Wat is er nieuw

Draad (?) alg probleem

Teun van Lent

Well-known member
Lid geworden
1 oktober 2019
Berichten
166
Leeftijd
25
Locatie
Wageningen
Hoi hoi,

Ik heb een vermoedelijk draadalg probleem, en ben ook zoekende naar wat het beste is qua plantenvoeding aangezien ik vermoed ergens een tekort van te hebben.
De bak draait nieuw sinds 05-07-2021, CO2 installatie is erop aangesloten sinds 28-07-2021. Ik heb nog expres weinig bewoners; paar citroen en mini japonica garnalen, 4 indische modderkruipers en wat slak etende slakjes.

Beplanting:
- Myriophyllum mattogrossense rood
- Rotola Vietnam
- Micracanthemum sp. monte carlo
- Sagittaria subulata
- Javamos


Zojuist ook een druppeltest gedaan; hieronder wat data:
- Twinstar 45B-Line LED lamp (8 lichturen)
- Water temperatuur 22 graden Celsius
- Tropica Aquarium soil, deels afgedekt met grind (groeien planten op, voorgrond is zand)
- CO2 staat 1.5 uur eerder dan het licht aan, en gaat ook 1.5 uur eerder dan het licht uit

pH = 6.5
GH = 9
KH = 9
NO2 = 0.0
NO3 = 0.0
NH3 = 0.0
PO4 = 0.0
 
Hierbij de vergeten foto's
 

Bijlagen

  • WhatsApp Image 2021-08-09 at 21.45.10.jpeg
    WhatsApp Image 2021-08-09 at 21.45.10.jpeg
    87.4 KB · Weergaven: 119
  • WhatsApp Image 2021-08-09 at 21.45.10 (4).jpeg
    WhatsApp Image 2021-08-09 at 21.45.10 (4).jpeg
    84.6 KB · Weergaven: 120
  • WhatsApp Image 2021-08-09 at 21.45.10 (3).jpeg
    WhatsApp Image 2021-08-09 at 21.45.10 (3).jpeg
    71.9 KB · Weergaven: 122
  • WhatsApp Image 2021-08-09 at 21.45.10 (2).jpeg
    WhatsApp Image 2021-08-09 at 21.45.10 (2).jpeg
    98.9 KB · Weergaven: 121
  • WhatsApp Image 2021-08-09 at 21.45.10 (1).jpeg
    WhatsApp Image 2021-08-09 at 21.45.10 (1).jpeg
    97.9 KB · Weergaven: 126
Zo te zien geen nitraat en ijzer. Heb je bodemvoeding? Ik gebruik zelf all in one plantenvoeding van plantedbox en capsules in de bodem.
 
Bodem is in principe voeding, heb capsules maar leken me overbodig omdat ik een tropica aqua soil gebruik. Is ijzer los te kopen? Ik heb een Easy Life profito standaard plant voeding. Weet niet zeker of er nitraat in zit
 
Je hebt geen meetbaar NO3 en PO4 in je water, dat zou het e.e.a. kunnen verklaren. Ik hanteer 20:2 hiervoor. Deze zitten niet in profito. (Maar die of iets vergelijkbaars heb je ook nodig) je kunt de dure spullen van easylife kopen, maar bij aquariumbemesting.nl kan je poeders kopen en deze zelf mengen. Dit is goedkoper. Hoe dit allemaal samen werkt werkt met een soil heb ik geen verstand van, maar ik gok dat hier wel wat winst te behalen is.
 
Aan de kwaliteit van je planten te zien heb je dus duidelijk een tekort. En dat mijn inziens wel kloppen omdat je geen waterkolombemesting gebruikt.

Het is namelijk wel de bedoeling dat je een lichte waterkolomdosering in de vorm van een Lean-dose bemesting gaat gebruiken.
Omdat je een Tropica soil gebruikt zou ik ook de bemestingslijn van Tropica gebruiken. Daarnaast is een verhouding 20:2 (10:1) een slecht advies als je een soil gebruikt. Zeker als je al last hebt van alg in jouw geval.

Maar het belangrijkste...
je hebt je soil afgedekt met grind. En dat is eigenlijk niet de bedoeling.
Nu beperk je ten 1e de zuurstof. Zuurstof is in de bodem net zo belangrijk als in het water want in de soil verbruikt het metabolisme van bacteriën namelijk ook zuurstof.
In de bovenste lagen van de bodem worden de omstandigheden aëroob (zuurstofrijk) gehouden als er genoeg stroming is om de bovenste laag binnen te dringen.
En dat heb je nu dus afgesloten. En dat op ten duur problemen geven met plantengroei.

Tot slot zou ik eens een pH profiel maken, want het lijkt me nu niet mogelijk op op de juiste CO2 waarden te komen in 1,5 tijd.

Voor nu zoveel mogelijk draadalg verwijderen de aankomende tijd. Amano garnalen als schoonmaakploeg.
Led dimmen hoeft niet per se omdat je LED eigenlijk is bedoeld voor een low-light bak.
 
Daarnaast is een verhouding 20:2 (10:1) een slecht advies als je een soil gebruikt. Zeker als je al last hebt van alg in jouw geval.

Zoals ik al schreef heb ik geen ervaring met een soil, maar ik ben wel benieuwd waarom dit i.c.m. een soil slecht zou zijn.
 
Laatst bewerkt:
Snel schoonmaken hoor anders kan je planten weggooien!
Ik sluit me aan bij all in one ipv profito.
Licht kan ook wel omlaag. Of in wattage of in uren. Algen houden van licht. In deze fase moet je de planten helpen sterker te worden dan de alg.
 
Dank voor de tips! Ik ga plantvoeding aanschaffen, all-in-one of nitraten en fosfaten, hopelijk verhelpt het met lean dosing
 
@Robin E Heb je ook zulke oplos poeders gebruikt? Osmose water heb ik niet, ik vroeg me af of gekookt water ook geschikt is
 
@Robin E Heb je ook zulke oplos poeders gebruikt? Osmose water heb ik niet, ik vroeg me af of gekookt water ook geschikt is
Kraanwater kan maar voor een paar centen heb je ook gedemineraliseerd water in de supermarkt, litertje. ik zou hier altijd voor kiezen als je geen osmose hebt.
 
Met poeders werken is voordeliger dan een AIO en je kan gericht bijsturen.
Wel bij te vermelden dat als je een lean-dose bemesting wilt gaan gebruiken (zoals TS aangeeft) je goed moet weten wat de beoogde targets gaan worden.
M.a.w. hoeveel ppm NPK wil je in het water hebben.
Dat kan best een hele uitzoek zijn Daarom is het voor de 'beginner' makkelijker om eerst ervaring op te doen met het gebruik van een commerciële lean-dose bemesting
en na verloop van tijd dezelfde targets te gebruiken als je ze zelf samen gaat stellen met behulp van poeders.
 
Wel bij te vermelden dat als je een lean-dose bemesting wilt gaan gebruiken (zoals TS aangeeft) je goed moet weten wat de beoogde targets gaan worden.
M.a.w. hoeveel ppm NPK wil je in het water hebben.
Dat kan best een hele uitzoek zijn Daarom is het voor de 'beginner' makkelijker om eerst ervaring op te doen met het gebruik van een commerciële lean-dose bemesting
en na verloop van tijd dezelfde targets te gebruiken als je ze zelf samen gaat stellen met behulp van poeders.
Ik zou ism Tropica soil ook gewoon Tropica ferts gebruiken; groene spul zit alles in dat je nodig hebt. Obv de foto 1 a 2 x per week 1 spuitje erin.
Bovendien, die rotala en monte carlo lusten graag veel licht, meer dan een B-lijn van Twinstar kan leveren. Je hebt zo te zien geen hoge bak, wat scheelt, maar of het daarmee afdoende is, betwijfel ik.
 
Ik zou, al lezende over soil, het advies van Cornelius volgen en beginnen met passende spullen. Als je de boel onder controle hebt kan je altijd nog met poeders gaan stoeien. Blijf je ook lekker bezig 😉. Rome is ook niet in een dag gebouwd.

Ik meng de poeders met osmose water, maar toen ik dat nog niet had deed ik het gewoon met kraanwater. Ik maak het water wel eerst een beetje warm voordat ik de poeders oplos.
 
Hoi hoi,

Ik heb een vermoedelijk draadalg probleem, en ben ook zoekende naar wat het beste is qua plantenvoeding aangezien ik vermoed ergens een tekort van te hebben.
De bak draait nieuw sinds 05-07-2021, CO2 installatie is erop aangesloten sinds 28-07-2021. Ik heb nog expres weinig bewoners; paar citroen en mini japonica garnalen, 4 indische modderkruipers en wat slak etende slakjes.

Beplanting:
- Myriophyllum mattogrossense rood
- Rotola Vietnam
- Micracanthemum sp. monte carlo
- Sagittaria subulata
- Javamos


Zojuist ook een druppeltest gedaan; hieronder wat data:
- Twinstar 45B-Line LED lamp (8 lichturen)
- Water temperatuur 22 graden Celsius
- Tropica Aquarium soil, deels afgedekt met grind (groeien planten op, voorgrond is zand)
- CO2 staat 1.5 uur eerder dan het licht aan, en gaat ook 1.5 uur eerder dan het licht uit

pH = 6.5
GH = 9
KH = 9
NO2 = 0.0
NO3 = 0.0
NH3 = 0.0
PO4 = 0.0
Vreemde waardes eigenlijk, een draadalg probleem kan normaal ondermeer wijzen op een CO2 tekort. Kijk ik naar de verhouding KH : pH dan zou dit wijzen op te veel CO2? Maar naar de foto's kijkend twijfel ik aan wat ik meen te zien. Is dit wel draadalg? Het lijkt wel op wat velen benamen als schimmel maar eigenlijk iets is wat ontstaat wanneer bacteriën in het hout in aanraking komen met zuurstof en een afbraakproces beginnen. Met als eindresultaat een slijmerig en soms ook wat "spinneweb"-achtig goedje wat dat over het hout en planten heenhangt. Na verloop van tijd verdwijnt dat vanzelf weer.
 
Ik betwijfel idd zelf ook of het overal draadalg is wat ik zie. Het is wel erg stug harig en groen wat ik eruit haal, vrijwel niet echt slijmerig. Hopelijk gaat het snel weg allemaal, sonde dat het er is!
 
Kun je een close up maken van een stengel met de alg erin? Als het zo stug is denk ik ook aan Staghorn maar die alg is vertakt.
 
Laatst bewerkt:
Synedra is het denk ik ook niet want dat is een diatoom en lijkt op draadalg maar dan bruinig.
 
Synedra is het denk ik ook niet want dat is een diatoom en lijkt op draadalg maar dan bruinig.
Misschien kijken we allemaal naar iets anders op de foto's? In ieder geval zie ik wittige draden vandaar mijn reactie eerder. Bruinige draden zie je dan ook wel maar dan zijn dan mogelijk vervuilde plekken, dus vuil wat pakt op dat witte spul.
 
Klopt Ben en vandaar dat ik ook zei dat het wss geen Synedra is vanwege de wittige kleur 😉. Het zou wellicht Staghorn kunnen zijn maar ik vindt het lastig om te zien of deze alg vertakt is.
 
Naast de andere foto's is dit het beste wat ik kan maken qua close up. Het lijkt wat wittig op de plantjes, maar het zijn vrijwel groene pluimen/draden die zweven in het water en tussen de bodemplantjes zitten
 

Bijlagen

  • WhatsApp Image 2021-08-12 at 14.49.56.jpeg
    WhatsApp Image 2021-08-12 at 14.49.56.jpeg
    81.4 KB · Weergaven: 94
  • WhatsApp Image 2021-08-12 at 14.49.56 (1).jpeg
    WhatsApp Image 2021-08-12 at 14.49.56 (1).jpeg
    86.4 KB · Weergaven: 93
Op de tweede foto lijkt het me vertakt en dan zou het Staghorn kunnen zijn.
 
Staghorn zou kunnen inderdaad, als ik het zelf van dichtbij zie lijken er vertakkingen te zijn. De planten lijken meer te lijden aan een voedingsgebrek dan van de algen, de planten groeien nog wel door en 't lijkt erop dat de plaag oppervlakkig zit in plaats van in weefsels
 
 
hehe, maar alg is het, ik blijf overigens gewoon draadalg zien, en niet te weinig
 
Als ik zo vergelijk is het inderdaad draadalg, voor staghorn vind ik mijn alg té fijn-dradig
 
Vreemde waardes eigenlijk, een draadalg probleem kan normaal ondermeer wijzen op een CO2 tekort. Kijk ik naar de verhouding KH : pH dan zou dit wijzen op te veel CO2? Maar naar de foto's kijkend twijfel ik aan wat ik meen te zien. Is dit wel draadalg? Het lijkt wel op wat velen benamen als schimmel maar eigenlijk iets is wat ontstaat wanneer bacteriën in het hout in aanraking komen met zuurstof en een afbraakproces beginnen. Met als eindresultaat een slijmerig en soms ook wat "spinneweb"-achtig goedje wat dat over het hout en planten heenhangt. Na verloop van tijd verdwijnt dat vanzelf weer.
Het lijkt wel wat op afstervende draadalg. Dat wordt toch ook grijzig?
 
AquaCafe
Help Users
  • No one is chatting at the moment.
      Thijs.ariens: Truste!
      Terug
      Bovenaan