Wat is er nieuw

Draadalg in nieuw aquarium

• Onderwerp starter Onderwerp starter Tristan Van Bockstal
  • Startdatum Startdatum
T

Tristan Van Bockstal

Guest
Hoi!
Ik ben zeer nieuw in de hobby, dit is mijn eerste aquarium.
Het is een 60l superfish home, met een filter van ~200l/h.
Ik heb het 2 weken geleden opgezet, met alle planten erin. Maar nu heb ik de laatste 3-4 dagen ineens zeer veel last van algen in mijn aquarium. Ik gok dat het draadalg is? Verbeter mij zoniet...

Nu is mijn vraag of dat dit normaal is voor een opstartend aquarium? Zoja, gaat dit dan vanzelf weggaan? Zonee, wat zou ik er tegen kunnen doen?
Ik heb al eens rondgelezen en ik zie vaak dat er CO2 wordt aanbevolen, maar als 15-jarige heb ik het geld niet om zo'n dure CO2 set te kopen...

Alvast bedankt voor jullie hulp!
-Tristan
274516

274518
274519

Ik zou beginnen om de licht intensiteit naar beneden te brengen, mogelijk weet je je waterwaarden, voeg je plantvoeding toe, hoeveel uur per dag staat de verlichting aan ?
Maar tot nu toe is de bak nog niet stabiel en kan er soms alg opkomen.

Vaak is het inderdaad een gebrek aan co2 maar je zit nu in de opstart en dan zie je dit vaker omdat de nh3/4 die erbij hoort voor een boost zorgt. Ik zou zoals Ton al zegt het licht even beperken tot 7-8 uur. Is dat een caviaarbodem overigens?

Vaak is het inderdaad een gebrek aan co2 maar je zit nu in de opstart en dan zie je dit vaker omdat de nh3/4 die erbij hoort voor een boost zorgt. Ik zou zoals Ton al zegt het licht even beperken tot 7-8 uur. Is dat een caviaarbodem overigens?
Yep, caviaarbodem, maar omdat die geen voedingsstoffen voor planten geeft heb ik er 3 roottabs bijgedaan, en geef ik om de 2 weken ook vloeibare meststoffen.
Hoelang zal het ongeveer duren tegen dat het aquarium zijn balans heeft gevonden dan?

Ik zou beginnen om de licht intensiteit naar beneden te brengen, mogelijk weet je je waterwaarden, voeg je plantvoeding toe, hoeveel uur per dag staat de verlichting aan ?
Maar tot nu toe is de bak nog niet stabiel en kan er soms alg opkomen.
Ja ik voeg wat meststoffen toe, en er zitten ook 3 roottabs in. De verlichting heb ik nu voor 50% gedimd, en ik zet hem 8u per dag aan ongeveer.

Ik stelde de vraag over de bodem omdat ik zelf heb meegemaakt dat met een caviaarbodem de ph de pan uitschoot en ik heb deze toen snel vervangen. Wellicht kun je de kh voor de zekerheid testen of laten testen.

Het lijkt wel een beetje op wat ik ook in mijn tank heb. Bekijk de mogelijkheid of het niet een schimmel is. Met natuurlijke stukken hout komt er wel schimmel van het hout als je dan het hout uitkookt ontsmet je het maar maak je ook het hout sompiger en komen schimmel er makkelijker op of uit. ik heb me laten vertellen dat de schimmel vanzelf weer weggaat maar hoelang dit duurt weet ik niet want ik zit er nu al bijna 2 maanden mee. Draadalg heb ik nu ook in mijn tank en die herken je aan dat het lange groene (bij mij) slierten zijn net haren.

Help Users

You haven't joined any rooms.

You haven't joined any rooms.
      Terug
      Bovenaan