Doseerpomp en easy carbo


O

OVL

Guest
Hallo,

Ik denk eraan een doseerpomp te kopen voor de plantenvoeding toe te dienen.

2 vraagjes:

Kan je easy carbo toedienen met een doseerpomp (vervliegt de vloeistof niet wanneer de fles openstaat?)

Ik zou de doseerpomp onder het aquarium plaatsen. Is de afstand naar bovenste v/h aquarium dan niet te groot voor de doseerpomp of sluit je deze dan beter aan op de slang van de uitstoot van de filter?

alvast bedankt voor de reacties
 
Als je dan toch zo ver gaat zou ik eerder kijken naar een bio co2 installatie of een wegwerp co2 installatie.
Komt goedkoper uit, zeker op lange termijn en een pak beter voor het aquarium en zijn bewoners.

Easy carbo is derde keus na drukflessen en bio co2.

Maar ontopic: het kan wel idd.
 
EasyCarbo is een koolstofverbinding welke extra aan de planten toevoegt, het is geen totaal bemesting waar alle benodigdheden aan de planten gegeven word.
 
Ik heb een C02 installatie, maar voeg easycarbo bij om algen te verwijderen
 
1, kan makkelijk, ik doe het al jaren zo
2, beide zijn geen enke probleem gezien een peristaltische pomp niet onderhevig is aan het terugstromen van de gepompte vloeistof en dus ook geen opvoerhoogte kent
 
fles hoeft niet open te staan gewoon gaatje in fles boren ter grote van co2 of luchtslang af kitten met tec7 en klaar
gaatje zo laag mogelijk in de fles boren


groet
jaap
 
fles hoeft niet open te staan gewoon gaatje in fles boren ter grote van co2 of luchtslang af kitten met tec7 en klaar
gaatje zo laag mogelijk in de fles boren


groet
jaap
Tec7? En langs waar moet er lucht binnen komen? Of ga je de boel vacuum trekken? :)
Gaatje boren van 6mm in de dop. Een luchtslang past er perfect in en de vloeistof gaat niet verdampen.
 
Jurgen zolang de vloeistof aangeboden wordt zal er geen sprake zijn van vacuüm trekken

groet
jaap
 
Ok bedankt voor de info!!!!

Zou het wel een goed idee zijn om het slangetje aan te sluiten op de uitstootslang v/d filterpomp? (zodat de plantenvoeding goed verdeeld wordt in het aquarium?) en soja hoe de aansluiting maken tussen de filterslang en het doseerslangetje?
 
Ok bedankt voor de info!!!!

Zou het wel een goed idee zijn om het slangetje aan te sluiten op de uitstootslang v/d filterpomp? (zodat de plantenvoeding goed verdeeld wordt in het aquarium?) en soja hoe de aansluiting maken tussen de filterslang en het doseerslangetje?
Ik heb wel eens difusers voorbij zien komen waarmee dit mogelijk was. Misschien dat je ergens een 16x4x16 T-stuk kan vinden en dat kan gebruiken..
Ik heb eigenlijk alleen maar dit icm met pvc gedaan, gaatje van 5,9 geboord slang erin en dicht gesmeerd.
 
Als er geen lucht bij kan komen toch wel Jaap??
kijk hier maar eens naar lijkt me duidelijk zolang er vloei-stof aangezogen kan worden trekt de fles niet vacuüm



groet

jaap
 
Ja, kom op zeg.
Ongeacht met welk middel je er uit haalt of pompt.

Als je uit een flacon iets verwijdert moet er iets anders in de plaats komen(lucht) anders trek je de boel vacuum. Ik dacht wel dat dit voor iedereen duidelijk was.
 
Als er geen lucht bij kan komen toch wel Jaap??
Ja, kom op zeg.
Ongeacht met welk middel je er uit haalt of pompt.

Als je uit een flacon iets verwijdert moet er iets anders in de plaats komen(lucht) anders trek je de boel vacuum. Ik dacht wel dat dit voor iedereen duidelijk was.
jullie hebben allebei gelijk hoor was er echt van overtuigt dat er in mijn fles geen luchtopening zat blijkt nu van wel dus een heel klein speldenprikje
dus sorry mijn :stom: :oops::sorry::br::br: domme fout
nadenken wordt hier rap minder zeg :D:D

groet
jaap
 
Haha wou net zeggen..
Heb 1x geen extra gaatje gemaakt.. trok model vacuüm...
 
@Ben: ik heb een algexplosie gehad (baardalg en groenalg), dit nadat ik van plantenvoeding was veranderd. Nu weer overgeschakeld op Profito en zie aanzienlijke verbetering. Gebruik sinds ook een kleine dagelijkse dosis easycarbo.

Zal later blijken of ik dit moet blijven toedienen.
 
Zo, doseerpomp gekocht en geplaatst, meteen ook 2 containers van 2,5 L erbij, ben ineens gerust voor een tijdje.


SqaeIrCiQJDIlqFS3dg-tfsurnCY91Be.jpeg


SqaeIrCiQJDIlqFS3dg-tfsurnCY91Be.jpeg



Alles geplaatst, vilten voetjes onder de containers, buisjes vastgemaakt en alles genaamd.
Heb gekalibreerd en geprogrammeerd, na een eerste test blijkt alles perfect te werken.
In het aquarium de buisjes vastgemaakt en komen juist boven de uitstroom, zo wordt alles lekker verdeeld.


SqaeIrCiQJDIlqFS3dg-tfsurnCY91Be.jpeg



Alles terug de kast in, opgeruimd staat netjes LOL

SqaeIrCiQJDIlqFS3dg-tfsurnCY91Be.jpeg
 
Nog even bij vertellen: Ik doseer dagelijks 1x 12ml Profito s'ochtends en 2x 12ml Easycarbo (1x s'ochtends en 1x begin van de namiddag) :petjeaf:
 
vraag hoe en waar heb je de uitgang de doseer pomp op aangesloten
je zegt In het aquarium de buisjes vastgemaakt en komen juist boven de uitstroom, zo wordt alles lekker verdeeld
foto¨s zou prachtig zijn kan me er even geen voorstelling van maken
 
Hier is een foto, met licht van een zaklamp, want de lichten in het aquarium zijn al uit :D

vi_zR5SsjipIizfYipBbcFXT4izwfjvo.jpeg
 
Gezien je pvc pijpen gebruikt zou je ook een 6mm (5,9 is beter) kunnen boren en daar de slangen in kunnen prikken.
 
Ja, goed idee, maar zullen deze niet lossen als ze er gewoon ingestoken worden?
 
Is dat secondenlijm?
 
Nee, dat is lijm om pvc mee te verlijmen.
Seconde lijm is wat anders maar zou misschien wel werken
 
begrijp ik het goed heb je de doseerunit onder je bak staan en de uitgang via slangen naar boven in de bak geleid
heeft de doseer unit dan voldoende kracht om die hoogte te overbruggen
sorry voor al deze vragen maar ben zelf ook op zoek naar zo iets om plantenvoeding te doseren
 
Ik heb het al eens ergens gevraagd dacht ik maar als ik plantenvoeding geef dan zie je bezinksel en moet je eerst goed schudden. Hoe gaat dat dan met een doseerpomp want dan krijg je dat toch ook neem ik aan?
 
@ tuinkabouter: ok ga bij volgend bezoek aan bouwwinkel die lijm bekijken, bedankt

@flipper: klopt, mijn pomp staat onder het aqauqrium, 2 buisjes langs achterkant naar boven in het aquarium, het werkt perfect, zo groot is die afstand immers niet. Heb zelf ook lang getwijfeld, maar ben wel blij met de uitkomst. ( het staat er maar sinds gisteren,maar lijkt goed te werken)

@John: volgens wat ik ervan heb gelezen schijnt het geen probleem te zijn met de Profito en de easycarbo. Heb zonet in de containers gekeken en zie geen bezinksel.
 
begrijp ik het goed heb je de doseerunit onder je bak staan en de uitgang via slangen naar boven in de bak geleid
heeft de doseer unit dan voldoende kracht om die hoogte te overbruggen
sorry voor al deze vragen maar ben zelf ook op zoek naar zo iets om plantenvoeding te doseren
Peristaltische pompen (de doseerpomp dus) zijn niet onderhevig aan opvoerhoogte.
Ze wringen de vloeistof door een silicone slangetje en hebben dus ook geen terugslag klep nodig om de leidingen vol te houden ;)
 
volgens wat ik ervan heb gelezen schijnt het geen probleem te zijn met de Profito en de easycarbo. Heb zonet in de containers gekeken en zie geen bezinksel.


Ok, dat zou goed kunnen hoor maar ik gebruik de poeders van Backplay.
 
@ tuinkabouter: ok ga bij volgend bezoek aan bouwwinkel die lijm bekijken, bedankt

@flipper: klopt, mijn pomp staat onder het aqauqrium, 2 buisjes langs achterkant naar boven in het aquarium, het werkt perfect, zo groot is die afstand immers niet. Heb zelf ook lang getwijfeld, maar ben wel blij met de uitkomst. ( het staat er maar sinds gisteren,maar lijkt goed te werken)
aangezien mijn bak plus kap van zichzelf al zon 80 cm hoog is maakt ik me daar een beetje zorgen om
of dit allemaal wel ging werken
Peristaltische pompen (de doseerpomp dus) zijn niet onderhevig aan opvoerhoogte.
Ze wringen de vloeistof door een silicone slangetje en hebben dus ook geen terugslag klep nodig om de leidingen vol te houden ;)
fijn daar heb ik wat aan ben totaal niet thuis in deze materie
beide bedankt :D:D

Ik heb het al eens ergens gevraagd dacht ik maar als ik plantenvoeding geef dan zie je bezinksel en moet je eerst goed schudden. Hoe gaat dat dan met een doseerpomp want dan krijg je dat toch ook neem ik aan?
goed dat je het opnoemt John is me nog niet op gevallen zal morgen eens kijken of er bezinksel
in de micro en makro oplossing komt
als het wel zo is is een tijds gestuurd lucht pompje mischien de oplossing
 
@flipper: de buisjes die van de pomp naar het aquarium gaan zijn bij mij ongeveer 2m lang, geen enkel probleem, doen zou ik zeggen!
 
@flipper: de buisjes die van de pomp naar het aquarium gaan zijn bij mij ongeveer 2m lang, geen enkel probleem, doen zou ik zeggen!
dat gaat wel goed komen even afwachten of de garagerekening van de week niet te hoog uitvalt :stars::br:
en dan even rond neuzen zag dat er nog al prijsverschillen tussen de winkels zijn :D
 

Terug
Bovenaan