Wat is er nieuw

Domme fout gemaakt..

anketh31

Well-known member
AquaForum Donateur
Lid geworden
8 december 2008
Leeftijd
29
Ik kwam er net achter, bij de waterwissel, dat het filter twee weken heeft stilgestaan. Super stom natuurlijk... Nu heb ik het direct weer aangezet, zonder eerst even het filter om te spoelen. Nog een domme actie. Er komt echt een rotte lucht van het aquarium vandaan, waarschijnlijk van de dode bacteriën in het filter. Wat is handig.. Filter alsnog schoonmaken? In ieder geval ga ik veel waterwissels doen (eerste week in ieder geval dagelijks). Maar heb net een waterwissel gedaan, is het slim om vanavond voor het slapen gaan nog een waterwissel te doen? En dan morgenochtend? Om de afvalstoffen vanuit het filter op te vangen?

Ik doe nu in ieder geval weer een 50% waterwissel.. Vanavond in ieder geval nog een keer verversen.

Als het water al stinkt zou ik veel verversen en ook de waterwaarden gaan meten. Doordat het filter weer draait zul je de nodige stoffen in de bak krijgen en ik zou de filter ook uitspoelen als die 2 weken heeft stilgestaan.

Het lijkt me ook een goed plan om voor extra zuurstof te zorgen in de bak naast verversen en filter spoelen.

Oppervlakte beweging bijvoorbeeld.

Als het water al stinkt zou ik veel verversen en ook de waterwaarden gaan meten. Doordat het filter weer draait zul je de nodige stoffen in de bak krijgen en ik zou de filter ook uitspoelen als die 2 weken heeft stilgestaan.
Het water stonk nog niet, dat kwam voornamelijk omdat ik het filter had aangezet. Daar kwam natuurlijk stilstaand water uit zetten. Ik had ook niks gemerkt aan de vissen in de afgelopen twee weken.

Ik ga in ieder geval zo nog even het filter uitspoelen en vanavond in ieder geval nog een keer verversen.

Het lijkt me ook een goed plan om voor extra zuurstof te zorgen in de bak naast verversen en filter spoelen.

Oppervlakte beweging bijvoorbeeld.

Extra zuurstof voeg ik al toe!

Met peroxide of een zuurstoffles?
Alle visjes liggen aan de beademing 😛

Ik ook, nadat ik even met m'n neus boven de bak heb gehangen
blue velvet oxygen GIF

Nee, heb luchtpompje aanstaan. Dat genereert best wat oppervlaktestroming. Daarnaast is dit m'n hillstream bak en zit er best wat stroming in de bak, wat ook nog wat extra oppervlaktestroming creëert.

Denk niet dat je luchtpomp erg veel toevoegt na die stroomversnelling 😛
Maar denk Sws niet dat jij je veel zorgen hoeft te maken.
Je bak draait 2-3 maanden toch?
Je hebt een vrij beperkte bezetting als ik me niet vergis.
Dus kan niet veel zijn wat je bodem niet aan kan

Denk niet dat je luchtpomp erg veel toevoegt na die stroomversnelling 😛
Maar denk Sws niet dat jij je veel zorgen hoeft te maken.
Je bak draait 2-3 maanden toch?
Je hebt een vrij beperkte bezetting als ik me niet vergis.
Dus kan niet veel zijn wat je bodem niet aan kan
Haha, dat is waar.

Klopt, mijn bak draait sinds maart dit jaar. Dus inmiddels al weer een dik half jaar. De vissen hebben het nu ook prima overleefd op twee weken zonder filter, heb niks geks aan ze gemerkt. Dus denk dat de schade zal meevallen, schrok alleen van de geur die van de bak afkwam nadat ik het filter weer had aangezet 😅

Qua bezetting: hij was vrij gering. Is het misschien nog steeds wel, echter is er een Pseudogastromyzon bom ontploft... Die vinden het iets te gezellig in m'n bak. Dus denk dat de bezetting inmiddels iets minder gering is haha

Haha, dat is waar.

Klopt, mijn bak draait sinds maart dit jaar. Dus inmiddels al weer een dik half jaar. De vissen hebben het nu ook prima overleefd op twee weken zonder filter, heb niks geks aan ze gemerkt. Dus denk dat de schade zal meevallen, schrok alleen van de geur die van de bak afkwam nadat ik het filter weer had aangezet 😅

Qua bezetting: hij was vrij gering. Is het misschien nog steeds wel, echter is er een Pseudogastromyzon bom ontploft... Die vinden het iets te gezellig in m'n bak. Dus denk dat de bezetting inmiddels iets minder gering is haha
Denk dat het wel los zal lopen dan idd

Twee weken! Wow. En hoe is het dan met je waterwaardes? Waren NO2 en NH3 niet hoog?
Ik had laatst ook 1 etmaal filter vergeten terug aan te zetten, maar zag het meteen aan het water toen ik thuiskwam. Slechts een spoortje NO2 en nul NH3. Maar toch ...
En een natte-sokken-avond, ja 😉

:stom: Dit overkomt je maar één keer en nooit meer. Hopelijk is de schade beperkt gebleven, ik hoop dat het allemaal meegevallen is👍

Als het echt stinkt
zou ik het filter als nog grondig reinigen en een grote water wissel doen.

Inmiddels is dit weer twee weken geleden, alles gaat nog helemaal goed gelukkig! Maar was op dat moment inderdaad even schrikken.

Help Users

You haven't joined any rooms.

You haven't joined any rooms.
      Terug
      Bovenaan