DIY filter of toch een kopen?


E

Escapist

Guest
Ik ben eigenlijk benieuwd naar jullie mening hierover.

Ik ben pas begonnen met mijn hobby. Heb een Juwel 60 liter aquarium met daarin nog niks behalve planten rotsen & PH verlagende bodem.

Nou zie ik op Youtube een aantal ideeën over een DIY filter, mijn huidige filter is niet sterk genoeg, vandaar dat ik een beetje aan het rond neuzen ben.

Zijn er experts hier of mensen die ervaring hebben met een DIY filter voor een aquarium onder de 80 liter?

Is dat het wel waard of niet?
 
Aan wat voor een soort filter zit je te denken als ik vragen mag? Bewust een ph verlagende bodem voor toekomstige bewoners?
 
  • Leuk
Waarderingen: GCJ
Aan wat voor een soort filter zit je te denken als ik vragen mag? Bewust een ph verlagende bodem voor toekomstige bewoners?

Nja zoals ik al aangaf ben ik hier pas 6 maanden mee bezig met mijn hobby.
Ik wil gewoon een filter waarmee mijn water helder en schoon blijft.

Naast mijn 60 liter, heb ik nog een 30 liter superfish met garnalen.

Dus kortom wat zijn mijn keuzes wat betreft soort filter?
Liefst heb ik een buitenfilter maar binnenfilter is ook prima.
 
Wat voor DIY filter heb je het over, voorbeeldje van zo'n youtube video?

Voor een 80L aquarium hoef je natuurlijk geen fortuin uit te geven aan een kant en klaar filter. Zelf vind ik een interne bioloog altijd erg gaaf en die kun je inderdaad relatief makkelijk zelf maken. Echter als je alle kosten bij elkaar op telt kom je met een kant en klaar binnen filtertje of wellicht zelfs een sponsfilter op lucht een stuk goedkoper uit.

Zelf ook wel fan van een matten filter, ook gemakkelijk zelf te maken. Het is eigenlijk maar net hoe ver je wil gaan en hoeveel techniek of filter je zichtbaar in je aquarium wil hebben. Een goedkoop eheim classic 2211 buitenfilter is ook wat voor te zeggen. Weinig zichtbaar in je aquarium en prima filtrage.

Een zelfbouw buitenfilter (behalve een bioloog maar wat overdreven voor 80L) zou ik niet aan beginnen. Te veel kans op lekkages.
 
Ik ben eigenlijk benieuwd naar jullie mening hierover.

Ik ben pas begonnen met mijn hobby. Heb een Juwel 60 liter aquarium met daarin nog niks behalve planten rotsen & PH verlagende bodem.

Nou zie ik op Youtube een aantal ideeën over een DIY filter, mijn huidige filter is niet sterk genoeg, vandaar dat ik een beetje aan het rond neuzen ben.

Zijn er experts hier of mensen die ervaring hebben met een DIY filter voor een aquarium onder de 80 liter?

Is dat het wel waard of niet?
Voor je 80 liter bak zou ik iets als onderstaand nemen, prima filter voor een klein (marktplaats-)prijsje.:
 
Wat voor filter heb je nu want ik had op de 60cm de Aquaflow 100 en die voldoet vaak al prima.

Bioflow ONE van Juwel, in mijn ogen lijkt zijn water flow niet sterk genoeg.
Straal wat er uit komt is te slap waardoor er een groot deel stil staat.

Overigens is dit een 2e hands aquarium, dus geen idee hoe oud zijn filter is. Wss wel toe aan vervanging?



Wat voor DIY filter heb je het over, voorbeeldje van zo'n youtube video?

Voor een 80L aquarium hoef je natuurlijk geen fortuin uit te geven aan een kant en klaar filter. Zelf vind ik een interne bioloog altijd erg gaaf en die kun je inderdaad relatief makkelijk zelf maken. Echter als je alle kosten bij elkaar op telt kom je met een kant en klaar binnen filtertje of wellicht zelfs een sponsfilter op lucht een stuk goedkoper uit.

Zelf ook wel fan van een matten filter, ook gemakkelijk zelf te maken. Het is eigenlijk maar net hoe ver je wil gaan en hoeveel techniek of filter je zichtbaar in je aquarium wil hebben. Een goedkoop eheim classic 2211 buitenfilter is ook wat voor te zeggen. Weinig zichtbaar in je aquarium en prima filtrage.

Een zelfbouw buitenfilter (behalve een bioloog maar wat overdreven voor 80L) zou ik niet aan beginnen. Te veel kans op lekkages.


Dit lijkt mij een prima filter:
Ik wil sws met een spons filter bij ingang ivm baby garnalen.

Lijkt mij ook wel interessant:
 
Dit lijkt mij een prima filter:
Ik wil sws met een spons filter bij ingang ivm baby garnalen.

Lijkt mij ook wel interessant:

Die bovenste lijkt mij zelf niets, ziet er mij wat te zelfbouw uit al zal de werking prima zijn.

Die onderste is eigenlijk gewoon een sponsfilter die je voor enkele euros al kunt kopen, zelfbouw lijkt mij dan ook niet nodig al kan het een leuk projectje zijn.

Zoals benvo hierboven al zei kun je op marktplaats voor weinig geld meestal leuke filters kopen.
 
Voor een 60ltr bak kan een eheim classic 2213 misschien inderdaad goed zijn. Zo'n grote spons kan je los kopen en over de filterinlaat schuiven. Dan heb je ook meer filter oppervlak.
 
Volgens mij is de bak 60 liter en geen 80 liter ;)
Mijn fout, zelfde antwoord van mijn kant voor 60L! Gewoon lekker iets simpels kopen al is die bioflow one van Juwel echt prima voor deze bak. 300 l/u zou toch wel voldoende moeten zijn om een redelijke stroming te krijgen.
 
Mijn fout, zelfde antwoord van mijn kant voor 60L!

Dat kan iedereen gebeuren Daniel. Zoals ik al zei vond ik op een 60cm met 54 liter de Aquaflow vol open meer dan genoeg stroming geven als je de sponzen goed bijhoudt. Op een Aqua 65 had ik een 2211 en dat lijkt me ook een prima optie.
 
Wij krijgen met filters met betrekkelijk lage flow altijd problemen met alg en zweefvuil en een lichte kaamlaag.

De bioflow one hebben we hier gehad op een 60ltr en dat werkte niet. Nauwelijks beweging in het water. Het kreeg de co2 en voeding niet rond ook.

De eheim 2213 kreeg het wel rond.
Kan ook te maken hebben met de hoeveelheid planten die we er in hebben staan misschien.
 
Fluval FX6 erop en je bent klaar!

neehoor doe maar niet :)

nee ik hoor ook van veel kanten dat een hamburger matten hoekfilter perfect werkt, al zal het iets minder goed werken voor zweefvuil.
anders moet een beetje formaat intern filter ook voldoen, zoals John al aangeeft werken de Superfish 100 prima bij hem.

zelf heb ik voor de 60L in der tijd een Aquaell pat mini gebruikt... werkte ook.
 
Ik gebruik de mini pat op de nano s van 30 liter Richard maar vooral de fijne spons zat zo dicht bij de garnalen en de grovere moet ik ook elke 14 dagen licht uitspoelen wil de zuurstof via het slangetje nog werken.
 
Fluval FX6 erop en je bent klaar!
Ah een draaikolk is wel een puik idee! Maar om het DIY te houden zou ik aan de bovenkant een waterkraan aansluiten en die lekker helemaal open zetten. In de bodem een gat boren, 32mm moet voldoende zijn. Onderkant direct naar het riool aansluiten en het is voor elkaar. /Einde sarcasme. :)

Serieus, er is echt genoeg keuze. Wellicht is er inderdaad iets mis met die Bioflow One of is het gewoon een ruk filter, zelf nooit een gehad. Een aquaflow 100, zoals John zegt, moet in ieder geval voldoende zijn voor dat formaat. Succes er mee.
 

Terug
Bovenaan