Wat is er nieuw

Draadalg blijft terugkomen

Desmond

Member
Lid geworden
9 januari 2023
Berichten
6
Leeftijd
46
Hoi allemaal,
Ik heb al vele uren op dit forum versleten m.b.t vragen over alg. Maar nu heb ik toch echt jullie advies nodig..
Ruim een jaar heb ik nu een juwel 125 liter, externe pomp(jbl 702) en co2(140 bpm). Ik voeg 30 ml all in one toe en probeer elke week een water wissel (30%) te doen. Het licht staat 8 uur aan en ik heb de lampen wat gedimt(20%). Co2 gaat 1 uur eerder aan en uit. Dropchecker is mooi groen.
De planten groeien goed en ook mijn visjes zijn blij.
Het probleem is baardalg, het gaat maar niet weg.
Ik heb van alles geprobeerd: meer licht.. minder licht... meer all in one... minder.
Heeft er iemand een idee wat ik nog zou kunnen doen of hoe ik het aan kan pakken... ik zat zelf nog te denken aan te weinig stroming... maar de filter zou voldoen moeten zijn. De water waardes zijn volgens mij ook redelijk.
 

Bijlagen

  • Screenshot_20230109_161623_Tetra Aquatics.jpg
    Screenshot_20230109_161623_Tetra Aquatics.jpg
    132 KB · Weergaven: 85
Geen verstand van algen maar wel van testsets, u test met de jbl proscan zo te zien en die strips wijken al af en daarnaast heb je met lichtinval te maken hoe de app de strip leest, teveel foutfactoren dus, ik zou eens wat druppeltests kopen en kijken wat daar uitkomt
 
Hoi nicolientje, bedankt voor je reactie.... ik heb een app gebruikt om de waardes op te slaan. Deze app heeft niets met de tests te maken. Ik gebruik druppeltests van sera en jbl. Dus waarschijnlijk best nauwkeurig.
 
Dan weet ik het ook niet, al weet ik wel dat druppeltest van de Kh en Gh enorm snel verouderen na opening omdat ze een reactie aangaan met zuurstof wat d euitslag negatief beinvloed. Los daarvan kan ik u helaas niet helpen met uw algprobleem.
 
Dan willen we graag wat meer info.
Waardes van de NPK, bodem(opbouw) en de soort plantenvoeding wat je gebruikt. Daarbij ook een overzichtsfoto

Met een KH van 11 en een pH van 7.5 zou je maar rond de 10ppm CO2 in het water hebben. En... als je toch een groene dropchecker hebt kloppen de gemeten waardes niet.
 

Bedankt voor je reactie, ik gebruik de all in one van plantedbox. Deze voeg ik elke dag 4ml toe.... volgens de site is de npk 30ml op 100 liter water geeft een ijzerwaarde van ongeveer 0,50ppm (EDTA), een nitraatwaarde van 15ppm en een fosfaatwaarde van 1,5ppm. verder heb ik geen voedingsbodem bodem(gewoon fijn grind).
 

Bijlagen

  • 20230109_215616.jpg
    20230109_215616.jpg
    330.6 KB · Weergaven: 97
En heb je onder het grond ook nog iets te eten voor je plantjes?
Ik vind trouwens de dropchecker wel erg blauw...
 
Ik heb 2 mestballetjes in de bodem zitten. Deze zijn inmiddels al 6 maanden oud. Verder zit er niets in de grond.
Haha, heel goed gezien wat betreft de dropchecker... mijn co2 was toevallig op. Gebeurt niet vaak maar... het was zover.
 
Ik geef ook even een aantal suggesties waardoor de algen mogelijk zouden komen, maar wacht even de reacties af van experts voordat je er iets mee doet. 😉

Ik voeg 30 ml all in one toe
Dit zou neer moeten komen op circa 15mg/l nitraat, maar je meet 0mg/l. Dit is een tekort en een mogelijk probleem van je algen. Heb je toevallig ook een druppeltest voor het fosfaatgehalte (PO4)?

Het licht staat 8 uur aan en ik heb de lampen wat gedimt(20%)
Welke verlichting gebruik je? En heb je je verlichting met 20% gedempt tot 80% of brand je verlichting op 20%?

Co2 gaat 1 uur eerder aan
Ik zou hier 2uur van maken.
Je kH is vrij hoog waardoor je CO2 moeilijker oplost in het water, wat extra tijd om op een stabielere CO2 waarde te komen voordat het licht aangaat kijk mij een goed plant.

Heeft er iemand een idee wat ik nog zou kunnen doen of hoe ik het aan kan pakken... ik zat zelf nog te denken aan te weinig stroming... maar de filter zou voldoen moeten zijn
Hoe komt het water nu terug in je aquarium?
Op de foto lijkt de meeste baardalg rechtsvoor in het aquarium zitten. Mogelijk is hier de stroming onvoldoende.

Veder zie ik de meeste baardalg op de Anubias zitten. Ik denk dat deze volledig in het licht staat en daar houdt deze plant niet echt van.

Als laatste, kan je morgen nog een foto plaatsen van je dropchecker? Om te kijken of deze dan wel ‘mooi groen’ is.

Aanvulling
rondom je spiderwood heb je een aantal verschillende stenen die lijken op seiryu stenen en mountain rock. Deze stenen verhogen je kH. Hierdoor lost je CO2 steeds moeilijker zoals ik al eerder aangaf 😉
 
Wow, vonkje. Ik denk dat ik hier al heel wat mee kan. Zijn weer nieuwe inzichten... nooit aan de inhoud van voeding gedacht in combinatie met de waardes in het water. De achterwand zit ook flink met alg vol dus dat zal het niet zijn.... of juist wel...de spraybar zit aan de zijkant. En dat van die stenen heb je ook al goed gezien, misschien de kh eerst naar beneden brengen. Ik ben nu niet in staat om een foto te maken van de dropchecker.... maar die komt er zo snel mogelijk aan.
Alvast super bedankt voor het meedenken.
 
Boven je topic en in je eerste start post lees ik verschillen. Gaat het nu om draadalg of om baardalg? In beide gevallen is er veelal sprake van een CO2 tekort t.o.v. je verlichtingssterkte. Je verlichtingssterkte, let op sterkte niet duur, moet je afstemmen op de vraag van je plantenkeus. De verlichtingssterkte geef je dan gedurende zo'n 8 uur, exclusief eventuele dimtijden. Wanneer je dan nog baardalg en of draadalg problemen kent is er sprake van CO2 tekort. Verder moet er ook goed gekeken worden naar de overige voeding. Hou ook de kwaliteit van je waterdistributie in het oog.

gouden_driehoek-600x600.jpg
 
Mijn ervaring met de Juwel bakken is dat er best veel lumen in zitten. Ik kijk vervolgens naar je planten en dit zijn niet veeleisende planten. Ik zag op internet dat er 3200 Lumen in zit. Met weinig eisende planten heb je misschien 15-20 lumen per liter nodig.
Ik denk dat je netto 100L heb dus je zou zeggen tussen de 1500 en 2000 Lumen. Dit betekent dat je het licht wel tussen de 40 & 50% kan dimmen. Een vriend van mij had het zelfde, alleen hij had de Rio 240.

Edit: Baardalg kan wel een flinke tijd duren voordat het echt weg gaat, dan kan je het beter even inspuiten met Carbo
 
Echt fijn al deze reacties! Ik ga eerst mijn licht aanpassen., mijn kh naar beneden brengen en wat carbo gebruiken. Dan ga ik kijken wat er gebeurt.... of het minder wordt.
Nogmaals bedankt!
 

Bedankt voor je reactie, ik gebruik de all in one van plantedbox. Deze voeg ik elke dag 4ml toe.... volgens de site is de npk 30ml op 100 liter water geeft een ijzerwaarde van ongeveer 0,50ppm (EDTA), een nitraatwaarde van 15ppm en een fosfaatwaarde van 1,5ppm. verder heb ik geen voedingsbodem bodem(gewoon fijn grind).
Als ik de dropchecker zo bekijk dan is die heel donker en die zou lichtgroen moeten zijn en al helemaal omdat er best wat licht boven de bak zit.
Ik zou dan het licht minderen of de co2 opschroeven als je dat gebruikt.
 
AquaCafe
Help Users
  • No one is chatting at the moment.
      jessicapilon: zo even lekker gewandeld
      Terug
      Bovenaan