DIY Light-screen

Akwarium

Well-known member
Lid geworden
21 juli 2019
Berichten
1,569
Leeftijd
34
Oke die lelijke zwart geribbelde plastic achterwanden in je bak plakken is gelukkig wel pasé, de aquariumposter met van die raar gephotoshopte plantjes in psychedelische kleurtjes wordt ook niet echt meer gezien als teken van goede smaak. Tegenwoordig wordt de achterkant van het aquarium zwart gemaakt, of steeds vaker met semitransparante folie beplakt voor een wat lichtere uitstraling. En dat staat tof.

Maar het kan nog lichter, ADA is een tijdje terug gekomen met het lightscreen, een lichtgevend paneel dat precies achter het aquarium past en zo zorgt voor een heldere oplichtende achtergrond. Erg mooi maar zoals alles bij ADA, met een stevig prijskaartje, voor eentje op de 60P past leg je al 280 euro neer.

Inmiddels is er ook een tweede bedrijfje begonnen met het maken van deze achterwandlampen, onder de naam lightground zijn die sinds kort verkrijgbaar. Iets betaalbaarder maar nog steeds in een beperkt aantal standaard maten en aangezien ik geen standaard bak heb,...

Dus dan zelf maar iets maken:

er zijn meerdere opties om zoiets te doen, Mijn eerste poging gaat zijn het aanpassen van een standaard Led-paneel van 60 bij 60 cm. Grote voordeel is dat ze enorm goedkoop en compleet zijn, voor 19.95 heb ik alle cruciale onderdelen, (LEDs, driver, diffusormaterialen) Nadeel is dat het systeem werkt met licht dat vanaf twee kanten komt, integenstelling van de ADA panelen waar het licht maar van één kant komt. Waardoor bij de ADA panelen dus alleen aan de onderkant een strook zit die niet oplicht omdat daar de led's achter verstopt zitten, verder is het een strak randloos verlicht paneel. In mijn geval zal er ook boven een rand zitten, dat is natuurlijk minder strak kwa design.
IMG_20200718_110230.jpg
 
Ben benieuwd hoe het resultaat zal zijn Tonio maar goed hiervoor moet je wel wat kunnen knutselen.
 
Had opaal wit plexiglas geen optie geweest?
Dat is semi transparant en als je daar een RGB strip onder plakt zou je denk ik hetzelfde effect moeten hebben
 
Ik heb een 2 Meter ledstrip achter mijn 2 meter aquarium liggen. Daarmee krijg ik ook mooie achtergrondeffecten. Ik moet er alleen nog een witte plaat achter hangen zodat nog meer van dat led licht naar binnen wordt gekaatst.
Ik was voor 30 euro wel klaar.
 
Leuk project!
Ik heb zelf transparante aquariumachtergronden tegen een witte muur. Ik licht de muur aan met floodleds. Heeft zelfde effect.
 
Ben benieuwd wat je er van gaat maken. is het de bedoeling voor boven of achter de bak?
 
Had opaal wit plexiglas geen optie geweest?
Dat is semi transparant en als je daar een RGB strip onder plakt zou je denk ik hetzelfde effect moeten hebben
Ik heb een 2 Meter ledstrip achter mijn 2 meter aquarium liggen. Daarmee krijg ik ook mooie achtergrondeffecten. Ik moet er alleen nog een witte plaat achter hangen zodat nog meer van dat led licht naar binnen wordt gekaatst.
Ik was voor 30 euro wel klaar.

Met alleen een ledstrip achter het aquarium neemt de lichtintensiteit af naarmate je verder van de leds afzit. Daarmee krijg je dus dat achterwand onder fel verlicht is en naar boven steeds minder. Dat effect zou je versterken door er een opale plaat acryl op te plaatsen. Het licht wordt dan veel sneller gebroken en komt dus minder ver.
Beide kan opzich een mooi effect geven, maar het is niet wat ik wil: een egaal wit lichtgevende achtergrond.

Leuk project!
Ik heb zelf transparante aquariumachtergronden tegen een witte muur. Ik licht de muur aan met floodleds. Heeft zelfde effect.

Dat geeft inderdaad ongeveer het effect wat ik wil. Indirect licht vanaf een witte muur is vanzichzelf al erg diffuus en egaal. Voor mij is het nadeel van zo'n opstelling dat het veel strooilicht geeft, Het is in mijn geval niet gewenst dat de hele kamer baad in het licht als de achtergrondverlichting van het aquarium aan staat. ik heb maar een klein bakje dus een groot deel van het licht zou er aan alle kanten voorbij vliegen.
 
En met U profielen een vierkant (of rechthoek) maken en alle zijden voorzien van ledstrips? Met een ondoorzichtige, maar lichtdoorlatende plaat erachter kom je denk ik een aardig eind. Wellicht heb je hier ook wat aan, kwam ik toevallig tegen op YouTube laatst:

 
Ik vind dit erg interessant zat zelf al naar zo een ada paneel te kijken. Maar helaas erg prijzig. Ik hou dit in de gaten.
 
Oke die lelijke zwart geribbelde plastic achterwanden in je bak plakken is gelukkig wel pasé, de aquariumposter met van die raar gephotoshopte plantjes in psychedelische kleurtjes wordt ook niet echt meer gezien als teken van goede smaak. Tegenwoordig wordt de achterkant van het aquarium zwart gemaakt, of steeds vaker met semitransparante folie beplakt voor een wat lichtere uitstraling. En dat staat tof.

Maar het kan nog lichter, ADA is een tijdje terug gekomen met het lightscreen, een lichtgevend paneel dat precies achter het aquarium past en zo zorgt voor een heldere oplichtende achtergrond. Erg mooi maar zoals alles bij ADA, met een stevig prijskaartje, voor eentje op de 60P past leg je al 280 euro neer.

Inmiddels is er ook een tweede bedrijfje begonnen met het maken van deze achterwandlampen, onder de naam lightground zijn die sinds kort verkrijgbaar. Iets betaalbaarder maar nog steeds in een beperkt aantal standaard maten en aangezien ik geen standaard bak heb,...

Dus dan zelf maar iets maken:

er zijn meerdere opties om zoiets te doen, Mijn eerste poging gaat zijn het aanpassen van een standaard Led-paneel van 60 bij 60 cm. Grote voordeel is dat ze enorm goedkoop en compleet zijn, voor 19.95 heb ik alle cruciale onderdelen, (LEDs, driver, diffusormaterialen) Nadeel is dat het systeem werkt met licht dat vanaf twee kanten komt, integenstelling van de ADA panelen waar het licht maar van één kant komt. Waardoor bij de ADA panelen dus alleen aan de onderkant een strook zit die niet oplicht omdat daar de led's achter verstopt zitten, verder is het een strak randloos verlicht paneel. In mijn geval zal er ook boven een rand zitten, dat is natuurlijk minder strak kwa design.
Bekijk bijlage 303499
Daarbij verdiend het ook aanbeveling, althans zo denk ik, om het geheel natuurlijk te maken. Dat betekend dat je het meeste licht aan de bovenkant zou moeten hebben. Immers hoe hoger in het water hoe meer licht er doordringt. Je zou er dus ook aan kunnen denken om banen te hebben met een verschil in lichtsterkte wat met led eenvoudig te maken is. En wellicht zelfs een verschil in licht warmte.



En nog een voorbeeld om het randen probleem te omzeilen:

 
Ja het is mooi om te zien hoe handige Harry zoiets kan maken maar ik kan er beter een waxinelichtje achter zetten denk ik :juggle:
 
Ja het is mooi om te zien hoe handige Harry zoiets kan maken maar ik kan er beter een waxinelichtje achter zetten denk ik :juggle:
Het is werkelijk verbazingwekkend hoe jij jezelf naar beneden drukt! Sommige dingen moet je gewoon proberen. Zo heb ik qua techniek al heel wat mislukte projecten onder mij handen gehad. (Die ik hier natuurlijk nooit laat zien...) Maar eigenlijk kan me dat niet zoveel schelen, ik probeer het gewoon nog een keer... en nog een keer... en nog een keer... Je kan veel meer dan je denkt, geloof me! :)(y)(y)(y)
 
Het is werkelijk verbazingwekkend hoe jij jezelf naar beneden drukt! Sommige dingen moet je gewoon proberen. Zo heb ik qua techniek al heel wat mislukte projecten onder mij handen gehad. (Die ik hier natuurlijk nooit laat zien...) Maar eigenlijk kan me dat niet zoveel schelen, ik probeer het gewoon nog een keer... en nog een keer... en nog een keer... Je kan veel meer dan je denkt, geloof me! :)(y)(y)(y)

Tja, Ben ik was al heel blij dat ik de spraybar goed kreeg zoals jij had verteld. Het is ook dat ik helemaal geen interesse heb om zelf dingen te maken en al helemaal het geduld er niet voor heb. Mn vader doet alles zelf en is reuze handig en ik heb vaak staan te kijken dat ik dacht man wat een gepriegel en wat een geduld moet je daarvoor hebben. Dus ja ik heb niet de goede genen meegekregen denk ik ;)
 
Ik heb het paneel inmiddels uit elkaar gemold.

De ledjes zitten in het frame, het gaat om twee strips van ongeveer 58 cm bezet met smd4014 ledjes in twaalf paralle series van zeven. De strips zijn vervolgens in serie aangesloten op de driver. Met een constanste stroom van 750 mA. Met een beetje gepruts is het inkorten van de ledstrips tot 51 cm (de lengte van mijn aquarium) wel gelukt, ze branden weer.

Dit is enigszins tricky, In de eerste plaats omdat als je het aantal leds in parallel vermindert bij een constante stroombron dan neemt de stroom (A) per led toe. dat moet die led wel aankunnen. Bij effect is dat bij een hogere stroom een led ook een hogere spanning (V) nodig heeft. Daar moet de driver dan weer tegen kunnen. Ook als je veranderingen doorvoert aan de leds in serie verandert het voltage dat van de driver gevraagd wordt. Doe dus je huiswerk en eerst rekenen voor je de boel weer aansluit. mocht je zoiets zelf ondernemen.

het tweede punt is dat deze ledstripjes niet gemaakt zijn om korter te maken zoals veel kant en klare strips bijv wel. Je moet goed kijken naar de sporen op het printje om te bepalen waar je het gaat knippen en een nieuw draadje vast gaat solderen.
In mijn geval zie je een spoortje onder en een spoortje boven de leds voor de + en -, in stukjes van 7 zijn de ledjes ook onderling verbonden (in serie), het eerste ledje van de 7 is met een spoortje verbonden aan de +. het laatste met een wat breder spoor naar de -. Dat brede stukje is een mooie plek om een draadje te solderen. aangezien de lengte dan ook dicht in de buurt komt knippen we het stripje daar door.
IMG_20200718_115615_1.jpg . . IMG_20200720_121023.jpg

En met U profielen een vierkant (of rechthoek) maken en alle zijden voorzien van ledstrips? Met een ondoorzichtige, maar lichtdoorlatende plaat erachter kom je denk ik een aardig eind. Wellicht heb je hier ook wat aan, kwam ik toevallig tegen op YouTube laatst:



Ik maak dus gebruik van zo'n soort edge lit LED-paneel waar ze daar een heel plafond mee vol duwen. Daar zijn ze ook voor bedoelt als lichtbron in een systeem-plafond.

Daarbij verdiend het ook aanbeveling, althans zo denk ik, om het geheel natuurlijk te maken. Dat betekend dat je het meeste licht aan de bovenkant zou moeten hebben. Immers hoe hoger in het water hoe meer licht er doordringt. Je zou er dus ook aan kunnen denken om banen te hebben met een verschil in lichtsterkte wat met led eenvoudig te maken is. En wellicht zelfs een verschil in licht warmte.



En nog een voorbeeld om het randen probleem te omzeilen:



door de lamp erboven is het hoger in het aquarium al lichter dan lager, de achterwand wordt dus gewoon zo egaal mogelijk.
Ja het is mooi om te zien hoe handige Harry zoiets kan maken maar ik kan er beter een waxinelichtje achter zetten denk ik :juggle:

inlezen, youtube kijken en gewoon proberen. bij niemand is het een aangeboren vaardigheid dus gewoon doen, je leert van elke mislukking en fout. Ik leer dus altijd heel erg veel van mijn projecten.
 
Tja, Ben ik was al heel blij dat ik de spraybar goed kreeg zoals jij had verteld. Het is ook dat ik helemaal geen interesse heb om zelf dingen te maken en al helemaal het geduld er niet voor heb. Mn vader doet alles zelf en is reuze handig en ik heb vaak staan te kijken dat ik dacht man wat een gepriegel en wat een geduld moet je daarvoor hebben. Dus ja ik heb niet de goede genen meegekregen denk ik ;)
Nou ja, het blijkt in elk geval telkens weer hoeveel je weet over de chemie in onze bakken. Bij die al te ingewikkelde discussies, sommige hier zijn er goed in, kan jij telkens een degelijke steen bijdragen in korte ter zake doende zinnen. Ik bezie dat met respect. Er is dus geen grond om jezelf te laag in te schatten. Zelf weet ik daar eigenlijk niet veel van. Misschien omdat ik bemerk dat mijn bak het zonder die kennis ook wel doet... Dus misschien ben ik weer een luilak op dat gebied. Back on topic!
 
Laatst bewerkt:
"Dit is enigszins tricky, In de eerste plaats omdat als je het aantal leds in parallel vermindert bij een constante stroombron dan neemt de stroom (A) per led toe. dat moet die led wel aankunnen. Bij effect is dat bij een hogere stroom een led ook een hogere spanning (V) nodig heeft. Daar moet de driver dan weer tegen kunnen. Ook als je veranderingen doorvoert aan de leds in serie verandert het voltage dat van de driver gevraagd wordt. Doe dus je huiswerk en eerst rekenen voor je de boel weer aansluit. mocht je zoiets zelf ondernemen."

Deze zin begrijp ik niet helemaal; immers bij een in serie aangesloten led chain op de driver wordt eigenlijk altijd constant current driver een dus constante stroom driver (Ampére) gebruikt. Een wijziging van je voltage maakt niet uit, de stroomtoevoer is constant. De stroom per led kan dus niet toenemen. Er zijn ook wel drivers zie werken met een Constant Voltage een constante spanning driver dus (Voltage) , vaak met diodes, ook wel met parallel aangesloten leds. dit doet men vaak wanneer er vooraf niet precies bekend is hoe er gewerkt gaat worden met de leds. Over het algemeen is deze vorm minder effectief en wordt gebruikt daar waar het aantal lumen niet zo van belang is. Een constante stroom bereiken ze dan ook wel door vaste groepen leds parallel aan te sluiten. Dat zie je heel vaak bij groepjes van 3 leds een serie die telkens parallel aangesloten zijn. Stroombegrenzing kan je natuurlijk ook bereiken met een simpele weerstand. Maar ik begrijp dat jij een constant current driver hebt?
 
"Dit is enigszins tricky, In de eerste plaats omdat als je het aantal leds in parallel vermindert bij een constante stroombron dan neemt de stroom (A) per led toe. dat moet die led wel aankunnen. Bij effect is dat bij een hogere stroom een led ook een hogere spanning (V) nodig heeft. Daar moet de driver dan weer tegen kunnen. Ook als je veranderingen doorvoert aan de leds in serie verandert het voltage dat van de driver gevraagd wordt. Doe dus je huiswerk en eerst rekenen voor je de boel weer aansluit. mocht je zoiets zelf ondernemen."

Deze zin begrijp ik niet helemaal; immers bij een in serie aangesloten led chain op de driver wordt eigenlijk altijd constant current driver een dus constante stroom driver (Ampére) gebruikt. Een wijziging van je voltage maakt niet uit, de stroomtoevoer is constant. De stroom per led kan dus niet toenemen. Er zijn ook wel drivers zie werken met een Constant Voltage een constante spanning driver dus (Voltage) , vaak met diodes, ook wel met parallel aangesloten leds. dit doet men vaak wanneer er vooraf niet precies bekend is hoe er gewerkt gaat worden met de leds. Over het algemeen is deze vorm minder effectief en wordt gebruikt daar waar het aantal lumen niet zo van belang is. Een constante stroom bereiken ze dan ook wel door vaste groepen leds parallel aan te sluiten. Dat zie je heel vaak bij groepjes van 3 leds een serie die telkens parallel aangesloten zijn. Stroombegrenzing kan je natuurlijk ook bereiken met een simpele weerstand. Maar ik begrijp dat jij een constant current driver hebt?

Ja het is een constant current driver. die geeft constant 750mA stroom. oorspronkelijk werd die stroom verdeeld over 12 parallelle groepen.
750/12 = 62,5 mA.
nu heb ik dat teruggebracht naar 11 groepen, want ik heb de strip met 1 groep a 7 leds ingekort dusL
750/11 = 68,2 mA
Dat valt nog binnen de grenzen van wat mijn specifieke LEDjes aan kunnen. (max 90 mA) maar zou ik de strip drastischer ingekort hebben, waardoor er bijv nog maar 8 parallel overblijven, dan is de kans levensgroot dat ze doorbranden.

de spanningsval bij leds neemt toe als de stroom toeneemt. meer Ampere is ook meer Volt. elke CC-driver heeft een marge aan spanning, als die marge niet zo groot is of de aangesloten Leds al tegen de grens aanzitten....

aanpassingen kunnen er dus toe leiden dat je een andere driver nodig hebt, die bijvoorbeeld een lagere constante stroom levert of geschikt is voor een hogere voltage. etc.
 
Goed, dat dus als disclaimer.

Maar boeiender is hoe het paneel het licht verdeelt. want daar zit de sleutel naar een goed diy lightscreen.

de bovenste laag is een diffusor.
dan een lichtverdelende laag.
en daaronder hoogreflecterend wit vel.
IMG_20200719_122540.jpg


In principe heeft elk side light ledpaneel deze opbouw, de grote verschillen tussen verschillende types led panelen zitten in de middelste laag.
Van nature is de lichtintensiteit direct voor de led het hoogst en neemt die af naarmate de afstand groter wordt.
De lichtverdelende laag is er om dit bij te sturen. Voor een paneel wat aan twee kanten ledjes heeft schijnt het een redelijke standaard te zijn om aan het begin van het paneel 100% intensiteit te hebben, halvewege 50% en aan het eind 25% Doordat van twee kanten elkaar te laten overlappen krijg je een redelijk homogeen beeld.
in een grafiek ziet dat er ongeveer zo uit:
20200720055435.png

de blauwe lijn is dus de curve van het hele paneel. Dan zie je dat in het midden de hoeveelheid licht ongeveer 20% lager is dan aan de randen.

Het leuke aan dit principe is dat wanneer je de afstand tussen de leds met gebruik van hetzelfde materiaal kleiner maakt die curve (in theorie althans) vlakker wordt:
20200720100457.png

De blauwe lijn dipt nu nog maar met 8,5 % in het midden. Nu moet de praktijk nog uitwijzen of dat ook ze werkt natuurlijk.
 
Ja het is een constant current driver. die geeft constant 750mA stroom. oorspronkelijk werd die stroom verdeeld over 12 parallelle groepen.
750/12 = 62,5 mA.
nu heb ik dat teruggebracht naar 11 groepen, want ik heb de strip met 1 groep a 7 leds ingekort dusL
750/11 = 68,2 mA
Dat valt nog binnen de grenzen van wat mijn specifieke LEDjes aan kunnen. (max 90 mA) maar zou ik de strip drastischer ingekort hebben, waardoor er bijv nog maar 8 parallel overblijven, dan is de kans levensgroot dat ze doorbranden.

de spanningsval bij leds neemt toe als de stroom toeneemt. meer Ampere is ook meer Volt. elke CC-driver heeft een marge aan spanning, als die marge niet zo groot is of de aangesloten Leds al tegen de grens aanzitten....

aanpassingen kunnen er dus toe leiden dat je een andere driver nodig hebt, die bijvoorbeeld een lagere constante stroom levert of geschikt is voor een hogere voltage. etc.
Je hebt dus een constant current driver. In je laatste zin schrijf je dat je een driver met een lagere stroom nodig kan hebben. Dat is eenvoudig te realiseren. Door er een weerstand tussen te zetten. De waarde van die weerstand kan je nu eenvoudig berekenen met de wet van Ohm. U = I x R ofwel spanning in Volt is gelijk aan stroom in Ampére maal de weerstand in Ohm. De benodigde spanning weet je. Je huidige stroomsterkte weet je ook en dus kan je de huidige weerstand berekenen. Je hoeft dus alleen de stroomsterkte te wijzigen in de gewenste. Dan kan je dus berekenen hoe dan de weerstand zou moeten zijn.
Ik ben trouwens benieuwd hoe alles gaat worden. Succes er mee!
 
Interessant. Benieuwd hoe je theorie uitpakt! Ga je je screen gebruiken voor fotografie of wil je hem altijd aan hebben staan?
Heb gemerkt dat je ogen vergeeflijker zijn voor intensiteitsverschillen dan een camera.
 
Interessant. Benieuwd hoe je theorie uitpakt! Ga je je screen gebruiken voor fotografie of wil je hem altijd aan hebben staan?
Heb gemerkt dat je ogen vergeeflijker zijn voor intensiteitsverschillen dan een camera.

t zou fijn als ik hem niet uit hoef te zetten bij het maken van een foto, maar tis vooral voor mezelf.

inmiddels weer een stapje verder met het terug in elkaar zetten:
Omdat het aluminum-frame voor een groot deel niet meer terug komt zou het nogal een slap geheel worden. ter versteviging wat rest stukken 4 mm glas gebruikt.
de opmaat gemaakte ledstrips weer in hun oude profiel geschoven. het boven profiel nog een cm dunner kunnen maken door overbodig materiaal weg te zagen en vijlen en dan krijg je dit als tussenstand,

2020-07-21_14-02-36_625.jpg

zodra de kit droog is, is tijd om de folties op maat te snijden. en weten we hopelijk of het werkt.
 
Oke dan alle lagen plastics terug stoppen. tussen de lichtverdelingsplaat en de diffuserlaag heb ik 2 mm extra helder acrylaat gestopt om het dikte verschil met het profiel uit te vlakken, zodat het eindresultaat aan de voorkant mooi vlak is.
2020-07-28_16-38-28_090.jpg

dan de draden achter nog vervangen door kopertape, en afgeplakt met isolatietape, dat is iets netter dan losse draden en mocht ik iets willen veranderen aan de schakeling dan kan ik er gemakkelijk bij zonder het hele paneel uit elkaar te moeten halen.
IMG_20200728_164800.jpg

en dan is het klaar, en kan ie achter de bak met dit als resultaat:
IMG_20200726_225152.jpg
 
Hele rare vraag maar als ik nu op meubel dus vlak onder aquarium ledstrip zou doen van 1 meter, krijgen planten dan op de bodem daardoor ook licht die ze anders misschien zouden missen?
 
Jazeker. Misschien gaan ze wel beetje raar groeien?
 
Hele rare vraag maar als ik nu op meubel dus vlak onder aquarium ledstrip zou doen van 1 meter, krijgen planten dan op de bodem daardoor ook licht die ze anders misschien zouden missen?

Je zult het licht op 1 of andere manier wel je bak in moeten reflecteren, anders heeft het weinig effect.
 
Terug
Bovenaan