Draaag alggggggg

S

Straatklinkerfm

Guest
Naar de nodige tegenslagen qua ziektes enz...

Over kool filteren...

Kreeg ik dus draad alg , en niet zo beetje ook

Wat heb ik gedaan :

Licht verminderd ( reflectoren er af )

Meer stroming

Co2 het zelfde gelaten..

Ei methode toevoeging..

Maar word steeds meer


Al menig x verwijderd..


Wie heeft tips
 
misschien is het het handiger om je bak eens te beschrijven
foto is ook makkelijk
en als je ze hebt de waterwaardes po4 no3 fe
kortom wat meer info gewenst


groet

jaap
 
de kool is er nu uit.

Wat mij wel opviel , toen t kool er een poosje inzat...groeide de planten als kool opeens.

Zit nu gewoon weer op de normale gang van zaken.

Licht duur gemiddeld 8 uurtjes.

Reflectoren verwijderd

Vol gas met de c02...uiterste puntje van de bak ( minste stroming ) is nog mooi groen.

Overal voldoende stroming...

Waardes moet ik momenteel even schuldig blijven
 
Ja maar als er een poosje kool in heeft gezeten dan denk ik ook dat die de voedingsstoffen eruit hebben gefilterd. Een plant heeft nog vaak wel een beetje reserve en als dat op is dan slaat de alg toe omdat de groei verstek laat gaan.
Ik denk dat het kool er wel mee te maken kan hebben.
 
maar het probleem is eingelijk...heb nu alles ruim aangevuld..zoals je weet qua doseringen..

Licht verminderd.

Stroming 99% in orde

En t word alleen maar meer..

Ook al haal ik t weg...
 
Vervelend dat dierenwinkels zo graag actieve kool verkopen.
Er zijn maar een paar - vrij uitzonderlijke - situaties waarin dat een positief effect heeft. Bijvoorbeeld: nadat je medicijnen hebt gebruikt en de ziekte bestreden is, of als het aquariumwater (bio-)chemisch verontreinigd is.

Het enige wat actieve kool doet is bepaalde verbindingen adsorberen en zodoende uit je water halen.
Meestal is daar geen reden voor, en vaak is het zelfs ongewenst.

In jouw geval bijvoorbeeld denk ik dat bijna alle nitraten en fosfaten uit je water zijn geplukt.
Jammer, want dat zijn essenti�le stoffen voor de groei van planten (waartoe ik mossen ook reken).
En als de planten het licht niet voor fotosynthese kunnen gebruiken (omdat ze andere noodzakelijke grondstoffen missen) zijn er vaak algen die dat nog w�l kunnen. Bij jou hebben de groene draadalgen die taak op zich genomen.

Ik zou een monster aquariumwater meenemen naar een behoorlijke aquariumwinkel, en het daar laten testen op nitraat en fosfaat. Dikke kans dat een van de twee, of allebei, zo goed als nul zijn.
Dan kun je de gewenste natuurlijke cyclus weer aanzwengelen door tijdelijk nitraat en/of fosfaat toe te voegen. Dat kun je bij de aquariumwinkel kopen, wat natuurlijk ook de reden is waarom ze de test meestal gratis uitvoeren.

Als je nitraat of fosfaat moet bijvoegen zou ik ook gelijk een aantal teststrips kopen, zodat je kunt bepalen wanneer je weer met de toevoeging kunt stoppen. Want je wilt natuurlijk dat het ecosysteem in je bak zichzelf weer gaat regelen.

Op de foto's ziet het er helemaal nog niet reddeloos verloren uit, dus ik denk dat je met de juiste ingreep je scape weer zo prachtig gaat krijgen als die was!
 
Terug
Bovenaan