen er plat op de bodem, 1 drijft op de kop bovenin te ademen. Het gaat dus niet goed.
Ik, en de rest van de familie hebben geen bal verstand van discussen. Ik heb vroeger wel eens een aquarium neontetras en maanvissen gehad, maar discussen is volgens mij een heel ander kaliber.

Dus mijn vraag aan jullie: wat moet ik doen?

Gisteren was alles nog goed, en gisteren hebben we 15% van het water ververst. Vandaag is het misse boel. Kan het zijn dat we het water te hoog hebben bijgevuld? De straaltjes uit de pompen zaten onderwater en kletterden niet (weinig zuurstof ofzo?)

Alvast bedankt...

Kun je een luchtpomp aanzetten? En wat is de temperatuur van het water?

Ik heb het waterniveau laten zakken zodat het water uit de pomp weer op het water klettert. De temperatuur was 26/27, heb het verhoogd naar 28.
Ik ga zoeken naar een luchtpomp.

Heel goed. Hoe heb je precies het water ververst?

Water is ververst met een tuinslang die mijn broertje heeft voor het aquarium.

Er lijkt iets verbetering in te zitten. Er ligt er geen een meer echt plat, 1 ligt nog wel op de bodem maar rechtop nu. De op de kop drijvende is denk ik afgeschreven, al ademt hij nog wel normaal. Australische discus op het moment.

C85lK-H3kYQDCeDO8q-i5haTKlkB5o_e.jpeg

Zijkant van aquarium.

Heb je het water dat uit de slang kwam wel laten breken door het water? Als je hem namelijk onder water houd komen er stikstofbelletjes in het water. Een zuurstof pomp verdrijft dit wel. De Temperatuur is ook wat laag 28 is goed.

Niet te veel gevoerd met het oppassen op de vissen waardoor de waterkwaliteit sterk achteruit gegaan is?

Hoeveel keer per week ververs je 15% en hoeveel voer je?
Heb je niet met ijskoud water ververst, maar wel op ongveer dezelfde temp als het aquariumwater?
Ik ververs met mijn aquarium met 10 discussen en bijvissen 2x per week 60-70% per keer.

Misschien je water laten testen als je het zelf niet kan bij de winkel waar je broer de vissen aangeschaft heeft?
Dan is er beter te zeggen wat er mis is. Vaak helpt voldoende vers water bij discussen al een hoop!

Van een beetje stikstof bellen bij 15% water verversen gaan de vissen niet op de kop staan.
Bij een zuurstof gebrek is het waarschijnlijker dat ze juist heel snel gaan ademen.

Gr Rens

Ben benieuwd hoe het nu met de vissen gaat.

Er is inmiddels 1 vis overleden (die al op de kop zwom). De rest zwemt weer in een groepje rond.
Nee verversen doen we op dezelfde temperatuur. We wilden het water inderdaad laten testen, maar zaterdag avond en zondag is alles hier dicht. Wat eten betreft hebben we strikte hoeveelheden en tijden gekregen 😉

Maar volgens ons gaat alles nu weer redelijk goed. Zoals gezegd, op een slachtoffer na zwemt alles weer normaal rond. Ze liggen niet meer op de bodem. We houden het goed in de gaten. Bedankt iedereen. Mocht het veranderen ben ik hier weer 🙂

Kan het zijn dat de vissen geschrokken zijn? Is er iets veranderd qua lichtinval?

Spijtig van je vis die overleden is...
Ik ben benieuwd hoe het verder gaat met je discussen.

Jammer om te moeten horen dat er ��n het niet heeft gered. Sterkte met de andere vissen verder.

Hallo allemaal.

Even een update, alles is weer als vanouds. Alle vissen zwemmen, eten en drinken weer normaal.
We hebben de temperatuur op 28 laten staan en de uitstromen van de pompen boven op het water.

Super bedankt voor de hulp!

Mooi om te horen en veel plezier van de vissen verder dan maar :thumbs:

Help Users

You haven't joined any rooms.

You haven't joined any rooms.
    Terug
    Bovenaan