Do's and don't s


Dit vraag je omdat je opziet tegen de vele grote waterwissels? als je 3 of 4 sluierstaarten in je bak gaat doen moet je namelijk altijd zoveel water blijven verversen, in het begin vanwege de groeihormonen, en als ze groot zijn moet je veel verversen omdat ze het water erg vervuilen.
Eigenlijk vroeg ik t me gewoon af uit niewschierigheid... haha verversen moet ik nu ook dus dat maakt geen verschil haha...
 
Ze groeien ongeveer 3 jaar en als je watertje goed onderhoud en ze 4 tot 6 keer kleine porties eten geef als ze jong zijn groeien ze heel hard. Zal wat fotos zoeken zodat je wat inzicht heb.

De groeihormonen zelf kun je niet meten maar gewoon je NO2 in het begin meten dan krijg je vanzelf een beeld hoe vaak je moet verversen. Hier is geen standaard voor dat is bij iedereen verschillend maar als je stabiel draai dan beter 1 keer in de week zon 50 tot 70 procent verversen ook al meet je geen hoge waardens. Beter 1 keer een groot deel verversen dan 2 x een kleiner deel. Max 1 graad verschil en bij voorkeur hoger. beste stabiel qua tempratuur. Sluiers houden niet van veel schommeling. Triggerd stip en geeft stress dan zie je witte stress draden poep.

Ik weet niet met die slakken, die ken ik niet. Sluiers stoppen alles wat ze tegen komen in hun bek en geen idee of ze hier in kunnen stikken of dat die slakken vast kunnen blijven zitten. Misschien weet Ruben dit. Die heeft een vrij groene bak en wellicht ook wat slakken ofzo erin.

Ik heb wel ooit XXXL appelslakken gehad. Die pasten niet in hun bek. Die zag je wel eens gebruikt worden als voetbal maar verder geen problemen mee. Hoewel slakken wel ziekte verspreiders kunnen zijn.

Op dit moment staan 2 long fin antistrus voor me in de wacht van Antje hier van het forum om te proberen bij de sluiers te komen wonen. Omdat ik op dit moment me aquarium in de medicatie heb staan moeten deze even wachten tot dat ik zeker ben dat me aquarium en vissen weer gezond zijn.
Hmzzz dan denk ik dat de slakjes niet zon goed idee zijn... ze worden 3 cm maarja ze beginnen klein haha... 4 tot 6 keer voeren is wel een dingetje... ik zou sochtends 1x kunnen doen en dan na 1 uurtje nog een keer... en savonds rond 17 en dan robd 21 nog een keer... weet niet of t in de ochtend te dicht op elkaar zit.... ik heb een druppeltest dus dat kan ik wel in de gaten houden.... wat betreft de algen... zijn die redelijk in toom te houden met redelijk wat snel groeinende planten?
 
Hier wat vergelijkingen van HQ oranda. November en juni. Eerste foto gewoon omdat hij zo leuk is. Zie je ook dat zwarte weg ging.
65CFE26C-A01D-45C6-93F8-614EF0F49B7A.jpeg
593E2A0B-6A36-4218-B2B1-C45982930F8A.jpeg
234A3666-EC8F-4090-8455-15971817231F.jpeg
 
Laatst bewerkt door een moderator:
ipad leeg.......... Zal ook nog wat fotos plaatsen met wat verschillende kleuren bodem en verlichting als ipad weer stroom heeft.
 
ipad leeg.......... Zal ook nog wat fotos plaatsen met wat verschillende kleuren bodem en verlichting als ipad weer stroom heeft.
Leuke foto's!!! Leuk om die vorderingen te zien, ik houdt me idd aanbevolen tot meer haha...
Ik denk dat 4 ryukin's echt wel de max is?
 

Foto album van roy. Denk dat hij geen probleem mee heeft dat ik de koppeling plaats. Hier kun je een beetje zien als je de wat meer lang gerekte lichaam sluier heb en planten etc. Hij heeft 180 liter en zit met 2 sluiers al aardig vol. Zijn ook filnke knapen geworden.

De ryukin worden meer hoger dan lang gerekt. beetje maanvis model.

Leuke bak inderdaad, zoiets had ik in gedachte, alleen iets minder plant denk ik... ziet er wel leuk uit... en de ryukin is idd door de wat kinder sluier en wat hoger gebouwd, wel wat compacter denk ik.... 3of 4 stuks is de keuze dus... aangezien ze ook wel graag wat gezelschap hebben toch?
 
mijn sluiers laten de slakken met rust ik heb er een stuk of 4 inzitten wie rond de 2 cm zijn. af en toe tikken ze er een keer tegen aan uit nieuwsgierigheid.
 
Ow dat zou goed nieuws zijn aangezien de anatome helena andere slakken opruimen...
 
FB_IMG_1562234392289.jpg


Weet iemand wat voor soort dit visje is?
 
Als mijn huidige vissen uit de bak zijn, ik al t water op 5cm na ofzo en de stenen uit de bak haal, en nieuwe planten en stenen weer in de bak doe zou ik dan direct ook vissen kunnen toevoegen? Aangezien t filter dan niet lang stilstaat...?
 
Visje is een LFS sluiertje. Dit zijn vaak mengelmoesjes. Heeft wel wat ryukin genen denk ik omdat hij wat hoger is ipv. langer.

Als je zoveel mogelijk water eruit haal en nieuw erin doe en je filter is al ingedraait kun je op stap gaan en vissen kopen. Een jbl 901 is wel wat weinig denk ik op 200 liter met 4 sluiers maar daar kom je vanzelf achter met meten. Misschien eens kijken op MP of je nog eentje op de kop kan tikken. Handiger 2 kleinere dan 1 grote. Ivm schoon maken.

Filter hoeft niet uit tijdens verversen. Als je inlaat maar onder water hou.

Je zult toch de eerste maand zeker even je NH3/4 en NO2 moeten meten omdat je filter bacterieen moeten aangroeien op de hoeveelheid vervuiling. Zou ook de eerste weken even wat meer verversen dan nodig is, denk daarbij om de 5/6 dagen ook al zijn je waardens goed. Goed afhevelen waaieren over bodem en even planten uitschudden. Zo hevel je preventief het een en ander aan ziektekiemen weg. Sluiertjes even stress door verhuizing naar jou dat geeft meestal wat meer vervuiling en parasieten.

Als je in je bodem moet rommelen zou ik dit doen voor de verversing. Bodem bevat meestal veel vuil en anders je verse watertje weer smerig van bodem woelen.

Heb je nog veel visjes rond zwemmen die je kwijt moet?
 
Visje is een LFS sluiertje. Dit zijn vaak mengelmoesjes. Heeft wel wat ryukin genen denk ik omdat hij wat hoger is ipv. langer.

Als je zoveel mogelijk water eruit haal en nieuw erin doe en je filter is al ingedraait kun je op stap gaan en vissen kopen. Een jbl 901 is wel wat weinig denk ik op 200 liter met 4 sluiers maar daar kom je vanzelf achter met meten. Misschien eens kijken op MP of je nog eentje op de kop kan tikken. Handiger 2 kleinere dan 1 grote. Ivm schoon maken.

Filter hoeft niet uit tijdens verversen. Als je inlaat maar onder water hou.

Je zult toch de eerste maand zeker even je NH3/4 en NO2 moeten meten omdat je filter bacterieen moeten aangroeien op de hoeveelheid vervuiling. Zou ook de eerste weken even wat meer verversen dan nodig is, denk daarbij om de 5/6 dagen ook al zijn je waardens goed. Goed afhevelen waaieren over bodem en even planten uitschudden. Zo hevel je preventief het een en ander aan ziektekiemen weg. Sluiertjes even stress door verhuizing naar jou dat geeft meestal wat meer vervuiling en parasieten.

Als je in je bodem moet rommelen zou ik dit doen voor de verversing. Bodem bevat meestal veel vuil en anders je verse watertje weer smerig van bodem woelen.

Heb je nog veel visjes rond zwemmen die je kwijt moet?

Hey super bedankt voor de uitleg, ja hoe ik t wou doen is eigenlijk idd eerst eens kijken of iemand intresse heeft in mijn tanganyika bestand... 6x Neolamprologus multifasciatus met inmiddels 7 of meer jonkies... 3 telmatochromis vitattus, en 1 x lamprologus compresciceps...
Dan de stenen eruit en andere stenen erin, plantjes er in, dan de grote waterwissel doen...
 
Nog wat fotos van HQ ryukin zodat je lichaam kunt zien. De bonte is een short tail, de gele een broadtail. De gele is kwaliteitief beter omdat deze een hele hoge hump heeft. De bonte wat minder hoog. De gele is broadtail en de bonte short tail.
 

Bijlagen

  • IMG_0830.JPG
    IMG_0830.JPG
    124.6 KB · Weergaven: 83
  • ERGM5891.JPG
    ERGM5891.JPG
    116.2 KB · Weergaven: 95
Nog wat fotos met verschillende kleuren bodem, achterwanden en verlichting. led verlichting, goedkope van vidaxl die met afstandsbediening zodat je kleuren kan instellen. Heb nu een kap met tl verlichting.

Ik vond de cocaine kleur bodem het mooist. Zoals je zie komen ze mooier uit met licte kleuren. Vooral omdat ik ook zwarte sluiers heb.
IMG_0281 (2).JPG


IMG_0279 (2).JPG
IMG_0279.JPG
IMG_0458.JPG
IMG_0702.JPG
 
Nog wat fotos met verschillende kleuren bodem, achterwanden en verlichting. led verlichting, goedkope van vidaxl die met afstandsbediening zodat je kleuren kan instellen. Heb nu een kap met tl verlichting.

Ik vond de cocaine kleur bodem het mooist. Zoals je zie komen ze mooier uit met licte kleuren. Vooral omdat ik ook zwarte sluiers heb.Bekijk bijlage 275722

Bekijk bijlage 275718Bekijk bijlage 275719Bekijk bijlage 275720Bekijk bijlage 275721
Wow mooi hoor, ik heb nu van de tl led balken erin, een gewone en een extra witte, ik hoop dat hierdoor ook de kleuren mooi uitkomen, op de bodem ligt filterzand, en qua steen zat ik te denken aan ardennerbreuk aangezien die mooi donker is....
 
Net even ergens wezen kijken, daar hadden ze ook calico zwemmen zou deze soort kunnen met 2 of 3 sluiers?
 
Volgens mij is 'calico' alleen een kleuraanduiding en geen type goudvis. Zonder het type goudvis te weten kan ik daar niets over zeggen.
 
Klopt calico is kleuren. Zijn bonte sluiers met verschillende kleuren en patronen. Net zo iets als mijn grote ryukin maar dan met een ander patroon. De ryukin is zeg maar gestreept bont en calico kan van alles wezen ook stippen etc. Je heb meer kleur namen. Panda is wit met zwarte ogen net als panda beer, Tri color en nog heel veel meer.

Je hebt zelfs naakt sluiers.........:br: Geen schubben...........

Ook veel namen naar aanleding van staart. Full moon, butterfly etc. Ook namen naar aanleiding van ogen, hemelkijkers, blaasogen, telesoop, demekin................

Pff nu ik eraan denk too much woorden
 
Laatst bewerkt:


Google op solid gold fancy goldfish. Engelse dame met heel veel sluier verstand en veel soorten. Vele utube filmpjes.
 


Google op solid gold fancy goldfish. Engelse dame met heel veel sluier verstand en veel soorten. Vele utube filmpjes.


Thanks voor de tip!!
Er stond bij sluierstaart calico... toch ben ik er denk ik achter dat ik de wit rode varianten, en de echte oranje, en de gespikkelde wel mooi vind.... en de met de bolle oogjes of butterfly staarten met hele lange vinnen... of bubbels op de kopjes wat minder... ieder zijn smaak zullen we maar zeggen....
 
Denk dat Liran bedoeld dat het visje dat jij zo mooi vind een kruizing is van een sluier en een molly omdat hij z on hangend dik buikje heeft. Maar lijkt mij zeer onwaarschijnlijk hoewel je in de sluierwereld het toch niet weet wat ze allemaal proberen te fokken.

Bij sluiers worden geen andere vissen (mollys) geplaatst. Ik ga over een tijdje proberen 2 long fin ancistrust te houden. Er word veel gesproken dat algen eters nog wel eens aan een sluier willen liggen te knabbelen en daardoor beschadigen maar zelf heb ik hier geen ervaring mee dus ga het proberen. Moet dan wel termostaat in en tempratuur hoger houden.
 
Thanks voor de tip!!
Er stond bij sluierstaart calico... toch ben ik er denk ik achter dat ik de wit rode varianten, en de echte oranje, en de gespikkelde wel mooi vind.... en de met de bolle oogjes of butterfly staarten met hele lange vinnen... of bubbels op de kopjes wat minder... ieder zijn smaak zullen we maar zeggen....

De gespikkelde zijn calico
 
Denk dat Liran bedoeld dat het visje dat jij zo mooi vind een kruizing is van een sluier en een molly omdat hij z on hangend dik buikje heeft. Maar lijkt mij zeer onwaarschijnlijk hoewel je in de sluierwereld het toch niet weet wat ze allemaal proberen te fokken.

Bij sluiers worden geen andere vissen (mollys) geplaatst. Ik ga over een tijdje proberen 2 long fin ancistrust te houden. Er word veel gesproken dat algen eters nog wel eens aan een sluier willen liggen te knabbelen en daardoor beschadigen maar zelf heb ik hier geen ervaring mee dus ga het proberen. Moet dan wel termostaat in en tempratuur hoger houden.
De gespikkelde zijn calico

Oooh zo ik dacht al er worden toch eigenlijk weinig andere vissen bij sluiers gehouden....
Haha de gespikkelde de calico vind ik wel leuk idd... denk dat ik van de kleur varianten een mix wil in mijn aquarium... de gewone oranje, een licht met oranje/ rood en een gespikkelde....
 
Is een luchtpompje nu wel of niet aan te raden?
Brengt t juist zuurstof, of verdrijft t de zuurstof alleen maar?
Wat is jullie ervaring?
 
Het brengt geen zuurstof tenzij je er een zuurstoffles aan vastmaakt, het haalt zijn lucht uit de ruimte waar de bak staat en daar zit maar 21% zuurstof in
 
Ik heb eigenlijk altijd een zuurstofpompje in mijn aquarium. Het is niet zozeer dat die bubbels zelf zuurstof toevoegen maar door de opwaartse beweging wordt er ook water mee omhoog gezogen. Zo krijg je een erg lekkere bodem naar oppervlakte stroming.
 

Terug
Bovenaan