Diverse Algen, einde Raad

Enzio Rosa

Member
Lid geworden
10 april 2011
Berichten
14
Locatie
Almere
Beste aquaforumers,

Ik kamp al enige maanden met een zeer matige planten groei, maar wilde algengroei.


Hoe groot is je aquarium en hoe lang draait je aquarium al?

120 x 40 x 55 Sinds, Maart 2016

Wat zijn je waterwaarden (pH, NO3, PO4, KH, CO2 en temperatuur)?
PH= 6,55
KH= 4,5
NO3= 15 mg/l
PO4= 1.8 mg/l
temp= 24,5 ℃


Hoe vaak ververs je het water en hoeveel per keer?

Elke week 75 Liter



Maak je gebruik van (vloeibare) plantenvoeding en hoeveel voeg je toe?
De all in one aquarium bemesting van planted box. 40 ML per week


Voeg je CO2 toe aan het water?
In de aanvoerslang ri aquarium zit een JBL ProFlora Direct CO2 diffusor, deze word gestuurd door een JBL ph controller.


Heb je een voedingsbodem? En hoe oud is deze?
geen voedingsbodem, wel bodemverwarming.




Hoeveel verlichting hangt er boven je aquarium? Hoe lang staat deze per dag aan? En hoe oud zijn de lampen?
Er hangt boven het aquarium Led verlichting, 4 units van 52 cm SMD 5050 6500K 7,2 Watt en 2 units 52 cm smd 5050 RGB 7,2 Watt. Deze branden van 11:00 tot 21:00 waavan van 12:00 tot 20:00 op 100%




Om welke algen gaat het (indien bekend)?
Ik zie groene alg, penseelalg, een soort bruine alg.




Heb je een foto van je aquarium en de algen


IMG_0028.JPG
IMG_0029.JPG
IMG_0027.JPG




Welke planten staan er in je aquarium? En hoeveel?


Nymphaea Zenkeri, Microsorum pteropus, Cryptocoryne Balansea, Cryptocoryne Affinis, Ceratopteris Siliquosa
Pogostemon Erectus, Echinodorus Ozelot, Staurogyne sp Repens, alternanthera reineckii



Hoe lang heb je dit probleem al?
Begin Juni zat de gehele bak onder met blauwalg. daarna is het niet meer goed gekomen.

Wat heb je zelf al gedaan om het probleem op te lossen?
- Verhoging van co2 middels ph verlaging van ph 6,75 -> 6,55
- Overgestapt van ei dosering icm. easylife profito naar planted box
- extra stromingspomp geinstaleerd om dode hoeken beter te circuleren.

Hopelijk kunnen jullie mij helpen mijn hobby weer een genot te maken :)
 
Op de site van Gilles lees ik dit:
Veel licht/planten – wel CO2: 30ml / 100l aquariumwater per week

Jouw bak is rond de 200-250 liter dus zou je dan 60-75 ml moeten doseren. Wellicht heb je dus te weinig voeding toegediend. Ze branden 8 uur op volle sterkte en wellicht dat dit ook wat veel van het goede is maar van leds weet ik niet zo heel veel verder.
De 40ml die jij geeft staat gelijk aan ongeveer 130 liter water denk ik. Is de blauwalg wel weg en hoelang is dat dan al zo?
 
Dag Jessica,

De bak is netto zo'n 200 Liter door de hoeveelheid stenen. Op de Verpakking staat weinig licht geen co2 10 ML p/w per 100l of veel planten/ licht wel co2 30 ML p/w per 100l. Zou dan inderdaad kunnen dat ik te weinig doseer. Het is wel zo dat de hoeveelheid planten meevalt. Sinds een kuur tegen blauwalgen zijn de algen wel verdwenen sinds eind juli.

Groeten,
Enzio
 
Een flinke bos van een snelgroeiende plantensoort zou zomaar eens de uitkomst kunnen zijn.
Je hebt vooral (relatief) langzaam groeiende planten. De algen gaan duidelijk aan de haal met het beschikbare aanbod aan voeding.
 
Dat is wel een goed idee, welke snelgroeier zou je adviseren? Enige tijd geleden wel vallisneria Asiatica, Cabomba Aquatica en waterpest geprobeerd maar die verslijmde na een paar dagen. De cabomba kwam helemaal onder de algen te zitten.

Groet,
Enzio
 
Nh3/4 kan een boost zijn voor de algen maar ik weet niet of je dat ook kan meten.

Je hebt een kuur tegen de blauwalg gebruikt en dat maakt veel bacterien kapot en daardoor kun je nu bruinalgen hebben. Die zie je vaak bij bakken waar de bacteriecultuur nog niet op orde is.

Doordat de hele bak onder de blauwalg heeft gezeten hebben de planten niet goed kunnen groeien en hebben denk ik de algen de overhand gekregen.
 
kijk ook eens naar de plaats van de bak invallend zonlicht kan ook een oorzaak zijn
van algen groei

groet

jaap
 
Goedenmorgen,

Ik heb geen nh3/4 kunnen meten, na de blauwalg kuur heb ik wel extra bacteriën toegevoegd in het buitenfilter. De plaats van het aquarium is misschien niet de beste. Onze tuin ligt op het noordoosten, vanuit daar komt er geen zon in de bak, wel een klein beetje licht. Vanuit de andere kant van de woonkamer komen er wel wat zonnestralen in de bak eind van de middag, echter alleen in juli.

Hierbij een foto:

IMG_0031.jpg


Zou het een idee zijn om de intensiteit van de leds wat omlaag te gooien, bijv ipv 100% naar 80% voor een tijd ?
 
Laatst bewerkt:
Heb je ook een totaaltje van de bak want dan is het makkelijker om te zien hoe je plantenbestand eruit ziet. Zover ik begrijp heb je na de blauwalg die de hele bak overwoekerde last gekregen van de algen die je hebt aangegeven.
 
Een totaaltje, reflectie maakt het een klein beetje lastig.

IMG_0035.jpg
 
De bak is net echt dicht beplant dus dan zou je denk ik toch wel moeten kunnen uitkomen met de voeding die jij doseert van 40ml. Maar zijn de huidige algen begonnen na/tijdens de blauwalg?
 
De huidige algen zijn eigenlijk dezelfde tijd onstaan.

groet,
Enzio
 
Ik heb ooit 1x ook blauwalg gehad (in lichte mate) en de planten waar de blauwalg op zat groeiden daardoor veel minder en dan zag je snel ook andere algen daarop verschijnen. Na het verdwijnen van de blauwalg heb ik alle bladeren met alg verwijderd zoveel mogelijk en de nieuwe bladeren bleven toen schoon.
 
Op de site van Gilles lees ik dit:
Veel licht/planten – wel CO2: 30ml / 100l aquariumwater per week

Jouw bak is rond de 200-250 liter dus zou je dan 60-75 ml moeten doseren. Wellicht heb je dus te weinig voeding toegediend. Ze branden 8 uur op volle sterkte en wellicht dat dit ook wat veel van het goede is maar van leds weet ik niet zo heel veel verder.
De 40ml die jij geeft staat gelijk aan ongeveer 130 liter water denk ik. Is de blauwalg wel weg en hoelang is dat dan al zo?
De Ts heeft planten die minder licht behoeven maar ook die van wat meer houden. Alternanthera en Staurogyne, bijvoorbeeld. Te veel licht is hier volgens mij niet aan de orde. Een SMD 5050 led geeft, meen ik mij te herinneren ergens tussen de 0,18 en 0,24 watt per led. Zelf gebruiken wij Epistar leds (1 Watt per led) die ook 8 uur (voluit) per dag aan staan. Daarbij ook nog wat langer met een geringere intensiteit. Drie (JMB) balken van elk 27 watt. De Ts schrijft dat hij 28,8 watt aan wit licht en 14,4 waat aan RGB licht gebruikt. De aan geboden lichtduur/intensiteit lijkt mij dus eerder te gering!
 
42W is niet veel, op zo n 250 liter, maar is dat te vergelijken met licht van de buizen?? Ik heb boven de nano led van ik dacht 3,5 of 4W en dat geeft net zoveel licht als een pl van zo n 9-11W. Dus ik vraag me af of de lichtopbrengst van 42W aan led niet meer is dan hetzelfde wattage bij tl buizen.
Ik heb verder weinig verstand van led moet ik bekennen.
 
42W is niet veel, op zo n 250 liter, maar is dat te vergelijken met licht van de buizen?? Ik heb boven de nano led van ik dacht 3,5 of 4W en dat geeft net zoveel licht als een pl van zo n 9-11W. Dus ik vraag me af of de lichtopbrengst van 42W aan led niet meer is dan hetzelfde wattage bij tl buizen.
Ik heb verder weinig verstand van led moet ik bekennen.
Volgens geven SMD5050 maar ook de RGB5050 leds zo'n 10 lumen per led, hangt nog af van wel wit er gebruikt wordt. Helderwit is, geloof ik, iets beter. Als ik dit vergelijk met mijn eigen situatie waar de witte leds 100 lumen per led geven... De rode en blauwe leds geven in mijn situatie nog altijd 50 lumen per led.
 
Het is dus erg afhankelijk van welk type leds je gebruikt als ik het zo even snel lees.
 
De nieuwe plantjes staan er nu ongeveer 1,5 week in. Ook deze zitte inmiddels al weer onder met bruine alg helaas. Volgens gilles moet ik juist de verlichtingsintensiteit omlaag gooien en hij denkt aan een co2 tekort. Mijn Ph is nog altijd 6,55 met een kh van 4,5. Hierbij dan ook een screenshot van de led controller software zodat jullie mee kunnen kijken. Dit draait nu zo vanaf 11 september.

groeten
Enzio

Screen Shot 2016-09-25 at 08.14.26.png
 
Hoe lang draaide de bak ook alweer en hoelang heb je de bruine alg nu en na hoeveel tijd stak dat de kop op??
 
Maart 2016 is de bak gevuld, juni blauwalg problemen.
 
Ook blauwalg is vaak een probleem met de bacteriecultuur. Die zie je ook vaak bij vrij nieuwe bakken opduiken (net als de bruinalg).
Heb je ook iets van algexit of iets dergelijks gebruikt tegen de algen?
 
De nieuwe plantjes staan er nu ongeveer 1,5 week in. Ook deze zitte inmiddels al weer onder met bruine alg helaas. Volgens gilles moet ik juist de verlichtingsintensiteit omlaag gooien en hij denkt aan een co2 tekort. Mijn Ph is nog altijd 6,55 met een kh van 4,5. Hierbij dan ook een screenshot van de led controller software zodat jullie mee kunnen kijken. Dit draait nu zo vanaf 11 september.

groeten
Enzio

Bekijk bijlage 1041
Gezien het led materiaal dat je gebruikt denk ik toch echt dat hier eerder sprake is van een licht tekort! Door je lichtduur te verminderen of de intensiteit naar beneden te halen vergroot je het probleem. Wanneer dit mogelijk is zou ik zorgen voor passende verlichting, al of niet led, en van daaruit verder werken!
 
Bij een licht tekort kunnen de planten minder goed groeien mar de oorzaak voor de bruinalg i het denk ik niet want dan zou ik in de nano s met 3W en de 60cm bakken ook bruinalg moeten hebben zou ik denken.
 
Dat zou inderdaad kunnen, John. Maar ook licht is een van de zaken die van belang zijn voor een juiste balans in je bak. Het zou dus goed kunnen dat bij jou wel sprake is van evenwicht, licht en overige items, in tegenstelling tot die van de Ts. Bruinalg/diatomen kunnen overigens wel veroorzaakt worden door een lichttekort. Het is trouwens iets wat we zelf eens tegengekomen zijn doordat ook ik het licht eens drastisch heb verlaagt om van een baardalg probleem af te komen. (Zoals ik ook al eens schreef in een ander topic) Maar baardalg probleem raakte ik doordoor niet kwijt, wel kreeg ik andere alg soorten en diatomen voor terug. Eigenlijk spreekt dus een eigen ervaring een rol in mijn advies. Is dit een juist en enig goed advies? Natuurlijk niet! Maar het zou een mogelijkheid kunnen zijn die de moeite van het bezien waard is toch? Overigens valt het mij op dat vaak bij problemen juist het licht, toch geen onbelangrijk issue, overzien wordt.
 
Je hebt heel veel soorten diatomen ben en wellicht zit daar er ook wel bij die juist minder licht prefereren.Licht is inderdaad een belangrijke factor in je bak.
 
Ik gebruik hetzelfde type leds in een 400 liter bak.
Momenteel gebruik ik 102W aan 80% (dus ongeveer 80W effectief).
Dit is in verhouding wel 2x zoveel als de TS. Meer moet het wel niet worden om geen baardalg te krijgen.

Het lichttekort lijkt me zeker een mogelijke oorzaak voor de bruinalg te zijn. Een ledbalk toevoegen zal niet zoveel kosten. De controller en de voeding kunnen hergebruikt worden.
Ik ben wel zelf afgestopt van het continue gebruik van de rode en blauwe leds. Deze gebruik ik enkel nog voor de zonsopgang en -ondergang.

Als andere oorzaken zou ik nog durven denken aan overvoederen, teveel vis of te kleine filter.
De waterwaarden lijken me perfect.
 
Terug
Bovenaan