Diverse vragen over stelling


MaestroCygni

Well-known member
Lid geworden
6 mei 2015
Berichten
4,114
Leeftijd
22
Locatie
Appingedam, (Groningen)
Hallo allemaal. Binnenkort zou ik een kleine stelling willen opzetten.
De stelling zelf wordt zo'n gamma zwaar metalen rek van 90x45x180, met een draagvermogen van 175kg per plank (volgens mij dezelfde die @Sanneke80 heeft). Ik zou 3 van de 5 planken gebruiken.

Ik heb echter een paar vragen:
Op de middelste plank zou ik 2 bakken van 45x45x30 willen plaatsen, op de onderste 1 van 80x40x35 en op de bovenste plank 3 van 30x30x30 of 3 van 45x30x30 (dan zou je vanaf de voorkant van de stelling tegen de zijkanten van de bakken aankijken).

Het probleem, is dat ik denk dat de vissen (paros, uiteraard ;) ) achterin zouden verstoppen en nooit te zien zouden zijn, dus ik twijfel tussen de 30cm kubussen of de langere bakken, wat denken jullie?

De bedoeling is om de bovenste 5 bakken op sponsfilters te laten draaien, hoeveel lucht heb ik nodig? Ik dacht aan 1000-1200 l/h, om de kleine bakken (één trio Parosphromenus per bak) op ~100l/h te laten draaien, de middelste (één groep/koppel wilde betta's en een groepje Parosphromenus per bak) op ~200l/h , en iets over te houden voor eventuele opgroeibakken. Ik weet echter niet of dit genoeg lucht is, of misschien te veel.
De 80cm zou worden gefilterd met een hang-on filter, en zou een Z-A bak zijn met als hoofddoel het kweken van dicrossus filamentosus, met Nannostomus als bijvis.

Moeten de planken ondersteund worden, al zit ik in principe onder het maximum draagvermogen? En hoe zou dit moeten gebeuren? Het rek wordt uiteraard aan de muur vastgemaakt.
 
Je kan aan elke plank over de onderkant een balkje zetten voor t eventuele doorbuigen. Zou ik iig doen. Tevens de planken beschermen tegen vocht.

Het rek is 90cm lang toch? Weet je zeker dat je daar ook 90cm aan bakken op kwijt kan?

Zelfde geld voor die 45cm diepte van de stelling en de bakken, zou voor wat speling voor maximaal 40cm diep gaan.
 
Het rek is 92cm, en als ik naar de foto kijk lijkt me dat er 91-2cm ruimte is, aangezien de poten L-vormig zijn. Anders kan ik de bakken altijd 2-3cm korter maken, behalve de 30cm kubussen moeten ze toch allemaal op maat gemaakt worden. En het rek koop ik uiteraard eerder dan de bakken, dus ik kan meten.
 
Maar de poten zijn toch L-Vormig, waardoor je bijna geen ruimte verliest? Ach ja, een paar cm minder is ook niet erg, het waren toch grote bakken voor de vissen die ik wil.
 
Leuk dat je ook een stelling gaat maken!!! :D
Zie je topic nu pas!

........................................

Hallo allemaal. Binnenkort zou ik een kleine stelling willen opzetten.
De stelling zelf wordt zo'n gamma zwaar metalen rek van 90x45x180, met een draagvermogen van 175kg per plank (volgens mij dezelfde die @Sanneke80 heeft). Ik zou 3 van de 5 planken gebruiken.

Mijn rek komt van bol.com, is een CLP zwaarlast rek. Kan meer kilo per plank aan. Zijn er in verschillende uitvoeringen en kleuren en afmetingen.
https://www.bol.com/nl/p/clp-zwaarl.../9200000073629447/?suggestionType=typedsearch



Ik heb echter een paar vragen:
Op de middelste plank zou ik 2 bakken van 45x45x30 willen plaatsen, op de onderste 1 van 80x40x35 en op de bovenste plank 3 van 30x30x30 of 3 van 45x30x30 (dan zou je vanaf de voorkant van de stelling tegen de zijkanten van de bakken aankijken).

Is een beetje dezelfde indeling als ik heb.
Alleen heb ik voor 40 cm diepe bakken gekozen, ipv 45 Maar achteraf was 45 waarschijnlijk beter geweest.
Op die manier worden de bakken altijd door de dragers ondersteund.
Maar dan moet je wel ruimte hebben tussen je rek en de muur voor snoeren en luchtslangen.



Het probleem, is dat ik denk dat de vissen (paros, uiteraard ;) ) achterin zouden verstoppen en nooit te zien zouden zijn, dus ik twijfel tussen de 30cm kubussen of de langere bakken, wat denken jullie?

De drie bakken op de bovenste plank zou ik ook gewoon 45 cm diep pakken.
Dan heb je ook het voordeel van net wat meer liters inhoud.

Ik ken alleen deze visjes niet ;)


De bedoeling is om de bovenste 5 bakken op sponsfilters te laten draaien, hoeveel lucht heb ik nodig? Ik dacht aan 1000-1200 l/h, om de kleine bakken (één trio Parosphromenus per bak) op ~100l/h te laten draaien, de middelste (één groep/koppel wilde betta's en een groepje Parosphromenus per bak) op ~200l/h , en iets over te houden voor eventuele opgroeibakken. Ik weet echter niet of dit genoeg lucht is, of misschien te veel.

Heb de luchtpompen boven de bakken staan, dus dat scheelt enorm.
Voor de drie kleine bakjes heb ik nu 200 l/uur, maar is behoorlijk veel voor de garnalen denk ik ;)
Voor kleine visjes geeft dat misschien ook wat te veel stroming.
Alleen zijn de sponzen nu uiteraard nog kraakhelder, vandaar dat ik wat reserve heb ingebouwd.
Ik vind 100l/h net weer wat te weinig, dus zal er tussenin gaan zitten.
Voor je middelste bakken is 200-300 l/h voldoende.




De 80cm zou worden gefilterd met een hang-on filter, en zou een Z-A bak zijn met als hoofddoel het kweken van dicrossus filamentosus, met Nannostomus als bijvis.

Als je je hang on filter wilt gebruiken houd dan rekening met de ruimte die deze buiten de bak inneemt.


Moeten de planken ondersteund worden, al zit ik in principe onder het maximum draagvermogen? En hoe zou dit moeten gebeuren? Het rek wordt uiteraard aan de muur vastgemaakt.

Wat ik bij mijn rek helaas al zie is dat de planken/dragers toch nog ietsje doorbuigen in het midden.
En dat terwijl ik dik onder het aantal kilo's zit.
De planken die erbij zitten zijn erg dun, bij mijn rek en niet waterdicht.
Heb deze met folie van de action waterdicht gemaakt, omdat dit voor mij de goedkoopste oplossing was.



Wat ik je nog als tip wil geven, mijn rek is 90 cm breed.
Mijn bakken zijn (bij elkaar opgeteld) 80 cm breed.
Hierdoor kan ik de bakken er vanaf de voorkant in schuiven.
Anders zit je namelijk met de poten.

Ik heb op de middelste plank, twee bakjes van 40 x 40 x 30 cm.
Op de bovenste plank, twee bakjes van 25 x 40 x 25 cm en één bakje van 30 x 40 x 25 cm.
(achteraf had ik de diepte dus liever 45 cm gehad)


Mijn rek staat twee cm van de muur af, ideaal om op deze manier je snoeren en luchtslangetjes weg te werken.
En de platte stekkers kun je er ook achterlangs halen op deze manier.



Heel veel plezier met het uitzoeken van alles! Dat vond ik zelf erg leuk om te doen :D
 
Leuk dat je ook een stelling gaat maken!!! :D
Zie je topic nu pas!

........................................

Hallo allemaal. Binnenkort zou ik een kleine stelling willen opzetten.
De stelling zelf wordt zo'n gamma zwaar metalen rek van 90x45x180, met een draagvermogen van 175kg per plank (volgens mij dezelfde die @Sanneke80 heeft). Ik zou 3 van de 5 planken gebruiken.

Mijn rek komt van bol.com, is een CLP zwaarlast rek. Kan meer kilo per plank aan. Zijn er in verschillende uitvoeringen en kleuren en afmetingen.
https://www.bol.com/nl/p/clp-zwaarl.../9200000073629447/?suggestionType=typedsearch



Ik heb echter een paar vragen:
Op de middelste plank zou ik 2 bakken van 45x45x30 willen plaatsen, op de onderste 1 van 80x40x35 en op de bovenste plank 3 van 30x30x30 of 3 van 45x30x30 (dan zou je vanaf de voorkant van de stelling tegen de zijkanten van de bakken aankijken).

Is een beetje dezelfde indeling als ik heb.
Alleen heb ik voor 40 cm diepe bakken gekozen, ipv 45 Maar achteraf was 45 waarschijnlijk beter geweest.
Op die manier worden de bakken altijd door de dragers ondersteund.
Maar dan moet je wel ruimte hebben tussen je rek en de muur voor snoeren en luchtslangen.



Het probleem, is dat ik denk dat de vissen (paros, uiteraard ;) ) achterin zouden verstoppen en nooit te zien zouden zijn, dus ik twijfel tussen de 30cm kubussen of de langere bakken, wat denken jullie?

De drie bakken op de bovenste plank zou ik ook gewoon 45 cm diep pakken.
Dan heb je ook het voordeel van net wat meer liters inhoud.

Ik ken alleen deze visjes niet ;)


De bedoeling is om de bovenste 5 bakken op sponsfilters te laten draaien, hoeveel lucht heb ik nodig? Ik dacht aan 1000-1200 l/h, om de kleine bakken (één trio Parosphromenus per bak) op ~100l/h te laten draaien, de middelste (één groep/koppel wilde betta's en een groepje Parosphromenus per bak) op ~200l/h , en iets over te houden voor eventuele opgroeibakken. Ik weet echter niet of dit genoeg lucht is, of misschien te veel.

Heb de luchtpompen boven de bakken staan, dus dat scheelt enorm.
Voor de drie kleine bakjes heb ik nu 200 l/uur, maar is behoorlijk veel voor de garnalen denk ik ;)
Voor kleine visjes geeft dat misschien ook wat te veel stroming.
Alleen zijn de sponzen nu uiteraard nog kraakhelder, vandaar dat ik wat reserve heb ingebouwd.
Ik vind 100l/h net weer wat te weinig, dus zal er tussenin gaan zitten.
Voor je middelste bakken is 200-300 l/h voldoende.




De 80cm zou worden gefilterd met een hang-on filter, en zou een Z-A bak zijn met als hoofddoel het kweken van dicrossus filamentosus, met Nannostomus als bijvis.

Als je je hang on filter wilt gebruiken houd dan rekening met de ruimte die deze buiten de bak inneemt.


Moeten de planken ondersteund worden, al zit ik in principe onder het maximum draagvermogen? En hoe zou dit moeten gebeuren? Het rek wordt uiteraard aan de muur vastgemaakt.

Wat ik bij mijn rek helaas al zie is dat de planken/dragers toch nog ietsje doorbuigen in het midden.
En dat terwijl ik dik onder het aantal kilo's zit.
De planken die erbij zitten zijn erg dun, bij mijn rek en niet waterdicht.
Heb deze met folie van de action waterdicht gemaakt, omdat dit voor mij de goedkoopste oplossing was.



Wat ik je nog als tip wil geven, mijn rek is 90 cm breed.
Mijn bakken zijn (bij elkaar opgeteld) 80 cm breed.
Hierdoor kan ik de bakken er vanaf de voorkant in schuiven.
Anders zit je namelijk met de poten.

Ik heb op de middelste plank, twee bakjes van 40 x 40 x 30 cm.
Op de bovenste plank, twee bakjes van 25 x 40 x 25 cm en één bakje van 30 x 40 x 25 cm.
(achteraf had ik de diepte dus liever 45 cm gehad)


Mijn rek staat twee cm van de muur af, ideaal om op deze manier je snoeren en luchtslangetjes weg te werken.
En de platte stekkers kun je er ook achterlangs halen op deze manier.



Heel veel plezier met het uitzoeken van alles! Dat vond ik zelf erg leuk om te doen :D
Thanks! :)
 
Ik twijfel tussen 1 grote luchtpomp of 2 kleinere. Bijvoorbeeld, ik kan voor 42 euro een resun pomp van 1800 l/h kopen, maar veldhuis geeft toe dat die heel lawaaierig is (kan zelfs voor geluidsoverlast zorgen als het buiten wordt gebruikt), of ik kan voor 70 euro 2 sera pompen van 550 l/h elk kopen, en ik weet dat ze dan stil zijn... De resun koop ik sowieso niet, de stelling komt namelijk in mijn kamer, maar er zijn ook andere grote opties.

Ik ga trouwens het rek van bol.com bestellen, extra draagvermogen is altijd goed.

Ik heb berekend, en het hele project zou €378 kosten. Ik ga het langzaam opbouwen, één bak per keer. Mede door geld, maar ook omdat Parosphromenus en wilde bettas moeilijk verkrijgbaar zijn.
 
Het liefst, ja, maar het is niet het doel. Aangezien Parosphromenus bedreigd zijn, zou het natuurlijk wel mooi zijn om ze te kweken. Mochten er kleintjes zijn, wil ik ze kosteloos weggeven aan mensen met een geschikte bak.

Ben erg benieuwd! Mocht je gaan kweken, dan heb je alvast een afnemer ;) In de toekomst zie ik nog wel een speciaalbakje in huis verschijnen voor enkel paro's ;)
Ga je op de voet volgen!
 
Ik heb een vrouw die veto heeft ;) de 120cm bak heeft me een jaar gekost ;) De enige plaats waar ik 'ongestraft' iets neer kan zetten is in mijn hobbyhoek, maar dan nog moet het wel even wachten, en 5 bakken krijg ik er niet zomaar door. We hebben ook 2 kinderen die af en toe moeten eten en soms wat kleren nodig hebben ;)
 
Voor gemak en nachtrust krijgt elke plank een eigen luchtpomp. Ook omdat ik zo de kosten beter kan verdelen.

Dit advies wilde ik je ook geven, ik heb de stelling bijna naast mijn bed staan, vandaar dat ik ook met kleine luchtpompen werk.

De eheim 100 hoor je niet
De eheim 200 hoor je bijna niet
De eheim 400 hoor je een lage niet storende bromtoon

Je hebt ook de luchtpompen van Schego, die zijn ook heel stil, vergelijkbaar met eheim

Verder zijn de luchtpompjes van superfish tot de 100 ook redelijk stil.
 
Ik wilde twee sera 550R gebruiken. De eheim zijn net te klein, de grootste zorgt voor 2x 200l/h, en dat is misschien te weinig voor de twee 40x45x30 bakken.
 
Ik wilde twee sera 550R gebruiken. De eheim zijn net te klein, de grootste zorgt voor 2x 200l/h, en dat is misschien te weinig voor de twee 40x45x30 bakken.

Oke, snap ik.
Sera ken ik niet, althans, geen ervaring mee qua geleuid en zo ;)

Maar heel goed dat je de resun in elk geval niet koopt, daar moet je oordopjes bij kopen :D
 
Ik weet trouwens al vrij zeker wat ik in de stelling wil houden:
45x25x30 #1: Parosphromenus linkei
45x25x30 #2: Parosphromenus ornaticauda
45x30x30: Als ik die ergens kan vinden: Parosphromenus paludicola, anders een Betta soort of andere Parosphromenus.
45x40x30 #1: Betta coccina & Parosphromenus gunawani
45x40x30 #2: Betta persephone & Pangio Semicincta, misschien een Parosphromenus soort.
80x45x35: Dicrossus filamentosus, Paracheirodon simulans, Nannostomus marginatus & Otocinclus sp.
 
Ik weet trouwens al vrij zeker wat ik in de stelling wil houden:
45x25x30 #1: Parosphromenus linkei
45x25x30 #2: Parosphromenus ornaticauda
45x30x30: Als ik die ergens kan vinden: Parosphromenus paludicola, anders een Betta soort of andere Parosphromenus.
45x40x30 #1: Betta coccina & Parosphromenus gunawani
45x40x30 #2: Betta persephone & Pangio Semicincta, misschien een Parosphromenus soort.
80x45x35: Dicrossus filamentosus, Paracheirodon simulans, Nannostomus marginatus & Otocinclus sp.


Pfff, zijn visjes die ik niet ken volgens mij, zal eens op google gaan kijken wat het zijn :D
Ik ken alleen de otocinclus en de simulans tera :juggle:
 

Terug
Bovenaan