divided betta aquarium hulp


30x15x35 is voor betta wel groot...
 
Groot niet, maar het is wel wat smal ja...
Kun je niet twee schotjes ipv drie maken?
 
Heejz ik sluit me aan bij Spychodad,De dennerle betta aquariums beginnen vanaf 10L,En ook van andere diverse merken zijn ze erg klein en houden mensen ze ook in....Ook zijn er mensen die zetten ze in betta aquariums van 10L met een divider ertussen,Dat vind ik pas zielig,Of in een vaas...Als je het goed doet neemt ook een betta genoegen met minder ruimte in het wild leven ze echter ook in kleine ondiepe plassen water...Dus doen ze ze maar in kleine bakjes...

Google eens en je ziet nog veel meer...Daar zijn mensen die proppen er vele in een bak dat is pas echt zielig,Een betta hoort de ruimte te hebben en dat hebben ze ook in dit aquarium,Ik zie ze vaker kleiner dan dit zitten en daar leven ze ook lang,Maar ligt eraan hoe je ermee omgaat en ze verzorgt en wat je ze geeft,Planten etc vinden ze fijn ze liggen ook vaak te luieren op die bladeren,En ik vind dit schappelijke ruimtes tegenover wat ik zie op internet....

Het aquarium is 64L totaal...

Hier een paar voorbeelden van wat ik zielig vind:

BoysTank005.jpg


0nUPdQQR5031C2eeYjqGFn4vUzmVUT_R.jpeg


015905177788CS1.jpg



0nUPdQQR5031C2eeYjqGFn4vUzmVUT_R.png


Mvg Bjorn
 
Ooh, maar als anderen het ook doen is het natuurlijk geen probleem.

Betta's leven niet jaarrond in kleine poeltjes (dat kan enkele weken per jaar in de droge periode voorkomen en dit wordt als excuus gebruikt om ze klein te huisvesten), maar in rijstvelden en stroompjes. Enig idee hoe groot die zijn? Dan heb je het niet over 10 liter, maar miljoenen liters.

Betta's zijn nieuwsgierige, intelligente vissen. In zo'n kleine ruimte is amper stimulatie.
 
Het aquarium is in opstart fase ik haal pas over 4 weken 1 vis om te kijken hoe die zich gaat houden in het aquarium merk ik dat de ruimte indd te smal is haal ik 1 plaat eruit,en pas ik de ruimtes aan.


Mvg Bjorn
 
@Jones. Zet een Betta man in een aquarium van een meter en hij zwemt zichzelf dood. In het wild leven ze in dichtbegroeide stroompjes van maximaal 20 cm diep. Een Betta in een grote bak wordt meestal niet zo oud
 
Zwemt zichzelf dood? Ik had een harem in een meterbak en de man werd 4 jaar oud.

Ze leven wel in ondiepe wateren inderdaad, maar die bevatten heel wat meer water dan hier voorgesteld wordt.
 
Afschuwelijk zeg! als liefhebber moet je je vissen toch niet op zo'n manier willen houden lijkt mij.
En jezelf goedpraten door nog extremere voorbeelden te geven is echt zo onvolwassen...
 
Jones zei:
Zwemt zichzelf dood? Ik had een harem in een meterbak en de man werd 4 jaar oud.

Ze leven wel in ondiepe wateren inderdaad, maar die bevatten heel wat meer water dan hier voorgesteld wordt.

Als het aquarium goed begroeid is, en dan vooral aan de oppervlakte, kun je geluk hebben dat de man een klein deel van het aquarium uitkiest als zijn territorium. Als je een beetje pech hebt gaat ie de hele bak patrouilleren en zwemt ie zich inderdaad kapot. Zeker als je een lekker doorgefokt exemplaar hebt met vinnen waar ie sowieso niet zo fantastisch mee zwemt.

Betta's in jampotjes gaat mij ook te ver maar dit zijn echt geen rare afmetingen hoor.

Ik ben blij voor je dat het jou wel gelukt is. Veel mensen hebben minder geluk.
 
Mijn bron van wijsheid (!)http://www.hobbykwekers.nl/artikelen/kweekverslagen/740-het-houden-en-kweken-van-betta-splendens

En ik heb er zelf een paar in een aqua 40

quote:
"Het is waar dat de vissen niet houden van grote ruimten, omdat het tamelijk vermoeiend voor ze is om een groot territorium voortdurend te patrouilleren, en dat is wat ze doen. (We vermoeden dat dat nog moeilijker wordt wanneer een kleine vis ook nog eens zo'n grote en zware staart moet meedragen, wat uiteindelijk toch meer een belemmering vormt dan een hulp). Het is gemeld dat Betta houders die hun Betta's in grotere bakken hadden ondergebracht ze weer moesten terug zetten in kleinere bakken omdat de vissen behoorlijk gestrest raakten in hun nieuwe ruimere omgeving. Dat gezegd hebbend, Betta's hebben wel graag een territorium en ze hebben wat ruimte nodig om rond te zwemmen. Naar onze ervaringen zijn ondiepe bakken van 20 tot 40 liter ideaal voor deze vissen. De bakken moeten niet meer dan 15 tot 20cm diep zijn om de vissen makkelijk in staat te stellen naar het oppervlak te komen om adem te halen, hun schuimnest te bouwen en de eitjes of jongen op te pakken en in het nest te brengen.
 
Ik ga met psychodad mee dat deze visjes in deze bakjes kunnen gehouden worden.

Hebben wij er problemen mee? laat ons dan onze eigen bakken ook maar weg doen,
mijn bak van 700 Liter was ook maar 0,000000000000000000............1% inhoud dan van waar mijn vissen kwamen. :p
 
Het is ook het ene uiterste of het andere uiterste hier geloof ik! ;)
Een hoop vissen in het wild blijven vaak in 1 bepaald gebied van een water de rest van hun leven,zal altijd groter zijn dan de inhoud van een gemiddeld aquarium en zullen we wat dat betreft het nooit kunnen evenaren maar lijkt me altijd nog beter dan van die kleine bakjes.
 
Tja John, meningen kunnen verschillen.
Je hebt droge en natte seizoenen, vissen hebben soms meer en soms minder plaats.
Als je sommige filmpjes van deze vissen zie dan zie je een plas met water en daar veel, zeer veel groen in.
Ik weet niet of deze vis ver van dat stukje wortel of groen weg gaat.

Maar je hebt voor een deel gelijk,
alleen zeg dat tegen die vis die eerst een miljoen en meer liter water had om te zwemmen en nu in mijn bak zit van 700 liter.
Pas op, ik heb geen probleem met 6 maanvissen in een bak van 600 liter te steken, maar heb ook geen probleem om een koppel betta(of buiten het kweken solitair) in een bak(je) te steken van laat ons zeggen 20, 30 of 40 liter
 
Ik wil me toch ook wel even mengen in deze (zeer vaak gehouden) discussie. Vooral omdat ik erg veel tegenstrijdigheden zie binnen dit topic. Maar laat ik voorop stellen dat ik van mening ben dat het overgrote deel van alle betta's veel te klein word gehouden. En dan vooral door 'liefhebbers' en 'hobbykwekers'. Maar als ik het citaat van psychodad erbij mag halen staat daar letterlijk te lezen dat betta's veel meer ruimte nodig hebben dan er word voorzien door deze opstelling.

psychodad zei:
Betta's hebben wel graag een territorium en ze hebben wat ruimte nodig om rond te zwemmen.
Zwemruimte!!

psychodad zei:
ondiepe bakken van 20 tot 40 liter ideaal voor deze vissen. De bakken moeten niet meer dan 15 tot 20cm diep zijn
Even rekenen... 40x25 met 20cm water is... Inderdaad 20 liter! Dus we kunnen stellen dat 40x25 absoluut de minimale maat is om een betta in te houden. Dit is een mening die ik deel!

Maar om weer even terug ontopic te gaan, 30x15x35 is naar mijn mening erg krap maar ik zou het geen dierenmishandeling noemen! Het is ook erg afhankelijk van het karakter van de vis en natuurlijk de verdere verzorging. Stimulans kun je ook geven door de vissen veel aandacht te schenken...

Wat betreft het zelfbouw element waar dit topic tenslotte voor bedoeld is heb ik ook nog wel een suggestie voor je planten probleempje:
Ik zou de zijde(nep)plantjes niet gebruiken aangezien die best scherp kunnen zijn (weet ik uit ervaring) een goed alternatief is misschien Braziliaanse klimop (Hydrocotyle leucocephala) deze groeit zeer snel en doet het in bijna alle watercondities prima. Ook kan het drijvend gebruikt worden of zodra het hoog genoeg word gaat het gewoon aan langs het oppervlakte verder groeien. Dat zal echt maar een paar dagen duren...

Toen ik nog een dwerggourami had bouwde die er ook altijd zijn schuimnesten in, dus ik zou niet weten waarom een betta dat niet zou doen.
 

Terug
Bovenaan