Draadalg in bak met aquasoil en grind

E

Euphydryas

Guest
Na verscheidene topics doorlopen te hebben, toch maar besloten er zelf een te openen nadat ik tot de conclusie kwam dat mijn bak nog altijd hulp nodig heeft.

Ik ben een maand of drie geleden begonnen met een Rio 180, met deels aquasoil en deels grind (van elkaar gescheiden middels lavastenen). Ongeveer 2/3e van de bak is gevuld met aquasoil, ongeveer 1/3e met grind. De planten doen het nog altijd goed. De groeien goed, blijven levendig van kleur en de bladeren zien er goed uit. Er vormt zich met regelmaat wat aanslag op de bladeren waarvan ik de oorsprong nog niet achterhaald heb, maar dit veeg ik er zo vanaf en lijkt geen belemmering te zijn voor de gezondheid van de planten (dit neemt ook niet toe of iets dergelijks, maar is gewoon als kleine zwarte spikkeltjes aanwezig als een soort zand). Ik heb een week of drie geleden mijn water laten testen, pH bedroeg daar 6,2. Tegelijkertijd kreeg ik last van voornamelijk draadalg.

Deze draadalg zit er nog steeds. Ik draai inmiddels een kuurtje om het spul te verwijderen, maar dat vormt uiteraard geenszins een oplossing voor het ontstaan ervan. Ik heb inmiddels ook een CO2 indicator gekocht, gegeven ik aanvankelijk de CO2 dosering bepaalde op de hand van het kijken naar mijn planten. Dit had iets idyllisch, maar bleek weinig goed voor de algengroei. Wat blijkt, het CO2-gehalte is te hoog (niet gek gegeven de pH, maar dacht aanvankelijk dat de wat lage pH kwam door de pH-verlagende eigenschappen van de aquasoil).

Opvallend is dat de algengroei zich voornamelijk concentreert op het grind aan de voorzijde van de bak, alsmede op het javamos wat floreert op de lavastenen. Ook op de wat kalere stukken is het inmiddels zichtbaar. Op mijn grassige bodembedekker zie ik sporen, maar ik heb de indruk dat de verspreiding naar achteren in de bak zich amper voltrekt. Het lijkt echt beperkt te zijn tot de voorruit, de laag grind en de stenen, zeker op de hogere planten in de achtergrond van de bak is amper iets zichtbaar, hooguit restanten van mijn handmatige verwijderpogingen. Ik maak me er dan ook niet zo druk om, het lijkt niet zo te zijn dat mijn planten er momenteel veel last van hebben. Ik vind het zelf logischerwijs niet zo mooi, en hoopte eigenlijk inmiddels vissen toe te voegen aan mijn aquarium, iets wat ik absoluut niet wil doen zolang ik het evenwicht in de bak niet op orde heb.

Inmiddels vraag ik me af wat de oorzaak kan zijn. Mijn lichtbalk brandt namelijk nog altijd maar 6 uur per dag, deze durfde ik niet op te hogen gezien de algengroei. Het CO2-gehalte is dus verhoogd, en ook de stroming lijkt me inmiddels in orde (dit was vermoedelijk eerder niet zo, maar met een nieuwe filteruitgang lijken alle planten mee te deinzen en de CO2-indicator hangt nota bene op de plek waar ik het minste stroming verwacht en waarneem). Het viel me op dat er 0,0 PO4 in de bak zat, en ik lees dat dit soms wel eens een oorzaak kan zijn van algengroei. Nu zit dit uiteraard in het aquasoil, maar dus niet opgelost in het water. Het zou naar mijn beperkte kennis tevens kunnen verklaren waarom de algen zich concentreren op alles behalve aquasoil, terwijl daar juist de meeste stroming staat. Zou dit eventueel een oorzaak kunnen zijn?

Alvast enorm bedankt van een inmiddels naar wanhoop neigende beginner :)
 
Heb je een foto van de bak en van de dropchecker? Voeg je ook co2 toe en kun je de waterwaarden posten? Draadalg is een probleem met co2 of met de circulatie dus daar zou je het moeten zoeken denk ik. Soms kan ook bv po4 de oorzaak zijn maar veelal is het de co2 is mijn ervaring.

 
Ik zal morgen de foto's toevoegen, alsmede waterwaardes (heb de waarden nu niet bij de hand, op de waarden in de tekst na). Gebruik inderdaad een CO2-installatie, die sinds vorige week zijn CO2 afgeeft in de uitgaande filterslang in plaats van de in de bak zelf.

Zoals beschreven heb ik inderdaad de oorzaak eerst gezocht in CO2 en circulatie. Ik neig er echter naar om beiden inmiddels door te strepen, daar de hoeveelheid CO2 inmiddels juist te groot lijkt te zijn en de circulatie inmiddels flink verbeterd is ten opzichte van de oude situatie (een matige spraybar op de achterwand). Morgen foto's!
 
Bijgaand een foto van de bak, met rechtsonderin de CO2 indicator. Deze kleurt nu groen, voorheen geel (overmaat). Dit komt omdat de CO2 toevoer al enkele dagen stil ligt, daar de algenverwijderkuur dit voorschrijft. Zo zag de bak eruit voor ik aan onderhoud begon. Filteruitlaat zit links voorin, filterinlaat is links achterin weggewerkt.
Bekende waterwaarden:
PH 6.2
kH 4
NH4/NH3 0
NO2 0
NO3 0
PO4 0

Alvast bedankt!
 

Bijlagen

  • IMG_20200806_185550.jpg
    IMG_20200806_185550.jpg
    156.1 KB · Weergaven: 158
Ook nog wel even goed om te vermelden welke anti algen middel je gebruikt, even voor een beter totaal plaatje.
 
Momenteel Protalon. Ik heb de indruk dat de algen zich niet heel snel verder verspreiden als gevolg van toediening, maar verdwijnen of decimeren doen ze ook allerminst.
 
Draadalg ontstaat idd vaak bij CO2 tekort of afvalophoping (veroorzaker van meerdere alg problemen).

Nu zie ik dat je grof grind voor in je bak hebt liggen. Hier hopen zich snel afvalstoffen in op die voor problemen kunnen zorgen in je aquarium.

Mijn advies zou zijn:
- grof grind vervangen door filterzand.
- eerste week om de 2 dgn waterwisselen 50%, de week erop om de 3 dgn voor afvoeren afvalstoffen wegens vervangen grind.
- stoppen met algen "bestrijdings" middel.
- aan de hand van je dropchecker CO2 weer gaan opstarten. Begin hiermee rustig aan.
- en uiteraard plantenvoeding weer gaan toedienen.

Gr. Ed
 
Je kan een klein beetje grof grind hergebruiken als detail op het zand waar je stenen overgaan in zand, maar verder niet gebruiken.
 
Licht intensiteit wat verlagen. Heb drijf planten die dit doen. Laatst hoop drijfplanten on prullenbak gedaan waardoor ik een open stuk had. Gelijk eeer draad alg, stuk is nu weer terug gegroeid en alg weer weg. Co2 lijkt mij genoeg als je ph 6.2 is met kh 4. Zou het zelf niet durven verhogen aan de hand van de ph/kh tabel.
 
Waarom hebben de planten geen voeding? Po4 en no3 tekort zorgt ook voor alg. Geef je ook micro’s? Groen alg in mijn bak is meestal mijn indicator voor te veel ammoniak of te weinig po4. Maar elke bak is anders hoor! Zag alleen je po4 en no3 op nul staan dus je planten hebben niks te eten.
 
Grootste deel van de voeding zit toch in de aquasoil? Ik heb continue Ada Brighty K en Ada Brighty Minerals toegevoegd, de algengroei begon toen ik dit nog deed. Ik had niet de indruk dat hier nog meer bij zou moeten, heb ik dit al die tijd verkeerd gehad? PO4 als oorzaak heb ik overwogen, zeker omdat de algen louter op grind en stenen groeien.

Lichtintensiteit kan ik eens proberen. Grind vervangen voor zand zou een optie zijn, maar gezien de moeilijkheden die dat oplevert zou dat wel de laatste zijn.
 
Je moet echt voeden hoor ook met soil. Heb zelf een groen bakje met soil en daar gaat een dubbele dosis plantenvoeding bij.
 
Drijfplantjes zijn altijd een pré
Omdat je schrijft dat het meeste alg voor in de bak groeit, lijkt het erop dat je wellicht te veel omgevings licht krijgt (bv. raam dichtbij) ik had dat bij mijn grote bak. eerst om te testen een paar vuilniszakken tegen het bewuste raam geplakt en ja succes, toen bij de xenos een klein kamerscherm gekocht en probleem was grotendeels weg
 
Dank voor de reacties! Ik ga wat experimenteren met voeding, en zal tevens wat PO4 toevoegen. Wellicht blijkt de staat van plantengroei toch niet geheel indicatief voor de toestand van de bak.

De omgeving kan het eigenlijk niet zijn. Al het zonlicht wordt geblokkeerd door een kast, zelfs het licht van een lamp dringt niet door.

Enorm bedankt voor de hulp, ik laat spoedig weer wat weten.
Groet,
Bas
 
Welke ADA bemesting gebruik je; de oude of de nieuwe?

Om een heel lang kort te maken: je gebruikt (naast een incomplete ADA lijn bemesting) teveel licht = (draad) alg
Dus belichting terugschroeven en Special Lights of Special Shade gaan toevoegen.
 
Het zou ook een goede zaak zijn om je bak ook manueel zo schoon mogelijk te houden. (Zie je eigen foto) Ook de ruiten schoonmaken en schoonhouden. Dat zal al met al meer een beter effect hebben als de middeltjes die je nu gebruikt.
 
Licht intensiteit wat verlagen. Heb drijf planten die dit doen. Laatst hoop drijfplanten on prullenbak gedaan waardoor ik een open stuk had. Gelijk eeer draad alg, stuk is nu weer terug gegroeid en alg weer weg. Co2 lijkt mij genoeg als je ph 6.2 is met kh 4. Zou het zelf niet durven verhogen aan de hand van de ph/kh tabel.
Die tabel is dacht ik niet bruikbaar met zo n bodem en da moet je op een DC afgaan.
 
Die tabel is dacht ik niet bruikbaar met zo n bodem en da moet je op een DC afgaan.
Ja lees daar inderdaad verschillende zaken over. Ik gebruik het wel als leidraad alleen zoek ik hier niet de max op. De tabellen op het internet verschillen zelfs. Zit zelf op 6.7ph ph pen en 4kh met jbl ph verlagende aquasoil. Volgens tabel zit ik dan aan 25-30 gram co2. De ph was met 3 bps 7.0 weet niet hoe ik de ph verlaging van de soil kan weten/meten.
 
Terug
Bovenaan