DIY Led strip verlichting

C

Coos

Guest
Ik ben van plan om zelf een led strip verlichting te maken, waarmee ik een zonsopkomst en -ondergang, en nachtlicht kan cre�ren. Dit dus naast mijn standaard TL verlichting.
Ik wil hier de vorderingen bijhouden, en eventuele vragen stellen. Ik heb hier totaal geen ervaring mee, dus advies en ervaringen zijn van harte welkom!

Dit is wat ik denk nodig te hebben:
- RGB 5050 SMD IP68 led strip
- kabels, connectors, siliconenkit
- TC420 controller
- Adapter

Ik wil 2 rgb strips van ongeveer 120cm, plakken op een aluminium profiel dat ik nog heb. Ik zit er over te denken om zelf de kabels aan de strips te solderen, dit dan met siliconen kapjes en siliconen lijm waterdicht te maken. Op die manier heb ik verder geen extra verloopstekkers in mijn lichtbak, en kan ik de draden tussen beide strips zo kort mogelijk houden.

Vragen die ik nog heb:
- 12 of 24 volt? Wanneer kies je voor het een, wanneer voor het ander. Wat zijn de voor en nadelen?
- Is het veilig om een adapter via Aliexpress te kopen, of is dit sterk af te raden? Zo ja waar zou ik hem dan het beste kunnen halen? En haalt een Nederlands bedrijf, zoals bv Ledstripkoning.nl, het niet net zo goed uit China?
- Hoeveel wattage adapter heb ik nodig? Als ik bij Ali kijk dan zie ik bij watt/meter bij een rgb strip eigenlijk altijd "other" staan...
- Maakt het nog uit of ik deze kabel of deze kabel gebruik? Mijn voorkeur gaat uit naar de laatste omdat me dat steviger en handiger lijkt. Ik wil hem dan gewoon doorknippen, 1 stukje met stekker aan de tc420 bevestigen, 1 lang stuk met stekker aan de rgb strip, en een kort stukje om beide strips te verbinden.
- Ben ik nog iets vergeten?

Ik hoor het graag! :)
 
Als je iets leuks zelf wilt bouwen raad ik dit aan:
http://www.plantedtank.net/forums/showt ... p?t=731121

Maar om je vragen te beantwoorden:
-24v heb je een lager amperage nodig voor hetzelfde wattage
-alles is Chinese import
-10% meer dan het berekende vermogen
-links niet bekeken, maar qua kabel zou ik gaan voor 0,5mm2 of AWG22
 
Ja mooi project is dat! Alleen veels te veel van het goede voor mij! ;) Ik wil gewoon een simpele constructie met ledstrips, omdat ik tevreden ben met mijn huidige TL verlichting, en alleen een zonsopgang/ondergang en nachtverlichting wil...

Zou je je antwoorden nog iets verder willen toelichten?
- heeft het voordelen om voor 24v, en dus een lagere amperage, te gaan? Of kan ik net zo goed voor 12v led strips gaan? (meer keus dan namelijk)
- Alles is Chinese import, maar wil je daarmee zeggen dat ik de adapter ook net zo goed via Ali kan bestellen? Hoe heb jij dat gedaan?
- Hoe kom ik achter het vermogen als het niet vermeld staat? Zijn hier standaard waarden voor?
 
Vermogens zou je moeten kunnen vinden in de datasheets en dan berekenen.
Anders dan een lager amperage zie ik geen verdere voordelen van 24v
Enige voordeel wat er misschien nog te halen valt is dat de voeding goedkoper is omdat hij een lager amperage hoeft te leveren voor hetzelfde vermogen

En het meerendeel van het led spul en voedingen etc word in China of Taiwan geproduceerd, zit soms enkel een kwaliteitsverschil in.

Mijn gehele lichtkap en techniek is Amerikaanse makelij
 
Wellicht wordt het merendeel wel allemaal in China gemaakt, maar om het te mogen verkopen heeft Nederland (de EU) wellicht strengere eisen dan China?

Laatst was er een topic over dit onderwerp. Zal het eens proberen te zoeken.


Het voordeel van 24 ten opzichte van 12 volt is dat meer meters ledstrips achter elkaar kan plakken.


Let erop dat je ledstrips kiest met 60 leds per meter, deze geven twee keer meer licht dan strips met 30 leds per meter.
 
Nee ze voldoen allemaal aan de CE eisen anders mogen ze niet exporteren
 
Het is wel van belang goed onderscheid te maken tussen de keurmerken CE als in China Export en CE als in Conformit� Europ�enne.


De logo's lijken nogal op elkaar namelijk:

ce-china-export-ce-eu.jpg
 
Mascha&Ivo zei:
Het is wel van belang goed onderscheid te maken tussen de keurmerken CE als in China Export en CE als in Conformit� Europ�enne.


De logo's lijken nogal op elkaar namelijk:

ce-china-export-ce-eu.jpg

Tijdens 1 van mijn veiligheids-cursussen (die ik geef) is dit ter sprake gekomen. Wist je dat et CE logo gepatenteerd was... En net als elk ander patent is dit niet levenslang van toepassing tenzij verlenging et cetera... nu blijkbaar zou dit patent verlopen zijn (zijn geweest?! onduidelijk of dit nog zo is) en zou China hier dus op gesprongen zijn! Hierdoor is een CE of China Export logo niet meer afwijkend.... (of dit nog zo is is maar de vraag?)

maar terug ontopic nu :D
 
Lol :D Wel interessant; wist ik niet!
Maar heeft tuinkabouter, los hiervan, niet toch gelijk?
tuinkabouter zei:
Nee ze voldoen allemaal aan de CE eisen anders mogen ze niet exporteren
 
Coos zei:
Lol :D Wel interessant; wist ik niet!
Maar heeft tuinkabouter, los hiervan, niet toch gelijk?
tuinkabouter zei:
Nee ze voldoen allemaal aan de CE eisen anders mogen ze niet exporteren

Je kan op tal van sites bestellen en er word geleverd bij ons. Vaak zonder problemen maar zo nu en dan blijft het toch hangen bij de douane. Op zulke sites zal je bij de kleine letters zien dat je zelf verantwoordelijk bent voor het wel of niet beslissen of je het bij ons mag gebruiken. Om een voorbeeld te geven heb je bepaalde protocollen voor communicatie in de modelbouwwereld die in Europa verboden zijn. Toch kan ik de modules perfect kopen. 9/10 keer komt dit toe 1 keer krijg je een brief met een opmerking en eventueel bekeuring. :) zolang je geen grote hoeveelheden invoerd zal zo een product hoogstens achtergehouden worden op te vernietigen.
 
- 12v met 24v sloop je de leds!
- Bij ledstrips zit 9/10 keer een adapter.
- Wattage moet je niet naar kijken maar naar de ampere 1,2 Ampere per meter dus met 5 Ampere zit je zeker safe en kun je er zo nog een strip bij doen
- is de zelfde kabel alleen de een in een "jasje"

- Hoe ben je van plan de leds te koelen?
Je leds verbruiken 14.4 watt per meter 14.4*2.4 = 34,56W
Watt*TijdinSeconde/716/1.3 = TemperatuurLeds (laatste deel is overgang naar lucht en dichtheid lucht)
Dus:
34.56*60/716/1.3=2.23 graden stijgt de temperatuur in de ledstrip per 60 Seconden of 1 minuut. Laat je je leds een half uur aan dan zitten je leds op 66,83 graden hoger dan de starttemperatuur ofwel kamertemperatuur.
Nu zal dit niet helemaal waar zijn aangezien luchtstromen en andere variabelen niet zijn opgenomen in de berekening maar een led kan na een half uur makkelijk 30 tot 40 graden warmer worden en dan zijn ze dus zo kapot
 
Bedankt voor de reactie!

Stefanfr zei:
- 12v met 24v sloop je de leds!
- 12v of 24v: Ik begrijp dat ik moet kiezen, en zit te denken aan 12v, maar vraag me af waarom sommigen voor 24v kiezen. (er bestaan ook 24v led strips)

Stefanfr zei:
- Bij ledstrips zit 9/10 keer een adapter.
- Ik heb inderdaad meerdere aanbiedingen gezien met adapter, maar dat was de vraag niet: ik vraag me af of het wel verstandig is om een Chinese adapter te gebruiken, omdat ik daar wel eens negatieve reacties over heb gelezen, dat ze gevaarlijk zijn enzo...

Stefanfr zei:
- Wattage moet je niet naar kijken maar naar de ampere 1,2 Ampere per meter dus met 5 Ampere zit je zeker safe en kun je er zo nog een strip bij doen
- Werken alle SMD 5050 RGB Led strips dan op hetzelfde amp�re?

Stefanfr zei:
- is de zelfde kabel alleen de een in een "jasje"
- Mooi, die kabels lijken dus prima? dan ga ik voor die in het jasje...

Stefanfr zei:
- Hoe ben je van plan de leds te koelen?
Je leds verbruiken 14.4 watt per meter 14.4*2.4 = 34,56W
Watt*TijdinSeconde/716/1.3 = TemperatuurLeds (laatste deel is overgang naar lucht en dichtheid lucht)
Dus:
34.56*60/716/1.3=2.23 graden stijgt de temperatuur in de ledstrip per 60 Seconden of 1 minuut. Laat je je leds een half uur aan dan zitten je leds op 66,83 graden hoger dan de starttemperatuur ofwel kamertemperatuur.
Nu zal dit niet helemaal waar zijn aangezien luchtstromen en andere variabelen niet zijn opgenomen in de berekening maar een led kan na een half uur makkelijk 30 tot 40 graden warmer worden en dan zijn ze dus zo kapot
- Koeling verwacht ik eigenlijk niet nodig te hebben; maar had er ook niet echt bij stil gestaan dat die dingen kennelijk zo snel heet worden.
Maar ik ben niet van plan de strips aan te laten nadat de TL's aan zijn gegaan, en het is nog maar de vraag of ik ze ooit op 100% ga laten branden.
Als ik dat al doe is dat maar eventjes; ik wil de strips gedurende een uur van 0 naar 80/100% laten gaan. Dit zal het oplopen van de temperatuur neem ik aan ook be�nvloeden...
 
- het zou kunnen dat er een extra ledje in die van 24v zit namelijk een witte dan spreek je over RGBW leds
de trigger voltage van alle leds en aansturing komt dan boven 12v uit en dan kiezen ze voor de 24v adapter.
blauw = 3.2 ~ 3.4
groen = 3.2 ~ 3.4
rood = 1.8 ~ 2.2
wit = 3.2 ~ 3.4

- Sorry verkeerd gelezen, ik heb persoonlijk nog nooit een slechte adapter gehad uit China ook met de grotere voedingen van 15 tot 20 ampere

- Alle leds werken op 20mA die in een 5050 zitten.

- die andere is trouwens wel als voordeel dat je em zo in stukken kan knippen en in kan korten naar wens om de bekabeling netjes weg te werken.

- Wanneer de leds niet al te lang aan staan (2 uur achter elkaar) moet dit inderdaad niet z'n probleem zijn maar wanneer je deze 8 uur laat branden is het zeker van belang dat ze hun warmte kwijt kunnen.
Wat je ook kunt doen is de leds zonder silicone pakken die kunnen de warmte wat beter kwijt alleen dan moet er weer op condens worden gelet
 
Super dat je zo mee denkt en m'n vragen wilt beantwoorden! :)

Stefanfr zei:
- het zou kunnen dat er een extra ledje in die van 24v zit namelijk een witte dan spreek je over RGBW leds
de trigger voltage van alle leds en aansturing komt dan boven 12v uit en dan kiezen ze voor de 24v adapter.
blauw = 3.2 ~ 3.4
groen = 3.2 ~ 3.4
rood = 1.8 ~ 2.2
wit = 3.2 ~ 3.4
Die zijn idd 24v, maar je hebt ook gewone (RGB) ledstrips die op 24v werken. Zo zijn ze bij Ledstripkoning.nl overgstapt op 24volt ledstrips.
Maar dit terzijde, ik ga gewoon voor 12v.

Stefanfr zei:
- Sorry verkeerd gelezen, ik heb persoonlijk nog nooit een slechte adapter gehad uit China ook met de grotere voedingen van 15 tot 20 ampere
Ok, dat klinkt positief. Hier krijg ik er een 6A adapter bij, voor nog geen 10 euro extra. Bij Ledstripkoning.nl kost me dat 20euro plus verzendkosten... Maar ik wil natuurlijke wel een veilige adapter, dus ik twijfel nog. Maar goed waarschijnlijk wordt het toch pas volgende maand dat ik ga bestellen, dus kan ik hier nog even over nadenken ;)

Stefanfr zei:
- Alle leds werken op 20mA die in een 5050 zitten.
ah vandaar.

Stefanfr zei:
- die andere is trouwens wel als voordeel dat je em zo in stukken kan knippen en in kan korten naar wens om de bekabeling netjes weg te werken.
Die zonder jasje bedoel je dan neem ik aan? Die met jasje is toch ook prima in te korten naar wens?

Stefanfr zei:
- Wanneer de leds niet al te lang aan staan (2 uur achter elkaar) moet dit inderdaad niet z'n probleem zijn maar wanneer je deze 8 uur laat branden is het zeker van belang dat ze hun warmte kwijt kunnen.
Wat je ook kunt doen is de leds zonder silicone pakken die kunnen de warmte wat beter kwijt alleen dan moet er weer op condens worden gelet
Ja daar kan ik me wel wat bij voorstellen. Bij mij gaan ze hooguit 2x 5 kwartier op een dag aan voor de zonsopgang en -ondergang, en dan 's avonds nog max 2 uurtjes als nachtverlichting, dit zal max 20% zijn denk ik..?
Ledstrips zonder silicone durf ik niet aan omdat ik met name in de winter met dichte lichtkap behoorlijk wat condens heb...
 
@Coos:
Je kunt die kabel inderdaad ook inkorten ging er even van uit dat je ze met connectors wilde aan sluiten. Maar de kabel kun je ook gemakkelijk inkorten let wel op dat je de kabel niet te diep stript en de aders er onder beschadigt dit gebeurt helaas nog best snel. Voor de warmte hoef je je in dit geval geen zorgen te maken en zou ik ook gewoon voor de silicone versie gaan ivm het condens
 
Stefanfr zei:
@Coos:
Je kunt die kabel inderdaad ook inkorten ging er even van uit dat je ze met connectors wilde aan sluiten. Maar de kabel kun je ook gemakkelijk inkorten let wel op dat je de kabel niet te diep stript en de aders er onder beschadigt dit gebeurt helaas nog best snel. Voor de warmte hoef je je in dit geval geen zorgen te maken en zou ik ook gewoon voor de silicone versie gaan ivm het condens
:thumbs: Bedankt voor de tips! :)
 
Wat je ook zou kunnen doen is deze nemen:
LED Profiel

Ik weet niet hoe groot de binnenkant van je kap is maar uitgaand dat deze 120 is zou je aan beide zijde 10cm ruimte kunnen laten en word je aquarium ook nog voldoende verlicht en hoef je niet de duurdere waterproof versie te kiezen en is het netjes weg gewerkt

dan zou je deze strip er in kunnen doen:
RGB LED 14.4W/M 60 Leds

Hier krijg je het aantal meter van wat je bij aantal invult met maximaal 5 meter. Dus als je 2 invult bij aantal krijg je een strip van 2 meter. Maar ik denk als je aangeeft dat je 2x 1 meter wilt dit ook geen probleem is.
 
Stefanfr zei:
Wat je ook zou kunnen doen is deze nemen:
LED Profiel

Ik weet niet hoe groot de binnenkant van je kap is maar uitgaand dat deze 120 is zou je aan beide zijde 10cm ruimte kunnen laten en word je aquarium ook nog voldoende verlicht en hoef je niet de duurdere waterproof versie te kiezen en is het netjes weg gewerkt

dan zou je deze strip er in kunnen doen:
RGB LED 14.4W/M 60 Leds

Hier krijg je het aantal meter van wat je bij aantal invult met maximaal 5 meter. Dus als je 2 invult bij aantal krijg je een strip van 2 meter. Maar ik denk als je aangeeft dat je 2x 1 meter wilt dit ook geen probleem is.
Leuk dat je mee denkt! Maar waarom zou je hiervoor gaan ipv zelf iets in elkaar knutselen met spul uit China?

Wat heb jij trouwens boven je bak hangen?
 
Nou mensen, inmiddels ben ik nu een klein jaar verder, en is er het e.e.a. in mijn aanpak veranderd.
Ik heb een RGB led strip met benodigdheden in huis, maar in plaats van de controller kant en klaar te kopen, heb ik het plan opgepakt er zelf een te maken mbv een arduino.

Ik ben (of was ;) ) een behoorlijke leek op dit gebied, maar de vele projecten van anderen hebben me voldoende geïnspireerd om de uitdaging aan te gaan, en ik moet zeggen, ik vind het super leuk speelgoed! :D

Ik heb de testopstelling klaar met een led stripje, rtc en display.
IMG_20170530_214706.jpg

Ook de code heb ik nu zoals ik hem hebben wil.
En ik heb inmiddels 3 meter rgb led strip klaar staan om boven mijn aquarium te hangen.
IMG_20170516_215229.jpg



Qua hardware heb ik 3 TIP31C transistors in gebruik om de rgb strip aan te sturen.
En op dit gebied ontbreekt het mij nog aan de nodige kennis, en hoop ik dat jullie wat vragen kunnen en willen beantwoorden! :)

Ik ga dus in totaal ongeveer 3,3 meter led strip gebruiken, wat neer komt op een kleine 4A.
Zijn TIP31C instaat om dit te gaan aansturen, ook als ik de leds op vol vermogen zou laten branden?
En moet ik ze dan nog koelen dmv een heatsink oid?

Hoor het graag! :)
 
Zou wel een heatsink erop zetten gezien ze maar tot 3A gaan..
Weet niet of die 4A waar je het over hebt de totale stroom is of per kanaal?

Anders zou je ook voor een tip120 kunnen gaan, die kunnen iets meer hebben
 
Dat weet ik niet zeker, maar ik vermoed dat de totale stroom 4A is.
Ik heb mij laten vertellen dat een rgb 5050 led, 20mA nodig heeft. Zo ben ik op 4A uitgekomen.
 
Ahha. Naja als er rook uit komt weet je genoeg :p
 
Grapjas :D dat wil ik juist voorkomen ;)
 
Goh xD
Mja die transistors kosten nog niet eens een euro per stuk :p
Is niet het einde van de wereld.

Maar gwn rustig beginnen en kijken of er iets warm word
 
Nou mensen, inmiddels ben ik nu een klein jaar verder, en is er het e.e.a. in mijn aanpak veranderd.
Ik heb een RGB led strip met benodigdheden in huis, maar in plaats van de controller kant en klaar te kopen, heb ik het plan opgepakt er zelf een te maken mbv een arduino.

Ik ben (of was ;) ) een behoorlijke leek op dit gebied, maar de vele projecten van anderen hebben me voldoende geïnspireerd om de uitdaging aan te gaan, en ik moet zeggen, ik vind het super leuk speelgoed! :D

Ik heb de testopstelling klaar met een led stripje, rtc en display.
Bekijk bijlage 14543
Ook de code heb ik nu zoals ik hem hebben wil.
En ik heb inmiddels 3 meter rgb led strip klaar staan om boven mijn aquarium te hangen.
Bekijk bijlage 14544


Qua hardware heb ik 3 TIP31C transistors in gebruik om de rgb strip aan te sturen.
En op dit gebied ontbreekt het mij nog aan de nodige kennis, en hoop ik dat jullie wat vragen kunnen en willen beantwoorden! :)

Ik ga dus in totaal ongeveer 3,3 meter led strip gebruiken, wat neer komt op een kleine 4A.
Zijn TIP31C instaat om dit te gaan aansturen, ook als ik de leds op vol vermogen zou laten branden?
En moet ik ze dan nog koelen dmv een heatsink oid?

Hoor het graag! :)
Oeps, zo ben ik ook begonnen.... Maar ja, waar eindigt dit? Kijk maar eens in mijn fotoboek, altijd maar verder en verder.

https://www.aquaforum.nl/threads/onze-juwel-rio-180-benvo.91456/page-10
 
Terug
Bovenaan