Doorstart amazone biotoop


M

Marcel Biermans

Guest
Beste forumleden,

Zoals wellicht al bekend, gaan mijn Mesonauta de bak uit. Dit geeft mij de mogelijkheid om het een en ander te herzien aan de bak-indeling. Op dit moment heb ik hem gericht op de Rio Negro, maar dit kan eventueel veranderen.

Huidige staat
Dit is de bak een paar weken geleden. Er is inmiddels qua hout het een en ander veranderd. De rechter dikke stam is er uit gegooid, en ik heb meer lange stukken die tot aan het wateroppervlak komen. De drijvende plant is hoornblad. Dit wil ik er liever uit hebben, want het geeft veel zooi, maar het was de enige plant die bestand was tegen het aanvreten van de mesonauta (nouja, een soort van, alleen de hardste, nieuwe plantdelen werden met rust gelaten).

20140519_rio_negro_070.jpg


vissenbestand
11x Paracheirodon axelrodi
14x Hyphessobrycon socolofi
5x Corydoras robineae (deze zijn al oud en af en toe overlijdt er eentje)
2x L183

technisch
maten: 120cm lang x 45cm diep x 65cm hoog (60cm waterhoogte)
filter: JBL Cristalprofi e1501 met turf (uitstroom rechtsboven, instroom rechts onder)
verlichting: 1x T5 38W 10000K (gedempt met pvc tot 40%), 1x T5 21W Philips 840 (gedempt met pvc tot 50%)
verwarming: 1x JBL 300W thermostaat
bodem: filterzand (0.8-1.2 mm), geen voedingsbodem

Waterwaardes: redelijk flexibel nu de Mesonauta er uit zijn. Zacht en zuur blijft het devies natuurlijk met de rest van de vissen.


Het Plan

Vissen
Wat nu? Wel, ik wil er (na enig twijfelen) toch een harem/koppel/groep dwergcichliden in. Nu vind ik zelf de A. cacatuoides een van de mooiste apisto's, dus die overweeg ik sterk.

Verder wil ik denk ik de school kardinalen uitbreiden tot ongeveer 20, de corydoras door natuurlijk verloop er uit laten gaan, en er een groter L-nummer bij zetten als zij er uit zijn.

Inrichting
Voor de apisto's moeten er een aantal schuilplekken komen. Ik kan het stuk spiderwood dat op de foto achterin staat, plat leggen, waarbij hij een stukje van de bodem blijft door uitstekende takken aan de onderkant, wat een aardig hol cre�ert. Er zullen daarnaast nog zeker 1, maar ik denk wel 2 holen bij moeten. Daar kokosnoten totaal niet passen in de amazone, wil ik die er ook niet in hebben. Eventueel kan ik wel met een aantal stenen holen maken, maar ik wil daarmee geen kalk in het water brengen.

Planten
Ok, ik ben een ramp met planten. Op het land vergeet ik ze water te geven, onderwater gaan ze dood zodra ze in mijn bakken staan. Ze groeien niet, ze worden lelijk en krijgen algen, terwijl de waterwaardes ideaal zouden moeten zijn, ik elke dag carbo toevoeg en wekelijks micronutrienten. Kortom, ik heb hele HELE makkelijke planten nodig, want anders overleven ze het niet. Het is een vloek geloof ik.

Maar ik wil er wel wat planten in (want ik ben koppig en mijn vriendin vindt een bak met planten leuker). Ik heb er een aantal planten in gehad (zie foto's in mijn extreem verouderde fotoalbum), maar die zijn allemaal gesneuveld onder de tirannie van de Mesonauta. Een aantal zwaardplanten lijken me wel passen, en daarnaast iets dat naar het wateroppervlak groeit.

Eventueel kan ik wel het een en ander veranderen aan de verlichting (de intensiteit kan ik nog verdubbelen, en ik heb nog een 38W rood-achtige lamp liggen). Ik heb geen geld om een CO2 installatie neer te zetten, maar ik ben wel handig met DIY systemen (dit heb ik eerder gehad).

Kort samengevat zoek ik planten die aan het volgende voldoen:
- weinig licht nodig
- kunnen tegen zuur, zacht water
- kunnen tegen condenswater dat van de kap valt (daar ging mijn vorige drijfplant telkens aan dood)
- makkelijk in onderhoud qua voedingsstoffen.


concrete vragen
- Zit ik goed met mijn plan voor het vissenbestand?
- Welke planten zijn leuk en geschikt voor een low-tech amazonebiotoop?
- Ik zoek nog 1 of 2 leuke idee�n voor biotoop-correcte schuilplaatsen voor apisto's.
- Heb je gave suggesties? Vooral spammen!
 
Schuilplaatsen zelf maken met de piepschuim/tegellijm/epoxymethode bv of probber holtes te maken in een stuk hout.

KWa vissen hypancistrussoorten vind ik zelf wel mooi worden over het algemeen oook niet al te groot. Je hebt dan overwegend visjes deie de onderste lagen bewonen misschien een skijken naar een oppervlakte vis.
 
Dank voor de reactie Maurice. Ik zat zelf ook een beetje te denken aan een oppervlakte zwemmer. Ik heb zowel C. strigata als een Nanostomus sp. gehad, maar deze werden beiden slachtoffer van de mesonauta. Het nadeel van een bijlzalm vind ik dat je ze zo slecht ziet onder de rand van de bak (deze is bij mij erg hoog, waardoor je een goede centimeter van de waterkolom niet kan zien). Maar wellicht is een nanostomus soort een idee?
 
De C.strigata vind ik een erg leuk visje voor een Z.A bak inderdaad. Er zijn verschillende Nanostomussen natuurlijk het is al weer een hele tijd geleden maar zo uit mijn hoofd zijn het niet allermaal specifiek oppervlakte visjes maar dat kun je uitzoeken natuurlijk.

Wat ik net nog bedacht. Misschien is het wel een optie om er een echte bladval Biotoop van te maken dat heeft niet iedereen en is ubernatuurlijk.
 
Dat vind ik wel een gaaf biotoop type inderdaad, maar het vermogen dat je kwijt bent aan Catappa-bladeren zint mij niet zo. Of ik moet wekelijks op strooptocht door alle parken van Delft om blad te verzamelen, maar dat gaat in de winter ook niet echt opschieten. Ik heb er nu wel wekelijks ongeveer 5-8 catappabladeren in liggen voor de cory's.

C. strigata wil ik er echt niet meer in hebben, je ziet ze gewoon niet. Misschien wel een grotere bijlzalm.



edit: De man van het vissen asiel was hier net om de Mesonauta op te halen, en hij zei dat hij een berg Mikrogeophagus ramirezi heeft zitten met enige regelmaat van een kweker. Wat zeggen jullie over deze soort? Hij hoort eigenlijk in een andere biotoop, maar hij is wel mooi om te zien en naar een biotoop kan ik toewerken.
 
Ik kijk er misschien overheen maar wat zijn je waterwaarden nu? Ramirezi heeft heel zuiver, zuur water nodig. Als je dat combineert met een flinke laag bladeren. Als je naar het bos gaat om een vuilniszak met beuk te verzamelen kom je een heel eind, beuk verteerd erg langzaam. Dan zouden 2 koppels denk ik wel moeten kunnen. Dan zou ik er alleen geen L nr meer bij zetten, die hebben het erg makkelijk met eieren jatten, en dat zorgt voor veel stress bij de ouders.

Als planten kan je denken aan Echinodorus bleheri, valisineria gigantica en braziliaanse klimop. Dat zijn planten die het bij mij in de bak, met 1 tl balk erg goed doen. Ik heb de klimop drijvend, als andere drijfplantjes heb ik mosselplantje, braziliaanse kikkerbeet ook maar die gaat niet zo goed.
 
In ��n herfstdag kun je al een aardige collectie blad bemachtigen, voorraadje aanleggen.

Gasteropelecus en Thoracocharax zijn wat grotere bijlzalmen.
Nannostomus eques is oppervlaktegericht, maar hangt niet strak aan het oppervlak bij ons.
De horizontaal zwemmende Nannostomus soorten zou ik allen als middenlaaggericht aanduiden.
Of wat te denken van een Copella/Copeina/Pyrrhulina soort? Beetje het groeps-/baltsgedrag wat de Nannostomus soorten ook hebben, maar dan in een iets grotere verpakking.
Heb je als dwergje ook al eens verder gekeken dan Apistogramma's? Dicrossus filamentosus zou prachtig staan in je bak, in een groepje en dan blijf je bij je oorspronkelijke Rio Negro idee. Of een groepje Mikrogeophagus altispinosus of Cleithracara maronii? Of een Apistogramma, maar dan een iets minder standaard/veel gehouden soortje? De baenschi en allpahuayo zijn echt fantastisch mooi en hebben iets weg van de cacatuoides (zelfde species-group/complex).

Als holen kun je ook denken aan 'savu pods'. Daar heb ik een topic over lopen en wel hier.

Heb je qua planten al eens gedacht aan Heterenthera zosterifolia, Zosterella dubia en Saggittaria?

~ Ivo
 
Opties genoeg toch denk ik Marcel.
 
Thanks voor de reacties. Ik raak altijd hopeloos verloren met het zoeken naar idee�n. Een ritje naar de fysio en terug heeft me tijd gegeven om na te denken en ik laat de ramirezi varen. Ik vind de orinoco minder mooi dan de amazone, dus dan gaan rami's niet door.

De bijlzalmpjes zijn inderdaad meer van de maat die ik zoek. de Thoracocharax stellatus is geloof ik wijdverspreid in de amazone, dus ook de Rio Negro. Copella/Copeina/Pyrrhulina soorten vind ik op het eerste gezicht niet zo mooi, maar moet ik verder bekijken.

De Dicrossus vind ik wel mooi. Volgens google heb ik hem al eens eerder opgezocht. :p Sleutelgat-cichliden vind ik niet zo boeiend om de een of andere reden. Dicrossus gaan in een harem neem ik aan? Ik zie voor hun meerdere temperatuur-ranges op internet. Seriously fish heeft het over 27-30 graden, hobbykwekers heeft het over 23-25. Dit spreekt elkaar dus nogal tegen, maar is wel cruciaal ivm mijn andere vissen.

Komend weekend ben ik in de buurt van een bos (geloof ik) dus dan zal ik eens gaan zoeken. En die savu pods zien er wel gaaf uit. Ik kan alleen op de site die in die thread wordt genoemd, ze niet meer vinden.


De planten ga ik eens rustig bekijken. Misschien dat ik het een en ander ga doe-het-zelven voor CO2 en waterverversing, en daarna planten er in.
 
In dit formaat bak kun je zeker de Apistogramma cacatuoides houden. Wat betreft schuilplaatsen, ik snoei ��n keer in de zoveel tijd mijn eiken en beukentakken en 'pleur' het op de bodem.Zo ontstaan er vanzelf kiertjes en schuilplaatsen.Of probeer anders een gat/gaten te boren in de dikke takken/(kien)hout.Dit in combinatie met bladeren.Amandelblad is wat groter en vind ik ook mooi,maar het geld groeit niet op mijn rug.

Daarom ga ik altijd rond september/oktober naar het bos, verzamel daar bladeren uit het bos dus.Eikenbladeren,beuken en berkenbladeren. Plastic zak en fietstas mee en verzamelen maar.En dan heb ik genoeg voor heel het jaar.

Mikrogeophagus ramirezi kan ook, in ieder geval wat betreft het formaat van je bak. Maar ben van mening dat voor ramirezi's het water erg schoon moet zijn, het liefst ook zacht en zuur. Maar als je daarvoor zorgt, dan kun je veel plezier beleven van je ramirezi's. En natuurlijk regelmatig genieten van de (soms wat korte) broedzorg.

Wat dat betreft vind ik de Apistogramma cacatuoides veel makkelijker, kan ook op gewoon kraanwater gehouden worden.

Ik heb al een aantal jaren de Mikrogeophagus altispinosa.Misschien iets minder fel gekleurd,maar qua karakter en gedrag vind ik ze veel leuker dan ramirezi's. Zijn ook goed in groep te houden. De bak waar ze inzitten is ongeveer jouw formaat (nou ja,wel 15 cm hoger) en heb er nu 6 altispinosus. Een paar maanden geleden had ik er nog 8, maar dat vond ik zelf toch iets te vol worden.
Ze zwemmen regelmatig als een groep door de bak. Ook als ze een legsel hebben valt de agressie erg mee. Het blijft bij het verjagen als er een vis te dichtbij komt. En bovendien, ook op normaal kraanwater te houden.

En wat betreft de planten..Probeer eens een aantal Echinodorus bleheri.Als je ze koopt,dan eerst de lange wortels kort knippen (bedoel niet de wortel zelf, maar die witte lange sprieten). Als je ze namelijk in de bodem plaatst met de lange wortels er aan, dan kan het gaan rotten. Niet te diep in het zand plaatsen,kleibol er bij en dan mo�t het wel lukken.
Misschien staan hier nog wat tips voor je:http://flevovis.webklik.nl/page/planten-planten
 
Wat betreft de Dicrossus. Harem kan, groepje ook in jouw bakmaat. Het is ook een soortje dat echt van bladstrooiselzones houdt. Qua temperatuur geeft R�mer in zijn Cichlid Atlas I een range van 22 - 30. Haal je daar de extremen vanaf dan moet ergens 25-27 wel goed zitten. Dat is ook de indruk die wij hebben en we houden ze op 27 graden. Toen bij ons de verwarming was uitgevallen en de bak over verloop van een weekend het was afgekoeld naar 22 hadden we niet de indruk dat ze dat erg waardeerden. Ze kleurden bijvoorbeeld erg flets.

Wel zou ik willen meegeven dat als je dwergjes in een groepje wilt hebben je ze best op nog jonge leeftijd en tegelijk koopt en tegelijk in de bak uitzet. Dat komt naar mijn idee de groepsvorming ten goede.

~ Ivo
 
Een groep is dan 2 mannen + 4/5 vrouwen?

werkzaamheden op dit moment: hout eruit -> bodem omschudden en aanvullen -> algen van de achterwand (zat vol met baardalg, vond het niet storend, maar ik wil niet dat het de nieuwe planten straks meteen overgroeid) -> hout er weer in met een leuke inrichting die wat meer ruimte voor planten laat -> vissen een kopje rooibos geven om te kalmeren :p
 
Ik heb de koe bij de hoorns gevat en dit is het resultaat:

300914rio.jpg


Het is geen mooie foto (camera op telefoon), maar het geeft een beetje een indruk. Het idee was een wortelsysteem van 1 boom na te bootsen, met wat groei vanuit de hoeken van aangrenzende bomen.

spam maar raak :p
 
Als dat het idee was had de uitvoering niet beter kunnen zijn. :)
 
Kom je er een beetje uit Marcel?

~ Ivo
 
Zoals wel vaker was ik te druk om achter de pc te zitten de afgelopen weken, maar het is erg opgeschoten inmiddels. Er staan 2 echinodorus soorten in (al is de exacte soort mij onbekend), en de kardinalen zijn uitgebreid naar 23. Vanwege financiele redenen hou ik het hier voorlopig bij, maar verdere uitbreiding ligt nog wel in de planning. Foto's volgen later.
 
Daar heb je helemaal gelijk in. :)

De korte versie van de update: witte stip gehad, dus de bak was een beetje een puinhoop met 2 verwarmingen midden op de ruit en een thermometer prominent op de voorruit. De planten hebben het hierdoor ook zwaar gehad. Sinds vandaag ben ik de temperatuur weer aan het afbouwen, en start ik met de EI-methode en verhoog ik de CO2 input. Hopelijk trekken de planten snel bij. :) De vissen hebben het op 1 bijlzalm en alle-op-een-na corydoras na overleefd.
 
Dan ben je er nog redelijk vanaf gekomen
 

Terug
Bovenaan