Wat is er nieuw

Draadalg in nieuw aquarium

  • Onderwerp starter Onderwerp starter Stan14
  • Startdatum Startdatum
S

Stan14

Guest
Hoi,

Heb een rio 125 en draait nu 1,5 week in, sinds zaterdag heb ik draadalg (tenminste dat denk ik) ontdekt.

Wat ik denk dat ik een co2 tekort heb, aangezien ik niets toevoeg, er geen vissen in zitten, wel wat slakken die ik meegekregen heb met mijn plantjes vermoed ik.

Hoe bestrijd ik dit?

Ik pak liever de oorzaak aan dan de symptomen.


876511stan14_0_82_draadalg.jpg


Zo ziet er het nu uit, het is sinds zaterdagavond minstens verdubbeld (lengte van slierten)
 
In de regel is dat een co2 tekort. je kan ook last hebben van nh3/4 en dat is een extra boost voor de algen. Ik zou het zoveel mogelijk verwijderen. Hoeveel uur heb je het licht nu aan?
 
10 uur
 
Je zou dat in het begin best op 8 uur kunnen zetten. Dan is er ook minder vraag naar voeding.
ook kun je overwegen om flink drijvers te gebruiken. Ik had ook de ervaring dat bij de Rio125 snel een co2 tekort ontstond als je het licht wat langer aan hebt.
Zit het alleen vlakonder het oppervlak of door de gehele bak heen?
 
Tot nu toe alleen daar ja.

Ga ik het licht op 8 uur zetten
 
Daar is de lichtintensiteit groter en dus de vraag naar voeding groter. Je kan ook proberen om dmv drijvers de vraag te temperen.
 
Tja, je aquarium is nog heel erg jong natuurlijk.. Dan werkt het allemaal nog niet zo lekker en moet alles een beetje aanslaan.

Zorg voor een beetje "vervuiling" in het water, dat zorgt voor de nodige voedingstoffen voor de platen en is ook nog eens goed voor de groei van de o zo gewilde bacteri�n.
 
Beetje voer verkruimelen werkt in de regel prima.En verder je potje geduld gewoon opmaken 😉.
 
Gaan we zien hoe het uitpakken gaat, hoevaak moet ik voer verkruimelen?
 
Ik doe het eenmalig bij de opstart.
 
Ik heb nu draadalg overal verspreid in het aquarium zitten.

Heb het alg al weggehaald op het blad.
 
Is de stroming in de bak goed? Weet je de ph en de kh ook misschien? Het is een verse bak dus wellicht dat het ook een boost krijgt door wat nh3/4.
 
Gaat vanzelf over, als je water goed is.
Wel blijven weg halen.
 
KH= 10 DH
PH Ligt tussen de 7,5 en 8 (kleur is net wat donkerder dan die bij 7,5 staat, en lichter dan 8)
 
Het draadalg wordt sinds ik de verlichtingsduur verlaagd heb, alleen maar erger.

Aquarium is nu 3 weken ingedraaid.

Hoe zou ik het ook anders nog kunnen aanpakken?
 
Hoe staat het met de oppervlakte beweging ? Door veel beweging aan de oppervlakte kan Co2 veel makkelijker aan de atmosfeer ontsnappen.

In een plantenbak raad ik altijd aan de stroming zo te regelen dat het door de hele bak komt maar het wateroppervlak minimaal in beweging is. Dat is ook de reden waarom een luchtpomp in een plantenbak wordt afgeraden.

Het is goed mogenlijk dta asl je ztraks een visbezetting hebt dat voldoende Co2 productie geeft maar in veel planten bakken afhankelijk van licht en plantenmassa ontsnap je niet aan Co2 doseren.+
 
Ik denk idd ook dat je CO2 zal moeten bijvoegen. Proberen van die PH naar Maximum 7 te krijgen.
 
Donderdag vissen erin,

Hoe voeg ik CO2 toe? Met wat voeg ik dat toe?
 
Het beste is co2 uit drukflessen want dat is het meest stabiel. Handig hierbij is een continutest.
Je kunt ook bio co2 overwegen maar dat is meer werk en minder stabiel. Ook is er nog co2 dat je kan toevoegen dmv een tablet of "spuitfles" maar het beste is co2 via de drukflessen.
 
Ik wacht nog wel eerst even af hoe gaat als alle vissen erin zitten.
 
Bio Co2 is ook heel goed te doen hoor in mijn ervaring. Iets werk maar dat valt best mee.
 
Het is ook prima te doen maar co2 uit de drukfles is beter en minder werk. Zelf heb ik ook jaren bio co2 gebruikt.
 
Help Users

You haven't joined any rooms.

      You haven't joined any rooms.
      Terug
      Bovenaan