Wat is er nieuw

Doorstart draaiend aquarium mogelijk?

• Onderwerp starter Onderwerp starter PvL
  • Startdatum Startdatum
P

PvL

Guest
Goedemiddag allen,

Ik heb een vraag. Ik heb een draaiend aquarium Jewel Record 600 (54L?) staan. Hierin zat voorheen 1 sluierstaart. Deze is verhuist naar een groter aquarium met soortgenoten. Het aquarium draaid nu 2weken zonder vissen. Zwart grind en beplanting is nog aanwezig. Kan ik nahet controleren van de waardes Neon Tetra's in doen? Verwarmingselement heb ik ook, dus die gaat erin.

Of moet ik alles verschonen en verversen en opnieuw opstarten?

Denk dat 60 cm iets te klein is om neon's in te houden .
Verder zou ik toch alles opnieuw opstarten , want sluiers zijn grote vervuilers .

Bedankt voor je antwoord Stephan, ik had al het vermoeden.

Welke vissen zouden hier wel in kunnen? Geen guppen, want die planten zich te snel voort haha

Er zijn misschien nog mensen met een andere mening dus wacht maar even de antwoorden af

Ik zou denken dat het wel moet kunnen als de bodem niet te vies is. Probleem is dat hij al 2 weken zonder vis(en dus vervuiling) draait. Denk dat een groot deel van je bacterieën is gestorven. Misschien een paar keer een zeer kleine hoeveelheid voer erin doen zodat bacterieën weer wat te eten hebben. Zou dan nu water testen, komende week paar keer beetje voer erin en daarna weer testen. Hier moet ik bijzeggen dat ik dit zelf nog nooit heb gedaan.

Ik denk dat die 2 weken niet het grootste probleem is als je rustig de vissen gaat toevoegen. Zou met een aantal beginnen en dan een week later weer wat bijplaatsen.

Ik ga eerst het grind nog een keer 'stofzuigen' en het verwarmingelement toevoegen. Zal ik de filters vervangen of niet?

Water zal ik ook nog een derde van vervangen? Is het geen gok om dit zo te doen dan? Zijn 10 voor dit bakje goed?

Ik zou als alles goed draait niet teveel aan de bodem of je filter doen want dan gooi je goede bacterien mee weg. Je kan een normale wissel doen maar meer is niet nodig lijkt me toch?

Goed dat je het zegt! Ik zal eerst het water laten testen.

Ik heb al meerdere aquariums doorgestart.
Het maakt niet uit welke vis er in heeft gezeten de bacteriën zijn allemaal hetzelfde.

Je moet alleen letten op de waardes van je water en welke eisen de nieuwe bewoners hebben.

Je moet wel zoals hier boven al is geschreven even de bacteriën weer een boost geven. En niet met teveel vissen beginnen.

Het zou zonde zijn om je bak weer helemaal opnieuw te starten.

Bedankt voor de tip, ik ga het proberen.

Geen enkel probleem en Neons kunnen prima in een 60cm bak, al blijft de Simulans wat kleiner en zou je daarvan dus een iets grotere groep kunnen houden.

Help Users

You haven't joined any rooms.

You haven't joined any rooms.
      Terug
      Bovenaan