Wat is er nieuw

Discusvis erg donker van kleur

Jacob

New member
Lid geworden
27 oktober 2024
Berichten
2
Leeftijd
18
Dag mede hobbyisten,

Ik heb 4 prachtige discusvissen in mijn aquarium zitten. Ik heb 2 mooie blauwe discusvissen vanaf het begin al en dat is nu inmiddels een ruim half jaartje. Ze deden hef altijd perfect.
Helaas is nu een van die blauwe discussen erg donker van kleur geworden. Hij is erg schuw, maar eet wel prima.
Ik ben hierna begonnen met het meten van waarden in mijn aquarium. Ik merkte op dat ik niet genoeg water ververste. Dit ben ik inmiddels al mee bezig, maar ben bang dat dat niet het probleem van de discus wegneemt.
De discus is alleen donker van kleur en wat schuwer als de andere discussen. Hij heeft geen witte ontlasting of gaten ergens zitten. Het lijkt me dus geen ziekte
Is iemand hier bekend mee of komt het iemand bekend voor die mij meer kan vertellen hierover?
 
Ik heb deze pagina gevonden. Komt het verhaal daar je bekend voor? https://aquariumscience.org/index.php/11-17-black-death/

TL;DR: soms is het iets tijdelijks en betrekkelijk onschuldigs, soms niet. Niet alle "pathologische" oorzaken zijn behandelbaar. Wat kan helpen is om na te gaan of iets in de verzorging evt voor verbetering vatbaar is. Bij discussen is bijvoorbeeld veel winst te boeken met goede filtering.

Ik ben hierna begonnen met het meten van waarden in mijn aquarium. Ik merkte op dat ik niet genoeg water ververste.
Om het beeld beter te krijgen: welke waterwaarde(s) gaf voor jou aan dat er meer ververst mag worden?
 
@Gino88 bedankt voor het meedenken.
De zwarte dood komt wel redelijk overeen met de discus in mijn bak. Die slijmlaag zie ik er ook wel in terug, maar dan een mildere variant. Betekend het dan ook dat de discus op de duur ook sterft aan de zwarte dood?

De reden dat ik veel meer water ben gaan verversen is gekomen door de nitraat (NO3).
Die was namelijk 50 mg/l. Veel te hoog dus. Mijn verder waarden zijn:

Nitriet (NO2): 0,25 mg/l
Nitraat (NO3): 50 mg/l
Gezamenlijke hardheid (GH): >7 °DH
Carbonaathardheid (KH): 4,5 °DH
PH waarde (PH): 7,2
Chloor (CL2): 0 mg/l
Koolstofdioxide (CO2): <15 mg/l
 
Help Users

You haven't joined any rooms.

      You haven't joined any rooms.
      Terug
      Bovenaan