Dode discus en vreemde vlek op een andere


Nog een aanvulling: 2x per dag voeren voor halfwas vind ik zelf weinig. Die van mij zijn 10-12 cm en ik voer 4-5 keer per dag. Ik hoop daarmee dat ze beter uitgroeien tot een mooie volwassen maat. Maar ik weet dat stendker daar een ander advies over geeft. Ik ben tevreden met mijn voerbeleid, gezien de groei en goede gezondheid. Overigens geef ik ongeveer 2x granulaat en 2x goodheart of een ander diepvries discusvoer.
Ik gaf het al wel aan maar ik voer dus ook 4 x per dag.. Maar slechts 2 keer Good heart
 
YES!!! Nitriet is 0.. Nu ff JBL testje voor de bevestiging...
NO2 = 0
NO3 = 10mg/L
GH = >4
KH = 6
PH = 7.4
Chloor = 0
CO2 = <15 mg/L
 
Dat van jou waterhuishouding begrijp ik niet helemaal, simpel heb ik altijd een Milwaukee sm Ec meter gebruikt, en die immer gebruikt voor de meting van osmose opgevangen water met een mix van kraanwater, en tevens gebruikt voor in het aquarium.
Als je met een dergelijke meter een gegeven van 210 verkrijgt in jou bak dan zitten de vissen al in kweekwater.

Wat ik dan niet geheel begrijpt is dat wanneer liefhebber's goede waterwaarde's uit de kraan krijgen deze toch nog met Co2 aan de gang gaan, daar hebben de Discus helemaal niets aan, is al zo vaak verteld,,is enkel voor de planten, ook zie ik een bellenstroom, dit is met Co2 niet echt goed te combineren.Laat de Co2 weg.

Voeren op diverse plekken hoeft in het geheel niet ,indien je op een plek voert zal een discus deze voerplek verdedigen, maar door de consternatie en de schijngevechten met andere discusvissen en het slaan met de vinnen zal het voer toch naar andere plekken door de bak gaan zweven, en moeten ze er 'iets' voor doen.

Je moet door observatie leren wanneer de vissen weer honger hebben.En dat good heat stop ermee en geef wat meer diepvries, bijv. Mysis.
 
ik mis nog wat info in dit topic, mogelijk dat dit ergens anders staat , maar:

bak formaat en aantal liters
water temperatuur

Uit je gedane metingen blijkt dat de hoeveelheid afvalstoffen veel te hoog is.
Mogelijk is dit een kwestie van bak belasting, zo niet niet beoordelen.
Zodra je NO3 boven de 25 gaat, zou ik al gaan verversen persoonlijk
NO2 moet natuurlijk 0 zijn, te allen tijde.

Je voert hart, als ik het goed lees, daarom zou je temperatuur >30 graden celcius moeten zijn, naar mijn persoonlijke mening
hart is een zwaar voer en een belasting voor je bak, een beter alternatief is mosselen

oorzaak dode vis is niets over te zeggen zo
dat de plek weg is, dat is mooi

Heb je sanital zout in huis als er een keer iets is?
Heb je andere medicatie in huis als er een keer iets is?
Mineralen die @rjoemman adviseert zijn prima!

1 extern filter op een discus bak (formaat nog onbekend) is mijn inziens nooit verstandig, ik zou er een 2de bij plaatsen, persoonlijk dan

Een waterwissel van 80 a 90% is verder geen enkel probleem, daar gaan ze nooit dood van, van "slecht" water wel
 

Steven, uit zijn welkomstopic: Aquaja Diamond Line 535, bruto 535 liter.
Stendker en Piwowarski samen, zou kruisbesmetting kunnen geven maar is hier duidelijk niet gebeurd.


Temperatuur 29.4 graden
Hart voeren heb ik ook een mening over, los van die temperatuur


Daarnaast begrijp ik de pH probe in de overloop niet.
Hoezo overloop, waarvan overloop?
 
Zal even toelichten... de overloop... achterin het aquarium zit een overloop, deze draait op 1 aanvoer en is dus feitelijk een skimmer. Naast de overloop zit een normale aanzuigbuis, deze zit op aanvoer 2 van de eheim. De reden dat ik goodheart voer is eigenlijk vrij simpel... dit werd me door de vorige eigenaren aanbevolen en eerlijk is eerlijk.. ze waarderen het enorm. Nu lees ik 2 keer over dat de temperatuur best wat omhoog mag... tot hoever kan ik hierin gaan? En hoe verloopt dat dan met mijn planten? Dat die vissen de CO2 niet nodig hebben is me duidelijk, maar mijn planten profiteren er wel degelijk van. Buiten dat heb ik begrepen dat de goodheart ook nog voor aardig wat meststoffen zorgen die fijn zijn voor de planten. Waarom de PH in de overloop? Tja, mijn logica is dat alle water wat circuleert sowieso door de overloop komt dus dat ik daar de meest "gemiddelde" waarde lees. Overigens is mijn CO2 dosering geheel afhankelijk van de PH waarde dus daar kan ik niet heel veel op sturen. De luchtbellen heb ik naar aanleiding van diverse opmerkingen daarover al teruggeschakeld naar de nachtverlichting. Deze draait dus alleen 's avonds nog een uurtje of twee mee. Omdat het nodig is? Nee, omdat ik het leuk vind staan. Heb er zo'n geweldige Chinese ledstrip in liggen voorzien van bubbels met aanvoer van 2 zijden en dat geeft een mooi bellengordijn tegen de achterwand. CO2 verdrijven valt schijnbaar wel mee want de Profilux schakelt de CO2 toevoer al uit nog ver voordat de nachtverlichting uitgaat. Om een idee te krijgen... de PH is 's avonds 6.82-6.88 net voor het licht uit gaat en 's morgens 6.95-7.05. Temperatuur ligt 's morgens ook een tot anderhalve graad lager omdat de verwarming zo ingesteld staat dat deze de temperatuur maximaal met 1,5 graad mag laten zakken tijdens de nacht.

Wat medicatie in huis betreft.... de apotheek is er niets bij... gelukkig nog niet nodig gehad in deze bak. Maar ik stond er versteld van wat de beste man er allemaal bij had, ik heb in al die jaren nog niet zoveel potjes met medicijnen bij elkaar gezien, heb wel alles wat aangebroken was of waarvan de tot datum verlopen was weggegooid.

Wat betreft de waterwaarden... tja, we hebben hier in Apeldoorn erg zacht water.. EC-metingen van 0,2-0,3 zijn helemaal geen uitzondering. De bluelab EC meters zijn van een dergelijke kwaliteit dat ik daar na 15 jaar gebruik ook niet aan twijfel. Buiten dat heb ik nog meters van Checkit, Milwaukee etc die dezelfde waarden weergeven. ALs ik dan een meting heb waar ik aan zou kunnen twijfelen dan is dat degene in de bak. De profilux geeft helaas niet de leeftijd van de probe weer maar het aantal uren sinds de laatste kalibratie. Deze geeft soms wel een lichte afwijking t.o.v. de bluelab (0.1-0.2) maar een nieuwe proberen is al onderweg (MA911).

Wat betreft een enkele pomp.. Tja... nog een uitstroompijp erbij en nog een aanzuigbuis zie ik niet zitten. Ik heb er wel een 2e 2080 bij mocht deze uitvallen maar goed, die staat schoon en droog in de kelder te verstoffen. Anderzijds ben ik van mening dat een 2080 zeker voldoende zou moeten zijn voor een bakje van 535 liter. Had er eerst een FX- achter... die maakte mij wat te veel lawaai, met name na een flinke waterwissel was de herstart toch ook wel een dingetje. De aftap vond ik dan wel weer een dikke plus maar goed, ik heb ook gewoon een aftap op de bak dus zo'n heel groot verschil maakt het niet.

En Mysis, mosselvlees, Artemis, Krill etc voer ik ook met enige regelmaat als extraatje.. Artemia heb ik ook net een setje voor aangeschaft zodat ik die zelf kan kweken, nog niet in gebruik genomen maar dat staat binnenkort wel op de planning.
Maar goed... ik vermoed dat er nog veel te leren is over deze vissen aan de ene kant, aan de andere kant... zoals ze er bij zaten zal best ideaal voor de vissen geweest zijn maar ik zou ze voor niets nog niet zo in mijn woonkamer willen hebben. Geen planten, geen bodembedekking, geen achterwand... uitsluitend een paar vissen.. Persoonlijk vind ik dat geen gezicht. Ik heb gekozen voor discus omdat ik ze mooi vind, ik heb daarbij getracht om een leefbare omgeving te creëren die ik zelf ook visueel aantrekkelijk vind. Heeft dat nadelen voor de vissen? Wellicht. Mijn honden leven ook in een hok van 8x6 meter en komen er slechts 5 keer per dag uit... Kan idd beter maar ik heb nu eenmaal geen boerderij. PS in dat zelfde hok woon ik zelf ook en noemen ze ook wel mijn benedenverdieping.
Dus kort samengevat... Uiteraard wil ik de best mogelijke omgeving creëren en zaken als de temperatuur aanpassen zijn geen enkel probleem indien dat nodig is. Maar ik begrijp dat de meeste planten niet echt gedijen boven de 30˚C en ik begrijp van de website van Stendker het volgende: "
Onze discusvissen zijn echter al vele generaties lang gewoon aan een harder water (leidingwater). Onze waterwaarden in onze kweekinstallatie zijn: totale hardheid: GH 15, carbonaathardheid KH 8, PH waarde 7, geleidingswaarde 800 μs, bij een watertemperatuur van 29°-30°C." en daarnaast: "
De belangrijkste waterparameters liggen bij onze discusvissen bij de volgende toleranties: TH 0-30, KH 0-25, PH-waarde 4,0-8,3, elektrische geleidingswaarde 150- 1200 μs. Watertemperatuur kortstondig op 25-35 °C."

Aan de hand van deze informatie waren mijn streefwaarden eigenlijk temp. : 28˚C, PH 6.8 en EC 0.5mS. Naar aanleiding van de informatie op dit forum heb ik de temperatuur verhoogd naar 29.2˚C. Dat is op het randje voor de planten maar zou met de toevoeging van CO2 moeten kunnen. Dat de luchtbellen de CO2 verdrijven... tja dan moet die maar wat harder werken toch.. Het vulstation zit hier om de hoek en ik heb zelf een bufferfles van 50 liter dus voordat ik zonder kom te zitten moet er aardig wat vreemds gebeuren. En begin a.u.b. niet over milieu en CO2 uitstoot want er zijn genoeg andere zaken die naar mijn mening veel eenvoudiger zijn om een goed klimaat te creëren.
 
Ok.. wederom een test gedaan... Nog niet ververst. Lijkt allemaal wel ok... Maar ik vraag me af of een NO3 gehalte van 0 niet een probleem is voor mijn planten. Ook lijkt mij dat CO2 nog best iets omhoog mag? dacht zelf meer richting de 30 mg/L. Overigens zijn deze betere waarden nadat de luchtpomp nog maar 2 uurtjes draait dus wellicht dat dat toch invloed heeft of dat mijn bak eindelijk stabiel wordt en het toeval is. NH3 apart getest. ook 0
NO2 = 0
NO3 = 0
GH = 7
KH = 4.5
PH =6.8
CO2 =20mg/L
 
Laatst bewerkt:
De andere witte discus lijkt het zelfde lot te krijgen als de eerste. Maar misschien dat ik er met jullie hulp op tijd bij ben. Lijkt of er iets in zijn bek zit en daardoor moeilijk ademt.
IMG_0737.jpeg

 
Nitriet zou je niet moeten meten. 0,5 mg/L is hoog en giftig voor je levende have. 80% verversen voor nu levert geen problemen op. Bij mij weten doet easylife weinig tot niks trouwens en is volledig gericht op commercie. Zelf gebruik ik het niet in al mijn bakken., maar goed dat ff ter zijde.

Gr. Ed
ik dacht altijd dat het pas bij 50mg/L gevaarlijk werd? Hoe kom je bij 0.5? is dat speciaal voor discus?


*zie dat het om nitriet gaat en niet nitraat. mijn fout excuus
 
De vis op zich ziet er niet ongezond uit, niet ingevallen boven de kop en ook geen ingevallen buikpartij.
Wat niet weg neemd dat de vis toch mogelijk last heeft van een worm die de vis via de bek wil kwijtraken/ uitspoegen.

Mocht het een ( en ik gok maar) een soort lintworm zijn dan heeft het geen zin om de vis uit de bak te halen en in de bek te kijken want de ' eventuele' worm zal zich dan terugtrekken wanneer de vis boven water is.

De vis zal proberen om de eventuele worm uit te spoegen door soms even snel te ademen, en uit het gedrag zie je dan dat hij deze kwijt wil, daarbij gaat de discus met kleine schokje's achteruitzwemmen.

Verder is het een kwestie van afwachten of dat wat de vis kwijt wil ook echt gaat lukken, in het gunstigste, of noem het ongunstig wordt de gastheer steeds verder uit de bek gedwongen en zal je op zo'n moment iets meer zien dan nu.

Ik denk alleen maar mee, niet meer of minder.
 
Ik zou hem toch even uitgangen om te kijken. Is het dan weg dan leeft het en zet je de vis terug.

Lijkt me meer een ontsteking of tumor gezwel.
 
De vis is inmiddels helaas overleden. De zwarte stippen/vlekken had deze al zolang ik de vis heb
 
De stippen horen zeker wel bij het kleurenpatroon,,maar wat jammer dat een uiterlijk gezonde discusvis zo snel het loodje legt, niet te begrijpen.
 
De zwarte stippen horen zo.
Dat heet peppering.
Het is camouflage voor discus die afstammen van red pigeon.

Wildvang heeft strepen.
Overige discus wordt gewoon zwart.

Dat is niet de doodsoorzaak.

Nog in de bek gekeken wat dat is?

De vis op de video ziet er behalve dat ding in de bek verder gezond uit, dat ie ineens dood is komt toch door iets anders.
 
Ik zag eergisteren dat de vis wat moeilijk leek te ademen.. Dat was de oorspronkelijke reden dat ik besloot het water eens extra te testen. Daar kwam weliswaar niet de perfecte waarde uit (nitriet was wat aan de hoge kant maar verder best wel ok), waarop ik een paar extra waterwissels heb gedaan totdat deze weer 0 was (en blijft lijkt het). Gisteren dacht ik dus de reen te zien doordat het leek of er iets in zijn bek zat. Helaas had ik gisteren niet voldoende tijd om hem na zijn overlijden uitgebreid te inspecteren maar wat ik er van zag leek het een verdikking in de binnenzijde van zijn mond. Ik heb dus nu maar een dag vrij genomen zodat ik vandaag en morgen de vissen even goed in de gaten kan houden (de witte van vorige week zag er ook perfect gezond uit en lag ook ineens dood). Kan het zijn dat ik te voorzichtig voer? Dus simpelweg uitgehongerd? Lijkt mij heel erg stug, ik vind donkerbruine ontlasting en de vissen zijn levendig. Tijdens het voeren komen ze vlot maar ze vallen het eten bij lange niet zo aan als mijn maanvissen.. Ik dacht dat het een leuke upgrade zou zijn die discussen maar zo langzamerhand begin ik er al aardig de balen van te krijgen...
 
Deze witte vis was niet ondervoed.
Die andere met de strepen wel.
 
Lijkt mij een bacteriële infectie. Als de vis ingevallen is kan het wormen zijn. Een beetje poep onder de microscoop geeft uitsluitsel.

Ik ben zelf Stendker dealer geweest. Daar ben ik mee opgehouden omdat er meer dood gingen dan ik er verkocht.

Hoop dat je er iets mee kunt.

Groet

Rob
 
Heb je een microscoop, of ken je iemand in de buurt die dat heeft? Dan kan je kijken of er evt. kieuwwormen, flagellaten of wormen in de darmen zitten.
Gelet op het feit dat dit je tweede vis is, je 2 verschillende kwekers bij elkaar hebt gedaan en hier mogelijk een vorm van kruisbesmetting door optreedt, zou ik neigen naar een kuur bacto puur direct, omdat er verder ook niets zichtbaar is.

Voor de vissen is het niet onoverkomelijk, en mogelijk voorkom je er een hoop gedoe mee.

Zonder exacte reden blijft een beetje gissen/gokken, maar ik denk dan zelf, beter iets dan niets gedaan
 

En dat gezwel in zijn bek dan?
Lijkt me meer een tumor dan een bacteriële infectie.

Voor mij was die witte vis niet ingevallen hoor. Zag er goed doorvoed uit.

Bij kruisbesmetting worden die dingen helemaal zwart en is binnen no time de vis van de ene kweker kapot.
Soms van beide kwekers tegelijk.

Als ze aan flagelaten dood gaan verwacht ik wel wat meer symptomen duidelijk te zien en dat gaat volgens mij ook niet zo snel.
 

En dat gezwel in zijn bek dan?
Lijkt me meer een tumor dan een bacteriële infectie.

Voor mij was die witte vis niet ingevallen hoor. Zag er goed doorvoed uit.

Bij kruisbesmetting worden die dingen helemaal zwart en is binnen no time de vis van de ene kweker kapot.
Soms van beide kwekers tegelijk.

Als ze aan flagelaten dood gaan verwacht ik wel wat meer symptomen duidelijk te zien en dat gaat volgens mij ook niet zo snel.

Ook hier is het niet helemaal duidelijk of het een gezwel was of iets anders. Vis was zeker niet ingevallen of slecht doorvoed, dus denk ook niet meteen aan flagellaten en/of wormen.

M.b.t. kruisbesmetting, ik heb sinds kort een groep Stocker vissen, in een aparte bak zitten maar ververs en werk wel met dezelfde spullen als uit mijn hoofd bak. Na circa 2 weken kregen de vissen witte uitslag, soort plekken en langs de vinnen.
Geen keiharde kruisbesmetting zoals jij omschrijft, maar duidelijk wel een reactie. Kuurtje bactopur direct gedaan en het is helemaal over en ze komen weer enthousiast op het eten af en schrikken niet meer als je bij de bak komt.

Het blijft op afstand gewoon lastig, dat is een feit! Maar omdat er nu 2 vissen dood zijn zonder hele duidelijke reden, zou ik liever iets doen als niets, puur persoonlijk
 
Even een update omdat ik dat wel zo netjes vind. De rest van de vissen gaan lekker door, ook de magere Hein eet inmiddels weer zoals je mag verwachten en lijkt zelfs iets voller te worden. In het geheel denk ik dat het toch misschien met de verhuizing te maken heeft gehad en dat de stress daarvan teveel is geweest. Mocht ik nog wat opmerkelijks zien zal ik dat hier terugkoppelen. Ik heb er net 7 besteld voor mijn 2 meter bak.. Doel is om ze uiteindelijk samen in deze bak te zetten.
 

Terug
Bovenaan