Draadalg bij opstart

GeertM

Well-known member
Lid geworden
9 juli 2020
Berichten
152
Leeftijd
38
Locatie
Prov. Antwerpen, België
In mijn andere thread ging het even over draadalg in mijn Rio 125 die in de opstartfase zit (2,5 week zijn voorbij). Komst van algen zou dan vrij normaal zijn.
Eerst zat het enkel op mijn interne juwelfilterhuis, maar nu zie ik het ook verschijnen op de Vallisneria en javamos. Vanmiddag heb ik al zoveel mogelijk weggehaald. Ook even op waterwaarden getest:
KH: 7
GH: 15
pH: 7,5
NO3: 20
NH3: 0
PO4: 0

Mijn schema voor plantenvoeding was tot nu toe elke week:
Vloeibare basisvoeding van aquariumbemesting: 5 ml
NO3 (poeder van aquariumbemesting): aangevuld tot 10 ml
PO4 (idem): aangevuld tot 1 ml

Licht: standaard LED lampen van Rio 125. Nature LED aan de achterkant, Daylight aan de voorkant, maar gedimd met bakpapier (sommige plaatsen dikker dan andere plaatsen, foto volgt).
Het is een bak zonder CO2 toevoeging.

Mijn vraag is: gewoon laten doen, we zitten tenslotte in de opstartfase en tussendoor algen blijven verwijderen. Bij het Javamos is dat niet zo makkelijk, omdat het nog niet is vastgegroeid.
Is de NO3 van 20 mg/l te hoog? Hoeveel ml PO4 kan ik dan het beste toevoegen?

Bedankt alvast voor het meedenken.
 
Even wat foto’s:

14FC3DB0-9662-4A77-9AB7-A8E9A5677A0D.jpeg

Totaalplaatje

9430BE86-67BE-46EF-BFC5-D9EFB9F9E6AF.jpeg

Daylight led gedimd

283D9CB5-DBE6-42B0-8109-9270D72BF701.jpeg

Draadalg
 
Je zit met de co2 rond de 6mg en dat is vrij weinig. Je kan de vraag verminderen door licht te dimmen of drijvers te gebruiken. Fosfaat zou ik naar 1-2 mg ophogen.
Je bak zit in de opstart dus dan zul je ook wel wat nh3/4 hebben of hebben gehad en dat is ook een boost voor algen.
 
Bedankt John.
Dan kan ik het best de nature led dimmen. Overigens groeien de planten wel goed en wordt de Ludwigia mooi rood. Heeft het verminderen van licht nog een negatief effect daarop?

Komt het toevoegen van 2 ml fosfaat (stockoplossing met een spuitje) overeen met 2 mg/l? Of moet ik dan nog een omrekening maken?
 
Ik neem aan dat je voor de po4 de poeders gebruikt? Zo ja dan los je denk ik zo n 4 gr op in 500 ml en om dan per 100 liter met 2mg te verhogen moet je 40ml toedienen. Om op 100 liter met 1 mg te verhogen moet je dan 20 ml toevoegen.
 
Wat John zegt! En wil ff aangeven: ik had enorm veel draadalg tijdens de opstart en mijn hout was volledig beschimmeld. Hele champignons, bleeghh. Wat mijn vissen bestand binnen 1 dag op had! Vooral mijn Molly’s, Siamese algeneter en garnalen waren er druk mee. Dus komt goed! Succes met indraaien, je hebt een mooi waterschap gecreeed
 
Heb gisteren fosfaat toegevoegd en alle drijfplanten die ik had.

24C4E685-F943-45EF-BC50-2DF6143EA855.jpeg


Draadalg is nu ook op de voorruit verschenen.
Er zaten ook een aantal poelslakken in die ik er een weekje geleden uit heb gehaald, maar er liggen nog veel uitwerpselen op de bodem. Is het verstandig die af te hevelen.
Ze hebben overigens eitjes gelegd en ik zie alweer babyslakken.
 
Terug
Bovenaan