Wat is er nieuw

Diverse vragen over verlichtingsduur en bacteriën in het water

  • Onderwerp starter Onderwerp starter Joost en Jacqueline
  • Startdatum Startdatum
J

Joost en Jacqueline

Guest
Zoals de titel al doet vermoeden hebben we wat vragen maar als eerste maar even wat info over onze bak, dat is te vinden in onderstaand topic.
https://www.aquaforum.nl/threads/even-voorstellen.102102/

De bak draait nu precies 24 uur.

Onze huidige verlichtingsduur van de bak is van 09:00 tot 13:00 en van 16:00 tot 20:00 De co2 gaat om 09:00 aan en om 20:00 uit. Zijn dit voor beide goede tijden? Moet de co2 tussendoor ook uit? is het te lang? We lezen zo ontzettend veel verschillende berichten hierover dat wij niet weten wat nou wel of niet goed is...

Dan de volgende vraag:

Wij hebben last van een witte waas in het water (beetje alsof het rook is), het vermoeden is dat dit Bacteriën zijn die zich moeten gaan settelen? Hoe lang heeft de bak nodig om dan helder te worden?
We hadden gelezen ergens dat het aan te raden is om de eerste periode zeker 3x per week 50% procent water te verversen maar dat lijkt ons niet slim, dan kan het water toch nooit stabiliseren?

Graag jullie mening hierover..
 
Ik zou geen pauzes in mijn bak willen, de planten moeten zich dan ook weer een keer omschakelen, als je de Co2 een uurtje voordat het licht aangaat aandoet en een uurtje ervoor weer uit kom je ook goed uit.

De witte waas is wat bacterie groei, gaat vanzelf weer weg.

Geen water verversen de eerste tijd, je geeft zelf het antwoord al.
 
Je verlichting is zeker niet te lang, meeste mensen zitten tussen 10 en 12 uur.

WItte waas is bacteriebloei, dat gaat vanzelf wel weer over.
Verversen zou ik zeker in het begin nog niet doen, misschien net voor je er vissen bij gaat doen.
 
Ik heb 15 bakken staan en bij allemaal heb ik tussen 12 en 2 een lichtpauze. Dat om zo het in de avond wat langer aan te kunnen hebben aangezien ik op 9 uur licht zit ongeveer.
Er zijn veel meer leden die dit hebben en of het slecht is durf ik niet te zeggen. Ik merk dat niet in elk geval.
 
Een middagpauze wat betreft de belichting is een achterhaalde manier om alg tegen te gaan. En daarbij slecht voor je planten. Die worden zo uit hun fotosynthese cyclus gehaald.
De tijdsduur zou ik zelf op gemiddeld 10 uur: 9 uur in de zomer en 11 uur in de winter.
Veelvuldige waterwissel met Dennerle aquasoil is wel aan te bevelen omdat net als ADA soil een hoge CEC heeft; dat wil zeggen dat ie barstensvol met voeding zit en alles buffert wat je in het water doseert.

Maar ja, zoveel mensen zoveel meningen.
 
Ik doe het niet ivm algen want die heb ik eigenlijk niet maar om zo toch om 9 uur het licht aan te kunnen doen tot een uur of 7 in de avond. Zoals ik al zei merk ik niet dat het slecht is maar ja wie ben ik.
Dit is de 80cm bijvoorbeeld:

15 juni 2017 5.jpg
 
Ik doe het niet ivm algen want die heb ik eigenlijk niet maar om zo toch om 9 uur het licht aan te kunnen doen tot een uur of 7 in de avond. Zoals ik al zei merk ik niet dat het slecht is maar ja wie ben ik.
Dit is de 80cm bijvoorbeeld:

Bekijk bijlage 47391

ziet er mooi uit ja!

Maar nu ben ik nog niet veel wijzer haha.. Ik lees hier nu ook wel doen en niet doen 😛 Wat is het nou :'( 😀 haha
 
Ja ik zeg niks meer dus😀😀😉. Ik kijk naar de bak en zie geen nadelen dus...............................
 
Ja ik zeg niks meer dus😀😀😉. Ik kijk naar de bak en zie geen nadelen dus...............................


Haha t was geen aanval hea 😉 we gaan het gewoon zo laten en dan zien we wel hoe hij het er op gaat doen. Het hout zie ik nu ook een wit soort huls omheen komen dus die fase is ook in volle gang 😀 (Spider wood)
 
Ach, er zijn altijd meerdere wegen naar Rome 😀

Niets mis mee overigens, het punt blijft dat een opstartende bak heel vaak last heeft van opstart algen en een waas welke zoals gezegd vanzelf zal verdwijnen.
Je keuze voor 8 uur licht is een prima gemiddelde dus ook geen punt van discussie.

Daar ik geen licht pauze heb kan ook zijn dat ik geen middagdutje doe natuurlijk :sorry:😀😀😀
 
Al vaker gaf ik het aan; je kan eigenlijk niet praten over lichtduur zonder daar ook de licht intensiteit bij te betrekken. In de natuur schijnt de zon wel wat langer dan 8 of 9 uur en ze gaat ook niet plotseling aan of uit. Mijn verlichting gaat aan om 8:30 uur en pas om 23:00 uur weer uit. Ik heb een plantenbak en, gelukkig, geen alg problemen. Maar jullie begrijpen het al. Maar een gedeelte van deze tijd branden de leds voluit. Het gaat om het totaal; welke bak heb je met welke bewoners en welke planten. Welke belichting soort en inderdaad, welke duur én intensiteit!
 
Bij mij gaat de boel om 10:30 aan en om 22:30 weer uit, zo hebben we er zelf ook veel plezier van.
De nieuwe bak zal ongeveer hetzelfde schema gaan volgen, maar dan met ochtendlicht en avondlicht.
 
Ik heb in mijn Rio 125 ook een middagpauze van dik 2 uur waar het ligt helemaal uit gaat.
Mijn planten groeien de bak uit en zien er super gezond uit.

In de natuur schijnt ook niet altijd de zon.
En er komt altijd wel gewoon daglicht binnen.

Geen spatje alg te bekennen overigens.
Maar dat heeft meer te maken met de voeding die ik ben gaan geven.
 
Ik heb in mijn Rio 125 ook een middagpauze van dik 2 uur waar het ligt helemaal uit gaat.
Mijn planten groeien de bak uit en zien er super gezond uit.

In de natuur schijnt ook niet altijd de zon.
En er komt altijd wel gewoon daglicht binnen.

Geen spatje alg te bekennen overigens.
Maar dat heeft meer te maken met de voeding die ik ben gaan geven.


Ben ik gelukkig niet de enige😉
 
Inmiddels gaat het co2 om half 10 aan, de verlichting om 10uur dan gaat de verlichting tussen 13:00 en 16:00 uur uit en dan slaat de co2 om 20:30 uit en de verlichting om 21:00uur. Vandaag draait de bak precies een week!
 
Help Users

You haven't joined any rooms.

      You haven't joined any rooms.
      Terug
      Bovenaan