Doe-het-zelf Aquarium computer

Discussie in 'Zelfbouw projecten' gestart door Peter_w, 4 mrt 2010.

1. Peter_w

Peter_w

Lid geworden:
    22 jun 2009
    Ben vorige week begonnen met het ontwerpen van een aquarium computer. Heb gekozen voor een microcontroller chip, een Atmel ATmega328. Microcontroller kan je beetje zien als een cpu van een pc. Heb gekozen voor arduino platform, dat is lekker laagdrempelig, want mijn kennis van elektronica is maar minimaal, meer dan basis is het niet. Programmeren daarin tegen heb ik wel redelijk wat ervaring

Nu hoor ik je denken waarom al de moeite doen om er eentje zelf te maken, nou dat kan ik vrij gemakkelijk beantwoorden, een commerci�le aqua computer loop als gauw in de honderden euro�s, als je er eentje zelf maakt kan je voor paar tientjes klaar zijn. Geschatte kosten zal rond de 50 euro liggen, zonder de Ph elektrode of andere dure sensoren, temperatuur sensoren heb ik wel meegerekend in die 50 euro, maar die kosten niet zo gek veel.

Functies en mogelijkheden.

LCD scherm
    Voor het weergeven van alle gegevens, zal 2x 16 karakters bevatten.

Menu Navigatie
    De computer krijg een aantal knoppen om door alle menu's heen te bladeren. Maar ook om de instelling aan te passen en gegevens te bekijken. Er zal waarschijnlijk 1 draaiknop op komen die ook een drukknop is, daarmee kan het hele menu bedient worden, met link en rechts draaien kan er door het menu. Als je hem kort indrukt is het select en hou je hem 3sec in is het verwijder of terug.

Datum en tijd
    Deze functie zal de datum en tijd weergeven.

Temperatuur:
    Met deze functie is het mogelijk om de temperatuur te meten en te loggen. Met alarm functie voor een hoog en laag temperatuur waarden.

weergave en loggen:
    Huidige temp
    Maximaal temp (per 24 uur, ook andere waarde is instelbaar)
    Minimaal temp (per 24 uur, ook andere waarde is instelbaar)

PH meter/controller:
    Hiermee is het mogelijk om ph te meten en het aansturen van co2 systeem via een magneet ventiel.

weergave en loggen:
    Huidige Ph
    Maximaal Ph (per 24 uur, ook andere waarde is instelbaar)
    Minimaal Ph (per 24 uur, ook andere waarde is instelbaar)

Opslag voor gegevens.
    SD kaartlezer voor het opslaan van gegevens, hiermee is het mogelijk om langdurig de gegevens van het aquarium op te slaan. En je kan zo ook makkelijk de gegevens naar je pc overbrengen.

Verlichting/timer functie
    Deze functie maakt het mogelijk om je verlichting of een stekkerdoos te schakelen. Wellicht komt er een zender in die zo een klik-aan-klik-uit stekker kan schakelen, dan heb je ook geen last van draden, en het is makkelijker uit te breiden, nadeel je moet voor elke stekker/stekkerdoos zo een stekker kopen. En kan makkelijker ook mijn andere aquariums die in de zelfde kamer staan schakelen. Co2 wil ik wel via een relais laten lopen, moet er niet aan denken dat mijn buurman ook zo een klik-aan-klik-uit setje koop en ineens mijn co2 aanzet, bij je lampen merk je dat vrij snel en kan je op een andere frequentie gaan zitten.

Verlichting timer (schakelen van je lampen, heb geen dimmers misschien iets voor de toekomst)
    maanlicht (met in en uit fading)

Aquarium Onderhoud herinnering
    Met deze functie is het mogelijk een datum in te stellen wanneer je onderhoud wilt plegen, de functie zal op die dag elk uur een geluidssignaal geven en er zal ook rood een led permanent gaan branden.

Doseerpomp
    Voor automatisch toedienen van plantenvoeding.

USB communicatie
    Deze functie zit standaard al op het bordje, hiermee kan je onder andere de gegevens uitlezen en op je pc weergeven.

Misschien nog:
    EC meter
    Lekkage alarm
    Flow meter

Heb vandaag het bordje binnen gekregen en heb gelijk maar even het lcd eraan gehangen en wat een simpel script geschreven om het even te testen of alles ook werkte zoals het zou moeten en gelukkig ging het allemaal in ��n keer goed. :)

Als je iets zelf gaat maken moet je ook alles zelf maken, behuizing, elektronica in elkaar zetten, en ook de software. Dus ben opzoek gegaan neer geschikte behuizing en een kastje van een oude geluidskaart voldeed prima. Van de week even wat temperatuursensoren bestellen zodat de computer ook daadwerkelijk iets kan meten.

De gaten worden allemaal dicht gemaakt en zal het de opnieuw gespoten worden.
    C8hIQQGJ5FJGkj40ZRJrnYMYFoEzH5-J.jpeg

Heel kort filmpje van het lcd schermpje.
    http://www.youtube.com/watch?v=PvG4a3I81VA

2. Aquazzz

Aquazzz

Lid geworden:
    5 jan 2010
    :o geweldig systeem wordt dat denk ik! Succes er mee ;)

3. Martijn M

Martijn M

Lid geworden:
    17 apr 2009
    dat ziet er mooi uit

mss is het leuk (zeker voor mij :D ) om alle kosten in dit topic te zetten,
    en een duidelijk uitleg?

4. sietze

sietze

Lid geworden:
    5 okt 2009
    klint interessant....

kan er ook wat ingebouwd worden dat je er een sensor voor de geleiding van het water op kan aansluiten..? of is dat EC?

volg het hier ff!
    succes!

5. Erik Mulder

Erik Mulder

Lid geworden:
    23 nov 2003
    Niet dat ik er verstand van heb..... :(
    maar ik vind het wel een leuk idee / project.

FF dit draadje volgen.

6. TS
    TS
    Peter_w

Peter_w

Lid geworden:
    22 jun 2009
    Kosten zal ik bijhouden, ik persoonlijk haal ook wat dingen uit oude apparaten, maar zal proberen om de nieuw prijs erbij te vermelden, en wellicht dat ik later een kit zal ontwikkelen, zodat je een winkellijstje (voor alle onderdelen) heb, en een een printplaat layout( die kan je dan laten, misschien is een inkoop actie een optie) en mijn eigen geschreven software zal ik dan ook beschikbaar stellen, alles onder open source licenties.

Weet niet of ik mag linken naar winkels, zal dat even overleggen met de mods.

Kosten tot nu toe.

Arduino bordje 24.50 euro (het hart van de computer en verweg het duurste onderdeel)
    2x16 HD44780 LCD 5.75 euro

Ja alles is mogelijk, je onwerpt het zelf, al ben ik nu wel gebonden aan de mogelijkheden van mijn microcontroller die heeft maar een beperkt aantal input en output, voor sommige klussen is een iets beter controller dan ook een beter keuze. Google maar eens op "arduino aquarium computer" dan kom je er meerdere tegen, ben niet de eerste die dit maakt kan dus wat afkijken bij andere. :p

7. yepyep

yepyep

Lid geworden:
    24 jan 2010
    Mooi project. :petjeaf:
    kben geinteresseerd.

Welke (programmeer)taal gebruik je ?

8. Heerlijk topic dit. Hou ons asjeblieft op de hoogte :)

9. boris

boris

Lid geworden:
    25 okt 2008
    wow leuk ben ook wel geintreseert zou je wat meer uitlig en foto's kunnen plaatsen??

zelf heb ik een open bakje en darom redelijk wat verdamping zou je dat doseer pompje ook voor het bijvullen van het verdampte water en dat het water dan op een bepaalde hoogte blijft doormiddel van een senzor of is dat niet mogelijk met chip??

10. TS
    TS
    Peter_w

Peter_w

Lid geworden:
    22 jun 2009
    Het programmeren gebeurt in C, maar het word omgezet naar binary code voordat het word ge�pload naar het geheugen van de chip.

Weet niet of het met een doseerpomp kan, maar je kan bijna alle die er bestaan sensoren erop aansluiten, ook levelsensoren. Weet dat verschillende mensen ze gebruiken maar ik heb me daar niet in verdiept, ga ze ook niet gebruiken.

Ga binnenkort de ph op-amp (Operationele versterker) maken en zal daar wat uitleg bij geven. In principe is het allemaal niet zo heel erg moeilijk, zijn helemaal niet veel onderdelen, Ph kan met 1 chipje (TL082 Dual JFET) gemeten worden, dat chipje kost bij de meeste online shops iets van 1 euro, heb hem al voor 44cent gezien.
    http://www.66pacific.com/ph/simplest_ph.aspx

Die output van dat chipje kan ik prima gebruiken om met het bordje een waarden eraan vast te binden en zo de ph te bepalen, een nadeel dit ontwerp werkt met twee 9v batterijen. Ben dus naar een wat beter opzoek.

11. TS
    TS
    Peter_w

Peter_w

Lid geworden:
    22 jun 2009
    Kwam op zolder nog meer oude troep tegen, waaronder een zender van een weerstation die ik nog nooit heb gebruikt, weerstation wel maar de loze zender niet. Heb dat dingen eens open gemaakt en naast een temp sensor zat er ook een 433Mhz zender in.

De temp sensor, weet niet welke het is, maar ga gewoon proberen, meet originele printplaat even door om te kijken hoeveel volt erop staat. als iemand wilt weten hoe een temperatuur sensor werkt en hoe je die kan uitlezen moet maar even roepen. ;) (met google is ook een hoop te vinden)
    zOJe8QuePPvdwvoaSe2Xzf31GqScFfCc.jpeg

De 433Mhz zender, met het juiste script kan deze prima communiceren met klik-aan-klik-uit stekkers.
    zOJe8QuePPvdwvoaSe2Xzf31GqScFfCc.jpeg

12. boris

boris

Lid geworden:
    25 okt 2008
    ziet der goed uit,
    wil je die tempratuur sensor zo in het aquarium hangen of komt er nog wat omheen

13. TS
    TS
    Peter_w

Peter_w

Lid geworden:
    22 jun 2009
    De sensor kan je niet zo in het aquarium hangen die moet waterdicht zijn, met wat silicone en een oud balpen word die waterdicht verpakt, heb hier een oude bic medium uit elkaar gehaald en daar zal de thermistor in gaan. Zal als het goed is niks uit moeten maken voor de metingen, zal alleen iets trager zijn, omhulsel moet ook eerst veranderen van temperatuur.

Ben overigens de sensor die hierboven op de foto staat kwijt geraakt, denk gisteren met opruimen. Heb dus maar even een nieuwe gehaald. Voordeel is dat ik die niet hoeft door te meten, daarvan weet ik de weerstand, is een thermistor van 10kohm geworden.

10k ohm Thermistor was 1,20 euro
    10k ohm 0.25w weerstand 0,20 cent

Heb hem volgens het volgende schema aangesloten en staat nu data te verzamelen van de temperatuur in de kamer. De meting lijken redelijk nauwkeurig te zijn, wijkt maar 0.1 tot 0.2 van mijn weerstation meting af.

2uhnJVxgojRjpEkmacOVsvcM_I7dXyww.png

14. Geronimo

Geronimo

Lid geworden:
    10 dec 2009
    erg knap gedaan hoor! Ik krijg draadloos internet nog niet eens voor elkaar hahahahaha...

[modedit taalgebruik aangepast]

15. TS
    TS
    Peter_w

Peter_w

Lid geworden:
    22 jun 2009
    Ja dat heb ik ook ooit gehad, maar gaande weg leert men, dit is voor mij ook nieuw, ben wel bekent met wat basis kennis, heb jaren lang videokaarten en moederborden aangepast voor beter te kunnen overklokken, maar dat is toch weer iets heel anders dan dit. En moet zeggen dat ik het gewoon leuk vind om te doen, dat maakt het lezen en leren een stuk gemakkelijker dan dat je iets moet leren wat je niet leuk vind.

Heb trouwens gelogen heb geen 10Kohm weerstand gebruikt zie ik net maar een 1Kohm weerstand.

Hier fotootje van de test opstelling, kan je zien hoe simpel het aangesloten is op zo een bordje. Was wel even puzzelen om de software goed te krijgen, want je krijgt geen temperatuur maar een weerstand terug van de sensor en die moet je vertalen naar een temperatuur, maar na uurtje puzzelen is het toch gelukt. :)
    OJCdPV3g4jRM2ijnPL-fay44DLjuTczz.jpeg
    OJCdPV3g4jRM2ijnPL-fay44DLjuTczz.jpeg

16. freakyfrank

freakyfrank

Lid geworden:
    15 feb 2009
    Gaaf hoor!

17. ziggymasterz

ziggymasterz

Lid geworden:
    12 mrt 2009
    Kun je er geen waterdichte pt100 op aan sluiten?
    Zijn zeer snel qua reactietijd en erg nauwkeurig.

Plus dat je hele mooie referentie weerstandswaarden t.o.v. temperatuur hebt.0 graden = 100 ohm.25 graden = 109,734 ohm.
    Ik begrijp wel dat je zoveel mogelijk oud materiaal wilt hergebruiken.
    Verder ga ik dit topic zeker volgen!

18. TS
    TS
    Peter_w

Peter_w

Lid geworden:
    22 jun 2009
    Ja denk het wel, in principe kan je er alles aan hangen. Bij 25 graden hoort die toch 100ohm weerstand te hebben? Dacht namelijk dat ze bij 25 graden allemaal hun volledige weestand hadden, maar ken pt100 niet, zal even datascheet opzoeken.

ga van de week even prototype printplaat maken, want zelfs met een paar onderdeeltjes word het al rommelig en onoverzichtelijk.

Hier nog filmpje van het loggen.
    http://www.youtube.com/watch?v=jjGxOsCtCSE

Edit/

Heb net even gekeken, en bij 0 graden hebben ze hun opgegeven weerstand en niet bij 25 graden. En kan hem erop aansluiten maar is nog wel een extra chipje nodig voor de interface als ik het zo even snel lees.

De thermistor die ik nu heb die is vrij nauwkeurig, loopt bijna gelijk met de weerstation op, scheelt niet meer dan 0.2 en dat is meer dan genoeg. Hij maakt ongeveer stappen van 0.27. En dan voor 1.2 euro, zie dus geen reden om een pt100 te halen. Weet je misschien wat zo een pt100 gemiddeld kost?

19. ziggymasterz

ziggymasterz

Lid geworden:
    12 mrt 2009
    pt 100

Via deze link kun je de datasheets ook bekijken.

20. TS
    TS
    Peter_w

Peter_w

Lid geworden:
    22 jun 2009
    Had de datasheets al doorgelezen, die zijn makkelijk te vinden met google ;)

Kan alleen niet echt winkels vinden die ze verkopen, al heeft conrad wel een hoop andere temp sensoren, maar geen pt100, ben namelijk benieuwd naar de prijs, als die niet al te hoog is dan is het wellicht een optie om hem mee te nemen in het definitieve ontwerp.

21. Gerwin_H

Gerwin_H

Lid geworden:
    13 dec 2009
    conrad heeft ze wel hoor.

[Modedit: niet werkende link weg gehaald ]

22. TS
    TS
    Peter_w

Peter_w

Lid geworden:
    22 jun 2009
    Ik ga even zoeken, want je kan niet linken naar artikel door de url te gebruiken, komt omdat ze van alles in het url meeposten zoals cookie info.

23. TS
    TS
    Peter_w

Peter_w

Lid geworden:
    22 jun 2009
  24. TS
    TS
    Peter_w

Peter_w

Lid geworden:
    22 jun 2009
    Een aantal functie zijn nu klaar.

LCD scherm
    Voor de weergaven. Op het moment word de tijd, huidige temp, min temp en max temp weergeven.

Datum en tijd
    Heb nu een software matig klok draaien dat heeft wat nadeeltjes, als het apparaatje uitgaat of word ge�pdate, of serial verbinding word gelegd dan moet ik de tijd opnieuw instellen. Ga dus een RTC(real time clock) en een kristal aan het circuit toevoegen, zal waarschijnlijk een DS1307 worden.

Temperatuur:
    Deze functie is nu bijna helemaal klaar, alles word nu weergeven en gelogd, alleen gebeurt het loggen alleen nog via de pc. Het is de bedoeling dat het loggen straks ook op een stukje intern geheugen gaat gebeuren, eeprom of SD kaart, laatst geeft de voorkeur en zal als er nog genoeg ruimte is ook gebuikt gaan word.

weergave en loggen:
    Huidige temp
    Maximaal temp (per 24 uur, ook andere waarde is instelbaar)
    Minimaal temp (per 24 uur, ook andere waarde is instelbaar)

Software voor timers en herinneringen zijn ook al ingebouwd. Heb ook een Piezo Speaker aangesloten om alarm of een tone te geven, maar die doet het nog vrij zacht, moet daar nog even wat aan veranderen.

Kosten tot nu toe: 32.80 euro

Arduino 24.50
    LCD 2x16 5.75 (groen backlight, zwarte letters)
    Piezo Speaker 0.95
    Thermistor 10k + 1k 0.25w weerstand 1.60

Volgende stap zal de ph meter worden, real time klok, en wat intern geheugen, en alles op een printplaatje zetten. Zal ik misschien van het weekend mee beginnen.

En als laatst stap of de 433Mhz zender of een relais bordje, dat zal ik over twee a drie weken mee starten. En ook de behuizing verder afwerken.

Edit/
    En nog een filmpje van gisteren de eerste water test. :p
    http://www.youtube.com/watch?v=eEb7D7ziwgg

25. sietze

sietze

Lid geworden:
    5 okt 2009
    leuke vorderingen...!!

we blijven volgen!!

26. TS
    TS
    Peter_w

Peter_w

Lid geworden:
    22 jun 2009
    Kreeg gisteren ineens vreemd metingen en schommelde heen en weer, na wat testen bleek de bedrading en thermistor aangetast te zijn door de aqua kit, hele behuizing van de thermistor was los gekomen. Nu weet ik niet helemaal hoe het komt, las dat siliconenkit azijnzuur bevat wellicht is dat de boosdoener geweest.

Heb dus een nieuwe sensor gemaakt, nu alle onderdelen en blote bedrading gescheiden van de kit.

De nieuwe sensor heeft een zuignapje gekregen. :)
    F4-XZJiz_p3pE5W5l0wbjlmQgv12hBVl.jpeg

Dat hele dunne papier is een vloeitje, maar keukenpapier of toiletpapier voldoet ook prima.
    F4-XZJiz_p3pE5W5l0wbjlmQgv12hBVl.jpeg

27. boris

boris

Lid geworden:
    25 okt 2008
    leuk
    ik kijk een paar dagen niet en ineens staan er weer een paar updatjes :thumbs:

28. Gozer

Gozer

Lid geworden:
    31 jul 2008
    Interessant, misschien dat ik ook maar eens een project ga starten :)

Eerst dit topic even volgen.

29. TS
    TS
    Peter_w

Peter_w

Lid geworden:
    22 jun 2009
    Heb weer een gedeelte van de hardware bij elkaar gezocht.

Real time clock:
    �2.70 1 x DS1307 RTC
    �0.45 1 x Houder voor batterij van de RTC
    �0.40 1 x Horlogekristal 32,768KHz 10 ppm 3x8mm

Ph meter:
    �0.20 1 x Opamp TL082 (voor de ph meting)
    �0.25 2 x Batterijclip 9V (voor ph circuit te voeden)
    �1.70 1 x Ge�soleerde BNC connector met schroefdraad.

�2.47 1 x Experimenteer printplaat Euroformaat

Totaal: �8.42

Dan komt nog het duurste van het geheel de PH elektrode, even kijken waar die beetje betaalbaar te verkrijgen zijn.

30. Turbokeu

Turbokeu

Lid geworden:
    17 nov 2009
    Als je een zeer goede en betaalbare PH-elektrode zoekt die dan ook nog eens navulbaar is:
    Jolub PH-elektroden

In tegenstelling tot de niet-navulbare PH-elektroden van de bekende aqua-merken (Dennerle, Sera, JBL, Aquamedic, Dupla e.a.) is deze compleet uit glas vervaardigd (g��n kunststof), �n kost ze geen 100� of meer.
    De elektrode wordt geleverd met twee flesjes ijkvloeistof naar keuze (PH 4.0, 7.0 of 9.2) en een flesje met 3 mol KCL navulling.
    Mij heeft ze 59� + 9� verzendkosten naar Belgi� gekost.
    De verkoper, Johann Lubetzki, claimt tot 10 jaar levensduur (wegens de mogelijkheid tot meerdere maal navullen) mits goed gebruikt (regelmatig reinigen in reinigingsvloeistof) waar normale PH-elektroden het 1.5 tot max 4-5 jaar uithouden.
    Elke Jolub elektrode heeft een serienummer en een fabrikatiedatum (bij mij is dat november 2009), 2 jaar waarborg en wordt geleverd in een mooie doos met navulling en pipet.
    Vele PH-elektroden in de schappen van de LFS liggen daar dikwijls al jaren en hebben helemaal geen fabrikatiedatum (mijn originele Sera PH-elektrode heeft een 5-tal jaar uitgehouden, de nieuwe identieke vervangelektrode (100�!) nog geen 2 jaar).
    De jolub elektrode is een directe vervanging voor de bekende merken (identieke BNC-aansluiting).

Goedkope 100ml ijkvloeistofflesjes vind je bij Sera (PH 4.0, 7.0 en 9.2), evenals de 100ml flesjes KCL bewaar/navulvloeistof en reinigingsvloeistof.
    Een ander AF-lid (ben de naam vergeten) heeft, naar mijn aanraden, ook tot volle tevredenheid een Jolub elektrode aangeschaft.

PS: Dit is geen reklame, ik ben simpelweg een h��l tevreden gebruiker.

31. Eduard

Eduard

Lid geworden:
    22 apr 2009
    Een zeer welkome aanvulling op een vraag die ik op andere fora en webshops heb gesteld.
    Het inderdaad niet vermelden van op z'n minst de productiedatum geeft al aan dat het om massaartikelen gaat waarvan je dus niet weet hoelang het al in de schappen ligt.
    Hopelijk volgen er nog meerdere van dit soort uitstekende reacties.

-Ed

32. Turbokeu

Turbokeu

Lid geworden:
    17 nov 2009
    Ed, ik vind het ook spijtig dat er geen produktie- en/of vervaldatum aangegeven wordt.
    Een PH-elektrode heeft een beperkte shelf life, zelfs nieuw in de verpakking in een 3mol KCL bewaarvloeistof 'verslijt' ze.
    Fabrikanten reppen geen woord over de shelf life en LFS'en weten niet eens waarover je praat (dit is wel anders bij 'echte' lab-elektrodes maar die zitten dan ook wel in een andere prijskategorie).

Hoe recenter de fabrikage van de PH-elektrode hoe langer de te verwachten levensduur.

33. TS
    TS
    Peter_w

Peter_w

Lid geworden:
    22 jun 2009
    Bedankt voor de tip en de aanvullende info. Had al iets gelezen dat ze altijd werken, zijn net kleine batterijen die kleine stroompjes opwekt, ook als je ze niet heb aangesloten en ze in een opberg vloeistof heb staan schijnen ze gewoon hun ding te doen. :)

Even vraagje over de BNC connector dat is toch een gewone standaard BNC connector?

34. sietze

sietze

Lid geworden:
    5 okt 2009
    dat is idd een standaard bnc connector.

turbokeu wederom weer ens bedankt met je handige tips!!
    Ik hou deze ook in mijn achterhoofd omdat mijn electrode ook zijn beste tijd heeft gehad..

35. TS
    TS
    Peter_w

Peter_w

Lid geworden:
    22 jun 2009
    Oke, dan heb ik een mooie BNC connector gevonden met een afgeschermd gedeelte, komt uit de oude modem.

Heb gisteren weer wat aan de code veranderd en de gegevens worden nu gelogd zonder dat die is aangesloten op de pc, kan nu volledig zonder pc draaien en loggen. :)