Wat is er nieuw

Draadalg in opstartend aquarium

  • Onderwerp starter Onderwerp starter Syl1990
  • Startdatum Startdatum
S

Syl1990

Guest
Goedenavond
Helaas alweer de zoveelste vraag
Dit zeg ik omdat ik dacht me goed ingelezen te hebben
Ik heb me aquarium nu 12 dagen draaien
Het is een aquarium van 140 cm
420 liter flink beplant
Ik heb een aquasoil
Voeg co2 toe 80 bellen per minuut inmiddels
Heb 1 week bacterie start toegevoegd
Voeg micro macro toe sinds maandag
Dit zijn me waardes
Gisteren gemeten

Licht staat Max 8 uur aan

kh3

Ph 7.5

Gh 5

NO2 0,5

NO3 15

PO3 0

NH3 0

Maar dan nu het volgende
Ik zie elke dag steeds mee draadalg aan het hout verschijnen probeer het zo goed als mogelijk weg te halen maar eenmaal los waait het de bak door
nu weet ik dat alg vaak voorkomt in een opstartend aquarium
Maar is dat ook zo met draadalg
 
https://www.aquascaping-blog.com/draadalg Ziet er naar uit dat je opstart nog opstartend is en je dus nog niet de goede balans hebt gevonden in je aquarium. Vallen en opstaan lijkt mij het proces, denk testen met meer Co2. Wat geeft je Co2 indicator aan ?
 
https://www.aquascaping-blog.com/draadalg Ziet er naar uit dat je opstart nog opstartend is en je dus nog niet de goede balans hebt gevonden in je aquarium. Vallen en opstaan lijkt mij het proces, denk testen met meer Co2. Wat geeft je Co2 indicator aan ?
Blauw groen
Heb m verhoogd naar 120 bellen
 
voor de rest nog geen verstand van hoor 😉 ben ook nog in de opstart fase !
 
voor de rest nog geen verstand van hoor 😉 ben ook nog in de opstart fase !
Zo zit ik dus nu ook
Het aantal bellen bepalen vind ik lastig
Je betekent het aan de hand van de ph en de kh
Maar door me aquasoil keldert me kh keer op keer
Dat moet nog stabiliseren
 
Je meet nu ook nog nh3/4 in deze periode en dat is een boost voor algen en al helemaal met wat meer licht. Ik denk dat dit mede de oorzaak is. Je indicator mag gerust lichtgroen zijn.
 
Je meet nu ook nog nh3/4 in deze periode en dat is een boost voor algen en al helemaal met wat meer licht. Ik denk dat dit mede de oorzaak is. Je indicator mag gerust lichtgroen zijn.
Die blijft donker groen/blauw
Al doe ik 130 bellen per minuut
En ik heb gevonden dat je co2 toepast doorniddel van deze fuistregel 10 bellen per 100 liter dus voor mij zou dat 40 bellen zijn
En het licht is naar 6 uur gegaan
 
Die vuistregel is meer om veilig te starten. Ik had op de meterbak hier 140 bellen dus die 10 bellen regel kun je dan wel loslaten. Ik zou het per dag weer ietsje opvoeren die co2 tot de checker lichtgroen is en per dag mag er zeker wel 20 bellen bij denk ik want je bak is ruim 400 liter zie ik.
 
Die vuistregel is meer om veilig te starten. Ik had op de meterbak hier 140 bellen dus die 10 bellen regel kun je dan wel loslaten. Ik zou het per dag weer ietsje opvoeren die co2 tot de checker lichtgroen is en per dag mag er zeker wel 20 bellen bij denk ik want je bak is ruim 400 liter zie ik.
Oké dan
Zou het misschien handig zijn een co2 controller aan te schaffen om me ph en co2 te regelen
 
Je hebt dan wel een mooie stabiele co2 en ik werk er sinds kort op de nieuwe bak ook mee en dat bevalt me prima moet ik zeggen. Je co2 wordt dan toegedient tot de gewenste ph is bereikt. Nog is dan een dropchecker voor controle aan te bevelen moet ik zeggen.
 
Nou ja het voordeel is wel met een controller dat je altijd een vrij stabiele ph hebt en je niet hoeft uit te vogelen wanneer de co2 aan en uit moet gaan. Ik vindt een controller wel een voordeel en dus makkelijk al kan het zonder ook prima. Zelf heb ik jaren zonder controller gewerkt maar ik moet zeggen dat ik hem nu niet meer zou willen missen.
 
Plantenvoeding kon je beter toevoegen vanaf het moment dat je planten erin hebt zitten, zodra het licht aangaat hebben je planten al voedingsstoffen nodig (en co2). Maar da's achteraf. Ik zie dat je fosfaat 0 is, dus die mag sowies hoger. Je meet nog nitriet, dus je zit filter is nog niet afdoende ingedraaid. Wellicht heb je teveel wateroppervlaktebeweging waardoor er co2 voortijdig uit je bak gaat? Je pH is inderdaad wat aan de hoge kant, wat verklaard kan worden door te weinig co2.
 
Nou ja het voordeel is wel met een controller dat je altijd een vrij stabiele ph hebt en je niet hoeft uit te vogelen wanneer de co2 aan en uit moet gaan. Ik vindt een controller wel een voordeel en dus makkelijk al kan het zonder ook prima. Zelf heb ik jaren zonder controller gewerkt maar ik moet zeggen dat ik hem nu niet meer zou willen missen.
Er heerst de aanname dat een pH controler het ultieme oplossing gezien bij CO2 of plantproblemen.
Hoewel de uitzonderingen de regel bevestigen zie ik maar bar weinig mensen met een pH controlller die geen last hebben van alg.
 
Ja het is geen garantie tegen algen natuurlijk maar zou je zonder controller minder algen hebben dan met vraag ik me dan af? Of je minder kans op algen hebt met een controller dat betwijfel ik ook want als je het zonder goed doet dan kan dat ook prima werken maar of de kans op algen met een controller groter is dat vraag ik me ook echt wel af.
 
Ja het is geen garantie tegen algen natuurlijk maar zou je zonder controller minder algen hebben dan met vraag ik me dan af? Of je minder kans op algen hebt met een controller dat betwijfel ik ook want als je het zonder goed doet dan kan dat ook prima werken maar of de kans op algen met een controller groter is dat vraag ik me ook echt wel af.
Het gaat me niet zo zeer om de algen kwa controller maar om een stabiele ph te hebben
Het evenwicht gaat zich vanzelf vormen neem ik aan als me co2 goed is me ph onder controlle en de kh en PO4 omhoog is
 
De ph en de kh bepalen in zoverre de hoeveelheid co2 maar daarvan staat de po4 weer los.
 
Er heerst de aanname dat een pH controler het ultieme oplossing gezien bij CO2 of plantproblemen.
Hoewel de uitzonderingen de regel bevestigen zie ik maar bar weinig mensen met een pH controlller die geen last hebben van alg.
Dat kan ik beamen. Ik hou nog steeds een beetje last van draadalgen. al gaan de rest van mn planten ook redelijk goed verder qua groei.
 
Natuurlijk is een stabiele ph geen garantie want je bent van meer factoren afhankelijk zoals de hoeveelheid co2, de distributie van de co2/voeding.
 
Natuurlijk is een stabiele ph geen garantie want je bent van meer factoren afhankelijk zoals de hoeveelheid co2, de distributie van de co2/voeding.
Het is geen garantie maar het helpt wel mee
En ik wil het me zelf zo makkelijk mogelijk maken
 
Zoals ik al zei werk ik er nu ook mee en het bevalt me prima verder.
 
Je hebt dan wel een mooie stabiele co2 en ik werk er sinds kort op de nieuwe bak ook mee en dat bevalt me prima moet ik zeggen. Je co2 wordt dan toegedient tot de gewenste ph is bereikt. Nog is dan een dropchecker voor controle aan te bevelen moet ik zeggen.

Zo'n dropchecker kan je gebruiken, zelf heb ik dat nog nooit gedaan. Wat ik wel doe? Kijken naar m'n planten. Het zijn namelijk de beste verklikkers die er bestaan. Zo heb ik al vaak problemen die door, een achteraf, meting niet altijd even duidelijk waren ontdekt en verholpen.
 
Er heerst de aanname dat een pH controler het ultieme oplossing gezien bij CO2 of plantproblemen.
Hoewel de uitzonderingen de regel bevestigen zie ik maar bar weinig mensen met een pH controlller die geen last hebben van alg.
Gelukkig ben ik dan een van die uitzonderingen. Maar je hebt gelijk, een controller is niet een ultieme oplossing. Een pH controller voegt zeker een, mogelijk, grotere stabiliteit toe. Maar nog steeds is een goede waterdistributie nodig. Daarnaast is het van belang dat er een juiste CO2 oplossing en verdeling in je water mogelijk is gemaakt. Zelf doe ik dit met een Cerges en een spraybar maar er zijn ook andere mogelijkheden. En daarboven: (Een copie van bovenstaand bericht van mij)

Zo'n dropchecker kan je gebruiken, zelf heb ik dat nog nooit gedaan. Wat ik wel doe? Kijken naar m'n planten. Het zijn namelijk de beste verklikkers die er bestaan. Zo heb ik al vaak problemen die door, een achteraf, meting niet altijd even duidelijk waren ontdekt en verholpen.
 
Nou ja zonder een dropchecker zou ik niet willen Ben want als je zoals bij mij problemen hebt met de controller dan merk je dat wel mooi snel op.
 
Nou ja zonder een dropchecker zou ik niet willen Ben want als je zoals bij mij problemen hebt met de controller dan merk je dat wel mooi snel op.
Nou, een probleem met de controller of de electrode merk je ook direct op juist door de controller. Verder, ik heb m'n, als eerder gezegd, plantjes. Prima verklikkers! Maar goed iedereen heeft zo z'n eigen manier van werken.
 
Nou, een probleem met de controller of de electrode merk je ook direct op juist door de controller. Verder, ik heb m'n, als eerder gezegd, plantjes. Prima verklikkers! Maar goed iedereen heeft zo z'n eigen manier van werken.

Ja goed er zitten waarschuwingslampjes op maar ja ik heb het stopcontact waar de controller in moest naast de bak in een hoekje en heb geen zicht op zo n lampje dus dan is de dropchecker wel een uitkomst. Maar momenteel krijg ik ff kromme tenen van het woord controller hoor 😉
 
Ja goed er zitten waarschuwingslampjes op maar ja ik heb het stopcontact waar de controller in moest naast de bak in een hoekje en heb geen zicht op zo n lampje dus dan is de dropchecker wel een uitkomst. Maar momenteel krijg ik ff kromme tenen van het woord controller hoor 😉
Als je je zelf maar onder controle houd

maar ff serieus ik vind het een handige toevoeging voor het aquarium
Al komt het in de kast ben toch elke dag met me aquarium bezig dus dat komt wel goed
Zaterdag ga ik m denk ik kopen
 
Als je je zelf maar onder controle houd

maar ff serieus ik vind het een handige toevoeging voor het aquarium
Al komt het in de kast ben toch elke dag met me aquarium bezig dus dat komt wel goed
Zaterdag ga ik m denk ik kopen

Mag ik vragen welke je op het oog hebt?
 
Als je je zelf maar onder controle houd

maar ff serieus ik vind het een handige toevoeging voor het aquarium
Al komt het in de kast ben toch elke dag met me aquarium bezig dus dat komt wel goed
Zaterdag ga ik m denk ik kopen

Dit is in ieder geval een erg goede evenals de electrode die erbij zit:

 
Bij iedereen ligt de focus en discussie nu op CO2.
maar jouw probleem ligt elders....
12 dagen bezig en je meet nog nitriet, dan weet jee dat jouw biogisch proces nog in de opstart zit.
Je meet geen NH3 omdat je algen dat consumeren.
Je start is niet goed, thats it
 
Er heerst de aanname dat een pH controler het ultieme oplossing gezien bij CO2 of plantproblemen.
Hoewel de uitzonderingen de regel bevestigen zie ik maar bar weinig mensen met een pH controlller die geen last hebben van alg.
dan ben ik daar ook een van, geen problemen met de controller.
 
Bij iedereen ligt de focus en discussie nu op CO2.
maar jouw probleem ligt elders....
12 dagen bezig en je meet nog nitriet, dan weet jee dat jouw biogisch proces nog in de opstart zit.
Je meet geen NH3 omdat je algen dat consumeren.
Je start is niet goed, thats it
Ben me flink aan het verbeteren was wat nonchalant in het begin
Maar ben nu met de waterwissel bezig morgen weer waardes meten
De dropchecker is nu groen licht groen
Het licht gaat zo om half 7 uit
 
Ben me flink aan het verbeteren was wat nonchalant in het begin
Maar ben nu met de waterwissel bezig morgen weer waardes meten
De dropchecker is nu groen licht groen
Het licht gaat zo om half 7 uit
Als er geen planten in staan, licht uit is de beste remedie en dan eerst zorgen dat het biologisch proces op gang is...daarna pas de volgende stappen.
 
Als er geen planten in staan, licht uit is de beste remedie en dan eerst zorgen dat het biologisch proces op gang is...daarna pas de volgende stappen.
Het staat vol met planten
 

Bijlagen

  • F1638FBF-2C19-49CF-95AC-DA172A7A5551.jpeg
    F1638FBF-2C19-49CF-95AC-DA172A7A5551.jpeg
    43.9 KB · Weergaven: 160
AquaCafe
Help Users
      jessicapilon: zo even Sky uitlaten
      Terug
      Bovenaan