Draadalg explosie...

N

Nickey

Guest
Hallo allemaal,

Ik ben een beetje dom geweest en heb nu Hulp nodig ;)
Mn planten groeiden geweldig en alles wat in balans tot m'n licht werd verrandert (andere voeding waardoor er meer licht kwam) langzamerhand kwamen er een beetje algen, ik kon het nog prima handmatig weghalen tot ik m'n drijfplanten drastisch aan het inkorten was... een explosie van draadalg is/was het gevolg.

Ik volg de EI methode Zonder co2 en met 25% verversing.

Wat ik tot nu toe heb gedaan:
-de lampen zijn nu nog 10 uur vol aan
-ik heb nu zelfs 1 lamp compleet losgekoppeld.
-Zo veel mogelijk alg handmatig weghalen.
-stroming verbeteren
-ervoor zorgen dat een geen "dode plekken" zijn voor de stroming.
-grotere waterversing (elke week 30tot50%)


Ik zal de waterwaarden vandaag even testen en ik ga denk ik de lampen nog meer terugdraaien (10 uur is wel heel veel, ook al is het maar 1 lamp)
Ik ga denk ik drastisch ga snoeien zodat de stroming overal bij komt.


Ik hoop dat jullie me kunnen helpen met dingen die ik over het hoofd heb gezien, ik weet dat dit ene co2 tekort is.
Ik heb wel easycarbo maar dat gebruik ik liever niet, ik heb vuurgarnalen en veel jonge (zwakkere) vissen.

Wat ik ook nog in huis heb ik een uv lamp... als ik zo veel mogelijk als handmatig verwijder en de uv erop zet zijn ook de deeltjes in het water weg.

ik snap dat je het bij de oorzaak moet aanpakken ;)
Ik hoop dat ik de oorzaak (co2 tekort) kan aanpakken en daarna misschien de uv erop zodat men planten er moet te veel onder leiden...

Alvast supper bedankt!
Een foto heb ik nu nog niet, moet ik vanavond even maken ;)
 
Mogelijk zal je na de meting een Co2 tekort constateren welke i.c.m. sterke verlichting vaak de trigger is voor draad en groene algen.
 
Dat zal door meer licht opeens een tekort aan co2 zijn zoals Ton ook al aangeeft. Je kan de duur wat inkorten of veel drijvers gaan gebruiken. Mooiste zou zijn om met co2 te gaan werken als je ook de EI toepast. Ben benieuwd naar de waarden en een continutest is ook erg handig om in je bak te hebben hoor.
 
Momenteel test ik alleen met strips (I now, niet precies) ik moet echt achter een goede test aan maar dat is weer 30 euro voor iets wat ik nouwelijks gebruik...
 
Voor de co2 is een continutest dan goedkoper. Er zijn al wel vrij goede koffers voor rond de 30 euro.
 
Bedankt John, ik zal het eens in de gaten gaan houden.
Sinterklaas komt ook wel weer een heel klein beetje in de buurt dus wie weet... :D
 
Je moet voor jezelf de afweging maken of het zinvol is maar het is stukken goedkoper dan een paar losse testsetjes. Zelf test ik eigenlijk ook nooit in de bakken met de EI.
 
Dat klopt, losse testen begin ik niet aan.
Hoe lang gaat zo'n doos mee? Hoe zit het net de houdbaarheid datum?
 
Net heb ik enorm veel alg en planten weg geknipt,
20160916_132609.jpg


Zonde, ik had er iemand anders blij mee kunnen maken maar ik ga geen belde planten geven.
De bak ik nu zo goed als alg vrij, ik zal kijken of ik er weer extra drijvers kan doen (moet ik even overleggen) en dan maar weer afwachten.
Ik heb de waterwaarden:
(Nadat ik wat is de planten heb omgewoeld, maakt dat uit?)
Ik ben zelf trouwens lichtelijk kleurenblind dus ik zet er wel een foto bij voor de zekerheid :D
No3 20
No2 1
Gh 8
Kh 6
Ph ik kan de kleur niet goed zien, een foto dus:

20160916_133331.jpg
cl2
(kan ik ook niet goed zien, lijkt me 0)
20160916_133349.jpg


Het complete plaatje voor het geval ik het niet goed zag:

20160916_133136.jpg

Lekkere wazige foto :D

Voor zover ik het kan zien een co2 tekort of niet?
 
Mijn koffer gaat mee tot 2018 en die heb ik al een jaar ongeveer. Maar ja je kan eventueel ook een losse ph en kh test kopen of een indicator. Ligt er net aan hoeveel je denkt dit te gaan gebruiken.

Een no2 van 1mg is ook niet echt goed maar ja lastig af te elzen ook denk ik.
 
Bedankt Ton!
Ik kom uit op 7.6 ongeveer, ik heb geen idee wat veel of weinig is :D
 
bedoel je een co2 van 7.6 of is dat de ph?? Kun je ook een beetje de kh erbij aflezen?? Zo ja, dan zie je zo het co2 gehalte. Als dat 7.6 zou zijn dan kan dat weleens de reden van je draadalg zijn.
 
De co2 is idd 7.6, te laag dus?
 
Met een beetje redelijke verlichting kan dat al snel te weinig zijn hoor. Niet elke plant heeft meer nodig maar vooral onder het oppervlak is de intensiteit hoger en is dus de vraag naar co2 groter. Dan kun je daar soms al snel wat draadalg krijgen. Zoals ik al zei kan het helpen om de duur te verkorten of om drijvers te gebruiken. Daardoor zal de vraag namelijk afnemen.

Je hebt veel drijvers weggehaald begrijp ik waardoor er meer licht in je bak komt en dan wordt de vraag naar co2 groter en die is dan denk ik te weinig.
Met een continutest kun je aan de kleur ook al mooi zien of je wel of niet genoeg co2 hebt.

Btw, je link in je onderschrift werkt ook niet hoor;).
 
O, dat is dus het probleem! (Precies wat ik dacht dus :D )
Mijn stappenplan :
-drijvers van mN vader jatten
-tijdelijk maar even 1 lamp aanzetten en daarna langzaam opbouwen maar wel minder licht
-misschien uv lamp erop als de alg niet weg wil maar de oorzaak wel weg is.

Goed idee?
Oja, dat van mN vader jatten steel ik niet echt, dat overleg ik eerst hoor :D ;)
 
Ik zou beginnen met meer drijvers en misschien de duur naar 8 uur te verkorten. Dan even kijken hoe het gaat want het is wel altijd goed geweest begrijp ik dus dat moet dan nu ook wel weer kunnen natuurlijk. Hier staat ook wel nuttige info en ook dat Carbo kan helpen:

http://www.aquascaping-blog.com/draadalg
 
Momenteel heb ik maar 1 lamp aanstaan, hoe bedoel je dan terug naar 8 uur? Met 1 of 2 lampen aan?
Ik heb wel carbo maar probeer het liever zonder, weer een extra middel enzo, als het zonder kan dat liever ;)
 
Zou gewoon 2 lampen gebruiken zoals vroeger en dan de duur van het licht naar 8 uur terugschroeven. Ik heb de buizen ook maar zo n 8,5 uur aan hoor.
Planten hebben ook licht nodig om goed te kunnen groeien. Je moet een beetje terug zien te komen in de situatie voordat je de drijvers hebt verwijderd.
met de EI heb je in elk geval wel voldoende voeding buiten de co2 om. Je ververst 25% zag ik en ik neem aan dat je de toevoegingen dan ook daarop hebt afgestemd??
 
Natuurlijk zijn de voedingen daarop aangepast ;) ga ik dat proberen, bedankt!
Btw, doet de link in m'n onderschrift het nu wel weer? ;)
 
De licht duur is terug na 8 uur ;)
 
Terug
Bovenaan