Wat is er nieuw

Doe-het-zelf Aquarium computer

Henton

Well-known member
Lid geworden
2 september 2014
Leeftijd
56
Thanks, alleen vraag ik me af of het scherm idd wel defect is, want als ik de dimtijd op 10 seconden zet, dan wordt het scherm niet meer wit.
Als ik hem constant aan zet blijft hij een paar uur goed, en gaat dan op wit.
Misschien toch iets anders aan de hand?

Henton

Well-known member
Lid geworden
2 september 2014
Leeftijd
56
Maar dat het scherm op wit gaat is zeker niet goed, ik moet hem dan resetten om het display weer aan te krijgen.
De tijd dat het scherm aan blijft kan ik per seconde instellen.

Henton

Well-known member
Lid geworden
2 september 2014
Leeftijd
56
Ik heb hem op alie al gevonden.
IMG_3039.jpeg

benvo

Well-known member
Lid geworden
28 mei 2014
Leeftijd
70
Website
aquaforum.nl
Thanks, alleen vraag ik me af of het scherm idd wel defect is, want als ik de dimtijd op 10 seconden zet, dan wordt het scherm niet meer wit.
Als ik hem constant aan zet blijft hij een paar uur goed, en gaat dan op wit.
Misschien toch iets anders aan de hand?
Daarom zou ik willen vragen: Waarom is überhaupt het USB deel losgeraakt. Eerder las ik dat je het weet aan herhaald de stekker in en uithalen? Maar het is mogelijk dat er slechte contacten door ontstaan door warm worden wat ook weer verdere gevolgen kan hebben. Zijn er ergens warmte plekken te ontdekken? Of kun je warmteontwikkeling opmerken wanneer je de situatie probeert na te doen wanneer gewoonlijk het scherm uitvalt? De reden voor deze vragen zijn, als gezegd, dat met name soldeercontacten breuklijnen die bijna niet te onderscheiden zijn ontstaan. Bij mijn electronica bouwsel bleek het vaak nodig dat ik daarvoor een loep nodig ben. Maar warmte ontwikkeling kan je helpen het probleem te vinden. Al blijft het moeilijk, @tuinkabouter zal die ervaring ook zeker hebben, om problemen op afstand te herkennen.

Henton

Well-known member
Lid geworden
2 september 2014
Leeftijd
56
Ja Benvo, daar vraag je me wat, ik zie of merk zelf verder niks aan de computer, en de usb aansluitingen waren zichtbaar los geraakt door wat ik al eerder vertelde het te vaak los maken omdat het scherm steeds op wit ging.
Ik vond het naief genoeg makkelijker om de usb er steeds uit te trekken, niet bij nadenkende dat het een niet al te stevige verbinding is wat ook wel weer begrijpelijk is achteraf gezien.
Of het 1 en ander met elkaar in verband staan? ik heb werkelijk geen flauw idee. het witte scherm was al een jaartje ofzo aan de hand, de usb aansluiting pas vorige week definitief.
Feit is dat nu de usb aansluiting hersteld is en de computer het weer doet zoals bedoeld. echter het scherm gaat bij continu aan nog steeds na een tijd (paar uur) op wit. De computer blijft dan gewoon zijn werk doen, dimmen, power contacten aan en uit schakelen, ik kan alleen de info op het scherm niet aflezen, het enige wat ik dan kan doen is resetten met de reset knop, of de stroom eraf halen. in beide gevallen reset de computer en gaat het scherm weer normaal aan.
Dus op je vraag of er al niet meer aan de hand was kan ik kort zijn, "geen flauw idee"
Ik ben al lang blij dat de computer het weer doet. weliswaar nu met het scherm gedimd na 10 seconden, maar ik vind dat geen probleem.

benvo

Well-known member
Lid geworden
28 mei 2014
Leeftijd
70
Website
aquaforum.nl
Ja Benvo, daar vraag je me wat, ik zie of merk zelf verder niks aan de computer, en de usb aansluitingen waren zichtbaar los geraakt door wat ik al eerder vertelde het te vaak los maken omdat het scherm steeds op wit ging.
Ik vond het naief genoeg makkelijker om de usb er steeds uit te trekken, niet bij nadenkende dat het een niet al te stevige verbinding is wat ook wel weer begrijpelijk is achteraf gezien.
Of het 1 en ander met elkaar in verband staan? ik heb werkelijk geen flauw idee. het witte scherm was al een jaartje ofzo aan de hand, de usb aansluiting pas vorige week definitief.
Feit is dat nu de usb aansluiting hersteld is en de computer het weer doet zoals bedoeld. echter het scherm gaat bij continu aan nog steeds na een tijd (paar uur) op wit. De computer blijft dan gewoon zijn werk doen, dimmen, power contacten aan en uit schakelen, ik kan alleen de info op het scherm niet aflezen, het enige wat ik dan kan doen is resetten met de reset knop, of de stroom eraf halen. in beide gevallen reset de computer en gaat het scherm weer normaal aan.
Dus op je vraag of er al niet meer aan de hand was kan ik kort zijn, "geen flauw idee"
Ik ben al lang blij dat de computer het weer doet. weliswaar nu met het scherm gedimd na 10 seconden, maar ik vind dat geen probleem.
Wanneer dat dan maar niet het gevolg gaat hebben dat de problemen zich gaan uitbreiden over de tijd. Maar goed als je tevreden bent is dit natuurlijk prima.

EyeVisions

Member
Lid geworden
26 juli 2021
Leeftijd
53
Ola,

Erg leuk allemaal dit zeg. Begin toch wel te kriebelen om zelf weer iets te maken voor besturing van een aquarium. Verbaas me dat er alleen zo weinig hier over zelf bouw software en hardware staat. Er zullen toch meer mensen zijn die reef project ofzo gemaakt hebben voor hun aquarium?

Heb in het verleden voor me terrarium een besturing gemaakt met een rasberrypi welke het weer ophaal in Madagascar om dit dag later zoveel mogelijk na te doen in me terrarium.

Voor aquarium bestaan er aardig wat project groepen op het web daar eens kijken of ik wat leuks kan vinden en maken zoals ik wil. Eerst maar eens goed nadenken wat het moet gaan doen.

Voor weer condities na te bootsen bliksem ed zal je aparte leds moeten aansturen. Dit gaat goed met een Arduino en mosfet die zijn snel. Zal alles via web willen besturen en bekijken en loggen daarvoor dan de rasberrypi waarop je sql form kan draaien.

gpatton

Well-known member
Lid geworden
28 december 2018
Leeftijd
31
zit te kijken voor een 3d printer wel handig ook voor dit soort projecten

tuinkabouter

Well-known member
Lid geworden
18 januari 2010
Ola,

Erg leuk allemaal dit zeg. Begin toch wel te kriebelen om zelf weer iets te maken voor besturing van een aquarium. Verbaas me dat er alleen zo weinig hier over zelf bouw software en hardware staat. Er zullen toch meer mensen zijn die reef project ofzo gemaakt hebben voor hun aquarium?

Heb in het verleden voor me terrarium een besturing gemaakt met een rasberrypi welke het weer ophaal in Madagascar om dit dag later zoveel mogelijk na te doen in me terrarium.

Voor aquarium bestaan er aardig wat project groepen op het web daar eens kijken of ik wat leuks kan vinden en maken zoals ik wil. Eerst maar eens goed nadenken wat het moet gaan doen.

Voor weer condities na te bootsen bliksem ed zal je aparte leds moeten aansturen. Dit gaat goed met een Arduino en mosfet die zijn snel. Zal alles via web willen besturen en bekijken en loggen daarvoor dan de rasberrypi waarop je sql form kan draaien.
Ik heb zelf een Iaqua gebouwd en dat ging goed.
Nu draai ik een robo-tank controller, die is weer voort gevloeid uit de iaqua maar heb ik niet zelf gebouwd.
Zodra ik weer geld en tijd over heb ga ik denk ik een reefpi aanschaffen en inregelen.

je leest idd weinig dat mensen zoiets bouwen, maar onze eigen @benvo heeft er bijvoorbeeld zelf 1 gebouwd

bderooij

Well-known member
Lid geworden
22 augustus 2014
Leeftijd
38
Ik heb zelf een Iaqua gebouwd en dat ging goed.
Nu draai ik een robo-tank controller, die is weer voort gevloeid uit de iaqua maar heb ik niet zelf gebouwd.
Zodra ik weer geld en tijd over heb ga ik denk ik een reefpi aanschaffen en inregelen.

je leest idd weinig dat mensen zoiets bouwen, maar onze eigen @benvo heeft er bijvoorbeeld zelf 1 gebouwd
Even dit uit zijn graf trekken.
Ik zie dat Robotank tegenwoordig reef-pi hardware doet.
Ziet er interessant uit, ik ga er maar eens mee stoeien denk ik. Pi Zero-W koop je voor weinig, dus om mee te spelen lijkt me dat een prima idee.

tuinkabouter

Well-known member
Lid geworden
18 januari 2010
Even dit uit zijn graf trekken.
Ik zie dat Robotank tegenwoordig reef-pi hardware doet.
Ziet er interessant uit, ik ga er maar eens mee stoeien denk ik. Pi Zero-W koop je voor weinig, dus om mee te spelen lijkt me dat een prima idee.
Heb m’n oude gen1 hardware ook nog liggen van robo tank, Wss ook nog wel de software en toebehoren.
Alleen het CPLD scherm ontbreek

bderooij

Well-known member
Lid geworden
22 augustus 2014
Leeftijd
38
Ik blijf toch spelen met het idee om het gewoon helemaal zelf te doen, toch altijd leuk.

tuinkabouter

Well-known member
Lid geworden
18 januari 2010
Ik blijf toch spelen met het idee om het gewoon helemaal zelf te doen, toch altijd leuk.
Zeker als je de tijd hebt is het een leuke bezigheid.
Ik vond daarvoor de Iaqua een mooie basis destijds, maar heb het nooit verder af kunnen maken.
Misschien ooit op een dag, wie weet..
Eerst de kinderen maar eens naar de basisschool xD

Bovenaan