Wat is er nieuw

Doorbuigen glas

• Onderwerp starter Onderwerp starter Zora
  • Startdatum Startdatum
Z

Zora

Guest
Ik heb een Juwel Rekord 800 op het oog.

Dit is een vrij nieuw aquarium, maar nog wel T8 verlichting.

Waarom is de Juwel Rekord 800 niet voorzien van een stabilisatie-strip en de Juwel Rio 125 wel?
Beide zijn 80 cm lang.

Hoe groot is de kans dat het glas van de Juwel Rekord 800 door kan gaan buigen, of bol kan gaan staan?

Ik heb dat namelijk 1x gezien bij iemand.
Die had dus de Juwel Rekord 800 en de achterkant ( zat een 3d achterwand in), stond bol.
Je zag gewoon dat er een bolling in het glas zat.

Hoe vaak komt zo iets voor?

Stel dat ik de Rekord 800 zou kiezen,.. gaat dat aquarium dan ook last krijgen van zo'n bolle ruit?
De bedoeling is wel dat er een 3D achterwand in komt.

Ik twijfel nu dus eventjes.

Ik kan ook kiezen voor de Juwel Rio 125, maar die is een stuk duurder en er zit T5 in.
Voor deze bak heb ik liever T8.

De kans op doorbuigen is heel klein maar wel aanwezig zoals je dus gezien hebt,je moet maar net pech hebben.
Kijk je voor een Rio 125 met T8 bv.

Seabait zei:
De kans op doorbuigen is heel klein maar wel aanwezig zoals je dus gezien hebt,je moet maar net pech hebben.
Kijk je voor een Rio 125 met T8 bv.

Gebeurd dat dan met alle Rekord's 800, of alleen zo nu en dan eens?

Mijn vloer in de kamer is niet stabiel ( houten ondervloer).
Trillingen voel je wel als je loopt.

Ik had er nog nooit van gehoord bij deze Juwels iig,wel bij grotere modellen van oudere bakken komt het regelmatig voor.

Zal dus wel meevallen en pech kan je met elk aquarium hebben.

De voorruit en de achterruit van mijn rio 180 buigt ook totaal 5 millimeter door , en daar zit een stabilisatie strip in.
Dat zal wel met de kwaliteit van Juwel te maken hebben.

Groet John

Is het verstandig denken jullie om voor de Rekord 800 te kiezen?

Ook vanwege mijn ondervloer die van hout is, waardoor deze soms wat bewegelijk is.

Mijn meterbak staat wel waterpas, door viltjes onder het meubel gezet te hebben.

Wat niet buigt,zal barsten.
Glas in je raam buigt ook.
Breekt toch ook niet?

Hier bij de 1 m . staat het ook elk 5-6 mm naar buiten.hoor.
En jouw meterbak ook wel. ook met trekstrip.

Ik heb bijna 10 jaar een rekord 800 gehad en nooit problemen gehad met doorbuigen.

Bertus zei:

Ik dacht altijd dat de stabilisatie-strip dat zou voorkomen,... maar niet dus?

Er is niks te zien bij mijn meterbak.

Die Rekord 800 die ik toen zag, was dat duidelijk bij te zien.

SaskiaP zei:
Ik heb bijna 10 jaar een rekord 800 gehad en nooit problemen gehad met doorbuigen.

Dan is dat hopelijk toch een eenmalig iets geweest wat ik gezien heb.
Je kon dat toen echt duidelijk zien.

Bertus zei:
Breekt toch ook niet?

Ben het met Bertus eens, buigt het niet dan zal het sneller kunnen breken.

Ok 🙂
Ik dacht juist dat als het bol stond het eerder kon breken.

luc zei:
Bertus zei:
Breekt toch ook niet?

Ben het met Bertus eens, buigt het niet dan zal het sneller kunnen breken.

Bij een goed aquarium zal het glas niet bol gaan staan.
Zal niet 123 fout gaan maar zo staat er wel meer druk op de kitnaden dan eigenlijk zou moeten.

Zelfde fenomeen met de vleugels van vliegtuigen. Juist doordat die iets flexibel zijn breken ze niet af.

Zora zei:
Waarom is de Juwel Rekord 800 niet voorzien van een stabilisatie-strip en de Juwel Rio 125 wel?
Beide zijn 80 cm lang.
Het verschil zit hem in de hoogte. Dat zie je ook bij aquaria die op maat worden gebouwd: hogere bak = dikker glas en/of meer stabilisatiestrips.

Laten we nou geen appels met peren vergelijken.
Ruiten en vliegtuigvleugels zijn niet gemaakt om een constante waterdruk te weerstaan natuurlijk.

Het zijn beide voorbeelden van 'wat niet buigt zal barsten' / 'buigt het niet dan zal het sneller kunnen breken', bedoeld ter illustratie naar Zora toe. En dat zijn dus geen appels en peren.

Heb jij toevallig ooit de stabilisatiestrip van een Juwel Rio of Vision vergeleken voor en na vullen? Ik in ieder geval wel en die strip buigt na het vullen ietsje (minimaal) mee en dat is perfect normaal. En nee, het gaat niet om bakken die op klappen na nog heel zijn. De siliconenkit waarmee bakken worden gelijmd is iets elastisch, heeft dezelfde een reden.

~ Ivo

Ik vind het allemaal maar gezwets.
Een vliegtuigvleugel die niet buigt zal barsten idd maar een goed aquarium waarvan het glas niet buigt zal daardoor echt niet barsten.

Voor Juwel hebben ze speciaal losse strips om de oudere bakken te stabiliseren.

En met wat zouden ze glas van een aquarium anders moeten bevestigen ipv kit?
Bakken waar een frame rondzit gaan op de plekken waar ook de kitnaden zitten echt niet buigen maar is dan altijd in het middenstuk van de bak.

Tsjah, dat buigen gebeurt al snel met 5mm glasdikte denk ik? Vandaar ook die stabilisatiestrips?
Ik heb 2 bakken van 60cm (x45x45 en x40x40) en 8mm glasdikte. Geen strips. Buigt ook totaal niet door.

de sterkte van glas word veelal onderschat denk ik, ik sta tijdens mijn werk ook gewoon tegen een raam aan met mijn ladder, en dan heb je ook maar een drukpunt van enkele vierkante centimeters, kleinere ramen buigen minder tot niets dan grotere ramen. Ik meen dat 1 vierkante meter glas ruim 100 kg druk kan verwerken

caddyladdy zei:
de sterkte van glas word veelal onderschat denk ik, ik sta tijdens mijn werk ook gewoon tegen een raam aan met mijn ladder, en dan heb je ook maar een drukpunt van enkele vierkante centimeters, kleinere ramen buigen minder tot niets dan grotere ramen. Ik meen dat 1 vierkante meter glas ruim 100 kg druk kan verwerken

Ligt er natuurlijk aan hoe dik het glas is en hoe en uit welk materiaal deze is gemaakt

Seabait zei:
Laten we nou geen appels met peren vergelijken.
Ruiten en vliegtuigvleugels zijn niet gemaakt om een constante waterdruk te weerstaan natuurlijk.

Vliegtuigvleugels juist wel.
Daar zitten ook de brandstoftanks in.

Krijgen constant een draagkracht te verwerken,om in de lucht te blijven.

Persoonlijk ben ik van mening dat het glas wat wordt gebruikt in moderne bakken een beste belasting kan hebben zonder kans op doorbuigen en of breken.

De stabilisatie strips zitten er volgens mij alleen op om de belasting aan de bovenkant van de kit op te vangen, tenslotte kan dit een "zwak' punt vormen afhankelijk van het soort aquarium wat je hebt.

+1.
Maar dan wel iets dikker.
8 mm op een 1 m . bak moet kunnen.

Bij mijn Aquatlantis Fusion 120x50x70 met 10mm dik glas zie je, als je langs het glas kijkt, dat het ook doorbuigt. De boven- en onderzijde zijn mooi recht (boven door de 2 trekstrippen en aluminium frame, onderzijde door de bodem en aluminium frame).

De reden dat de Rio 125 w�l trekstrippen heeft en de Rekord 800 niet kan te maken hebben met verschillende glasdikten, of doordat de Rio 50cm hoog is en de Rekord 45cm. Bij de Rekord 800 komt ongeveer 80kg waterdruk op het glas, bij de Rio is dat bijna 100kg (zie ook reactie Mascha&Ivo).

De opmerking "wat niet buigt zal barsten" is een beetje te kort door de bocht: dit hangt af van vele factoren zoals glaskwaliteit, glasdikte, constructietype, stabilisatiestrips, enz....

Voor beide aquaria zou ik mij niet druk maken om het doorbuigen van het glas.

Ja, Kwaliteit ,is het , beter dan vroeger.

De stabilisatiebalk is er niet alleen om het aquarium meer stevigheid te geven. Die is er ook om de lichtbak er boven te ondersteunen.

In de oude modellen van bv. de Vision 260 zat die balk er nog niet in. En in sommige van die bakken begint na jaren gebruik het plafond soms te hangen.

Denk niet dat zo'n balk een must is. Er zijn immers zat aquariummerken die grotere bakken leveren zonder zo'n balk.

Ik vind het persoonlijk jammer, dat je die balk niet kan verwijderen met een soort kliksysteem.

Hij zit immers in de weg bij het plaatsen van een achterwand en soms bij het onderhoud.

Wees blij dat hij erin zit.

Sta je toch raar te kijken ,als de ruit 2 cm bol staat. zonder die stabilisatie.
Als hij MET al een 0,5 cm uit buigt.

Bij mijn bak ,kan ik het hele bovenframe er af lichten.
En zo de 3 D achterwand erin zetten.
Zit normaal gekit. zelf los gemaakt.

Bij mijn bak ,kan ik het hele bovenframe er af lichten.

Zitten lengte strippen in ,dan de ruiten strak te houden.
Dan kan de achterwand erin en er uit.

Heb net afgelopen weekend dwars srips gekit......bij het vullen (400 liter) ging deze meer dan een cm naar buiten! Straks vuurwerk buiten knal.....knap.....waterballet. Heb maar geen risiko genomen.....

Ja, beter voor zijn,hoor.

Coulibaly zei:
De stabilisatiebalk is er niet alleen om het aquarium meer stevigheid te geven. Die is er ook om de lichtbak er boven te ondersteunen.

Dit verzin je denk ik. Het heet niet voor niets "stabilisatiestrip". Dit is om je ruit te stabiliseren. Dat je je verlichting er op kan leggen is een mooie bijkomstigheid. Dat ze veelal in de weg zitten, ben ik eens.

Help Users

You haven't joined any rooms.

You haven't joined any rooms.
      Terug
      Bovenaan