Wat is er nieuw

Doet mijn pomp het wel goed?

• Onderwerp starter Onderwerp starter Calla
  • Startdatum Startdatum
C

Calla

Guest
Hallo allemaal, even een vraagje wb de pomp. De bak met 4 sluierstaarten is 266 liter en ik heb er een externe pomp ( eheim prof 3 600 liter) op staan. ( Draait nu 2 jaar) Elke week wordt er 40-50% water ververst en het water is glashelder maar er zweven altijd ` dingetjes` in...( Je ziet alles op een zwarte achterwand) elke dag ben ik met het schepnetje in de weer om de bak netjes te maken. De filters in de pomp ververs ik veel ( vlg de beschrijving teveel...) de blauwe mat elke 3maanden, de witte filtermatten elke 2maanden. De mech pro heb ik eruit gehaald en vervangen door siporax. Vorige week was ik het zat en heb de hele pomp schoongemaakt, water vervangen en WEER allemaal nieuwe filtermatten. Zelfs tussen de bakjes in nu extra aquariumwatten gedaan op aanraden van de winkel. Het scheelt iets......
Gisteren heb ik om te proberen mijn interne pomp erin gedaan en voor het eerst aangesloten. Samen met de externe wordt er nu 1800 liter per uur rondgepompt!
( grote 1250 liter, en kleine 550). Nu voor het eerst vandaag zie ik niets door het water gaan, brandschoon en glashelder! Zou deze externe pomp het niet goed doen? Hij pompt goed en en er wordt goed water in geblazen, hoe controleer je of de pomp naar behoren werkt? Hebben jullie daar ervaring in? Het zijn sluiers dus die maken rommel, maar dit is toch wel frappant.....
Volgens de winkel kan ik de externe niet beter aansluiten ( pompt linksboven het water in de bak en rechtsonder gaat het eruit...
Heel graag jullie ervaring.

Ga nu eeerst eens nadenken, waarom je buitenfilter het zo slecht doet.

Waar je nou mee bezig bent,klopt geen hout van.
Telkens sponzen vernieuwen,????? watten tussen de bakjes?????
Jij begint telkens opnieuw met bacterie maken. En heb je blubber in het filter,DAT is pas goed.
Eheim geeft en volgorde aan,van opbouwen.

Siporax, grof blauw, fijne spons,dan laag watten.

Eerste watten onderop, vangt vuil weg, zal vol raken, gaat niets verder omhoog.

op mijn rio 300 zit ook de eheim pro 3 600
theoretische capaciteit 1250 liter

denk dat ik amper de helft haal
in mijn bak zit ook nog de interne juwel pomp is ook 1000 liter per uur
dat haalt hij ook niet

dus denk dat het met allebij goed is

als het daarmee beter is laat je ze toch allebei draaien
mijn eheim is weer wel bijna een halfjaar niet opengeweest

Een iets aardiger reactie zou leuk zijn Bertus! Ik ben geen leek op het gebied van aquaria en met de Eheimpomp ben ik al zeer goed bekend. Deze draait al 2 jaar op deze bak ja....De volgorde heb ik altijd goed aangehouden vlgs de richtlijnen, maar als we het idee hebben dat deze het niet goed doet zoals ik beschreef , dan vraag ik me af waarom en ga ik experimenteren om te kijken of het beter gaat. Dit in samenwerking met de fabrikant en leverancier van de pomp. Wat jij beschrijft als volgorde klopt niet! De blauwe spons zit bovenin, niet onder....
Er zitten een aantal bakjes in die ik qua volgorde precies aanhou. Mech-pro, siporax, Bio mech, substrat pro, filtervlies ( fijn) en als laatste een voorfilter grof ( van onder naar boven). Als ik dan toch het idee heb dat deze het niet goed doet, dan VRAAG ik advies aan jullie wat het zou kunnen zijn, ik zit niet te wachten op een aanvallende reactie want als geen ander weet ik over de bacteriecultuur.
Jij begint je topic met ` Ga eens nadenken`......dat doen we al maanden, maar nu vraag ik aan jullie om mee te denken.....wij komen hier niet uit, dus leg ik de vraag neer bij andere sluierhouders....

Ik ben geen sluierhouder maar zou zelf die matten in principe nooit vervangen, tenzij ze echt verstopt zitten.. alleen watten vervangen als ze verzadigd zijn.
Misschien heeft dat er mee te maken..

Heb geen idee hoe je kunt bepalen wat de huidige pompcapaciteit is van een pomp.. behalve dan op zicht inschatten of de uitstroom nog krachtig genoeg is..

Bertus bedoelt het goed....onze oude brombeer...

Denk overigens toch dat je beste iets van watten er nog in kan doen...

Bertus zei:
Ga nu eeerst eens nadenken, waarom je buitenfilter het zo slecht doet. 😉

Waar je nou mee bezig bent,klopt geen hout van. :stom:
Telkens sponzen vernieuwen,????? watten tussen de bakjes????? 😳
Jij begint telkens opnieuw met bacterie maken. En heb je blubber in het filter,DAT is pas goed. :thumbs:
Eheim geeft en volgorde aan,van opbouwen. :deal:

Siporax, grof blauw, fijne spons,dan laag watten. :deal:

Eerste watten onderop, vangt vuil weg, zal vol raken, gaat niets verder omhoog. 😡

Zo goed.
Als jij dat filter al 2 jaar heb,zou je toch wel weten ,hoe of wat?

Okey ik zal je vertellen hoe wij het hebben 🙂

Wij hebben twee externe filters van Jebao, daar gaat het water van onder naar boven doorheen. Er zitten vier mandjes in. In het onderste mandje heb ik blauwe sponzen, dan twee mandjes siporax en bovenin witte filterwatten.
Vanmorgen heb ik de ruiten gepoetst omdat daar veel teveel alg op zat, toen had ik heel veel zweefvuil, en nu is de bak weer helemaal helder.

Of de pomp het goed doet kun je zien aan de uitstroom. Als de uitstroom gewoon goed is, dan doet de pomp het prima. Wat er wel en niet uitgehaald wordt, heeft met twee dingen te maken. Ten eerste de filtermaterialen en de volgorde daarvan, en ten tweede de positie van de instroom van de pomp. Aangeraden wordt om die zo laag mogelijk te doen, dan kun je ten eerste flink verversen zonder dat de pomp uit hoeft, en ten tweede ligt het meeste vuil op de bodem en daar is dan de sterkste aanzuiging.

Ik ben wel benieuwd wat jij 'veel zweefvuil' vindt. Heb je daar toevallig een foto van?

Beste Calla,

Zoals ik het zie doet je pomp het prima, maar zoals eerder ook al werd verteld haalt hij minder dan de theoretische liters per uur. Dat is allemaal duidelijk, dus ik vindt het ook inderdaad geen slecht idee om er een filter bij in te doen.
Zoals je zelf ook aangeeft heeft dit wel verbetering tot effect.

Sluiers zijn inderdaad megavervuilers en maken er vaak een puinzooi van, waardoor je ook veel zweefvuil krijgt.
Het enige wat ik daartegen doe is de witte filterwatten elke week/2 weken vervangen. Die raken bij mij erg snel vervuild.
De blauwe knijp ik alleen uit en vervang ik als ze stuk of helemaal verstopt zijn.

Ik heb zelf de instroom zo laag mogelijk in de bak vanwege de reden die Mieke ook aangeeft.

Ik zeg altijd bij mijn pomp doet hij het goed, blijf er dan vanaf. Wordt de uitstroom minder dan wordt het misschien tijd voor onderhoud (vervangen van blauwe spons of een bakje even op en neer in een emmer met aquariumwater.
Misschien dat het helpt?

Dank Jullie voor de antwoorden, en ja Mieke, de aanzuiging van de pomp is zo`n 5 cm van de bodem af, zo laag mogelijk dus..
En als ik jullie reacties lees, dan is het dus niet zo raar om de witte sponzen dus regelmatig te verversen ( Wat Bertus dus zo verfoeid...). Als ze verzadigd zijn dan vervang ik ze. De blauwe knijp en spoel ik ook uit, de rest laat ik zitten vanwege de bacteriecultuur. Alleen was me dit keer aangeraden om alles te verversen en doen alsof ik een nieuwe pomp installeerde, dit had ik niet zelfverzonnen, maar de leverancier die hier ook thuis is geweest en niets raars kon vinden.
De witte sponsen ververs ik elke 2 maanden, en dat is al veel maar als ik de reactie van Pauline lees..........elke 1 a 2 weken??? Sjonge.......dat is echt veel....
Maar Pauline, je hebt het over de instroom die bij jou ook zo laag zit?
Bij mij zit de instroom linksboven , zo`n 5 cm onder de waterrand, en de uitstroom rechtsonder, zo`n 5cm boven de grond......
En Oja, Mieke, de foto`s kan ik hier niet plaatsen, heb een Mac en die matcht niet echt met het fotoprogramma, heb ik ook ooit een avond aan gezeten....
Nu de interne pomp sinds gisteren ook erbij draait, is de bak nog nooit zo helder geweest.....ik wist wel dat de capaciteit van de filters niet altijd gehaald wordt, maar dit had ik van de externe pomp toch niet verwacht, wel wat minder liters per uur, maar ik dacht dat een externe voor sluiers voldoende was en had de interne er meteen uitgehaald, omdat ik dat gewoon lelijk vind...
Dit in tegenstelling tot mijn andere bak, die is tropisch en met alleen een binnenfilter is deze prachtig en altijd helder water...die maken ook veel minder troep en zwemmen rustiger.

Foto's plaatsen via een photobucket/flickr account of gewoon imageshack en dan hier plaatsen lukt met een Mac toch zeker wel?

Dat heeft niks met de capaciteit van de pomp te maken, dat binnenfilter. Ik heb het wel meer gehoord, dat zo'n binnenfilter helpt met zweefvuil. Waarom dat zo gaat weet ik ook niet, maar ik geloof niet dat dat zweefvuil met de capaciteit van je buitenfilter te maken heeft.
Ik ververs die witte watten bijna nooit, laatste keer dat ik de filters open gehad heb is juli geweest, en nu is de bak ook nog kraakhelder.

Calla zei:
Maar Pauline, je hebt het over de instroom die bij jou ook zo laag zit?
Bij mij zit de instroom linksboven , zo`n 5 cm onder de waterrand, en de uitstroom rechtsonder, zo`n 5cm boven de grond......
Je zit een beetje in de war met wat de instroom en de uitstroom is. De instroom is het gedeelte met het filterkorfje (de aanzuiging van de filter), de uitstroom is waar het water weer vanuit de filter terug de bak in komt. Jij draait het om. 🙂

o, das waar Jones....ik had het over de in en uit-stroom in het aquarium ,maar het is de in- en uitstroom in de pomp....
Trouwens veel verschillen hier als het gaat om de witte filterwatten, de ene ververst na 1-2 weken, de ander soms maanden niet.....
Nou , ik houd de binnenpomp er maar voorlopig bij en ga al die extra watten uit de externe halen...

Heb trouwens wel photobucket geprobeerd, maar de foto`s worden zeer klein weergegeven, dat is haast niet te zien.....

Help Users

You haven't joined any rooms.

You haven't joined any rooms.
      Terug
      Bovenaan