Dolle molly


P

Peter oranje

Guest
Ik heb zo,n 2 jaar een tropisch aquarium van 150 liter. Vandaag had ik een Dolle molly. Deze bleef maar draaien in het water ben naar mijn aquarimzaak gegaan en nitriet was te hoog. Nu tetra min gekocht en gelijk water ververst. Hopelijk gaat het dan beter. Ook heb ik 5 albino tetra's in mijn bak,waarvan er 1,waarschijnlijk een mannetje zijn soortgenoten opjaagt. Het is echt een terrorist het liefst zou ik hem eruit halen maar ik krijg hem niet te pakken heeft iemand nog advies voor deze 2 problemen?
 
Wat het nitriet betreft: dat gebeurt niet gauw bij een bak die zo lang staat. Onlangs aan het filter gezeten of een grote verbouwing gedaan van de bodem?
 
Wat het nitriet betreft: dat gebeurt niet gauw bij een bak die zo lang staat. Onlangs aan het filter gezeten of een grote verbouwing gedaan van de bodem?
Vorige week filter verschoont en waterwisseling gedaan alle andere vissen doen het prima. Wellicht teveel gevoerd?
 
(Veel) te veel voer i.c.m. weinig planten kan ook. Maar mag ik vragen hoe je het filter verschoond hebt? Heb je bijvoorbeeld al het materiaal vervangen of met warm water gewerkt of.... want het gebeurt vaak dat iemand daar net te ver in gaat en dan de bacteriën de nek omdraait.
 
(Veel) te veel voer i.c.m. weinig planten kan ook. Maar mag ik vragen hoe je het filter verschoond hebt? Heb je bijvoorbeeld al het materiaal vervangen of met warm water gewerkt of.... want het gebeurt vaak dat iemand daar net te ver in gaat en dan de bacteriën de nek omdraait.
Het is een tetra aquarium met een easycrystal filter pack ,600. Je haalt de vuile filter eruit en doet een schone erin de filter is van zacht filtervlies
 
Daar zou het probleem kunnen zitten. Kort gezegd lijken die cartridges handig omdat ze snel vervangbaar zijn, maar dat is tegelijk een hele "handige" manier om veel bacteriën (filtercapaciteit) kwijt te raken.

Als dit filter het toelaat, zou je bij de volgende onderhoudsbeurt (= pas wanneer je een verminderde uitstroom waarneemt) slechts een klein gedeelte kunnen vervangen, bijvoorbeeld hooguit 1/3e. Of je vervangt niets en knijpt de watten alleen een beetje uit. Dan hebben de bacties weer lucht. Het water waarin je ze uitknijpt mag koud of lauw zijn.

Als je een niet te hoge bezetting hebt (wat zwemt er allemaal in de bak rond?) en voldoende stroming en planten, zou het op deze manier weer goed moeten komen!

De agressieve tetra. Weet je de soortnaam en/of heb je een foto? Zo mogelijk een foto van de bak ook zodat daar evt dingen uit af te leiden zijn.
 
Vissenbestand is als volgt. 4 kleine koraalvisjes. 14 neontetras,2 sluierdanio,2 koperzalmpjes,,1oranje rio,3corduroy panda,2 witte algeneters,8zwaarddragers zwart,5zwaarddragers oranje, 5 albino tetra inclusief terrorist, totaal 46. NB het filter zijn geen watten,maar een soort zachte watten zak. Laatste keer zat helemaal onder vissenpoep,dus moet je wel een schone erin doen. Vervang elke 4 weken de filter zak voor een schone en om de2 weken een waterwisseling. Hierbij een dopje aquasafe en easyfiltermedium,dopje bacto, voor de plantjes dagelijks easycarbo en 2wekelijks profito
 
hi, ik ben nog niet zo lang geleden begonnen met een aquarium, maar wat ik heb meegekregen is dat wanneer je het filter verschoont, het water een week later pas doet of andersom ivm de biodiversiteit / evenwicht. Anders is alles ineens te schoon en krijg je die pieken
 
hi, ik ben nog niet zo lang geleden begonnen met een aquarium, maar wat ik heb meegekregen is dat wanneer je het filter verschoont, het water een week later pas doet of andersom ivm de biodiversiteit / evenwicht. Anders is alles ineens te schoon en krijg je die pieken

De bacteriën die het water zuiveren zitten hoofdzakelijk in het filtermateriaal en in je bodem.
Water verversen als je ook je filter schoonmaakt maakt derhalve ook geen verschil, in het water zelf zit namelijk bar weinig van die "schoonmakende" bacteriën.

Als ik zelf het filter schoonmaak doe ik ook gewoon een waterverversing, en dat zijn gerust verversingen van 70% :))
 

Terug
Bovenaan