Wat is er nieuw

Doorstroming t.b.v. Max-mix diffuser verhogen.

Niwla

Well-known member
Lid geworden
29 december 2015
[video]https://www.youtube.com/watch?v=4TnAzLqqc3c[/video]

Iemand een idee hoe ik de doorstroming van mijn diffuser kan verhogen bij gelijkblijvende pomp? Zou van de pomp naar de diffuser een smallere slang gebruiken om op die manier de snelheid wat op te krikken een optie zijn ?

Ik kan ook voor weinig aan een EX600 komen hier in de buurt. Dat zou ook een optie zijn.

dan zou ik daarvoor gaan.
de mix-max is in feite een cerges stijl reactor en deze belemmeren de flow van je pomp aardig.

je kan de opvoerhoogte niet aanpassen omdat je zit met je meubel/bakhoogte en slangen etc.
enige wat je zou kunnen doen is zoveel mogelijk bochten etc uit je slangen halen en deze zo kort mogelijk maken.

tuinkabouter zei:
dan zou ik daarvoor gaan.
de mix-max is in feite een cerges stijl reactor en deze belemmeren de flow van je pomp aardig.

Dan zitten wij op 1 lijn...filtercapaciteit kan je nooit te weinig hebben dacht ik zo...en filtermateriaal kan ik zo overzetten :thumbs:

capaciteit niet, stroming schijnbaar wel.
ik had laatst nog een discussie met iemand daarover volgens hem was 3x je bak per uur netto (4-5x bruto) door het filter trekken het magische getal.

tuinkabouter zei:
capaciteit niet, stroming schijnbaar wel.
ik had laatst nog een discussie met iemand daarover volgens hem was 3x je bak per uur netto (4-5x bruto) door het filter trekken het magische getal.

Op basis van theoretische pompcapaciteit of werkelijke ?.....daar zit nogal wat verschil tussen.

Aan de ene kant vraag ik me af wat de meerwaarde van de draaiende "mixer" in de diffuser is. Gister heb ik bij wijze van test 3 keer m.b.v. een spuitbus een flinke hoeveelheid Co2 in de diffusor gespoten. In no-time had ik mijn Co2-indicator in het groen, dus functioneren doet ie wel....

Keuzes, keuzes

het is vrij simpel/complex.
de bruto capaciteit is wat er door de fabrikant word gegeven, dit is met 0 meter opvoerhoogte en geen filter materiaal.
er is een maximale opvoerhoogte van het filter dat ook door de fabrikant word gegeven.
met die 2 gegevens kan je een grafiek maken en bepalen wat de netto stroming is op de hoogte van je uitstroom.
ff fictieve waardes voor een voorbeeldje:
-L/H max 1000 l/h
-max hoogte 4 meter
dit houd in dat er slechts 500 L/h overblijft als je uitstroom op 2 meter hoogte vanaf je filter zit.
dit is nog zonder de reactor en filtermateriaal etc.

de rotor in de reactor zou de belletjes stuk moeten slaan waardoor ze makkelijker worden opgenomen in het water, ik zie ze ook vaak zat voorbij komen zonder rotor, is maar net wat je wilt

De Ex600 heeft een theoretische capaciteit van 630L, de bak bruto 54L (nette hooguit 45L). Wat zou jij doen ? Het eerst hierbij laten of toch die Ex600 ophalen ?

ben je nu tevreden over de stroming?
denk niet dat je voor een 600 hoeft te gaan, ik heb zelf een eheim 2013 op een 54L bakje staan, alleen geen mix-max reactor maar een in-line atomizer. ik heb ruim voldoende stroming

max-mix draait nu een paar dagen mee (zonder Co2 aangesloten) en ben zeker niet ontevreden over de stroming in de bak. Moet gewoon loslaten dat die mixer als een malle hoort te draaien. Thanx! :thumbs:

Inmiddels toch overgestapt op de EX600 :engel:

Help Users

You haven't joined any rooms.

You haven't joined any rooms.
      Terug
      Bovenaan