Wat is er nieuw

DIY externe/inline verwarming.

Akwarium

Well-known member
Lid geworden
21 juli 2019
Berichten
1,569
Leeftijd
35
oke zoals beloofd foto's en beschrijving van mijn doe het zelf externe/inline verwarming van PVC.

Het is echt een heel simpel projectje, dat zelfs iemand met 3 linkerhanden het nog binnen een halfuurtje in elkaar gezet heeft.

Onderdelen:
IMG_1245.JPG

  1. 2x 12mm slangpilaar met 1/4 inch buitendraad. (ik heb 12/16 mm slangen)
  2. 2x 1/4 inch binnendraad naar 20 mm verloop ringen.
  3. 1x 40 mm sok
  4. 1x 40 naar 20 mm verloopring.
  5. 1x 40-20-40 t-stuk
  6. 1x 32 naar 25 mm flexibel verloop.
  7. 2 stukken 40 mm pvc buis.
  8. pvc lijm
  9. een staafverwarming.
alle PVC onderdelen kosten samen nog geen €12,00 een klein potje lijm kost zo'n 5 euro bij de doe het zelf zaak en een staafverwarming heb je in veel prijsklasses waarbij er niet noodzakelijk een verband is tussen kwaliteit en prijs. Ik had beide nog liggen maar ook als je dat erbij rekent ben je nog steeds goedkoper uit dan een kant en klare versie.

Het inelkaar zetten wijst eigenlijk zichzelf maar voor de volledigheid
  1. Zaag de pvc-buis op maat, 6 cm voor het deel tussen het T-stuk en de flexibele verloop. Het tweede stuk is afhankelijk van de lengte van de staafverwarming, houd het ruim aan zodat een andere/langere/zwaardere verwarming later ook nog past mocht dat nodig zijn/worden.
  2. Houd een schuurpapiertje over de zaagsneden en ontvet de te verlijmen delen.
  3. draai de slangpilaren in de verloopringen.
  4. verlijm alle harde pvc onderdelen: lijm dun aanbrengen in de sok (binnenkanten) en dik op buis, vervolgens met een draaiende beweging de buis in de sok duwen en overtollig lijm wegvegen.
  5. duw de flexibele verloop op het uiteinde van de buis, omdat het behoorlijk strak zit helpt het om de binnenkant van het verloop eerst in te smeren met afwasmiddel/zeep.
  6. duw de staafverwarming erin en draai de slangklemmen om het verloop aan.
  7. laat een tijdje drogen en spoel grondig door voor gebruik.
het eindresultaat:

IMG_1246.JPG


Nadeel is de lengte van het flexibele verloop, hierdoor stroom het water niet zozeer langs het bovenste deel van de staafverwarming. Het thermostaatdeel zit niet in de waterstroom het verwarmingsdeel wel, Ik verwacht niet dat het een groot probleem is, maar een uniseal of iets wat daar op lijkt is wat dat betreft net iets mooier.

NB installeer de verwarmer verticaal waarbij het deel waar de verwarming uitsteekt de onderkant is. Het water wordt via de zijkant vanaf het filter aangevoerd, en stroomt dan aan de bovenkant terug naar het aquarium. Op deze manier kan er geen lucht in de verwarming blijven hangen.
 
dat zelfs iemand met 3 linkerhanden het nog binnen een halfuurtje in elkaar gezet heeft.

Ik heb er maar 2 maar dat ga ik toch maar niet zelf proberen hoor 😉. Knap werk al is het zo te lezen voor jou een simpele klus geweest.
 
oke zoals beloofd foto's en beschrijving van mijn doe het zelf externe/inline verwarming van PVC.

Het is echt een heel simpel projectje, dat zelfs iemand met 3 linkerhanden het nog binnen een halfuurtje in elkaar gezet heeft.

Onderdelen:
Bekijk bijlage 280997
  1. 2x 12mm slangpilaar met 1/4 inch buitendraad. (ik heb 12/16 mm slangen)
  2. 2x 1/4 inch binnendraad naar 20 mm verloop ringen.
  3. 1x 40 mm sok
  4. 1x 40 naar 20 mm verloopring.
  5. 1x 40-20-40 t-stuk
  6. 1x 32 naar 25 mm flexibel verloop.
  7. 2 stukken 40 mm pvc buis.
  8. pvc lijm
  9. een staafverwarming.
alle PVC onderdelen kosten samen nog geen €12,00 een klein potje lijm kost zo'n 5 euro bij de doe het zelf zaak en een staafverwarming heb je in veel prijsklasses waarbij er niet noodzakelijk een verband is tussen kwaliteit en prijs. Ik had beide nog liggen maar ook als je dat erbij rekent ben je nog steeds goedkoper uit dan een kant en klare versie.

Het inelkaar zetten wijst eigenlijk zichzelf maar voor de volledigheid
  1. Zaag de pvc-buis op maat, 6 cm voor het deel tussen het T-stuk en de flexibele verloop. Het tweede stuk is afhankelijk van de lengte van de staafverwarming, houd het ruim aan zodat een andere/langere/zwaardere verwarming later ook nog past mocht dat nodig zijn/worden.
  2. Houd een schuurpapiertje over de zaagsneden en ontvet de te verlijmen delen.
  3. draai de slangpilaren in de verloopringen.
  4. verlijm alle harde pvc onderdelen: lijm dun aanbrengen in de sok (binnenkanten) en dik op buis, vervolgens met een draaiende beweging de buis in de sok duwen en overtollig lijm wegvegen.
  5. duw de flexibele verloop op het uiteinde van de buis, omdat het behoorlijk strak zit helpt het om de binnenkant van het verloop eerst in te smeren met afwasmiddel/zeep.
  6. duw de staafverwarming erin en draai de slangklemmen om het verloop aan.
  7. laat een tijdje drogen en spoel grondig door voor gebruik.
het eindresultaat:

Bekijk bijlage 280998

Nadeel is de lengte van het flexibele verloop, hierdoor stroom het water niet zozeer langs het bovenste deel van de staafverwarming. Het thermostaatdeel zit niet in de waterstroom het verwarmingsdeel wel, Ik verwacht niet dat het een groot probleem is, maar een uniseal of iets wat daar op lijkt is wat dat betreft net iets mooier.

NB installeer de verwarmer verticaal waarbij het deel waar de verwarming uitsteekt de onderkant is. Het water wordt via de zijkant vanaf het filter aangevoerd, en stroomt dan aan de bovenkant terug naar het aquarium. Op deze manier kan er geen lucht in de verwarming blijven hangen.

Zo maar wat opkomende gedachtes:
Ziet er goed uit maar wat je je misschien ook af moet vragen is of de waterkolom "dik" genoeg is om oververhitting te voorkomen. Dit apparaat is namelijk hier niet echt voor gemaakt. Je zou kunnen kiezen voor en een dikkere buis waar de heater inzit maar ook voor in en uitlaat die, zo denk ik, wel 12/16 zou mogen zijn. Maar misschien heb ik het helemaal mis hoor en is dit de juiste manier. Aan de andere kant mag de doorloop ook weer niet zo snel zijn dat het water nauwelijks opgewarmd wordt. Het mooiste zou denk ik het principe wat ook wel in een sommige UV-C lampen toegepast wordt namelijk het water wat langer rond het element laten circuleren.
 
Bedankt voor het delen!

Dit ziet er zo simpel uit maar is het voor mij toch niet hoor. Ik ben benieuwd hoe het in de praktijk uit gaat pakken.
 
Zo maar wat opkomende gedachtes:
Ziet er goed uit maar wat je je misschien ook af moet vragen is of de waterkolom "dik" genoeg is om oververhitting te voorkomen. Dit apparaat is namelijk hier niet echt voor gemaakt. Je zou kunnen kiezen voor en een dikkere buis waar de heater inzit maar ook voor in en uitlaat die, zo denk ik, wel 12/16 zou mogen zijn. Maar misschien heb ik het helemaal mis hoor en is dit de juiste manier. Aan de andere kant mag de doorloop ook weer niet zo snel zijn dat het water nauwelijks opgewarmd wordt. Het mooiste zou denk ik het principe wat ook wel in een sommige UV-C lampen toegepast wordt namelijk het water wat langer rond het element laten circuleren.

Doordat er rond de staafverwarming constant water stroomt/staat is de kans op oververhitting 0. Het water koelt de verwarming heel efficiënt, het ding wordt pas heet als je hem uit het water haalt en zijn warmte niet meer goed kwijt kan. Als de pomp uitschakelt houd de verwarming ook op zodra het water in de buis de juiste temperatuur heeft. De staafverwarming word heel netjes in het midden van de buis gehouden dus oververhitting maak ik me zeker geen zorgen over.

de staafverwarming wordt niet efficienter als het water er langzamer langsstroomt. Er is x hoeveelheid energie nodig om je aqaurium op temperatuur te houden, de hoeveelheid energie die de staafverwarming afgeeft wordt bepaalt door het vermogen (wattage). staafverwarmingen zijn in principe 100% efficiënt, alle warmte wordt afgegeven aan het water, of dat nou veel (snelle stroming) of weinig ( trage stroming) is.
Bij UV is dat anders, hoe langer het water eraan blootgesteld wordt hoe beter het sterilliseert. Een korte blootstelling kan door sporen, microben etc nog worden overleefd maar hoe langer hoe kleiner die kans.
 
Ziet er goed uit! Mooi topic om te bewaren en nog eens zelf te maken. Bedankt voor het delen!
 
Nadeel is de lengte van het flexibele verloop, hierdoor stroom het water niet zozeer langs het bovenste deel van de staafverwarming. Het thermostaatdeel zit niet in de waterstroom het verwarmingsdeel wel, Ik verwacht niet dat het een groot probleem is, maar een uniseal of iets wat daar op lijkt is wat dat betreft net iets mooier.
Niet dacht het wel gaat een overhite verwarming opleveren ben ik bang staat immers op de meeste verwarmings-staven minimale water grens
Schermafdruk op 2019-10-04 19-03-56.png
Schermafdruk op 2019-10-04 19-07-01.png

Let even op nr 3 op het plaatje en in de txt
 
@flipper34 Dat het water niet in de 'hoofd' stroming zit wil niet zeggen dat er geen water staat tot het minimale aangeraden niveau. Enige kans die er bestaat is dat dit water opwarmt en de thermostaat uit gaat en hierdoor de verwarming niet meer werkt. Ik verwacht echter dat dit niet zo'n probleem is want het koudere water uit de hoofd stroming zal het water in de 'dop' door geleiding ook weer afkoelen. Plus warm water stijgt omhoog en je hangt hem dus op z'n kop. Zie plaatje hieronder. Blauwe pijlen is de hoofdstroom en rode lijn is waar het water wat stiller zal staan, maar er zit natuurlijk wel water in.

Screenshot_2.png
 
Laatst bewerkt:
@flipper34 Dat het water niet in de 'hoofd' stroming zit wil niet zeggen dat er geen water staat tot het minimale aangeraden niveau. Enige kans die er bestaat is dat dit water opwarmt en de thermostaat uit gaat en hierdoor de verwarming niet meer werkt. Ik verwacht echter dat dit niet zo'n probleem is want het koudere water uit de hoofd stroming zal het water in de 'dop' door geleiding ook weer afkoelen.
Ben benieuwd hoe lang dat goed gaat meer ga ik er niet over zeggen maare ik denk dat je hier niet op zit te wachten
SAM_1644.JPG

dit terwijl jet element gewoon in het water stond
SAM_1643.JPG
net zoals hier bedacht werd
ik zou zeggen succes
 
Eigenlijk, ik heb soms een te nieuwgierige aard, maakt me dit wel benieuwd of er mensen zijn die iets dergelijks gebruiken en dit ook al voor langere tijd aan hebben staan?
 
Niet dacht het wel gaat een overhite verwarming opleveren ben ik bang staat immers op de meeste verwarmings-staven minimale water grens
Bekijk bijlage 281002Bekijk bijlage 281003
Let even op nr 3 op het plaatje en in de txt

alles wat onder water moet zitten zit zoals @DanielHoogland al aangeeft ook in het water, alleen stroomt het langs het bovenste deel minder goed. het verloop knelt alleen de plastic bovenkant af en die hoeft niet in het water. Het glas moet volledig in het water zitten, anders werkt de thermostaat niet en krijg je mogelijk temperatuur verschillen in het glas met als je pech hebt breuk. In dit systeem kan geen lucht blijven hangen, dus erg veilig. De staafverwarming in je aquarium en dan vergeten uit te zetten tijdens een verversing is mijn inziens een veel groter risico.

Ik ga merken of de werking wordt beinvloed, schat in dat het wel meevalt, maar sowieso wordt de interne thermostaat straks alleen nog backup/beveiliging omdat ik via een diy aquarium computer wil gaan schakelen.
 
Doordat er rond de staafverwarming constant water stroomt/staat is de kans op oververhitting 0. Het water koelt de verwarming heel efficiënt, het ding wordt pas heet als je hem uit het water haalt en zijn warmte niet meer goed kwijt kan. Als de pomp uitschakelt houd de verwarming ook op zodra het water in de buis de juiste temperatuur heeft. De staafverwarming word heel netjes in het midden van de buis gehouden dus oververhitting maak ik me zeker geen zorgen over.

de staafverwarming wordt niet efficienter als het water er langzamer langsstroomt. Er is x hoeveelheid energie nodig om je aqaurium op temperatuur te houden, de hoeveelheid energie die de staafverwarming afgeeft wordt bepaalt door het vermogen (wattage). staafverwarmingen zijn in principe 100% efficiënt, alle warmte wordt afgegeven aan het water, of dat nou veel (snelle stroming) of weinig ( trage stroming) is.
Bij UV is dat anders, hoe langer het water eraan blootgesteld wordt hoe beter het sterilliseert. Een korte blootstelling kan door sporen, microben etc nog worden overleefd maar hoe langer hoe kleiner die kans.
Ik denk dat je hier volkomen gelijk hebt. Hopelijk kom je er nog eens op terug. Zou wel graag willen weten wat je ervaringen zijn op de wat langere termijn!
 
Ziet er leuk uit.

Vraag mij af of het waterdicht is. Dus getest meerdere maanden.

Zou er zelf een titanium heater in steken. Met externe thermostaat.
 
Ik ben echt een fan van DIY projecten maar dit lijkt mij vragen om problemen. Op een moment dat je het niet verwacht zijn de weekmakers opgelost uit het rubbere gedeelte en zul je zien dat hij gaat lekken. Natuurlijk ben je op zo'n moment net een weekendje weg en kom je terug in een plas water. Of ben ik dan erg pessimistisch?
Het kan vast een paar jaar goed gaan maar dan...

Bovendien vraag ik me af of dit nou ten goede komt van de uitstroom van je filter. Ik neem aan dat het water vanuit filter hier langs komt en dan de bak in gaat? Dan hou je toch bar weinig stroming over lijkt me of zie ik dat verkeerd?
 
het kan natuurlijk gaan lekken, maar dit is wel allemaal gemaakt om waterdicht te zijn. de flexibele verloop is eigenlijk voor afvoeren en andere lage druk situaties, maar de rest zou in principe zelfs 16 bar druk aan moeten kunnen. Dat is behoorlijk waterdicht.

De rubbers van het filter en de slangen etc zullen naar verloop van tijd bros kunnen worden, en scheurtjes vertonen met lekkage als gevolg. Maar dat is een kwestie van jaren en voor weinig mensen reden om geen buitenfilter te gebruiken. Voor mij niet in ieder geval. Zodra ze minder worden vervang je ze.... en dat geldt hier ook lijkt me.

Het debiet van het filter zal wel iets afnemen ja, vooral de slangpilaren omdat die een kleinere diameter hebben zullen remmend werken, In de buis zelf heeft het water meer ruimte dus zal de weerstand eerder lager dan hoger zijn vergeleken met de slang waar het anders doorheenloopt. Maar goed ik heb een aquarium van 30 liter en het filter een debiet van brute 440 liter per uur... blijft genoeg stroming over in mijn geval.
 
Eigenlijk, ik heb soms een te nieuwgierige aard, maakt me dit wel benieuwd of er mensen zijn die iets dergelijks gebruiken en dit ook al voor langere tijd aan hebben staan?
Ik heb een vergelijkbare opstelling enkele maanden gebruikt op mijn project bakje gehad.
Ik had alleen soort ring ipv een sok en die had ik vast getaped in een T stuk omdat ie er anders misschien uit kon schieten als het filter stil stond.
Werkte heel goed en was lekdicht totdat ik de bak ontmantelde.
 
Ik verwacht ook dat het droog blijft, het is natuurlijk niet zo dat de pomp van je filter er een gigantische druk op zet. Rubbers altijd in de gaten houden en af en toe met siliconen behandelen en blijft het jaren goed. Leuk project!
 
Help Users

You haven't joined any rooms.

      You haven't joined any rooms.
      Terug
      Bovenaan