Wat is er nieuw

Draadalg in mijn aquarium

theo96

Member
Lid geworden
25 maart 2024
Berichten
8
Leeftijd
28
Beste leden,

Ik heb een 60 liter zoetwater aquarium die nu al een maandje of 3 draait denk ik. Na de bak mooi te hebben ingericht ging het allemaal goed en wel en begonnen mijn garnaaltjes zich goed uit te breiden. Echter heb ik nu al anderhalve week een probleem in mijn bak, namelijk draadalg.
Ik was een weekendje weg en kwam erna terug en zag dat mijn bak helemaal vol zat met draadalg. Ik heb mijn co2 (DENNERLE CO2 Bio complete set t.b.v. aquarium <60L) vervangen met een nieuwe fles (Dennerle Carbo Bio CO2 Depot 60/80). Dit had ik afgelopen vrijdag vervangen. Inmiddels is mijn draadalg nog erger dan dat het ooit geweest is... Ik heb inmiddels mijn oude co2 fles maar weer aangesloten op een luchtslang met een luchtsteentje, want ja alle beetjes co2 zijn extra meegenomen op dit punt...

Mijn waardes uit mijn bak zijn:
temperatuur = 24 graden
nitrate = 0
nitrite = 0
GH - total hardness = tussen de 7 en 14
KH = tussen de 6 en 10
pH = 7.2
chlorine = 0
Ik gebruik een lamp (scaper LED 90) die elke dag van 10:00 tot 14:00 uur aan staat en daarna van 17:00 tot 21:00 aanstaat.

Graag zou ik van jullie wat advies willen hebben hoe ik dit het best kan oplossen

Ik hoor graag van jullie!
Groetjes, Theo
 
IMG_20240604_005021.jpg


Nog even een foto om te laten zien hoe het eruit ziet...
 
Hoi ik zie dat nitraat 0 is. Geef je plantenvoeding?
 
Draadalg is veelal gerelateerd aan de co2 tov de hoeveelheid licht.
 
ik sla sowieso aan op de NO3 (en in combi met P04).. is die allebei 0? Die mag best water hoger.. een N/P verhouding van 10/1 of 20/2 wordt vaak aangehouden.
Daarnaast is draadalg vaak co2 gerelateerd idd. je kan het zoveel mogelijk weghalen met bjiv. een lange satéprikker (opdraaien als spaghetti zeg maar). Kan best even duren na het toevoegen van (extra) co2 voor het minder wordt...
 
Klopt het dat die led 32W is en weet je ook hoeveel lumen? En hoe groot is de bak?
Als je zo n led niet dimt dan zit je vaak met een tekort aan co2.
 
Hoi ik zie dat nitraat 0 is. Geef je plantenvoeding?
Als plantenvoeding geef ik de Dennerle Plant Elixer Basic en Dennerle Carbo Care Pro.

ik sla sowieso aan op de NO3 (en in combi met P04).. is die allebei 0? Die mag best water hoger.. een N/P verhouding van 10/1 of 20/2 wordt vaak aangehouden.
Daarnaast is draadalg vaak co2 gerelateerd idd. je kan het zoveel mogelijk weghalen met bjiv. een lange satéprikker (opdraaien als spaghetti zeg maar). Kan best even duren na het toevoegen van (extra) co2 voor het minder wordt...
NO3 staat voor nitraat neem ik aan, zijn er manieren om dit te verhogen? Ik heb vandaag even met een schaar het mos bijgewerkt en zoveel mogelijk weg proberen te halen met een tandenborsteltje.

Klopt het dat die led 32W is en weet je ook hoeveel lumen? En hoe groot is de bak?
Als je zo n led niet dimt dan zit je vaak met een tekort aan co2.
Het is inderdaad een led van 32Watt. Ik kan op de doos niet vinden hoeveel lumen dat is. Mijn bak is ongeveer 30x50x30. Heb je advies voor mij hoe ik het mooist mijn licht kan dimmen?
 
Dat is zeg maar 45 liter. Dan is 32W denk ik vrij veel en zonder co2 zal dat draadalg als resultaat kunnen geven.
Ik heb diverse bakken van 60cm gehad en dus 54 liter maar daar zat maar zo n 10W standaard boven.
 
Ik kan op de doos niet vinden hoeveel lumen dat is
De lumen van Superpis Scapers Led zijn nergens te vinden, dus ook niet op de doos. Maar het zal richting de 4300 lumen gaan.
Dat is enorm veel licht op je bakje. Zou een dimmer gebruiken en op 1/3 vermogen draaien. meer dan genoeg

De superfish led controller kan je gebruiken als dimmer.
 
Op dit forum worden de poeders van aquariumbemesting vaak gebruikt. Maar er zijn diverse leveranciers. Je kan bijv. Ook een product van easylife aanschaffen. Ik zou gewoon even googlen 🙂
 
Help Users

You haven't joined any rooms.

      You haven't joined any rooms.
      Terug
      Bovenaan