dood van guppies


D

demivissen

Guest
beste lezer,

ik heb nou een aantal maanden ongeveer langer dan een half jaar mijn aquarium. ooit gekocht op markplaats (wegens kosten) aquarium goed ontsmet en volledig nieuwe spullen in aquarium gedaan. opgestart enzovoort eerst problemen met slechte water waardes waardoor guppies dood gingen. dit ben ik nu elke keer aan het testen! 2 maanden geleden zag ik dat mijn vissen zich zelf tegen de planten en kiemhout aanschuren. we dachten dat het kiemworm was dus hier medicatie voor gehaald. dit bleek t ook niet te zijn vissen gaan nog steeds dood. 2 weken terug een middel tegen algemene ziektes er in gedaan nu doen mijn vissen nog steeds raar. ik heb nu nog maar 4 guppies waarvan er 2 raar doen zwemmen aan opervalkte 1 heeft een erg samen geknepen staart en de ander lijkt er op als of ie een soort van bloeding heeft (de ene met de samen geknepen staart schuurde ook) . heb overgens nog 1 blackmolly en 1 plaatje in mijn bak en er zitten vuurgarnalen in.mijn bak is 60L en heb een filter er in zitten. water waarder zijn helemaal goed! heb de twee zieke vissen apart gedaan. wie weet wat dit kan zijn en wat ik er aan kan doen?
275619
275620
275621


ik weet mij echt geen raad meer en anders ben ik genootzaakt mijn aquarium weg te doen
 
water waarder zijn helemaal goed!
kan je daar wat meer over vertellen misschien en dan in getallen? PH, GH, KH en Po4 zoverre je hebt.
Ook graag wat meer info over je onderhoud, hoe en hoevaak maak je het filter schoon en de maten waarin je een water verversing doet in procenten en tijds eenheid graag.
 
kan je daar wat meer over vertellen misschien en dan in getallen? PH, GH, KH en Po4 zoverre je hebt.
Ook graag wat meer info over je onderhoud, hoe en hoevaak maak je het filter schoon en de maten waarin je een water verversing doet in procenten en tijds eenheid graag.

ik ververs mijn water 1 keer in de 2 a 3 weken ik doe dan een 50% of een 25% waterverversing mijn filter maak ik helemaal schoon ik spoel namelijk de filter uit met heet kraanwater dit doe ik 1 keer in de maand na mijn water verversing doe ik er altijd een middeltje in dat er voor zorgt dat leidingwater goed omgezet word voor de guppies om in te leven hier onder zijn mijn water waardes te zien
275623
275624
 
mijn filter maak ik helemaal schoon ik spoel namelijk de filter uit met heet kraanwater dit doe ik 1 keer in de maand
Daar zit dus al een deel van het probleem, je maakt je filter erg veel en te grondig schoon waardoor de bacteriën zich niet voldoende kunnen vestigen in het filter, je meet methode is ook erg discutabel, dit is met strips welke over het algemeen erg onbetrouwbaar zijn, daarnaast ververs je niet erg veel en onregelmatig waardoor je veel schadelijke stoffen niet afvoert, op deze frequentie van schoonmaken en water wissels komt je bak niet snel tot de stabiliteit welke je graag wilt zien, mijn advies is nu blijf voorlopig van je filter af voor zeker 2 maanden, ververs je water regelmatig 25% en blijf testen op de No2, mocht je daar wat van meten weer verversen maar dan 50%
 
En haal filterstart, om je filter een puls te geven.
En , wat Ton zegt. beter een vuil filter de loopt.
Dan en schone zonder bacterie.


sponzen in half emmertje water, uitknijpen en terug.
 
Ik ben het met @TonHageraats eens. Er Zitten extreem veel belangrijke bacteriën in het filter dit word soms door mensen vergeten met gevolg zoals al gezegd dat mensen te grondig schoonmaken.

Gr. Jesper
 
Ik ben het met Ton eens, al weet ik niet of dit ook de oorzaak van je problemen zijn. Wat het wel kan zijn durf ik aan die foto niet te zeggen. Hoeveel en wat precies voer je de vissen, kun je dat wellicht omschrijven?

Voor de zekerheid nogmaals: Filter absoluut nooit met warm water schoonmaken, zoals hierboven al gezegd de sponzen even snel uitknijpen in een beetje aquarium water (in emmer) en weer terug doen. Dat is voldoende en behoud je de bacteriën die voor het evenwicht gaan zorgen.
 
Ik ben het met @TonHageraats eens. Er Zitten extreem veel belangrijke bacteriën in het filter dit word soms door mensen vergeten met gevolg zoals al gezegd dat mensen te grondig schoonmaken.

Gr. Jesper
Zoals je zegt, maar vergeet daarin ook de bodem niet waar ook zeer veel bacteriologische processen afspelen die waardevol zijn voor de gezondheid van onze bakken.
Dus ook daar geldt niet teveel in rommelen, maar laat het zijn beloop.
 
Nou, dat kan ik je wel zeggen, nitriet.

Als hij die spons onder de warme kraan houd.
Dan begint hij weer overnieuw.
En die bak ziet er nog fris en fruitig uit. zal er weinig in de bodem zitten.
 
Wat we natuurlijk in die teststripjes niet zien zijn de ammoniak waarden. Wellicht is het filter echt elke keer helemaal 'omzeep' geholpen en verdrinken die guppen in hun eigen afval.

Ik zou in ieder geval nu veel water verversen (bijna alles) met dezelfde temperatuur en dan kijken of het beter gaat. Zo ja dan is je filter inderdaad helemaal niet ingedraaid en dien je de komende twee weken ofzo veel water te verversen.
 
Bij dit alles zijn Guppen geen echte makkelijke beginnersvissen meer ze zijn vaak al flink zijn behandeld met antibiotica. Dit alles maakt dat het een veel zwakkere vis is dan men denkt en dan zul je ook veel vaker problemen tegenkomen.
 
Ja, inderdaad je filter. Ik zou je bak nu opnieuw een soort van nieuwe opstart geven. Een keer per week 50% waterwissel en niet meer je filter schoonmaken. Pas als de doorstroming minder wordt. Ik deed het bij mijn vorige aquarium 1 of 2x per jaar maar. Was echt voldoende. En dan hield ik hem niet onder de warme kraan, maar spoelde ik de helft van het filtermateriaal schoon, de rest liet ik gewoon in de filtermandjes zitten en haalde alleen de viezigheid onder uit het filter. Nu heb ik filterwatten en die vervang ik 1x in de twee maanden ofzo, van de rest blijf ik af, is niet nodig om schoon te maken.

Als je zo een maand verder bent is je filter wel weer ingedraaid en dan kan je gaan kijken naar andere vissen, afhankelijk van de toestand van je huidige guppen. Als je weer guppen erbij wil zou ik op marktplaats kijken bij iemand die guppen aanbiedt. Die zijn waarschijnlijk sterker dan de guppen uit de winkel. Succes met de aanpak van je problemen! Maar nog niet wegdoen hoor, je aquarium, dit zijn echt dingen die opgelost kunnen worden.
 
Meestal is een wissel van 20% ruim voldoende als een bak goed draait met een normale bezetting.
 
Ja, dan misschien wel, maar de vissen voelen zich duidelijk niet prettig en dan is een 50% waterwissel wel fijn voor ze. Hier draait alles er heel goed op, het draait nu bijna een jaar en heb maar 1x een ziek visje gezien dat ik moest euthanaseren en dat was een oude dame.
 
Behalve de bakken waar ik de EI toepas ververs ik wekelijks 20% en dan heb ik het over zo n dik 10 bakken en dat gaat prima hoor. De helft vindt ik wel veel persoonlijk bij een goed draaiende bak.
 
Behalve de bakken waar ik de EI toepas ververs ik wekelijks 20% en dan heb ik het over zo n dik 10 bakken en dat gaat prima hoor. De helft vindt ik wel veel persoonlijk bij een goed draaiende bak.
Ja, klopt, ik doe ook EI, of waarvan ik dacht dat het EI was, ik moet nog kalium bijbestellen, haha. Maar ik merk dat de vissen het fijn vinden dus vandaar mijn antwoord hier. En ik geloof je als je zegt dat 20% voldoende is, maar jouw bakken draaien goed dus dan is het duidelijk ook voldoende, maar bij TS is het duidelijk niet op orde, de vissen zien er niet gezond uit, dus dan kan je ze helpen met lekker veel schoon water, dus vandaar dat ik zeg dat hij in ieder geval een maand of 4 weken (als het ware opnieuw indraaien) van zijn filter af moet blijven en de waterwissels voor de gezondheid van de vissen moet doen.
 
Klopt ook hoor Esther en ik doel duidelijk op een goedlopende bak. Bij problemen kan meer verversen zeker aan te raden zijn.
 
Tips genoeg om je aquarium op orde te maken.

Zet je visjes in een bak of grote emmer met zout toevoeging en luchtpompje. Zout dood wat aan parasieten, stagneerd groei bacterieen en helpt tegen nitriet vergifting en help lichaam genezen/sterker te worden. Zout ZONDER JODIUM.

Om de dag al het water verversen en opnieuw zout erin doen. Als visje zijn opgeknapt kun je ze weer in aquarium zetten. Wel tempratuur van verse water hetzelfde houden. Dus aquarium 25 graden emmer vullen met 25 graden. In der loop der dagen zal tempratuur emmer minder worden stel 21 graden dan ook weer om de dag deze tempratuur aanhouden. Als je ze over gaat zetten gooi je hlft van water eruit en schep je om de 30 minuten ofzo een liter water uit aquarium zodat emmer warmer word zodat visje overwennen.

De guppen en de molly kunnen zeker tegen zout. Het plaatje weet ik niet moet iemand anders even bevestigen of deze in zout kan.

Zou ook in je aquarium kunnen maar denk niet dat garnalen dat fijn vinden en je planten ook niet.
 
@demivissen Ik ben benieuwd of je bak met bovenstaande tips weer goed gaat draaien. Hou je ons op de hoogte?

Waar het op neerkomt is dat de stikstofcyclus in jouw bak niet op orde is. M.a.w. het werk van de bacteriekolonies die het afval in het water afbreken. Zoals al gezegd is het filter een belangrijke plek voor die bacteriën. Het filter werkt dus niet alleen mechanisch (zichtbare deeltjes opvangen) maar --belangrijker nog-- ook biologisch (afbraak afvalstoffen). Door grof schoonmaakwerk leggen die bacteriën het loodje en dan komen je vissen ineens te zwemmen in onverwerkte afvalstoffen.

Je bent lang de enige niet die dit overkomt hoor; het onbekend zijn met de stikstofcyclus is waarschijnlijk de meest gemaakte "fout" van starters in de hobby. Ik denk dat ik zelf in het begin ook "maar wat deed" want erg goed was het me niet uitgelegd allemaal.

Gelukkig is het probleem goed te verhelpen. En je hebt altijd het aquaforum voor je vragen. :thumbs:
 
beste mensen,

bedankt voor al jullie adviesen ik heb geprobeerd om dit allemaal zo goed mogelijk te gebruiken en mijn aquarium weer goed te krijgen. helaas is het niet gelukt en zijn al mijn guppies,blackmolly en plaatje overleden. zelfs de vissen die er nog goed uitzagen nadat ik al deze advies heb gebruikt.

ik weet nu nog niet zo goed wat ik met mijn aquarium ga doen maar ik zit gelukkig nog niet zonder aquarium want mijn parel loopt nog goed een ander aquarium waar crystel red garnalen in zitten gaat super!!

ik wil jullie wel erg bedanken voor jullie tips!
 
Nu goed indraaien. he. en het filter met rust laten.
 
Het schuren was in dit geval niet door wormen of parasieten maar zo goed als zeker doordat de vissen verbranden door de ammonia/nitriet.
 
Ja, dan misschien wel, maar de vissen voelen zich duidelijk niet prettig en dan is een 50% waterwissel wel fijn voor ze. Hier draait alles er heel goed op, het draait nu bijna een jaar en heb maar 1x een ziek visje gezien dat ik moest euthanaseren en dat was een oude dame.
Met een 50% waterwissel moet je oppassen dat je er iets bij doet om het chloor tegen te gaan anders kan dat ook schadelijk zijn
 
Met een 50% waterwissel moet je oppassen dat je er iets bij doet om het chloor tegen te gaan anders kan dat ook schadelijk zijn
In NL zit er geen chloor in het water bij normale omstandigheden.
 

Terug
Bovenaan