Wat is er nieuw

Diskus voelt zich niet lekker.

• Onderwerp starter Onderwerp starter Nicole1978
  • Startdatum Startdatum
N

Nicole1978

Guest
Ik heb een vraagje, één van de diskus die we hebben voelt zich niet zo lekker. Dit is nou de 3e dag dat hij/zij de bovenvinnen een beetje plat legt, heel af en toe rond zwemt, maar meestal hele tijd op dezelfde plek blijft. Wil ook niet eten zoals ons opvalt. Hij is de enigste die hier last van heeft, de anderen zwemmen vrolijk rond. Van de buitenkant kunnen we ook niet zien dat er iets aan de hand is. Wie heeft een idee wat er aan de hand zou kunnen zijn? De waarden zijn allemaal goed, dit is ook de enigste die er last van heeft. Misschien verstandig om hem even apart te zetten?

Bijlagen

• 20201108_085827.jpg
    20201108_085827.jpg
    415.6 KB · Weergaven: 145
Ik ben zelf geen expert op het gebied van discus (maar die zitten er hier genoeg), maar ik denk dat het nuttig is om de exacte waterwaardes (met druppels getest?) en temperatuur van de bak te laten weten.

De ph is 7.0 en de kh willen we morgen even meten. De temperatuur is 30 graden

Naast de waterwaardes is het ook handig om informatie te delen over het aquarium zelf. Hoe groot is de bak, wat voor bewoners en hoeveel zitten er in en hoe lang heb je die Discus al? Heb je onlangs nog iets nieuws toegevoegd?

En de NO2 en NH3/NH4 en de GH en NO3 en EC/TDS?
Willen er morgen gaan meten. Moet ook eerlijk zeggen, mn vriend heeft vroeger ook diskussen gehad en nooit precies naar de waardes gekeken alleen naar de ph, en nooit geen problemen gehad. Maar nou is er maar één die een beetje vreemd gedrag vertoont.

Het lijkt wel of er allemaal bruine stipjes op m zitten. Of is dat het raam?

Naast de waterwaardes is het ook handig om informatie te delen over het aquarium zelf. Hoe groot is de bak, wat voor bewoners en hoeveel zitten er in en hoe lang heb je die Discus al? Heb je onlangs nog iets nieuws toegevoegd?
Hij heeft alleen nog maar de ph bent en en die is 7.0. De bak is 1.80x60x50. Op dit moment 18 diskussen, waarvan 2 grote en 15 kleintje gaan binnen kort paar uit die we niet mooi vinden. Zitten 10 neon en 10 kardinaal tetra's in en 10 corydoras. Deze samenstelling draait al 3 maand zo. Ze doen het allemaal verder goed, alleen deze doet raar. Al die tijd niets anders bij ingekomen. Bak word elke week 50% waterwissel. Deze wilde 3 dagen niet eten, vanmiddag wel rode muggelarf gegeten, maar blijft nog steeds veel op dezelfde plek( niet verstopt) meeste tijd rugvinnen omlaag, kleur is ook nog wel mooi, daar is helemaal niets aan te zien. Ook geen wondjes of gaten of wat dan ook. Mn vriend kent dit ook niet, vroeger nooit geen problemen mee gehad. Ik was dus via internet beetje op zoek en kwam toen bij dit forum uit. Heb me toen aangemeld, want vind het allemaal wel interessant en tips en advies van anderen kan nooit kwaad😁

Het lijkt wel of er allemaal bruine stipjes op m zitten. Of is dat het raam?
Nee dat is op het raam. Wat hij trouwens ook heeft is dat hij ook ten opzichte van de rest heel snel ademt.

Willen er morgen gaan meten. Moet ook eerlijk zeggen, mn vriend heeft vroeger ook diskussen gehad en nooit precies naar de waardes gekeken alleen naar de ph, en nooit geen problemen gehad. Maar nou is er maar één die een beetje vreemd gedrag vertoont.
Ervaringen uit het verleden zijn geen garantie voor de toekomst.

Er is zo enorm veel veranderd in de aquariawereld t.o.v. vroeger dat je helemaal niks hebt aan eerder opgedane ervaringen

Onze inzichten zijn inderdaad veranderd maar de natuur is natuurlijk hetzelfde gebleven. Ervaring uit het verleden vind ik zeker nog zeer waardevol. Vroeger deden we echter veel meer op gevoel dan wetenschap. Het kan nu dus 'beter' maar wat vroeger goed werkte, werkt nog steeds natuurlijk. De natuur verandert gelukkig maar erg langzaam!

Discussen zijn denk ik wel een van de moeilijkste vissen om te houden. Veel last van parasieten en ziektes en je hebt een flinke plas water nodig met een goed filter. Zo te zien is dat wel redelijk in orde maar je kunt altijd pech hebben of krijgen. Dicusses zijn energievreters, zowel uit het stopcontact als uit je lijf.

Onze inzichten zijn inderdaad veranderd maar de natuur is natuurlijk hetzelfde gebleven. Ervaring uit het verleden vind ik zeker nog zeer waardevol. Vroeger deden we echter veel meer op gevoel dan wetenschap. Het kan nu dus 'beter' maar wat vroeger goed werkte, werkt nog steeds natuurlijk. De natuur verandert gelukkig maar erg langzaam!
Maar de vissen in de winkel zijn allang niet meer d evissen van 10 jaar geleden qua sterkte/weerstand, en discussen al helemaal niet, allemaal ver doorgekweekt waardoor ze veel vatbaarder zijn voor allerlei ellende

Maar de vissen in de winkel zijn allang niet meer d evissen van 10 jaar geleden qua sterkte/weerstand, en discussen al helemaal niet, allemaal ver doorgekweekt waardoor ze veel vatbaarder zijn voor allerlei ellende
Daar zou je een punt kunnen hebben. Weet ik niet genoeg van maar doorkweek kan inderdaad een probleem zijn.

ademhaling is versneld......

doen beide kiewen van de vis normaal mee, of houdt hij er 1 dicht of gaat er 1 heel ver open of mogelijk zelfs beide?
gaat de bek soms ver open en/of een soort kokhals idee bij de vis?
schuurt de vis ergens langs?
wat is de kleur en de vorm van zijn ontlasting?
wat krijgen ze te eten?

Wat heb je in huis om een discus evt. wanneer nodig te behandelen?
Wat voor pomp en/of pompen filtratie zit er op de bak?
Heb je een microscoop?

Help Users

You haven't joined any rooms.

You haven't joined any rooms.
    Terug
    Bovenaan