DIY Led strip verlichting

C

Coos

Guest
Ik ben van plan om zelf een led strip verlichting te maken, waarmee ik een zonsopkomst en -ondergang, en nachtlicht kan cre�ren. Dit dus naast mijn standaard TL verlichting.
Ik wil hier de vorderingen bijhouden, en eventuele vragen stellen. Ik heb hier totaal geen ervaring mee, dus advies en ervaringen zijn van harte welkom!

Dit is wat ik denk nodig te hebben:
- RGB 5050 SMD IP68 led strip
- kabels, connectors, siliconenkit
- TC420 controller
- Adapter

Ik wil 2 rgb strips van ongeveer 120cm, plakken op een aluminium profiel dat ik nog heb. Ik zit er over te denken om zelf de kabels aan de strips te solderen, dit dan met siliconen kapjes en siliconen lijm waterdicht te maken. Op die manier heb ik verder geen extra verloopstekkers in mijn lichtbak, en kan ik de draden tussen beide strips zo kort mogelijk houden.

Vragen die ik nog heb:
- 12 of 24 volt? Wanneer kies je voor het een, wanneer voor het ander. Wat zijn de voor en nadelen?
- Is het veilig om een adapter via Aliexpress te kopen, of is dit sterk af te raden? Zo ja waar zou ik hem dan het beste kunnen halen? En haalt een Nederlands bedrijf, zoals bv Ledstripkoning.nl, het niet net zo goed uit China?
- Hoeveel wattage adapter heb ik nodig? Als ik bij Ali kijk dan zie ik bij watt/meter bij een rgb strip eigenlijk altijd "other" staan...
- Maakt het nog uit of ik deze kabel of deze kabel gebruik? Mijn voorkeur gaat uit naar de laatste omdat me dat steviger en handiger lijkt. Ik wil hem dan gewoon doorknippen, 1 stukje met stekker aan de tc420 bevestigen, 1 lang stuk met stekker aan de rgb strip, en een kort stukje om beide strips te verbinden.
- Ben ik nog iets vergeten?

Ik hoor het graag! :)
 
Als je iets leuks zelf wilt bouwen raad ik dit aan:
http://www.plantedtank.net/forums/showt ... p?t=731121

Maar om je vragen te beantwoorden:
-24v heb je een lager amperage nodig voor hetzelfde wattage
-alles is Chinese import
-10% meer dan het berekende vermogen